Slechthorendheid (oftewel: de verborgen handicap)..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 19 sep 2006 09:54

Hallo allemaal,

Hmm.. leuk een topic over slechthorendheid. Ik ben het ook. Ik kan niet zonder gehoorapparaten en dan nog gaat het vaak heel moeilijk. Vanaf mijn 22ste verjaardag begon ik te merken dat ik steeds minder ging horen. Mijn cheffin toendertijd haalde mijn fijntjes van een functie af waar ik veel bij bellen moest. Ze had niet door wat ze mij aandeed hiermee en zelf had ik het ook nog niet door. Later ben ik me dit enorm aan gaan trekken. Zo erg dat ik er mijn baan aangaf en het idee had me op te sluiten in een vrachtwagen. Want dacht ik: dan heb ik zo min mogelijk met mensen te maken. Fout dus. Ik miste de mensen en er kwam nog een ander feitje bij. Leren om voor jezelf op te komen. Extra moeilijk omdat ik de helft ook niet volgen kon. Met een begeleidster in arbeid en een psygoloog heb ik mezelf weer een plaatsje gegeven in de maatschappij. Nu ben ik er heel nuchter onder geworden en geleerd om er tegen in te gaan. Ik kan nu ook zonder schuldgevoelens bedenken dat ik mijn best er toe deed maar de tegenpartij het liet afweten. Soms is het een rot gevoel als je te horen krijgt: laat maar! Dan blijf je met een vraag achter. Het is een reactie van mensen die je niet willen begrijpen. Doen ze dat wel dan zouden ze het je wel kenbaar maken. Duidelijker praten enof even voor je opschrijven. De ervaring heeft mij geleerd om helder dan grenzen te trekken. Mensen die in jouw geen tijd willen steken moet je meer links laten liggen. Ik heb een lieve vrouw gekregen die er heel veel aan doet om mij te betrekken in gesprekken, een dominee die elke zondag zijn preek op papier naar ons toe mailt. En daarin steek ik dan liever mijn energie. Dat heb ik wel even moeten leren omdat ik ook jong was en dacht dat iedereen wel veranderd. Niet dus. Het kost je schijnbaar vrienden dat lijkt zo. Vaker krijg je er zinvollere dingen voor terug.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 03 nov 2006 11:06

Hoi mensen,

Ik reageer niet veel op het forum ik lees meer...Maar wilde hier toch even op reageren..Misschien dat iemand wat aan deze site heeft www.oorakel.nl Wij(mijn man en ik) hebben via deze sites veel kunnen vinden over slechthorendheid. Daar mijn man last heeft van slechthorendheid waren wij overal wat aan het zoeken en via deze site zijn we ook weer op de site van effatha gekomen en een arbeidsondersteunende zie bericht hierboven van fly.

In ieder geval laat de moed niet zakken (al klinkt dat makkelijk uit een horende d'r mond) er zijn gelukkig nog mogelijkheden op gebied van communicatie - gebarentaal en contacten - speciale dove cafés.
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 09 nov 2006 17:11

Oef, ik heb hier al een hele tijd niet gekeken.. :o

Eh, Fly29..wat doe jij nu voor werk? En heb je daarbij geen hinder van je gehoor? Vullen je gehoorapparaten trouwens je gehoor ook aan tot 100% procent? (De laatste tijd vraag ik me dat bij m'n eigen 'dingen' af.) Vandaar dat ik wil weten of ik daar wel of niet de enige in ben.

Soms is het een rot gevoel als je te horen krijgt: laat maar! Dan blijf je met een vraag achter. Het is een reactie van mensen die je niet willen begrijpen. Doen ze dat wel dan zouden ze het je wel kenbaar maken. Duidelijker praten enof even voor je opschrijven.

Jup, zulke situaties blijven rot. Komen zulke situaties, nu je gehoorapparaten hebt, ook nog voor?

Mensen die in jouw geen tijd willen steken moet je meer links laten liggen.

Hmm, daar heb je 'n punt. Maar wel erg moeilijk, wanneer blijkt dat ook je vrienden niet meer moeite nemen om je iets uit te leggen, ze iets niet willen herhalen, etc.

Onze hond Fidji blijkt ook gehoorapparaatjes te lusten.
Ongeveer 2 weken terug heeft hij het gehoorapparaatje van m'n zus een plaatsje gegeven in z'n maag. Zij was douchen, en had haar app. op d'r nachtkastje gelegd. Meneer is naar boven geslopen, en heeft onze slaapkamer geplunderd. Met dat resultaat.. :)
Grappig is het eigenlijk niet. Want wanneer ze nu een nieuwe wil, word er niets vergoed. Dat word een duur grapje..
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 09 nov 2006 22:08

Hoi Poesje,

Poesje schreef:Oef, ik heb hier al een hele tijd niet gekeken.. :o

Eh, Fly29..wat doe jij nu voor werk? En heb je daarbij geen hinder van je gehoor? Vullen je gehoorapparaten trouwens je gehoor ook aan tot 100% procent? (De laatste tijd vraag ik me dat bij m'n eigen 'dingen' af.) Vandaar dat ik wil weten of ik daar wel of niet de enige in ben.

Hmm.. Gehoorapparaten vullen niet voor de 100% aan. Ze versterken voor mij de hoge tonen meer niet. Het echte verstaan is nog altijd de gebaren en liplezen. Het komt soms voor dat ik beter "horen" ga als ik ze uitzet;-)

Soms is het een rot gevoel als je te horen krijgt: laat maar! Dan blijf je met een vraag achter. Het is een reactie van mensen die je niet willen begrijpen. Doen ze dat wel dan zouden ze het je wel kenbaar maken. Duidelijker praten enof even voor je opschrijven.

Jup, zulke situaties blijven rot. Komen zulke situaties, nu je gehoorapparaten hebt, ook nog voor?

Blijft gewoon voorkomen. Tja, met verwacht dat je met die dingen wel beter gaat horen. Dat het wel eens anders is, dat komt niet bij ze op.

Mensen die in jouw geen tijd willen steken moet je meer links laten liggen.

Hmm, daar heb je 'n punt. Maar wel erg moeilijk, wanneer blijkt dat ook je vrienden niet meer moeite nemen om je iets uit te leggen, ze iets niet willen herhalen, etc.

Het is een beschermingsmechanisme voor me geworden. Het kost energie die niets opbrengt. Mijn psygiater heeft me doen inzien dat je soms een grens moet trekken. Want wat heeft het voor een zin om onnodig energie te verspillen aan iets wat toch niets opbrengt? Ik wist wel dat het zo werkte maar was bang dat ik dan helemaal niets zou overhouden. Ik heb een tweetal vrienden gehad, allebei hebben ze mij gedag gezegt. Leven met een handicapt is zwaarder dan je verwachten zou. Ik heb gelukkig mezelf via een psygiater er weer boven op weten te krijgen. En tevens heb ik een geduldige vrouw die voor mij de tijd neemd. Verder zorg ik zelf voor alternatieven. Bijvoorbeeld vragen of ze een ander woord weten wat ik wel kan aflezen of ik geef ze een stuk papier met een pen. Ik leef met mijn handicapt dus ik weet hoe ook hoe je het best kunt benaderen. Maar soms zou je wel eens willen dat er meer begrip voor je zou zijn.

Onze hond Fidji blijkt ook gehoorapparaatjes te lusten.
Ongeveer 2 weken terug heeft hij het gehoorapparaatje van m'n zus een plaatsje gegeven in z'n maag. Zij was douchen, en had haar app. op d'r nachtkastje gelegd. Meneer is naar boven geslopen, en heeft onze slaapkamer geplunderd. Met dat resultaat.. :)
Grappig is het eigenlijk niet. Want wanneer ze nu een nieuwe wil, word er niets vergoed. Dat word een duur grapje..

Hehehe.. tja, klopt he. want die dingen horen niet bereikbaar te zijn voor een hond dus je moet zelf dokken.

Groet,

fly29
Geloof, Hoop en Liefde

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 10 nov 2006 12:49

Als ik dit zo eens lees, zijn er verschillende refowebbers met gehoorproblemen. En verschillende die contact zoeken met andere slechthorende...Idee..een meeting voor jullie

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 10 nov 2006 14:41

Fly29 schreef:Hmm.. Gehoorapparaten vullen niet voor de 100% aan. Ze versterken voor mij de hoge tonen meer niet. Het echte verstaan is nog altijd de gebaren en liplezen. Het komt soms voor dat ik beter "horen" ga als ik ze uitzet;-)

Ah oké, dan klopt het dus wel. Bij mij worden ook de hoge tonen versterkt, maar bepaald stemgeluid lijkt soms 'zachter' te zijn/worden.
Maar zo vreemd is het niet, dat ik ze soms maar beter uit kan doen. In sommige ruimtes 'hoor' ik beter zonder dan mét.. :)

Blijft gewoon voorkomen. Tja, met verwacht dat je met die dingen wel beter gaat horen. Dat het wel eens anders is, dat komt niet bij ze op.

Inderdaad. Maar dat verwachte ik zelf ook. Dat het anders is, merk ik nu wel. Ik moet met hoorapp. nog vaak navragen wat er gezegd is/word.

Leven met een handicapt is zwaarder dan je verwachten zou. Ik heb gelukkig mezelf via een psygiater er weer boven op weten te krijgen. En tevens heb ik een geduldige vrouw die voor mij de tijd neemd. Verder zorg ik zelf voor alternatieven. Bijvoorbeeld vragen of ze een ander woord weten wat ik wel kan aflezen of ik geef ze een stuk papier met een pen. Ik leef met mijn handicapt dus ik weet hoe ook hoe je het best kunt benaderen. Maar soms zou je wel eens willen dat er meer begrip voor je zou zijn.

Nee idd, van tevoren had je dat nooit verwacht. Ik in ieder geval niet, ik dacht dat het wel meeviel wanneer je gehoor wat minder was. Nu ben ik er wel achter dat het 'zwaar' is. Al heb ik geen klagen, er zijn ergere dingen. Maar dat het een handicap is..ja, dat is me wel duidelijk.
Tja, soms zou meer begrip inderdaad wel fijn zijn..

zussie schreef:Als ik dit zo eens lees, zijn er verschillende refowebbers met gehoorproblemen. En verschillende die contact zoeken met andere slechthorende...Idee..een meeting voor jullie

Dat zou geen slecht idee zijn.. :P
M'n slechte gehoor is eerlijk gezegd wel één van de redenen waardoor ik meetings 'vermijd'.

Herman Finkers

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 10 nov 2006 17:30

Hoi poesje,

Zo eens een vraag, ken jij ook ondersteunende gebaren? Ik moet zeggen dat dit een heel prettige ondersteunende manier is om met mijn man te praten. Hij als slechthorende en ik als horende. Dit kan je aamvragen via de nmg en wordt vergoed door de ziekteverzekering. Ook kunnen familieleden,vrienden ,belangstellende meedoen. Zo een tip hoor,misschien ken je het al

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 10 nov 2006 17:42

Nee, heb ik nog nooit van gehoord. Wat moet ik eigenlijk verstaan onder 'ondersteunende gebaren'? Een soort gebarentaal?

Herman Finkers

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 10 nov 2006 23:19

Hoi allemaal,
Ik heb uit belangstelling dit topic gelezen, ook al ben ik zelf horend.

NMG betekent Nederlands met Gebaren.
Het is dus eigenlijk het gewone Nederlands in gebaren uitgedrukt.
In tegenstelling tot gebarentaal die ook een eigen grammatica en deels een andere woordenschat heeft.

@MW: bedoel jij dat je zus mogelijk een Cochleair Implantaat krijgt?
Er schijnen namelijk nu nog wel risico's aan verbonden zijn.
Het zit dicht bij je evenwichtigsorgaan en dat kan nog wel eens fout gaan.
Ik heb al van een paar doven gehoord die dat niet lieten doen.
Maar dat was deels ook omdat doven zichzelf zien als Doof en niet op de eerste plaats als lichamelijk gehandicapt.

Ik weet dit allemaal ook niet van mijzelf hoor.
Dat krijg ik nu allemaal netjes aangeleerd door mijn docente (zelf SH) Gehandicapte Beleid.
Dan kom je er oppeens achter hoe weinig mensen er rekening houden met doven, laat staan met slechthorende...
Weinig mensen weten dat gebarentaal niet universeel is, en dat er in Nederland al 5 "verschillende" gebarentalen zijn.
Dan schaam je je toch wel als horende als je die verhalen hoort van de docente.
Tja, het is ook de omgeving die iemand gehandicapt maakt...

Sterkte allemaal!

williebrord
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor williebrord » 11 nov 2006 15:36

Hoi,

kben ook slechthorend.. en als ik t zo lees... dan is een meeting wel n goed idee.. :P ik hoor wel wie de organisatie op zich neemt :lol: groetjes!!
Look into my eyes, and you will see...what you mean to me...,

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 11 nov 2006 16:08

Maara schreef:Weinig mensen weten dat gebarentaal niet universeel is, en dat er in Nederland al 5 "verschillende" gebarentalen zijn.

Sterkte allemaal!

Die 5 verschilllende dialecten hebben ze momenteel tot 1 ondersteunende gebarentaal gemaakt. Overal de meest duidelijke gebaren van genomen.

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 13 nov 2006 13:20

zussie schreef:Die 5 verschilllende dialecten hebben ze momenteel tot 1 ondersteunende gebarentaal gemaakt. Overal de meest duidelijke gebaren van genomen.
Klopt. Er wordt iid hard geprobeerd om er een Nederlandse gebarentaal van te maken, maar de meest duidelijke gebaren zijn dat niet altijd.
De opleiding voor leraar of tolk NGT gebruikt iig al wel voor namelijk (en bij de leraren alleen maar) het stabol.
Maar goed, om niet al te ver off-topic te gaan hier maar een link (over slechthorendheid en doof zijn) die ik tegenkwam: http://www.xs4all.nl/~hverdonk/index.html

Succes verder met het regelen van jullie meeting.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 13 nov 2006 13:58

Hmm, ik heb niet het idee dat ik dat nodig heb. Ik kan me voor de rest wel goed redden. Misschien dat NMG best handig is, maar dat brengt ook weer 'gedoe' met zich mee. Anderen moeten het dan ook, en ik wil niet dat ze zich aan mij moeten aanpassen. De communicatietips die op site van die Verdonk staan, zijn wel heel goed. Maar mensen vergeten ze nogal eens. Tja, als ik horende zou zijn, zou ik het zelf wsl ook wel vergeten.. :wink:

Herman Finkers

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 nov 2006 23:14

gabaren is echt handig als je het kunt. Wij gebruiken ook enkele ter ondersteuning. Ik vind het een machtig mooie taal.
Gister hadden we een dovendienst. Ds deed alles in gebaren. Ik heb de hele dienst met bewondering naar zn handen zitten kijken :lol:

@maara, zou best kunnen. Weet niet hoe het heet.
Ik weet wel dat ze allerlei onderzoeken heeft gehad, ook m.b.t. het evenwicht enzo. Maar volgens het zkhuis kon het goed.
Keus was wel moeilijk. Nu hoort ze niks, en met dat ding iets. En niets horen is erg lastig, voor haar en voor ons ivm haar verst. handicap.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 13 nov 2006 23:26

mw schreef:@maara, zou best kunnen. Weet niet hoe het heet.
Ik weet wel dat ze allerlei onderzoeken heeft gehad, ook m.b.t. het evenwicht enzo. Maar volgens het zkhuis kon het goed.
Keus was wel moeilijk. Nu hoort ze niks, en met dat ding iets. En niets horen is erg lastig, voor haar en voor ons ivm haar verst. handicap.
Dat zou erg fijn voor jullie zijn als de onderzoeken hebben uitgewezen dat het goed kan.
Ik weet er namelijk niet zoveel vanaf dat ik kan zeggen dat iedereen een even groot risico heeft. Ik weet alleen dat het risico er is en dat sommige doven waarbij het wel werkt het nog niet prettig vinden omdat leren horen en daarmaa omgaan op latere leeftijd moeilijk kan zijn.
Dus deste mooier als blijkt dat het bij jullie wel goed kan.
Succes met alles er om heen, de beslissing etc.!
En Godszegen voor het verdere verloop van het traject.

Terug naar “Archief”