Besluiten te geloven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Besluiten te geloven

Berichtdoor MrSokkie » 16 nov 2006 09:59

Een vraag die in mij opkwam door een opmerking in een ander topic: Kun je besluiten te gaan geloven?

Kun je op een ochtend wakker worden en denken: en nu ga ik proberen God te zien in dingen; nu ga ik proberen de Bijbel te lezen en te denken dat het allemaal echt waar is. Kan dat? En zo ja, in hoeverre komt je ervaring van God dan overeen met de werkelijkheid? Is in dat geval je ervaring van God geen constructie van je eigen geest? In hoeverre hou je jezelf dan niet voor de gek?

Wanneer je iets ziet, leest, hoort of ervaart en "geraakt" wordt door een gevoel, van God of van iets anders, dan is het logisch dat je wereldbeeld verschuift en dat je het een nieuwe invulling geeft. Eerst je wereldbeeld verschuiven in de hoop nog geraakt te worden, dat lijkt mij de omgekeerde wereld.

Ik ben wel benieuwd naar de ideeën hierover en de ervaringen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2006 10:02

Je kan besluiten je er meer in te verdiepen. Dat is wat anders dan geloven :) Geloof kan wel een gevolg zijn van die verdieping.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 nov 2006 10:03

Marnix schreef:Je kan besluiten je er meer in te verdiepen. Dat is wat anders dan geloven :) Geloof kan wel een gevolg zijn van die verdieping.

Ja, uiteraard, maar dat is wel heel iets anders. Dan verdiep je je en wordt je geraakt als gevolg van iets dat je leest of ervaart. Mijn 2e voorbeeld dus en niet wat ik bedoel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2006 10:12

Oke. Dan denk ik dat het kan, maar dat als het gebeurt het wel het werk van de Geest is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cathy
Majoor
Majoor

Re: Besluiten te geloven

Berichtdoor Cathy » 16 nov 2006 11:59

MrSokkie schreef:Een vraag die in mij opkwam door een opmerking in een ander topic: Kun je besluiten te gaan geloven?

Tuurlijk. Je hebt toch een eigen wil? :roll:
Kun je op een ochtend wakker worden en denken: en nu ga ik proberen God te zien in dingen; nu ga ik proberen de Bijbel te lezen en te denken dat het allemaal echt waar is. Kan dat?

Ik ben opgegroeid met de Bijbel en als kind geloofde ik alles wat erin stond. Nu nog steeds, maar op een andere manier. :) De spannende verhalen zijn voor kinderen; de diepere boodschap voor volwassenen 8)
Je moet niet proberen de Bijbel te lezen; begin gewoon en laat je overtuigen.
En zo ja, in hoeverre komt je ervaring van God dan overeen met de werkelijkheid? Is in dat geval je ervaring van God geen constructie van je eigen geest? In hoeverre hou je jezelf dan niet voor de gek?

De bekende 'cognitieve dissonantie'? Er zijn voorbeelden van mensen die niet wilden geloven en toch door de kracht van Gods woord overtuigd raakten. (C.S. Lewis b.v. en Alistair McGrath via de filosofie. bron: 'Dawkins God')
Eerst je wereldbeeld verschuiven in de hoop nog geraakt te worden, dat lijkt mij de omgekeerde wereld.

Ach, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk :wink: Maar ik meen het wel. Doe wat je hart je ingeeft. En als je hart je ingeeft dat het toch wel een lastig en oubollig boek is; begin dan juist!
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 nov 2006 12:13

Het nieuwtestamentische woord voor bekering (metanoeo) betekent zoiets als van gedachten veranderen. De diepgang van dit woord in de Bijbel is moeilijk te peilen: het gaat (uiteindelijk) om een totale ommekeer van het denken en beleven. Het geeft in elk geval aan dat de menselijke wil anders wordt: van niet God zoeken naar wel God zoeken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 16 nov 2006 12:29

MrSokkie schreef:Een vraag die in mij opkwam door een opmerking in een ander topic: Kun je besluiten te gaan geloven?

In gebed vragen om het Licht van de Heilige Geest en het (zo objectief mogelijk) lezen van de Bijbel. Op die manier wil de Heere gevonden worden!
Kun je op een ochtend wakker worden en denken: en nu ga ik proberen God te zien in dingen; nu ga ik proberen de Bijbel te lezen en te denken dat het allemaal echt waar is. Kan dat?

Tuurlijk kan dit....alleen de vraag kan je dan stellen: heeft God die gedachte in je gewerkt? Op het moment zelf zal je dat niet zien, en daar ook niet mee bezig zijn. Ik heb zelf mogen inzien dat zelfs de eerste geloofsuitoefeningen (Bijbel gaan lezen, een keer naar de kerk e.d.) zelfs door God gewerkt worden.

Conclusie: een mens kan dus niet zelf gaan geloven, de eigen wil van de mens kiest automatisch voor zichzelf en niet voor God, maar God werkt dit "gaan geloven". Op het moment van "gaan geloven" is dit allemaal niet zichtbaar en lijkt de mens het zelf te doen (niks mis mee). Later zal blijken dat ook het "gaan geloven" al door de Heere gewerkt wordt. Maar je mag dus niet met je handen over elkaar gaan zitten en wachten op God of je mag gaan geloven! Want dan schenkt de Heere zijn geloof niet, Hij wil dat we Hem actief zoeken en erom vragen....dan wil Hij het geven!!!
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 nov 2006 12:32

Cathy schreef:

Tuurlijk. Je hebt toch een eigen wil? :roll:

Maar kan je voor hetzelfde geld dan ook besluiten in kaboutertjes te gaan geloven, om maar even iets te noemen? Je gelooft toch iets omdat je aanwijzingen hebt dat het waar is, als die aanwijzingen er niet zijn, of je ziet ze niet, dan kan je wel zoeken, maar je kunt niet besluiten dat je iets geloofd zonder aanwijzingen, want dat lijkt mij jezelf voor de gek houden.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 16 nov 2006 12:34

Ik denk het niet. Je kunt niet van de ene op de andere dag overtuigd zijn van het bestaan waarvan je het bestaan de andere dag nog ontkende. Dat is een proces.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 nov 2006 12:37

japio schreef:In gebed vragen om het Licht van de Heilige Geest

Als je niet al geloofd is er niks om naar te bidden, dit lijkt me dus een probleem.

en het (zo objectief mogelijk) lezen van de Bijbel.

Als ik de bijbel objectief lees gebeurd er een hele hoop, maar niet dat ik ineens in God geloof. Ik neem aan dat je met objectief ook kritisch, sceptisch, en weldenkend bedoelt. Als je de Bijbel leest met de houding: zo, en nu ga ik mij eens laten overtuigen, dan ben je jezelf nog steeds voor de gek aan het houden. Zelfde voorbeeld dat ik niet in kabouters geloof nadat ik objectief de boeken van Rien Poortvliet heb gelezen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 nov 2006 12:39

Machiavelli schreef:Ik denk het niet. Je kunt niet van de ene op de andere dag overtuigd zijn van het bestaan waarvan je het bestaan de andere dag nog ontkende. Dat is een proces.

Okee, maar is het een proces waar je dan zelf controle over hebt. Kun je besluiten dat je dat proces gaat doorlopen? Ik denk namelijk van niet, of als je dat wel doet, het proces controleren, dat je dan alleen een God in je hoofd aan het scheppen bent, die niks met de werkelijkheid te maken heeft.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 16 nov 2006 12:59

MrSokkie schreef:
japio schreef:In gebed vragen om het Licht van de Heilige Geest

Als je niet al geloofd is er niks om naar te bidden, dit lijkt me dus een probleem.

Het is niet zo dat alleen gelovigen mogen bidden....jouw stelling was of je kunt besluiten te "gaan geloven".... wanneer je dat oprecht wilt (geloven) dan mag je best bidden naar God (ook al weet je niet of Hij wel bestaat).

Mr Sokkie schreef:
Japio schreef:en het (zo objectief mogelijk) lezen van de Bijbel.

Als ik de bijbel objectief lees gebeurd er een hele hoop, maar niet dat ik ineens in God geloof. Ik neem aan dat je met objectief ook kritisch, sceptisch, en weldenkend bedoelt. Als je de Bijbel leest met de houding: zo, en nu ga ik mij eens laten overtuigen, dan ben je jezelf nog steeds voor de gek aan het houden. Zelfde voorbeeld dat ik niet in kabouters geloof nadat ik objectief de boeken van Rien Poortvliet heb gelezen.

Snap ik...maar er zijn wel miljoenen mensen (zo niet meer) die in de God van de Bijbel geloven, en dat lijkt me met kabouters niet het geval ;-).

Met objectief bedoel ik dat je wel ingang moet geven om de Bijbel zichzelf te laten bewijzen, kritische blik is helemaal niet verkeerd. Alleen weldenkend.....ga je er hierbij vanuit dat de Bijbel onzin is, is dat jouw weldenkendheid? Dan is het namelijk niet objectief...
Als je denkt nu ga ik me lekker laten overtuigen is het ook niet objetief ;-)
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 nov 2006 13:01

MrSokkie, mag ik je in dit verband een boek aanraden: "verrast door vreugde" van C.S. Lewis.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 nov 2006 13:34

japio schreef:Het is niet zo dat alleen gelovigen mogen bidden....

Weet ik, en gelukkig maar, ik bid ook regelmatig, niet naar iets of iemand specifiek, maar meer naar het universum in het algemeen.

Mr Sokkie schreef:Snap ik...maar er zijn wel miljoenen mensen (zo niet meer) die in de God van de Bijbel geloven, en dat lijkt me met kabouters niet het geval ;-).

Nee, okee, maar ledenaantal alleen lijkt me in deze niet doorslaggevend.

Met objectief bedoel ik dat je wel ingang moet geven om de Bijbel zichzelf te laten bewijzen, kritische blik is helemaal niet verkeerd. Alleen weldenkend.....ga je er hierbij vanuit dat de Bijbel onzin is, is dat jouw weldenkendheid? Dan is het namelijk niet objectief...

Nee, ik zal nooit zeggen dat de Bijbel onzin is, het is zonder twijfel een waardevol boek. Ik zal hooguit zeggen dat ik heel erg veel moeite heb met bepaalde interpretaties van de Bijbel, en wil misschien nog wel zo ver gaan dat ik bepaalde interpretaties onzin vind, alhoewel ik me wel besef dat ik daar sommige mensen mee kwets. Des te belangrijker voor mij om te ontdekken waarom sommige mensen de bijbel op die manier interpreteren, toch?
Ik zal de Bijbel nooit als eilandje op zich moeten zien, en hem altijd lezen vanuit het kader waar ik in sta, dus vergelijken met wat ik weet van wetenschap, van literaire tradities, van vertaalwetenschappen, van niet-bijbelse bronnen. De bijbel bewijst mij van alles, alleen vermoed ik dat dat andere dingen zijn dan die het jou bewijst.

Als je denkt nu ga ik me lekker laten overtuigen is het ook niet objetief ;-)

Nee precies.

André

Berichtdoor André » 16 nov 2006 13:38

MrSokkie schreef:Maar kan je voor hetzelfde geld dan ook besluiten in kaboutertjes te gaan geloven, om maar even iets te noemen? Je gelooft toch iets omdat je aanwijzingen hebt dat het waar is, als die aanwijzingen er niet zijn, of je ziet ze niet, dan kan je wel zoeken, maar je kunt niet besluiten dat je iets geloofd zonder aanwijzingen, want dat lijkt mij jezelf voor de gek houden.
Kabouters kun je bij een tuincentrum 'aanschouwen' dus daarvoor hoef je niet moeilijk te doen of ze wel of niet bestaan. 8)
Anders wordt het als je iets wilt geloven wat jezelf niet gezien hebt, maar bijvoorbeeld over hebt gehoord of gelezen.
M.i. zou je dan de wil moeten hebben om de Bijbel als waar aan te nemen, ben je niet te overtuigen door de Bijbel, ja dan wordt het lastig, toch?

Terug naar “Archief”