Zo, dat is er ook weer uit

Moderator: Moderafo's
MrSokkie schreef:Je hoort het wel eens: "Ik vertrouw mijn vriend(in) wel, maar al die mensen waar hij/zij mee omgaat niet." Wat mij betreft is dat een enorme lading kletskoek.
Smurffie schreef:Weet je wat wél knap is? Jaloers worden op een kerel waar jij gewoon leuk mee omgaat, dat gigantisch laten merken en 1 week later vertellen dat je het al 3 weken geleden van plan was om het uit te maken. Acteerwerk man, chapeau, chapeau, chapeau!![]()
MrSokkie schreef:Aragorn schreef:Jo'tje schreef:Maar waar kom die jaloezie nou vandaan? Kwestie van geen vertrouwen of zit het in een karakter?
Het zal wel weer een combinatie van beide zijn.Vertrouwen is ook een beetje een keuze, ik vind dat ik helemaal niet bang hoef te zijn voor wat mijn vriendin met anderen doet omdat ik weet dat ze nu eenmaal voor mij heeft gekozen. En dus ben ik dat ook niet, maar wellicht hebben mensen met een ander karakter daar meer moeite mee.
Ik denk dat het weinig met vertrouwen te maken heeft, maar met de angst geen controle te hebben. Sommige mensen zijn nou eenmaal enorme controle-freaks en andere mensen kun je nou eenmaal niet 100% controleren. Als je dat toch probeert is er sprake van jaloers/bezitterig gedrag.
Je hoort het wel eens: "Ik vertrouw mijn vriend(in) wel, maar al die mensen waar hij/zij mee omgaat niet." Wat mij betreft is dat een enorme lading kletskoek. Het heeft allemaal te maken met zelfvertrouwen. Als je niet het vertrouwen in jezelf hebt dat je het waard bent dat je vriendin voor jou kiest. Als je zo'n lage dunk van jezelf hebt dat je bang bent dat je vriendin bij het minste of geringste met een ander meegaat, dan gaat jaloers gedrag daar ook niet bij helpen. Alleen zoeken mensen nou eenmaal liever de schuld bij een ander dan bij zichzelf. (splinter-balk-verhaal)
Smurffie schreef:Weet je wat wél knap is? Jaloers worden op een kerel waar jij gewoon leuk mee omgaat, dat gigantisch laten merken en 1 week later vertellen dat je het al 3 weken geleden van plan was om het uit te maken. Acteerwerk man, chapeau, chapeau, chapeau!![]()
Aragorn schreef:Ik vind het juist wel grappig als m'n vriendin veel aandacht van anderen krijgt. Dan denk ik: ha, maar ik ben degene die er straks weer mee naar huis gaat.
Aragorn schreef:Jo'tje schreef:Maar waar kom die jaloezie nou vandaan? Kwestie van geen vertrouwen of zit het in een karakter?
Het zal wel weer een combinatie van beide zijn.Vertrouwen is ook een beetje een keuze, ik vind dat ik helemaal niet bang hoef te zijn voor wat mijn vriendin met anderen doet omdat ik weet dat ze nu eenmaal voor mij heeft gekozen. En dus ben ik dat ook niet, maar wellicht hebben mensen met een ander karakter daar meer moeite mee.
CaptainCaveman schreef:Hm... wel erg kort door de bocht moet ik zeggen.
Ik ben idd zo'n controlefreak, maar heb wél vertrouwen in mijn vriendin. Maar in haar omgeving zijn ook werkelijk mensen van wie ik denk: doe maar rustig aan. Het is zoals Aragorn al zei, deels ook je karakter (controle willen hebben over), en je zelfvertrouwen.
Ik moet wel zeggen dat dat af en toe wel moeilijk kan zijn: mijn vriendin heeft vaak zoiets van, ik bedoel het goed, sociaal en vriendschappeljik richting een ander, terwijl ik een beetje 'jaloers' word.
Othello schreef:Smurffie schreef:Weet je wat wél knap is? Jaloers worden op een kerel waar jij gewoon leuk mee omgaat, dat gigantisch laten merken en 1 week later vertellen dat je het al 3 weken geleden van plan was om het uit te maken. Acteerwerk man, chapeau, chapeau, chapeau!![]()
Oud zeer?
Aragorn schreef:Smurffie schreef:@Aragorn, ik begreep simpelweg niet wat het hem eigenlijk nog interesseerde. Wat voor baat heb je erbij bezitterig te zijn als het je tóch niets meer doet?
Ach, wat voor baat heeft men er überhaupt bij om bezitterig te zijn? Meestal wordt dat in zo'n geval niet overwogen..
Aragorn schreef:In het geval dat iemand bezitterig/jaloers wordt. Dat is meestal niet zo'n rationeel afgewogen keuze waarbij men eerst even een kosten/baten-analyse maakt.
MrSokkie schreef:CaptainCaveman schreef:Hm... wel erg kort door de bocht moet ik zeggen.
Ik ben idd zo'n controlefreak, maar heb wél vertrouwen in mijn vriendin. Maar in haar omgeving zijn ook werkelijk mensen van wie ik denk: doe maar rustig aan. Het is zoals Aragorn al zei, deels ook je karakter (controle willen hebben over), en je zelfvertrouwen.
Okee, ik zeg ook niet dat het een automatisch leidt tot het ander.Ik moet wel zeggen dat dat af en toe wel moeilijk kan zijn: mijn vriendin heeft vaak zoiets van, ik bedoel het goed, sociaal en vriendschappeljik richting een ander, terwijl ik een beetje 'jaloers' word.
Ik hoop dat je inziet dat het dan niet aan haar is je gedrag aan jou aan te passen, maar aan jou om met de oorzaken van je jaloezie aan te pakken. Succes, want dat is een lastig karwei.
MrSokkie schreef:Het heeft allemaal te maken met zelfvertrouwen. Als je niet het vertrouwen in jezelf hebt dat je het waard bent dat je vriendin voor jou kiest. Als je zo'n lage dunk van jezelf hebt dat je bang bent dat je vriendin bij het minste of geringste met een ander meegaat, dan gaat jaloers gedrag daar ook niet bij helpen. Alleen zoeken mensen nou eenmaal liever de schuld bij een ander dan bij zichzelf. (splinter-balk-verhaal)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten