Zondagsrust

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 13 nov 2006 15:56

columbus schreef:wat is specifiek met Zijn dingen bezig zijn?

Dat is voor mij: twee keer naar de kerk. Soms koffiedrinken na de kerk en dan doorpraten overd e dienst.
Verder probeer ik zo weing mogelijk met zaken van alle dag bezieg te zijn, maar vooral met lezen en studie en heel concrete meditatie. Ik bid ook bewust heel uitgebreid en zie dat als heel specifiek in gesprek gaan met God. Het gaat niet om de lengte maar wel om het feit dat ik de rust en de tijd neem om met God te praten en hem alle dingen voor te leggen...

Ik ervaar dat echt als rust en genieten op Zijn eiland....

Natuurlijk kand at de hele week, maar juist op deze apart gezette dag is dat heel bijzonder. Eten kun je ook altijd, met je bord op je schoot of lopend. Maar je geniet veel intenser als je er voor gaat zitten en de tijd er voor neemt...

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 13 nov 2006 16:34

@ Biblebook: de vraag was hoe jij dat persoonlijk allemaal invult. Met de sabbat en de feestdagen enzo.
We zitten niet te wachten op een grote lap tekst waarin jij ons voorschrijft hoe het allemaal wel en niet moet. Dat weten we al.
Wat ik wil weten is hoe jij dat invult en gestalte geeft in jouw eigen leven.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 13 nov 2006 16:41

elbert schreef:

Om dat concreet voor mezelf in te vullen: ik ga (zo mogelijk liefst tweemaal) naar de kerk, om daar met de gemeente samen te komen rondom het Woord van God, om ons voor God te verootmoedigen, maar ook om daar God de lof toe te zingen, Hem te danken en Hem om Zijn zegen te vragen. We mogen in het bijzonder de rust die er in Christus is ervaren. Dat is de essentie van de rustdag.
Daarnaast probeer ik ook verder rustig aan te doen, is er tijd voor ons gezin, is er de mogelijkheid om Gods Woord verder te onderzoeken en ontmoeten we regelmatig familie en/of vrienden.

dat is herkenbaar, zo brengen wij ook de zondag door.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 13 nov 2006 16:46

Denkertje21 schreef:

Dat is voor mij: twee keer naar de kerk. Soms koffiedrinken na de kerk en dan doorpraten overd e dienst.
Verder probeer ik zo weing mogelijk met zaken van alle dag bezieg te zijn, maar vooral met lezen en studie en heel concrete meditatie. Ik bid ook bewust heel uitgebreid en zie dat als heel specifiek in gesprek gaan met God. Het gaat niet om de lengte maar wel om het feit dat ik de rust en de tijd neem om met God te praten en hem alle dingen voor te leggen...

Natuurlijk kand at de hele week, maar juist op deze apart gezette dag is dat heel bijzonder. Eten kun je ook altijd, met je bord op je schoot of lopend. Maar je geniet veel intenser als je er voor gaat zitten en de tijd er voor neemt...

bijzonder dat er een apart gezette dag is, het is echt een dag dat je meer kunt genieten.
om de week hebben we bijbelstudie met gemeenteleden, dan word er gezongen en gepraat over het bijbelgedeelte of onderwerp. mooie dag die zondag!
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 13 nov 2006 16:56

en heerlijk: ik heb de zondag nog nooit als een dag met beperkingen gezien. Ook als kind niet. Vaak ging ik naar de kerk lopen: 5 km, terwijl mijn ouders dan met de auto gingen: heerlijk uitwaaien en nadenken en in de natuur met God zijn...

Dan wilde ik wel eens huiswerk maken. maar dan legden mijn ouders uit waarom dat niet hoefde. ie maakten de dag zelf ook speciaal. Als kunt werd er 's avonds uit de kerkgeschiedenis voorgelezen en we zongen rond het orgel en met blokfluit en gitaar.

Je kunt God toch nooit genoeg loven en prijzen voor wie Hij is en wil zijn voor je?

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 13 nov 2006 23:42

Ik vind de zondag ook een hele fijne dag, kijk er altijd naar uit. Net wat Denkertje zegt, ik zie het ook niet als een dag met beperkingen.

Ik denk ook dat de rustdag (bij ons de zondag) niet voor niks is gegeven door God, ik denk ook dat wij het nodig hebben.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2006 07:49

columbus schreef:
Denkertje21 schreef:

bijzonder dat er een apart gezette dag is, het is echt een dag dat je meer kunt genieten.
om de week hebben we bijbelstudie met gemeenteleden, dan word er gezongen en gepraat over het bijbelgedeelte of onderwerp. mooie dag die zondag!

Mee eens. Alleen mogen ze wat mij betreft die kerkdienst 's ochtends wel wat later doen. Ik merk wel duidelijk verschillen met niet gelovige leeftijdsgenoten. Toen ik studeerde bijvoorbeeld omdat als je vervolgens op zaterdag er bij gaat werken, je vaak weken geen enkele dag echt kan uitslapen, en als je vast werkt en elke dag nog vel vroeger uit bed moet heb je alleen de zaterdag om uit te slapen. Ga dan nog maar eens wat euks doen op zaterdagavond ofzo, daarin word je dan wel beperkt. De zondag is er tot eer van God, maar ook omdat het goed is voor de mens, om uit te rusten. Wat dat betreft vind ik het dan ook niet verkeerd als men een beetje rekening houdt met het feit dat jongeren nou eenmaal niet vaak op vrijdag- en zaterdagavond thuis zitten en op de bank hangen onder het genot van een krantje, puzzeltje, wijntje etc. :P
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 14 nov 2006 09:23

Zit wel wat in, maar ja, welke kerk begint er dan ook al om half 10?! :P

Nee zonder gein, dat heeft z'n voors en z'n tegens natuurlijk.
Als je vroeger begint, heb je nog wat aan de rest van je dag. Ik vind dat wel eens prettig, zeker als we nog wat uurtjes moeten reizen naar familie enzo. Als ik een weekendje op m'n kamer blijf is het helemaal handig, dan kan ik kiezen tussen kwart voor 9 en half 11.
Maar ja, als de rest van je zondag toch zo'n beetje alles verboden is kun je maar beter zo lang mogelijk uitslapen...
Het systeem van één langere dienst op zondag en een soort bijbelstudie-dienst middenin de week vind ik ook wel wat hebben. Klinkt als een opoffering misschien, maar in de kerken waar ze zo werken zie je wel dat beide diensten druk bezocht zijn.

Zelf vind ik de zondag een heerlijke dag. Met mooi weer lekker buiten, met minder weer lekker binnen. Vaak met mensen. Heerlijk, zo'n dag waarop niemand haast heeft. Niemand zit op z'n horloge te kijken van help, over een half uurtje heb ik een lunchafspraak of wat dan ook. Lekker toch :)
Ik lees hier wel vrij veel dat mensen op zondag nog eens extra bijbelstudie doen enzo. Dat heb ik dan weer totaal niet eigenlijk. Na 2 preken en een avond jv heb ik het vaak wel gehad hoor, dan ga ik niet nóg eens extra lezen omdat het nou eenmaal zondag is. Dan doe ik dat weer liever een andere dag in de week.
pobody's nerfect

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 14 nov 2006 10:46

Marnix schreef: Ga dan nog maar eens wat leuks doen op zaterdagavond ofzo, daarin word je dan wel beperkt. De zondag is er tot eer van God, maar ook omdat het goed is voor de mens, om uit te rusten. Wat dat betreft vind ik het dan ook niet verkeerd als men een beetje rekening houdt met het feit dat jongeren nou eenmaal niet vaak op vrijdag- en zaterdagavond thuis zitten en op de bank hangen onder het genot van een krantje, puzzeltje, wijntje etc. :P

terwijl ik dit opschrijf vraag ik me af of ik nou echt zo'n doorgezakte tuthola ben. Maar de zaterdagavond is bij mij best een beetje voorbereiding op de zondag... Ik zit zondags niet fit in de kerk als ik de avond van te voren wild ben gaan stappen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2006 13:17

haha nee hoor, ik vind het prima dat je dat doet... Het was scherts, voel je vooral niet teveel aangevallen. Het heeft ook gewoon te maken met hoe mensen in elkaar zitten, wat hun interesses zijn. De een is blij met het weekend, even geen werk en zo, dus even lekker ontspannen.... in de stad een biertje drinken, of bij vrienden thuis of wat dan ook. Wild stappen is een ander verhaal, maar gewoon lekker uit, even dansen, wat drinken... ik vind het heerlijk... tja, dan ben ik wel eens om 1 uur thuis of een keer om 2 uur, maar ik zit gewoon fit in de kerk zondag. Kan goed tegen niet zoveel slaap en 6 uur is bij mij meer dan ik door de week gemiddeld slaap.

En Jo, als je goed hebt opgelet dit weekend heb je gemerkt dat ik best een hoop mag op zondag :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 14 nov 2006 14:52

Het gaat mij niet zozeer om die wettische klok van 12 uur. Integendeel. Daar heb ik niks mee. maar veel eerder om de aanloop naar de zondag. Concentratie en tot rust komen om er optimaal van te kunnen genieten!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2006 15:11

Dat mag. Ik geniet ook optimaal van de zondag... en ook van de zaterdag ;) Maar misschien is jou aanpak wel beter :)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 14 nov 2006 15:56

Marnix schreef:En Jo, als je goed hebt opgelet dit weekend heb je gemerkt dat ik best een hoop mag op zondag :)

Zei ik dan dat je dat niet mocht? Die opmerking was meer wat algemener bedoeld, maar ik ga er van uit dat je dát wel zou snappen.

Ik heb niet zoveel met de 'voorbereiding op' de zondag. Voor mij begint de zondag als de wekker gaat en niet al eerder. Tuurlijk denk ik er ook wel bij na dat ik niet tot 4 uur 's nachts ga stappen, want dan zit ik niet fit in de kerk. (al moet je soms door overmacht wat langer blijven, zou dat leiding zijn geweest marnix? ;))
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2006 11:29

ahum inderdaad, dat was wel overmacht ja. Maar ja, toen ik vrienden die vroegen waar ik was uitlegde dat ik geen keuze had maar gedwongen werd om tot 3 uur te blijven geloofden ze me niet :)

Oh en als je naar de smiley achter mijn post kijkt snap je vast wel dat mijn opmerking niet serieus was :D

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 17 nov 2006 15:39

Beste Rien67,

Dank voor je reactie t.a.v. de feitelijke essentie van het topic. Je hebt gelijk! De vraag hier is dan alleen, welk een verschil maakt het nu uit met de andere dagen, als ik beweer Gods rustdag invulling te geven.

Want is de zondag wel Gods rustdag. Als Jezus Heer is over de Sabbat -en niet de eerste dag der week- welk verschil maakt het dan uit, als de zondag, zoals Christus ons Zelf toont, geen Geestelijk rust kent in de essentie van het 4e gebod.

Er staat immers niet dat Jezus " Heer over de eerste dag der week" is.
Als dat zo zou zijn geweest, dan had ik je dat ook wel verteld! Vergeet ook niet dat het Christus was die de aarde formeerde en dus al vanuit dat fundament de geboden mede-formeerde als basis van Zijn Rijk. Dat wil zeggen de aarde behoorde toen nog tot Zijn gehele Koninkrijk en werd pas apart gezet, na de zondeval omdat Satan hier Overste werd.

Laten we eens kijken wat Mattheus 15 erover zegt, daarna zal ik wel aangeven wat ik op de wekelijks altoos durende rustdag doe.

9 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, [die] geboden van mensen [zijn].
10 En als Hij de schare tot Zich geroepen had, zeide Hij tot hen: Hoort en verstaat.
11 Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens.
12 Toen kwamen Zijn discipelen tot Hem, en zeiden tot Hem: Weet Gij [wel], dat de Farizeen deze rede horende, geergerd zijn geweest?
13 Maar Hij, antwoordende zeide: Alle plant, die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgeroeid worden.
14 Laat hen varen; zij zijn blinde leidslieden der blinden. Indien nu de blinde den blinde leidt, zo zullen zij beiden in den gracht vallen.
15 En Petrus, antwoordende, zeide tot Hem: Verklaar ons deze gelijkenis.
16 Maar Jezus zeide: Zijt ook gijlieden alsnog onwetende?
17 Verstaat gij nog niet, dat al wat ten monde ingaat, in den buik komt, en in de heimelijkheid wordt uitgeworpen?
18 Maar die dingen, die ten monde uitgaan, komen voort uit het hart, en dezelve ontreinigen den mens.
19 Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.
20 Deze dingen zijn het, die den mens ontreinigen; maar het eten met ongewassen handen ontreinigt den mens niet.

Kijk Rien 67, Jezus Zelf waarschuwt er voor wat de essentie van menselijke geboden en wetten zijn. En de verandering van de Sabbat naar de 1e dag der week als dag van " aanbidding" is dus zo`n menselijk gebod en wet. Je kunt er niets mee en verder kom je er ook niet (feitelijk gezien). Het blijven wetten en geboden van mensen en dus van een aardse-kerkelijke organisatie. En met aardse wetten en geboden kun je alleen wettisch (naar de gehoorzaamheid als wet) iets bereiekn en is het dus eigengerechtigheid i.p.v. in de -Geestelijke Gerechtigheid van Christus. die is niet wettisch maar naar de Geestelijke gewoonte, waarbij de groei in kennis en inzicht van het Koninkrijk van God plaats vindt. (Gave der profetie)

Je kunt het natuurlijk ontkennen, maar de RKK bevestigd duidelijk dat zij, in religieus opzicht van de Sabbat een verandering naar de 1e dag der week hebben gemaakt, toen de Keizer (Constatijn) "christen" werd.
Zij vond een burger wetgever in deze wereld om de "geestelijke" wijiging van Gods wet aan te passen aan haar doelstelling;

Ik de Kerk, de Plaatsvervangende van Christus (Schepper) mag de wetten en geboden veranderen.

Christus heeft bekend gemaakt dat Hij de Vader heeft gevraagd eenb andere Plaatsvervanger te sturen; de Heilige Geest. Geen aardse Kerk, noch een aardse Keizer die Gods wetten in één Persoon, namelijk hijzelf kan vertegenwoordigen(Constatijn) lees eens Romeinen 2 en 3 in dat verband wat Christus leert aangaande de geestelijke kwaliteiten van zondige mensen.

Voor Christus blijft de 1e dag der week na de Sabbat (die deze wereld zon dag heeft genaamd) de 1e dag na de Sabbt benoemen, en blijft de Sabbat de dag van aanbidding; eeuwig en altoos.

Maar goed, nog niet iedereen is -reeds- geleerd dat de Sabbat het 4e gebod van de geboden is en voor alle mensen geldt.

Hoe ik de rustdag vier van het 4e gebod der decaloog.

Dat kan heel verschillend zijn voor elke Sabbatvierende (Geestelijke-) Jood.

Persoonlijk openenen wij de Sabbat met gebed, bij zonsondergang. Televisie, radio blijven uit, tenzij er een programma is dat binnen het kader valt van de Sabbat. Dat kunnen de "Bible Lessons" zijn van 3 ABN of de Sabbatschool ook van 3 ABN (Sateliet-televisie).

Op Sabbatochtend gaan we naar de kerk waar eerst een uur Bijbelstudie wordt gedaan en, naast Sabbatvierende chistenen ook regelmatig bezoekers van andere denominaties aan deelnemen.
Voor iedereen is er een Bijbelstudie, voor de kleuters, de jeugd en de volwassenen, aangepast en uitgewerkt. Deze lessen zijn over de gehele wereld gelijk en je kunt dus bijvoorbeeld via 3 ABN Sabbatschool de les gewoon ook meedoen in het Amerikaans.

Na de dienst is er soms nog een jeugdbijeenkomst. Ook gebeurt het wel dat aparte geloofsgroepen, zoals Russen of Afrikaanse geloofsgenoten de dienst verzorgen. Voor iedereen wordt er vertaald. In Brussel en Wallonië zijn er nog dan de Franse gemeenten. In Vlaanderen uiteraard Vlaams (niet geheel hetzelfde als Nederlands) alhoewel de meeste predikanten gewoon -bijna- ABN spreken. Er is veel samenwerking tussen Nederland en België. Alle les- en studie materiaal voor de Vlaamse -deel- Federatie komt uit Nederland. Verder is er nog een Duitse gemeente voor het Duits sprekende deel van België.

Na de dienst ga ik zelf s`middags Bijbelstudie doen en gebruik daarbij veel AV materiaal (3 ABN). Meestal doe ik die Bijbelstudies vanuit het lesboekje waarbij ik het Bijbelse gegeven onderzoek aan de hand van de verschillende inzichten aangaande een bepaald gegeven. Dat wil zeggen de inzichten vanuit de persoonlijke beleving van de Evangelist of de Pastor die, uiteraard, door een ieder getoetst dient te worden aan de Bijbel. Tenslotte is het de bedoeling dat we zelf groeien in een relatie met de Heilige Geest en niet een menselijke geest tot basis van onze relatie met Christus maken.

Veeal maken mijn vrouw en ik dan nog een wandeling in èèn van de bosrijke parken in Gent of een andere plaats in de beurt.
Op Sabbatavond sluiten we dan de Sabbat weer, bij u zonsondergang.

Eèn maal in de 3 maanden is er een Heilig Avondmaal, waarbij naast het brood en de ongefermeteerde wijn (druivensap dus) ook de voetwassing in het voorbeeld van Christus wordt ervaren. Morgen de 18 november is er een HA in de gemeente Gent. Iedereen is welkom!

Bij de viering van de Sabbat wordt wèl rekening gehouden met kinderen en mensen (familie) die niet christelijk ingesteld zijn en die het begrip van Sabbatvieren anders ervaren (kinderen). Christus onderhield de Sabbat op grond van "goed doen" en dus "in liefde" voor de mens.
Wettisch Sabbat vieren, dus door dwang of het opleggen van verboden of beperkingen welke niet begrepen kunnen worden, is hier uit den boze. Gods geboden en wetten kunnen alleen door Geestelijke groei tot de maatstaf van een veranderd leven leiden.

Opmerkelijk is dat, door een voortdurend wijzen op Christus, mijn voornamelijk RK familie, ons -mijn vrouw en ik-
de Sabbatsrust respecteren en ons niet lastig vallen met wereldse zaken.
Dat is in een familie van auto-fanaten inzake rally`s, coursen en karten en beroepsmatige vrachtwagenchauffeurs, vroeger wel anders geweest.

En gaat er tegenwoordig èèn van onze kleinkinderen mee naar de Sabbatschool voor kleuters, omdat zijn vader het een goede basis vindt voor een juist begrip van een christelijk geloof. Notabene; de kleine jongen heeft enkele maanden geleden zijn eerste communie gedaan.

Uit mijn vragenstelling aan de vader waarom zijn zoontje aan de eerste communie deel diende te nemen, kon hij geen "christelijke" reden opgeven. Uiteindelijk bleek dat het deelnemen eraan meer aan praktisch maatschappelijk voordelen gebonden was, dan bijbelse of christelijke. Ook logisch natuurlijk als je als ambtenaar bij de gemeente werkt.

Zo, de wereld onderhoudt menselijke wetten en geboden, die Goddelijken schijnen, maar het niet zijn en ooit zullen -kunnen- worden, omdat zij wetten en geboden van de wereld zijn.

Mijn Rijk is niet van deze wereld, en Jezus zegt daarover, door Jacobus:

8 Zo gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: "Heb uwen naaste lief als uzelven", zo doet gij wèl.

Basis van gehoorzaamheid naar de (Geestelijke wet)

9 Maar zo gij den persoon aanziet, zo doet gij zonde en wordt bestraft door de wet als overtreders.

Basis van gehoorzaamheid aan Christus in het voorbeeld van Zijn Liefde, ogen en lippendienst = werelds doelen bereiken door de aanziens des persoons, menen verlost en gered te zijn door mensen hoger te achten dan Christus.

10 Want zo iemand de gehele Wet houdt, en hij zondigt tegen één gebod, die is aan alle schuldig.11 Want die gezegd heeft: "Gij zult geen overspel doen", heeft ook gezegd: "Gij zult niet doden". Indien gij nu geen overspel doet, maar doodt, zo zijt gij een overtreder der wet.

Doden staat hier niet alleen voor het lichamelijk doden van een mens, maar ook Geestelijk. Hier staat het dus voor; weg- of afhouden van Gods Koninrijk.

12 Spreekt Zó en doet Zó, als die door de wet der vrijheid zult geoordeeld worden.

We zijn niet gered door het onderhouden van de Sabbat, maar door de Genade van God de Vader. Uit liefde voor die Genade, onderhouden we met blijdschap Zijn regels van Zijn Rijk. Let wel dat geldt natuurlijk voor alle mensen die oprecht en vanuit een hart dat gericht is op Christus in het persoonlijk geloof. In dat opzicht is er geen verschil tussen eerste dag of zevende dag vierende Christenen. Waar het om gaat is; hoe verander ik, hoe groei ik in de Gerechtigheid van Christus en ben ik bereid Gods geboden -wederom- in de plaats te stellen van de merktekens, die ik nu navolg en feitelijk van Gods wetten, tekens van zonden tegen God zijn. Immers als Christus er over spreekt dat de Sabbat een Zegel is, dan is de zondag een Merkteken d.w.z. als het ware een verandering (beschadiging) van Gods Rijks wet.

Dit schrijft de RKK in haar Catechismus over de Sabbat:

DEEL III: HET LEVEN IN CHRISTUS
TWEEDE SECTIE: DE TIEN GEBODEN
EERSTE HOOFDSTUK: 'Gij zult de Heer uw God beminnen met geheel uw hart, geheel uw ziel en geheel uw verstand'
ARTIKEL 3: Het derde gebod

De Bijbele rustdags en dus Zegel van Christus
Denk aan de sabbat; die moet heilig zijn voor u. Zes dagen zult gij werken en alle arbeid verrichten. Maar de zevende dag is de sabbat voor de Heer uw God. Dan moogt gij geen enkele arbeid verrichten (Ex. 20,8-10).1
De sabbat is gemaakt om de mens, maar niet de mens om de sabbat. De Mensenzoon is dus Heer ook van de sabbat (Mc. 2,27-28 ).

Sinds wanneer is het Sabbatsgebodnhet 3e gebod van Gods decaloog, in de Bijbel.
Maar meent de RKK nu oprecht de sabbat, waar Christus eer over is, voor te houden aan de mensen?
Welnee, want zij zegt in haar eigen Catechismus ook dit:

De sabbat stelde de voltooiing voor van de eerste schepping; [color=indigo]hij werd vervangen door de zondag die aan de nieuwe schepping herinnert, die met de verrijzenis van Christus is begonnen. [/color]

Zo, dus Gods Levende Schriftwoord zegt dat de zondag in gang gezet is, door een Nieuwe Schepping. Wel Gods Schepping was goed en volmaakt herinnert in het Sabbatsgebod. God heeft een nieuwe Schepping a.h.w. gerealiseerd tijdens de zondvloed, hij maakte een Nieuw Verbond met Noach en het leven kreeg een nieuwe wending, waarbij zaken verandere waren, door de zonde. Vanaf het moment dat Noach uit de Ark kwam, was er sindsdien regen. En zo zal Christus een nieuwe Schepping maken als Hij terugkomt, d.w.z.

Hij zal alles weer in de oorspronkelijke volmaakte staat terugbrengen. Wij krijgen een nieuw lichaam (let op niet onze geest wordt op dat moment abrupt vernieuwd, die we bij de geboorte hebben gekregen,onze geest behouden we, ons denken en handelen moet dus veranderen. En dat staat volkomen in relatie met de (Geestelijke-) bekering of een nieuw kleed aantrekken. De nieuwe schepping is de wedergeboorte, de bekering van ons persoonlijke hart. In Gods ogen blijven we dus unieke persoonlijkheden. God respecteert ons wezen en laat ons de keuze Hem aan te nemen of af te wijzen.
Hij legt ons niets op en in dat opzicht (Gods decaloog) zijn we dus vrije mensen en geen slaven. Immers de wet maakt ons vrij -Gods decaloog wel te verstaan.

De RKK misleid hiermee de mens op twee punten:

De Sabbat is de rustdag, geheiligd en gezegend door God en eeuwig vastgesteld in het 4e gebod. In het Heilige der Heilige in de Hemel liggen de Stenen tafelen met daarop het 4e gebod en niet het "derde gebod".

Blijkbaar toont de RKK hier dus aan dat zij de Kerk is die Gods geboden en wetten heeft veranderd.

Christenen binnen de Protestantse kerken onderhouden dus, merendeel de zondag, als het 3e gebod van de RKK.

1166 dag zelf van de verrijzenis van Christus, viert de kerk het paasmysterie op iedere achtste dag, die terecht dag des Heren of zondag wordt genoemd'.1 De dag van de verrijzenis van de Heer is tegelijk de 'eerste dag van de week', gedachtenis van de eerste ...

Niets dat wij nodig hebben om verlost te kunnen worden van zonden, zal voor ons een mysterie zijn. Gods volk heeft de Gave der profetie, dat zegt genoeg. Openbaring is de openbaring van Christus over de dingen die nog moeten gebeuren. God kent geen geheimenissen die de zoekende mens van Hem weg houdt. Gods wil is dat iedereen in het Hemels Koninkrijk zal komen, dus mysteries vinden we alleen in mysterieuze religies, die Gods openbaringen verheimelijken door valse doctrines.

God heeft de Scheppingsweek verbonden met de tijdspanne van Sabbat tot Sabbat. De ëerste dag" kan natuurlijk nooit ook de 1e dag zijn, want Gods tijdsspanne loopt van Sabbat tot sabbat. Gods heilige dag maar ook getal = 7. Niet 8 en ook niet 1.

2180 Met eerbiediging van de religieuze vrijheid en van het algemeen welzijn van allen moeten de christenen de zondagen en feestdagen van de kerk als wettelijke feestdagen laten erkennen. Zij moeten aan iedereen een openlijk voorbeeld geven van gebed, van eerb...

Christus nodigt uit Hem na te volgen. Niet door verplichting of dwang, maar door Zijn Geest en Liefde.

In veel landen (w.o. België) zijn wettelijke feestdagen verplicht te onderhouden. Vrije dagen in relatie tot die "wettelijke" feestdagen (let wel burgelijke wetten die dus op kerkelijke grond zijn gebaseerd) worden, indien zij overtreden zijn, belast via een fiscaal regime.

De RKK dwingt dus mensen, op verschillende manieren om een onheilige dag (-en) te vieren die zij zelf hebben ingesteld om -ook- het merendeel van de Protestantse gelovigen binnen haar bereik te brengen en zo te misleiden aangaande Gods geboden en het daarmee doen struikelen op -dat- ene gebod.

DEEL II > EERSTE SECTIE > TWEEDE HOOFDSTUK > ARTIKEL 1 > III. Wanneer wordt er gevierd? > De dag des Heren

Wanneer wij, o Christus, de wonderdaden overwegen die hebben plaatsgevonden op deze zondag van uw verrijzenis, dan zeggen wij: gezegend zij de zondag, want op deze dag voltrok zich het begin van de schepping (...) het heil van de wereld (...) de vernieuwi...

God spreekt nergens over het feit dat Hij op de eerste dag of de zon dag gezegend en geheiligd heeft. De RKK leert hier dus opnieuw dat zij geboden en wetten van God verandert heeft en de mensheid wederom misleidt.

Want wat zegt God aangaande de "" eerste dag"

Genesis 1

1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.
2 En de aarde was woest en ledig, en het was duister op de diepte, en de Geest Gods zweefde op het water.
3 En God sprak: Er worde licht. En er werd licht.
4 En God zag, dat het licht goed was.
5 Toen scheidde God het licht van de duisternis, en noemde het licht dag, en de duisternis nacht. Toen werd uit avond en morgen de eerste dag.

Is hier de Schepping voltooid en de Scheppingsweek tot een goed einde gekomen? Neen.
Sterker nog de 4e dag van de Schepping, maakt God de zon, maan en sterren. Waarom?

Omdat Hij wist dat de mens zou zondigen. Adam en Evan leefden immers voor de zondeval in het paradijs, bij God die het Licht Zelf was! Het paradijs was afgescheiden van deze wereld, want nà de zondeval konden Eva en Adam niet meer terug, omdat de paradijselijke tuin door engelen werd bewaakt.

Genesis 1

3 En God sprak: Er worde licht. En er werd licht.
4 En God zag, dat het licht goed was.

En wat leert dus de Schepping van de 4e dag

Genesis 1

14 En God sprak: Dat er lichten worden aan het uitspansel des hemels, die dag en nacht scheiden, en aangeven tekenen, tijden, dagen en jaren;
15 en dat zij lichten zijn aan het uitspansel des hemels om te schijnen op de aarde: en het geschiedde alzo.
16 En God maakte twee grote lichten, een groot licht om den dag te regeren, en een klein licht om den nacht te regeren, alsmede de sterren;
17 en God stelde ze aan het uitspansel des hemels om te schijnen op de aarde,
18 en om den dag en den nacht te regeren, en te scheiden licht en duisternis. En God zag, dat het goed was.
19 Toen werd uit avond en morgen de vierde dag.

Wie zij dat het goed was? God de Vader.

Welaan laten wij dan eens kijken op welke dag God de rust is ingegaan;

Genesis 1

31 En God zag áán al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen werd uit avond en morgen de zesde dag.

Heeft nu God, de Vader van Christus en ons -nu al- ergens gesproken over een rustdag? neen, op de 1e dag der Scheppingsweek werkte God aan onze toekomst.

Want wat zegt de Schepper van Hemel en aarde, maar ook de Almachtige God wiens autoriteit niet te weerspreken is in Genesis 2:

Genesis 2

1 Alzo zijn volbracht de hemel en de aarde, en al hun heir.
2 Als nu God op den zevenden dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevenden dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.3 En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.

Op welke (rustdag-) blijft God dus Zijn Schepping verder volmaken, door Zijn Geest; op de Sabbat, de 7e dag der week.
Omdat God wist dat de mens de wet zou overtreden, heeft de Liefdevolle Schepper de Sabbat dus ook als een dag tot Geestelijke Groei gemaakt, voor het Geestelijk Israël in relatie tot het Hemels Koninkrijk.

Overigens het is natuurlijk niet slecht om ook op andere dagen een dienst voor de Here te houden, verre van dat. Maar zo`n dienst kan de Sabbat en haar geestelijke aspecten welke door Christus gestalte krijgen, nooit vervangen.

In hoeverre er echter in de wereld al een vorm van zondagswet bestaat, kunnen we vinden in de grodnwet van sommige landen. Zo is er in de grondwet van België vastgelegd dat de zondagen de wettelijke rustdagen zijn. Het zal voor zeker niet het enig land zijn met zo`n vermelding. (arbeidswetgeving)

Een zeker bewijs dat een Sabbatvierende Christen of de Sabbat in het algemeen, niet van dit Rijk is, maar dat van een Hemelse Christus, een Geestelijke Christus die zegt dat -dan ook inderdaad-;dat Zijn Rijk niet van deze wereld kan zijn of is. Des te meer een bewijs dat de groei van het Hemels Koninkrijk voor de Christen in zijn hart moet beginnen. Leren een ander kleed aan te trekken of een ander mens aantrekken. Kortom een ander mens worden in geestelijk opzicht.
Niet altijd even gemakkelijk en voor de hand liggend in een zondige wereld met al zijn verlokkingen en gevaren. Echter wie vertrouwd op een verlossende, in plaats van een gebiedende en over-heersende god, zal altijd troost en rust vinden bij - een liefhebbende- God.

Terug naar “Archief”