Is tijd geschapen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Re: Is tijd geschapen?

Berichtdoor MrSokkie » 13 nov 2006 15:38

Carl schreef:Of dacht je dat er iets was dat God NIET geschapen heeft?
..

zichzelf vermoedelijk.

ja toch....de tijd. Wij zijn het die de tijd geschapen hebben, omdat we die nodig hebben om in te handelen.

Je schrijft de mens nu dit soort scheppende macht toe?

God niet. God staat boven de tijd.

En hoe werkt dat dan precies? Wat deed God besluiten op een bepaald moment de tijd voor de mens te scheppen?

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 17 nov 2006 23:55

1 Petrus 1 [3 v.] Die in de kracht Gods bewaard wordt door het geloof tot de zaligheid, die bereid is, om geopenbaard te worden in den laatsten tijd.

Persoonlijk heb ik altijd het idee dat God boven de tijd staat, en ten behoeve van de mens de tijd geschapen heeft. Aan 'onze' tijd (dus wat niet eeuwigheid is) zit een begin en een eind, en daaraanvoorafgaand en opvolgend is er de eeuwigheid (en dus geen tijd). De mens heeft een lineair begrip van de tijd, maar God staat daar boven. Echter, in de bijbel geeft Hij wel aan hoe het met de tijd ervoor staat, zoals je ziet in bovenstaande tekst.
Zo staat ook bijvoorbeeld ergens 'Mijn tijden zijn in Uw hand'

En in Psalm 104
19 Hij heeft de maan gemaakt tot de gezette tijden, de zon weet haar ondergang.
20 Gij beschikt de duisternis, en het wordt nacht, in denwelken al het gedierte des wouds uittreedt:
21 De jonge leeuwen, briesende om een roof, en om hun spijs van God te zoeken.
22 De zon opgaande, maken zij zich weg, en liggen neder in hun holen.
23 De mens gaat dan uit tot zijn werk, en naar zijn arbeid tot den avond toe.

Zeker met zulke bijbelgedeelten lijkt me dat God de tijd (voor de mens) geschapen heeft.

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 18 nov 2006 04:02

De tekst over "voor de grondlegging der wereld" impliceert al tijd. Ik denk dat Rene wel gelijk had toen hij zei dat tijd een opeenvolging van gebeurtenissen is. Nu is het geval dat God (volgens de Bijbel) allerlei natuurwetten in werking heeft gezet en ze nog onderhoud. Deze wetten, zoals het draaien van de aarde, en het feit dat er vanalles leeft zorgt er voor dat tijd bestaat. Daarmee had Descartes dus gelijk. Als er niets zou zijn, zou er ook niets gebeuren en zou er dus ook geen tijd zijn.

Nu hebben de mensen dit fenomeen proberen te vatten in tijdsbepalingen. Tijdmetingen, door middel van klokken, zonnewijzers, kalenders en meer van dat soort apperatuur. Deze tijdswaarnemingen zijn gebaseerd op het dag-nachtritme waarin we leven.

Ik heb het idee dat deze twee begrippen van tijd in deze discussie door elkaar lopen; het basisprincipe van tijd en de tijdsbepalingen/omschrijvingen.

Wat betreft eeuwigheid zou ik het volgende willen zeggen: Er staat nergens dat er geen tijd was of geen tijd zal zijn. Er staat alleen het woord eeuwigheid. Dat impliceert een altijd voortgaande tijd zonder einde. Voor ons is het einde van de tijd het moment waarop je dood gaat. De rest krijg je niet meer mee in de beleving van tijd zoals we die hier op aarde hebben.
Ik geloof ook in een wereldwijd einde van de tijd zoals we die nu kennen. De jongste dag. Dat zal de allerlaatste dag zijn, zonder einde. Dat einde van de tijd is als Jezus terug komt en de nieuwe hemel en aarde komen. Zoals er in de Bijbel staat dat er geen dag en geen nacht meer zal zijn, dat laat zien dat ons huidige besef van tijd, onze huidige tijdmeting er niet meer toe zal doen. En er is geen einde meer. Geen dood meer.

(heerlijk.. Eindelijk geen gedoe meer omdat de dag afgelopen is en iedereen wil gaan slapen... Ik heb er nu al zin in :P)

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 18 nov 2006 08:56

reform schreef:Is tijd volgens jullie geschapen..? Zijn hier bijbelse argumenten voor te vinden?

Ja !!! — tijd is geschapen, want : God staat boven de tijd (#1000 jaar is als #1 dag & andersom)— tevens kan God z'n profeten een blik laten werpen, in de verre eindtijd — waaruit dus blijkt dat de tijd, een geschapen element is ...!!!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 nov 2006 09:00

Hero schreef:Ja !!! — tijd is geschapen, want : God staat boven de tijd (#1000 jaar is als #1 dag & andersom)— tevens kan God z'n profeten een blik laten werpen, in de verre eindtijd — waaruit dus blijkt dat de tijd, een geschapen element is ...!!!

En waarom blijkt dat dan dus precies?

Iemand trouwens nog ideeën over het vreemde gedrag dat tijd begint te vertonen bij zeer hoge snelheden (nabij lichtsnelheid?)

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 18 nov 2006 10:32

MrSokkie schreef:
Hero schreef:Ja !!! — tijd is geschapen, want : God staat boven de tijd (#1000 jaar is als #1 dag & andersom)— tevens kan God z'n profeten een blik laten werpen, in de verre eindtijd — waaruit dus blijkt dat de tijd, een geschapen element is ...!!!

Omdat ... God : over de wetmatigheden van tijd, kan heenstappen !!!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 nov 2006 10:38

Hero schreef:
MrSokkie schreef:

Omdat ... God : over de wetmatigheden van tijd, kan heenstappen !!!

En daaruit blijkt dwingend dat hij het dan ook geschapen moet hebben? Ik zie niet waarom dat logisch zou moeten volgen. Mijn idee is dat je wel een hoop roept maar aannemelijk maken, ho maar.

PS: Ik ben wel blij dat de willekeurige leestekens weer terug zijn. Ik heb ze echt gemist.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 18 nov 2006 11:40

MrSokkie schreef:Mijn idee is dat je wel een hoop roept maar aannemelijk maken, ho maar

Hoezo ... niet aannemelijk ?? — wat simpel is, hoeft niet ingewikkeld te worden gemaakt !!!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 18 nov 2006 11:57

MrSokkie schreef:

Iemand trouwens nog ideeën over het vreemde gedrag dat tijd begint te vertonen bij zeer hoge snelheden (nabij lichtsnelheid?)

Volgens mij vertoont tijd niet zulk vreemd gedrag als je zulke snelheden bereikt. Het is waar dat klokken niet synchroon lopen als ze verschillende snelheden hebben. Maar het gedrag van een bewegende klok is alleen vreemd voor iemand die zelf niet beweegt (wat dat ook moge betekenen).

Verder mijn mening over deze zaken: Einstein was goed gek :) (d.w.z. ik begrijp hem niet).

Voor mij geeft de relativiteits theorie wel een kleine hint dat tijd een vrij bijzonder iets is en dat ons intuitieve idee ervan sowieso niet erg klopt, misschien dat ik me dan ook over de intuitieve problemen met de afwezigheid van tijd heen moet zetten en moet accepteren dat het mogelijk is dat tijd meer is dan een (overaftelbare) opeenvolging van momenten en dat tijd dus geschapen kan zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 18 nov 2006 12:53

@MrSokkie

MrSokkie schreef:

Tijd en eeuwigheid zijn denk ik twee andere dimensies. Wij kunnen ons alleen de eerste voorstellen.
De Bijbel spreekt over het eeuwige leven na de dood. Bij de dood sterft het lichaam af, maar de ziel niet. We kunnen ons dat niet voorstellen, maar de Bijbel (die voor mij autoriteit heeft) zegt dit duidelijk, net zoals de Bijbel zegt dat God almachtig is. Mijns inziens moet er Iets of Iemand zijn die alles stuurt, ik geloof dat dat de God van de Bijbel is. Als jij je kat Almachtige noemt, dan is hij inderdaad niet per definitie almachtig. Maar voor mij heeft de Bijbel een andere, een hogere autoriteit. :)
Tja, ik ben een alfa, geen béta :) In elk geval heeft een tijdelijk leven of dimensie een begin en een einde. Een eeuwig leven of dimensie (ik hoop de goede woordkeuze te gebruiken) heeft geen einde. Zelf zal ik het ook niet kunnen verklaren, dus kan ik dat (vanuit mijn geloofsovertuiging) het beste in Gods handen leggen.
Je hebt heb over een moment 0. Ofwel, dan zou er altijd tijd geweest zijn. Ik denk niet dat dat het geval is. God leeft in een andere dimensie en kent geen tijd. Dan kan ik me niet voorstellen. Je vragen die daaruit volgen kan ik me goed voorstellen. Ik weet niet wat God wil.
En, ja van zo'n bewustzijn kun je spreken. God is er altijd geweest, kent geen tijd, en staat boven de tijd. Wij mensen leven nu in een tijd. Althans, dat is wat ik geloof.
De vrije wil is een niet gemakkelijk punt. Dat wij mensen enkel kleipoppetjes zijn geloof ik niet. Maar er is m.i. een God die alles bestuurt.
Met mijn redenering zal ik niet ver komen (bij niet-christenen, met alle respect overigen), laat ik het maar op mijn geloof houden dan. ;)
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 nov 2006 14:13

Hero schreef:Hoezo ... niet aannemelijk ?? — wat simpel is, hoeft niet ingewikkeld te worden gemaakt !!!

Ik vermoed dat de wereld een stuk minder simpel is dat jij denkt of zou willen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 nov 2006 14:20

parsifal schreef:Volgens mij vertoont tijd niet zulk vreemd gedrag als je zulke snelheden bereikt. Het is waar dat klokken niet synchroon lopen als ze verschillende snelheden hebben. Maar het gedrag van een bewegende klok is alleen vreemd voor iemand die zelf niet beweegt (wat dat ook moge betekenen).

Het betekent in ieder geval dat tijd niet iets absoluuts/universeels is, maar relatief

Verder mijn mening over deze zaken: Einstein was goed gek :) (d.w.z. ik begrijp hem niet).

Toch zijn de basisprincipes erachter en zelfs de basis-wiskunde niet zo heel moeilijk.

Voor mij geeft de relativiteits theorie wel een kleine hint dat tijd een vrij bijzonder iets is en dat ons intuitieve idee ervan sowieso niet erg klopt,

Een kleine hint maar? Voor mij is het een stomp in mijn maag. De menselijke intuite werkt prima bij wandelsnelheden in over korte perioden (dag-nacht, seizoenen), maar ga je extreem snel of werk je op extreem lange tijdsvakken, dan heb je helemaal niks meer aan je intuitie. Daarom dat er ook zoveel verzet is tegen relativiteitstheorie (en evolutietheorie ook trouwens)

misschien dat ik me dan ook over de intuitieve problemen met de afwezigheid van tijd heen moet zetten en moet accepteren dat het mogelijk is dat tijd meer is dan een (overaftelbare) opeenvolging van momenten en dat tijd dus geschapen kan zijn.

Tja, als je denkt dat lengte, breedte en hoogte geschapen zijn, dan kan tijd ook geschapen zijn. Om eerlijk te zijn ben ik er nog niet uit of tijd ophoudt te bestaan als er niets is om die tijd te ondergaan. Speelt tijd zich niet af in een vaccuum?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 nov 2006 14:31

TKF schreef:Tijd en eeuwigheid zijn denk ik twee andere dimensies. Wij kunnen ons alleen de eerste voorstellen.

Als je je tijd als dimensie kan voorstellen, ben je al een stuk verder dan de gemiddelde mens vermoed ik. :mrgreen:

De Bijbel spreekt over het eeuwige leven na de dood. Bij de dood sterft het lichaam af, maar de ziel niet.

Afsterven zelfs? waarom niet gewoon sterven?

We kunnen ons dat niet voorstellen, maar de Bijbel (die voor mij autoriteit heeft) zegt dit duidelijk, net zoals de Bijbel zegt dat God almachtig is. Mijns inziens moet er Iets of Iemand zijn die alles stuurt, ik geloof dat dat de God van de Bijbel is. Als jij je kat Almachtige noemt, dan is hij inderdaad niet per definitie almachtig. Maar voor mij heeft de Bijbel een andere, een hogere autoriteit. :)

De boeken die ik lees zeggen weer heel iets anders. Een andere vraag is waarom je vindt dat er iets/iemand moet zijn die alles stuurt. Ik zie de noodzaak van zoiets/iemand namelijk niet direct in. Dit even buiten het feit dat het in de Bijbel staat.

Je hebt heb over een moment 0. Ofwel, dan zou er altijd tijd geweest zijn. Ik denk niet dat dat het geval is. God leeft in een andere dimensie en kent geen tijd.

Dan moet hij een goed horloge kopen :mrgreen: Maar dat is slechts een scherts. Met moment 0 bedoel ik het begin van de tijd. Als God tijd geschapen heeft, heeft hij dat op een moment gedaan, een moment dat te onderscheiden is van andere momenten. Er moet een reden zijn waarom God tijd geschapen heeft op het moment dat hij dat deed, en niet op een ander moment. Anders is het een willekeurige daad en dat lijkt me lastig integreren in je theologie.

En, ja van zo'n bewustzijn kun je spreken. God is er altijd geweest, kent geen tijd, en staat boven de tijd. Wij mensen leven nu in een tijd. Althans, dat is wat ik geloof.

Ik vraag mij af of je uberhaupt kunt spreken van bewustzijn zonder tijd. De mens leeft nu, alleen is het zo jammer dat hij/zij het grootste deel in het verleden of in de toekomst zit. Het is nog verdraaid moeilijk om met je bewustzijn in het heden te blijven.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 nov 2006 17:33

Als je er dan toch over aan het nadenken bent... Als God boven de tijd staat en almachtig is, kan hij dan dingen veranderen in het verleden? Zo ja, hoe werkt dat dan? En het antwoord: Hij kan het wel maar hij doet zoiets niet is natuurlijk wel erg flauw.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 18 nov 2006 18:31

parsifal schreef:
MrSokkie schreef:

En waarom blijkt dat dan dus precies? Iemand trouwens nog ideeën over het vreemde gedrag dat tijd begint te vertonen bij zeer hoge snelheden (nabij lichtsnelheid?)

Volgens mij vertoont tijd niet zulk vreemd gedrag als je zulke snelheden bereikt. Het is waar dat klokken niet synchroon lopen als ze verschillende snelheden hebben. Maar het gedrag van een bewegende klok is alleen vreemd voor iemand die zelf niet beweegt (wat dat ook moge betekenen). Verder mijn mening over deze zaken: Einstein was goed gek :) (d.w.z. ik begrijp hem niet). Voor mij geeft de relativiteits theorie wel een kleine hint dat tijd een vrij bijzonder iets is en dat ons intuitieve idee ervan sowieso niet erg klopt, misschien dat ik me dan ook over de intuitieve problemen met de afwezigheid van tijd heen moet zetten en moet accepteren dat het mogelijk is dat tijd meer is dan een (overaftelbare) opeenvolging van momenten en dat tijd dus geschapen kan zijn

Uit alles blijkt gewoon, dat > TIJD : een MECHANISME is !!! — dus derhalve, wel geschapen moet zijn ....

Terug naar “Archief”