Besluiten te geloven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Re: Besluiten te geloven

Berichtdoor MrSokkie » 16 nov 2006 13:49

André schreef:Anders wordt het als je iets wilt geloven wat jezelf niet gezien hebt, maar bijvoorbeeld over hebt gehoord of gelezen.
M.i. zou je dan de wil moeten hebben om de Bijbel als waar aan te nemen, ben je niet te overtuigen door de Bijbel, ja dan wordt het lastig, toch?

Maar dan wordt het dus wel een kwestie van genoeg mensen geloven het ook. Als ik de wil heb me te laten overtuigen door de boeken van Rien Poortvliet, verklaart iedereen me voor gek en zal iedereen dat onzin vinden. Heb ik de wil me te laten overtuigen door een ander boek, dan zijn er talloze groepjes waar je je bij kan aansluiten.

De Bijbel voor waar aannemen alleen maar omdat je WIL dat het waar is, stuit bij mij ook op bezwaren. Mijn wil heeft geen enkele invloed op het al dan niet bestaan van God. Je kunt jezelf wel overtuigen dat je God ineens overal ziet, maar wordt het dan niet een soort vormen in wolken zien?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 nov 2006 13:54

MrSokkie schreef:De Bijbel voor waar aannemen alleen maar omdat je WIL dat het waar is, stuit bij mij ook op bezwaren. Mijn wil heeft geen enkele invloed op het al dan niet bestaan van God. Je kunt jezelf wel overtuigen dat je God ineens overal ziet, maar wordt het dan niet een soort vormen in wolken zien?

Als het een kwestie zou zijn van jezelf overtuigen, is het natuurlijk een kansloos verhaal.
Het gaat erom dat je overtuigd wordt en je ook laat overtuigen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 nov 2006 13:56

elbert schreef:Als het een kwestie zou zijn van jezelf overtuigen, is het natuurlijk een kansloos verhaal.

Dan blijft mijn punt dat als ik mezelf laat overtuigen alleen omdat ik overtuigd WIL worden, hoe scheid je dan wat werkelijk is en wat je eigen geest je voorschotelt?

André

Berichtdoor André » 16 nov 2006 14:02

MrSokkie schreef:
André schreef:Anders wordt het als je iets wilt geloven wat jezelf niet gezien hebt, maar bijvoorbeeld over hebt gehoord of gelezen.
M.i. zou je dan de wil moeten hebben om de Bijbel als waar aan te nemen, ben je niet te overtuigen door de Bijbel, ja dan wordt het lastig, toch?

Maar dan wordt het dus wel een kwestie van genoeg mensen geloven het ook. Als ik de wil heb me te laten overtuigen door de boeken van Rien Poortvliet, verklaart iedereen me voor gek en zal iedereen dat onzin vinden. Heb ik de wil me te laten overtuigen door een ander boek, dan zijn er talloze groepjes waar je je bij kan aansluiten.

De Bijbel voor waar aannemen alleen maar omdat je WIL dat het waar is, stuit bij mij ook op bezwaren. Mijn wil heeft geen enkele invloed op het al dan niet bestaan van God. Je kunt jezelf wel overtuigen dat je God ineens overal ziet, maar wordt het dan niet een soort vormen in wolken zien?
Dan wordt het wellicht iets lastig om te BESLUITEN te gaan geloven, zoals je het topic start.
Dat je de Bijbel voor waar WILT aannemen is secundair, je WILT gaan geloven wat er in de Bijbel staat geschreven was toch de vraag?
Je kunt jezelf wel overtuigen dat je God ineens overal ziet, maar wordt het dan niet een soort vormen in wolken zien?
Nee, ik denk dat je dat ook als een begin van geloven kunt zien.....

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 nov 2006 14:03

MrSokkie schreef:
elbert schreef:Als het een kwestie zou zijn van jezelf overtuigen, is het natuurlijk een kansloos verhaal.

Dan blijft mijn punt dat als ik mezelf laat overtuigen alleen omdat ik overtuigd WIL worden, hoe scheid je dan wat werkelijk is en wat je eigen geest je voorschotelt?

Het punt is volgens mij helemaal niet dat je overtuigd wilt worden. ;)
Bij een overtuigingsproces gaat het om overwinnen van weerstanden (dus het omdraaien van de wil), niet om het bevestigen van een wil die er al is met extra argumenten.
Iemands wil en iemands overtuiging zie ik niet als zaken die wezenlijk anders zijn.
Als je dus overtuigd wordt, word je ook "overwild"/overweldigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2006 14:09

Interessante vraag. :)

Ik heb me dit ook weleens afgevraagd, omdat het zo verleidelijk is om weer lekker terug te gaan in het warme bad van medegelovigen om je heen, het idee dat alles uiteindelijk goedkomt mits je maar in het juiste blijft geloven, weten hoe de wereld in elkaar zit, geen vervelende discussies meer met bezorgde ouders, etc.

Maar ik denk dat ik het uiteindelijk niet zou kunnen, er blijft dan waarschijnlijk toch die splinter in your mind die je ervan weerhoudt er voor de volle 100% in te geloven.

[url=http://www.belleandsebastian.com/recordings.php?release=7&view=lyrics&lyrics=71]But if you are feeling sinister
Go off and see a minister
He'll try in vain to take away the pain of being a hopeless unbeliever
[/url]

André

Berichtdoor André » 16 nov 2006 14:15

Aragorn schreef: splinter in your mind
Ik zou het dan mateloos boeiend vinden wat die 'splinter in your mind' concreet inhoudt?
(gokje met dt) 8)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 nov 2006 14:15

André schreef:Dat je de Bijbel voor waar WILT aannemen is secundair, je WILT gaan geloven wat er in de Bijbel staat geschreven was toch de vraag?

Even voor de duidelijkheid: mijn vraag was puur hypothetisch. Ik hoop dat er nu niet ineens te veel mensen teleurgesteld zijn. :wink:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 nov 2006 14:16

elbert schreef:Bij een overtuigingsproces gaat het om overwinnen van weerstanden

Kijk, dat klinkt bekend. (overwinnen = loslaten)

(dus het omdraaien van de wil),

Maar hoe bedoel je dit dan?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 nov 2006 14:17

Aragorn schreef:Maar ik denk dat ik het uiteindelijk niet zou kunnen, er blijft dan waarschijnlijk toch die splinter in your mind die je ervan weerhoudt er voor de volle 100% in te geloven.

Ja, dat denk ik dus ook.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2006 14:27

André schreef:
Ik zou het dan mateloos boeiend vinden wat die 'splinter in your mind' concreet inhoudt?
(gokje met dt) 8)

Hehe, het klopt nog ook, die dt. :P

Maarreh, die splinter in your mind (vrij naar Morpheus uit The Matrix overigens) zou dan bijvoorbeeld opspelen tijdens een preek. Mooi verhaal, maar ondertussen denk je: autosuggestie. Of tijdens het bijbellezen, je moet geloven dat het allemaal rechtstreeks van God komt maar je denkt: dit lijkt toch wel erg veel op een verhaal van mensen over God ipv andersom. Of bij het bidden: komt die rust van Boven of vind je die in jezelf door de overgave en het meditatieve aspect ervan?

Zomaar wat voorbeelden van vragen die ik denk ik nooit helemaal het zwijgen op zou kunnen leggen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 nov 2006 14:34

MrSokkie schreef:
elbert schreef:Bij een overtuigingsproces gaat het om overwinnen van weerstanden

Kijk, dat klinkt bekend. (overwinnen = loslaten)

(dus het omdraaien van de wil),

Maar hoe bedoel je dit dan?

Dat wat je eerst niet kon accepteren, nu wel accepteert.
We moeten dat niet te lief interpreteren: daar waar eerst verzet was, is nu overeenstemming met juist datgene waar eerst verzet tegen was.

Daarom heb ik ook een beetje moeite met de term "besluiten om te geloven". Nu zit er bij geloof uiteraard ook een besluiten, maar het besluit valt niet voorafgaand aan het geloof, maar maakt daar onderdeel van uit. Ten diepste wordt het je gegeven om te geloven (en dus ook om te besluiten), omdat je overtuigd moet zijn om iets te kunnen geloven.

André

Berichtdoor André » 16 nov 2006 21:27

Aragorn schreef:
André schreef:
(gokje met dt) 8)

Hehe, het klopt nog ook, die dt. :P

Maarreh, die splinter in your mind (vrij naar Morpheus uit The Matrix overigens) zou dan bijvoorbeeld opspelen tijdens een preek. Mooi verhaal, maar ondertussen denk je: autosuggestie. Of tijdens het bijbellezen, je moet geloven dat het allemaal rechtstreeks van God komt maar je denkt: dit lijkt toch wel erg veel op een verhaal van mensen over God ipv andersom. Of bij het bidden: komt die rust van Boven of vind je die in jezelf door de overgave en het meditatieve aspect ervan?

Zomaar wat voorbeelden van vragen die ik denk ik nooit helemaal het zwijgen op zou kunnen leggen.
Oké, dus dat Jezus zegt, neem een voorbeeld aan het geloof van deze kinderen, vrij vertaald uit 1 van de evangeliën, is zo gek nog niet?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2006 22:17

Nope. :)

Alhoewel je je dan wel kunt afvragen wie of wat je moet geloven als een kind..

André

Berichtdoor André » 16 nov 2006 22:22

Aragorn schreef:Nope. :)

Alhoewel je je dan wel kunt afvragen wie of wat je moet geloven als een kind..
Nahja, misschien denkt een kind nog niet op universitair niveau.
Dus een beetje minder 'ja maar' en zo.

Terug naar “Archief”