Moderator: Moderafo's
Sorry tweetietwee, ik vatte je bericht niet verkeerd op denk ik.tweetietwee schreef:Maara schreef:Weet ik dat ook weer.
sorry maara, ik wilde geen vervelend bericht plaatsen, alleen verschil maken tussen een échte' depressie en 'depri gevoel'.
Maara schreef:Als ik een bericht op twee manieren op kan vatten geef ik iemand meestal het voordeel van de twijfel doordat toch de nonverbale signalen en de directe correctie mist als je via een forum reageerd.
In ontmoetings- en therapiegroepen krijgen deelnemers regelmatig feedback van elkaar over hun gedrag en de indruk die zij maken.
Je zou verwachten dat men kritiek bij voorkeur verkeerd verstaat, de onplezierigste delen daaruit vergeet en positieve opmerkingen wél tot zich laat doordringen.
Niets is minder waar. kritiek en lof worden in gelijke mate door de ontvangers kromgebogen. Soms kun je tijdens het luisteren al zien wat hij of zij niet hoort.
Hoe komt het nu dat ook positieve feedback er regelmatig niet in mag? Omdat mensen een beeld van zichzelf hebben dat ze beschouwen als wáár. Dat zelfbeeld wordt met man en macht verdedigd, ook als het veel negatieve kanten heeft en tot weinig eigenwaarde, onbevredigende relaties en magere presetaties leidt.
Maara schreef:Zegt dat ook wat over depressieve mensen?
Dat ze vasthouden aan de (negatieve) denkbeelden ook al wordt de kwaliteit van het leven er minder door?
En dat mensen die dan eenmaal uit de depressie zijn er niet meer naar terug willen omdat die denkbeelden dan ook veranderd zijn?
Of zit ik weer wat te zwammen?
Riska schreef:Ik denk dat er meer aan de hand is. Eén keer tegen een kind zeggen dat het een 'rotkind' is, vraagt 1000 maal "ik houd van jou". Daarom ook is het 'schelden doet geen zeer' zo'n grote onzin. Als je later aan volwassenen vraagt wat ze zich herinneren uit hun jeugd zijn het bijna altijd negatieve, bezerende opmerkingen, ook al heeft zo iemand regelmatig een pak slaag gehad. Woorden blijven haken.
En voor veel mensen geldt dat ouders - soms helemaal niet expres - een kind laten weten dat het niet deugt. Een kind laten weten dat je van hem/haar houdt, maar dat het gedrag op dat moment fout is, is veel moeilijker dan zeggen: "daar heb je jou weer, altijd zus, altijd zo..." en dergelijke opmerkingen. Dat wordt door een kind ervaren als: "ik deug niet". En niets is zo onuitroeibaar dan die gedachte...
Wanneer ouders hun kinderen vanaf het begin bevestigen en aangeven wat ze wel kunnen en dat ze lief zijn, dan zal ook later lang zo snel niet een goede boodschap niet aankomen.
schwesterchen schreef:ik hoorde dat een meisje met grote problemen zit. Ze is vrijwel onbereikbaar voor de mensen om haar heen. We zijn nu bang dat ze zelfmoord zal plegen.
BID alsjeblieft voor dit meisje, dat ze zichzelf niets aandoet en dat ze contact zal krijgen met mensen die haar begrijpen en kunnen helpen!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten