Zondagsrust

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 nov 2006 12:22

Volgens mij staat er in de grondtaal niet Marjam maar Maria.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 12 nov 2006 12:35

Optimatus schreef:Volgens mij staat er in de grondtaal niet Marjam maar Maria.
Dat wisselt van handschrift tot handschrift. Mirjam is de officiele hebreeuwse naam. Marjam is daarvan w.s. de aramese afleiding. Dat in andere handschriften de "m" is weggevallen heeft wellicht temaken met met minder taalkennis van aramees en hebreeuws door copieerders, die dan gemakkelijker zo'n letter weglaten, omdat een naam uit zo'n vreemde taal minder betekenis had? In ieder geval komt Marjam dus in griekse oude handschriften voor en het is minder logisch voor het grieks dat de m later is toegevoegd en duidt dus op een oorspronkelijk hebreeuws/arameestalige schrijver.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 12 nov 2006 14:48

Bedankt voor je informatie over de tijdsrekening, Divrei Shmuel, zeer waardevol!
Kunnen we dan hieruit concluderen dat Jezus opstond op wat wij zondag noemen? Dan is het dus in ieder geval terecht als de zondag gevierd wordt ter gedachtenis aan Zijn opstanding.
Of wij er goed aan doen om die dag dan vervolgens ook maar meteen te bestempelen als de rustdag is een andere vraag.
Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee, maar ik ben dan ook geen Jood en hoef me dus als zodanig niet aan de joodse voorschriften te houden, uitgezonderd de noachidische, als ik goed ben ingelicht. Valt daar het houden van de sabbat ook onder?

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 12 nov 2006 16:12

Rien67 schreef:Bedankt voor je informatie over de tijdsrekening, Divrei Shmuel, zeer waardevol!
Kunnen we dan hieruit concluderen dat Jezus opstond op wat wij zondag noemen? Dan is het dus in ieder geval terecht als de zondag gevierd wordt ter gedachtenis aan Zijn opstanding.
Of wij er goed aan doen om die dag dan vervolgens ook maar meteen te bestempelen als de rustdag is een andere vraag.
Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee, maar ik ben dan ook geen Jood en hoef me dus als zodanig niet aan de joodse voorschriften te houden, uitgezonderd de noachidische, als ik goed ben ingelicht. Valt daar het houden van de sabbat ook onder?
Zoals G-d het heeft ingesteld in Zijn kalender aan Jiesra'el zien we geen reden om dit event wekelijks te gedenken, eerder jaarlijks. De opstanding is volgens G-ds kalender niet aan Pessach/Pascha ("Pasen") verbonden, maar aan de eerstelingengarf:
De eerstelingengarf werd geoogst en aangeboden om bewogen te worden door de Kohen (priester) in de nacht na de Sjabbath die volgde op het Pesach (Lev.23:11-15) [en dus op de eerste dag der week] volgens de gewoonte der Bajthosiem (benaming Tsaddokiem/Saduceers. Zie Miesjna M'nachoth 10:3 [T. Bavli 65a]; Rosj Hasjana 2:1 [T. Bavli 22a]; Talmoed Bavli M’nachoth 65a; Tosefta M'nachoth 10:6 [of :23]). Jesjoea zij vanzichzelf:
"Indien het tarwegraan in de aarde niet valt, en sterft, zo blijft het alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort." (Joh.12:24)

Paulus vergelijkt m.b.t. de opstanding het lichaam ook met graan:
"Maar, zal iemand zeggen: Hoe zullen de doden opgewekt worden, en met hoedanig een lichaam zullen zij komen? Gij dwaas, hetgeen u zaait, wordt niet levend, tenzij dat het gestorven is; en hetgeen gij zaait, daarvan zaait u het lichaam niet, dat worden zal, maar een bloot graan, naar het voorvalt, van tarwe, of van enig der andere granen. Maar G-d geeft hetzelve een lichaam, gelijk Hij wil, en aan een ieder zaad zijn eigen lichaam." (1 Kor.15:35-38)

Paulus zegt eerder ook al van Jesjoea:
"Maar nu, de Gezalfde (Masjiach/Christos) is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden van degenen, die ontslapen zijn." (1 Kor.15:20. Zie ook vs.23)

De P'roesjiem (farizeeen) interpreteerden echter na de Sjabbath als na de dag van de sjabbath van het feest (Chag HaMatsoth - 1e dag van het feest der ongezuurde broden), 16 nisan dus. Deze interpretatie van de P'roesjien stamt al uit de 1e eeuw; Josef ben Matjah HaKohen (bekender als Flavius Josefus) noemt dit tijdstip in zijn Ioudaikes Archaiollogias - Joodse Oudheden (Ant.3.10.5) en was zelf als Paroesj (Josepou Bios/Josefi Vita - Josef's Leven 2) goed op de hoogte van de zaken. Verder zien we het in de Miesjna, M'nachoth 10:3 [T. Bavli 65a]; de Omer werd dan geoogst na de zonsondergang na het feest.
Vanaf de dag van het oogsten diende sjevva sjabbathoth - 7 sjabbaths - (vandaar - Sjawoe'oth) geteld te worden (Lev.23:15); tot op de dag na ha-sjabbath ha-sj'vi'ieth - de 7e sjabbath moesten er chammiesjiem jom - 50 dagen (in het grieks in Septoeagint: pentekonta; vgl. 'pentekosten' in 2 Makkabeeen 12:32 en 'pentekostes', Hand.2:1. Hier komt dus ons verbasterde voor een aantal van lett. betekenis ontdane woord 'pinksteren' vandaan) tellen. De Bajthosiem/Tsaddokiem vierde die dag automatisch door hun telling op de eerste dag der week, de dag na de 7e sjabbath (Miesjna Chagiga 2:4; Tosefta Rosj Hasjana 1:14 [of :15]). De P'roesjiem dachten in de uitleg niet aan 7 sjabbaths maar aan 7 volle weken na de 16e nisan, zodat het feest op elke willekeurige dag van de week afhankelijk van startdatum en niet van weekdag zou plaatsvinden.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 13 nov 2006 05:17

Wie Mij lief heeft zegt Jezus, onderhoudt mijn geboden. De geboden, alle tien zijn er voor alle mensen, ook de wekelijkse Sabbat als teken van Indentiteit en teken van de herinnering aan de Schepping.

Kolossenzen 2

1 Ik wil toch dat gij weet, welk een zwaren strijd ik heb te voeren voor u, voor hen die in Laodicea wonen en voor zovelen mij persoonlijk niet kennen;
2 opdat hun hart vertroost worde, terwijl zij, door liefde verenigd, overrijk worden in volledige kennis, zodat zij komen tot inzicht in Gods heilsgeheim, Christus,
3 in wien alle schatten van wijsheid en kennis verborgen zijn.
4 Dit zeg ik opdat niemand uwer zich late in de war brengen door schoonklinkende woorden.
5 Want al ben ik lichamelijk afwezig, in den geest ben ik bij u, mij verheugend bij het zien van uw ordelijken toestand en de vastheid van uw geloof in Christus.
6 Laat dan uw wandel in overeenstemming zijn met hetgeen gij hebt gehoord en aangenomen aangaande Christus Jezus, den Heer.
7 Blijft geworteld en opgebouwd in hem, vast in het geloof overeenkomstig hetgeen gij geleerd hebt, overvloedig in dankzegging.
8 Ziet toe dat niemand u meesleept door de wijsbegeerte en de ijdele leugens, gegrond op menselijke overlevering, op de natuurmachten, en niet op Christus.
9 Want in hem woont de gehele volheid der Godheid lichamelijk,
10 en in zijn gemeenschap hebt gij deelgekregen aan die goddelijke volheid. [color=indigo]Hij toch staat boven alle heerschappij en macht.
11 Omdat gij tot hem behoort, zijt gij ook besneden met een besnijdenis die niet met handen geschiedt, doordat gij u ontdaan hebt van het vleselijk lichaam--dit is de Christelijke besnijdenis. (Geestelijk dus)

12 Want met hem zijt gij door den doop begraven en ook medeopgewekt door het geloof aan de kracht van God, die hem uit de doden heeft opgewekt.
13 Ook u heeft Hij, toen gij dood waart door uw overtredingen en uw vleselijke onbesnedenheid, met hem levendgemaakt. Hij heeft ons alle overtredingen vergeven
14 en uitgewist den schuldbrief te onzen laste, die met zijn vele bepalingen ons in den weg stond. Dien heeft Hij vernietigd door hem aan het kruis te nagelen.
15 De heerschappijen en machten heeft Hij ontmaskerd en openlijk aan de kaak gesteld, daardoor over haar zegepralend.
16 Niemand oordele u dan in zake van spijs of drank, in het vieren van feest, nieuwemaan of sabbat.
17 Dat alles toch is slechts een afschaduwing, van de toekomstige dingen, en het lichaam zelf is de Christus.
18 Niemand berove u van den zegeprijs, dit trachtend te doen door zelfverguizing en engelenverering, pralend met de gezichten die hij kreeg, zich in zijn vleselijke gezindheid zonder grond opblazend,
19 zonder zich vast te houden aan het Hoofd(Jezus), uit wien het ganse lichaam, door gewrichten en banden tot een goedsluitend geheel saamgebonden, opwast in goddelijken wasdom.
20 Indien gij met Christus gestorven en van de natuurmachten bevrijd zijt, wat laat gij u dan, alsof gij nog in de wereld leefdet, instellingen opleggen als:
21 Vat niet aan, proef niet en raak niet aan?
22 Dat alles is bestemd door het gebruik vernietigd te worden. Geboden en leringen van mensen zijn het!
23 Zij hebben den roep van wijsheid met persoonlijke godsverering, ootmoed en zelfkastijding, maar hebben geen eer tot volle bevrediging des vlezes.12 Want met hem zijt gij door den doop begraven en ook medeopgewekt door het geloof aan de kracht van God, die hem uit de doden heeft opgewekt.

Geestelijk Israël in Christus- door de Heilige Geest, zoals ook Christus in het voorbeeld van Zijns Vaders Rijk.
Wie de geboden van Gods Rijk naast zich neerlegt, onderhoud menselijke geboden en wetten. Wie zorgvuldig de Deis Domini van wijlen Paus Johannes II naleest, kan weten dat de zon dag een RKK instelling is en dat de Sabbat een Bijbelse instelling heeft, gebaseerd op Gods autoriteit e'n niet van een mens.

Wie nu Openbaring 14 leest kan weten dat Christus, door Johannes op Patmos oproept om de geboden van dat Koninkrijk der hemelen, die Grondwet van dat Rijk in ons leven (nu al) gestalte te geven.

Want wat zegt Jezus tegen de Rijke jongeling in [color=darkred]Mattheus 19
[b]

Mattheüs 19

1 En het geschiedde, toen Jezus deze woorden geeindigd had, dat Hij vertrok van Galilea, en kwam over de Jordaan, in de landpalen van Judea.
2 En vele scharen volgden Hem, en Hij genas ze aldaar.
3 En [b]de Farizeen kwamen
tot Hem, verzoekende Hem, en zeggende tot Hem: Is het een mens geoorloofd zijn vrouw te verlaten, om allerlei oorzaak?
4 Doch Hij, antwoordende, zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen, Die van den beginne [den] [mens] gemaakt heeft, dat Hij ze gemaakt heeft man en vrouw?
5 En gezegd heeft: Daarom zal een mens vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot een vlees zijn;
6 Alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.
7 Zij zeiden tot hem: Waarom heeft dan Mozes geboden een scheidbrief te geven en haar te verlaten?
8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest.
9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, [die] doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet [ook] overspel.
10 Zijn discipelen zeiden tot Hem: Indien de zaak des mensen met de vrouw alzo staat, zo is het niet oorbaar te trouwen.
11 Doch Hij zeide tot hen: Allen vatten dit woord niet, maar dien het gegeven is.
12 Want er zijn gesnedenen, die uit moeders lijf alzo geboren zijn; en er zijn gesnedenen, die van de mensen gesneden zijn; en er zijn gesnedenen, die zichzelven gesneden hebben, om het Koninkrijk der hemelen. Die [dit] vatten kan, vatte [het].
13 Toen werden kinderkens tot Hem gebracht, opdat Hij de handen hun zou opleggen en bidden; en de discipelen bestraften dezelve.
14 Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.
15 En als Hij hun de handen opgelegd had, vertrok Hij van daar.
16 En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe?
17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, [namelijk] God. [color=Indigo]Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.

18 Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: [Deze]: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven

We zien hier dus dat Christus persoonlijki wijst op een bijzonderen handeling. terwijl de jogeling uitkijkt naar het eeuwige leven en meent dat dat -eerst- verworven zou moeten worden (vers 16) leert Jezus - is dus ook onze Jezus en Heiland- aan de jongeling het volgende;

vers 17

Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.

Jezus wijst hem -en dus ook aan ons- op het feit dat als wij het -eeuwige- leven willen ingaan, wij eerst gewoonweg ons huidige leven moeten vernaderen. Een ander "kleed aantrekken" een " tot een ander mens groeien" dppr de zelfde Heilige Geest als Christus in het voorbeeld aan ons.
Dus beste Rien67 en Sam blijf geen uitwegen zoeken om valse getuigenissen af te leggen. De geboden zijn bij de Schepping naar aarde gekomen. Eva en Adam hebben die geboden overtreden. God heeft, tot nu toe aan, steeds gewerkt aan nieuwe verbonden. Niet verbonden op grond van menselijke geboden en wetten, maar op Geestelijke die in relatie staan met het Rijk dat niet van deze aarde is.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 13 nov 2006 06:51

biblebook,

Het zijn veel meer dan 10 geboden. Doe niet wijs en aanmatigend. Ik zoek geen uitwegen maar spreek uit de oprechtheid van mijn hart over deze zaken en heb altijd naarstig gespeurd in gebed en onderzoek de zaken zo eerlijk mogelijk voor te stellen. G-d heeft ook heel duidelijk benoemt dat niet eerder een volk zulke wetten ontvangen had dan Israel, ofschoon ik wel geloof dat de Torah altijd bij Hem was. Toen de mens nog niet gevallen was, was er ook nog niet zo'n paket van geboden voor hem nodig.

Jij met je Israel vervangtheologie bent het die een vals getuigenis aflegd.
Ik herhaal nogmaals:
De discussie m.b.t. sjabbath en zondag betekent geregeld ook een uitspraak over het bestaansrecht van mijn volk. Dit komt door de vervangingstheologie. Nogmaals er staat NERGENS in het hele N.T. dat de gemeente Israel is geworden, noch worden de gelovigen uit de volken er Joden genoemd. Wel trekken predikers, commentaren dit naar hen toe. In die zin wordt Israel in zij bestaansrecht als volk ontzegd. Ik kan mij er niet aan ontrekken dat dit in diepste geestelijke betekenis een vervloeking van Israel van Israel inhoud. Leest nu het woord van G-d aan Jeremia:
Hebt u niet opgemerkt, wat dat volk heeft gezegd: De beide geslachten welke de Heer had uitverkoren, die heeft Hij versmaad? Zo honen zij mijn volk, dat het geen natie meer voor mijn aangezicht zou zijn. Zo zegt de Heer: Indien ik niet mijn verbond met de dag en de nacht, niet de inzettingen van hemel en aarde gesteld heb, dan zal ik ook het nageslacht van Ja'akkov en van mijn dienaar David versmaden, zodat ik niet meer uit zijn kroost neem die heersen over het kroost van Avraham, Jietschak en Ja'akkov. Want ik zal hun lot wenden en mij over hun erbarmen. (Jer.33:24-26)
en eerder zegt Hij:
Zo zegt HASJEM, Die de zon tot licht geeft aan de dag, de ordeningen van de maan en de sterren tot licht aan de nacht, Die de zee klieft, dat haar golven bruisen, HASJEM ts'va'oth is Zijn Naam: Indien deze ordeningen van voor Mijn aangezicht zullen wijken, spreekt HASJEM, zo zal ook het zaad van Jiesraël ophouden, dat het geen volk zij voor Mijn aangezicht, al de dagen. (Jer.31:35,36).
Dit is dus in volkomen tegenspraak met de vervangingstheologie!

Sam

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 13 nov 2006 08:12

Beste Biblebook, ik spreek nog maar een keer met de woorden van Paulus: Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 13 nov 2006 10:05

Overigens geloof ik wel dat G'd de sabbat, de rustdag heeft gegeven als onderdeel van Zijn schepping, en dat wij die derhalve ook in ere moeten houden, Sam. Jood en heiden. God schiep de rustdag voor zichzelf en voor de mens.

Verder ben ik absoluut geen aanhanger van de vervanginstheologie. Ik geloof niet in 'de kerk in plaats van Israël'. Wel in Israël en de kerk samen. In die volgorde. Toen Jezus tegen Petrus zei: "Op deze rots zal Ik mijn gemeente bouwen", was dat denk ik een hele universele uitspraak. Immers, Zijn gemeente bestaat uit die mensen die in Hem geloven.
Maar dat is een ander onderwerp en derhalve off-topic.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 13 nov 2006 11:48

Beste Divrei Shmuel,

God de Schepper heeft het de mens nooit moeilijk gemaakt. De 10 geboden zijn nog gewoon dezelfde als Hij bij de Schepping heeft ingesteld, zoals zij ook in het Hemels Rijk gelden.

We gaan toch niet de ingewikkelde wettische (bijgevoegde0 geboden en wetten van mensen, dat wil zeggen de Farizeeën en Schriftgeleerden) aan de 10 geboden toevoegen.

Openbaring 14 geeft aan dat het herstel van de Sabbatswaarheid maar ook de geboden van een Hemels Rijk herstelt worden in de harten van de trouwe gelovigen.
Ga nu mij niet wijsmaken dat God ook nog de eerste dag der week heeft toegevoegd aan de 7 die Hij heeft ingesteld.

Ik hoop niet dat je met de vervangingstheorie het NT bedoeld.
Jezus heeft het aardse Heiligdom én de relatie tussen Hem de gelovigen vervangen door het zenden van de Heilige Geest. Nadat Hij het OT heeft afgeschfd heeft Hij, voor zowel de Griek als de Jood het Geestelijke aspect van het geloof ingesteld voor all mensen.

De Joden die Chroistus niet aannemen, naar het Geestelijke voorbeeld in de wet, zijn geen Joden zoals Christus bedoeld. Namelijk Geestelijke Joden.

Over wijsdoen Divrei Shmuel heb jij geen gebrek.
Alleen zij die Christus in het Geestelijk aspect van zijn voorbeeld aannenemen en groeien in Zijn Gerechtigheid, zullen uiteindelijk het Hemels Koninkrijk beerven.
Laatst gewijzigd door biblebook op 14 nov 2006 05:04, 2 keer totaal gewijzigd.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 13 nov 2006 11:50

Rien67,

Je schreef:

Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

Inderdaad, onderhoud Mijn geboden, wordt hier bedoeld. De geboden van God inclusief het 4e gebod zijn een eeuwige inzetteing . Dus de Sabbat is niet ondergevig aan en verandering, zoals hier -feitelijk- wordt aangeduidt. Onderhoudt dus gewoon het 4e gebod en zit niet te veinzen dat Christus ons andere geboden voorhoudt dan die welke in de Hemel nog steeds de basis van dat Rijk Zijn ( naar de gewoonte).

Wellicht geloof je, maar ontbreekt het je aan profetsich inzicht. (Openbaring 12:17 en 19:10). In dat geval is het interessant te weten dat Jezus Christus de profetie Zelf is.
Laatst gewijzigd door biblebook op 14 nov 2006 05:05, 3 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 nov 2006 11:52

En dan nogmaals: hoe vul je dat in?
Dat je goed op de klok kijkt, is vers 1. Nu de vraag wat je daarnaast nog meer doet en laat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 13 nov 2006 12:09

Fraai hoor, dat zoeken en speuren...

Maar wat was ik gisteren weer blij dat het RUSTDAG was....

God wilde heel specifiek in Zijn Werkplaats, de kerk met mij en heel Zijn gemeente bezig zijn. Ik mocht heel specifiek met Zijn dingen bezig zijn. Dat noem ik tot rust komen, of nog beter: tot Zijn rust komen!

Heerlijk! En ik kijk nu al weer naar de volgende zondag uit!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 13 nov 2006 15:01

wat is specifiek met Zijn dingen bezig zijn?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 13 nov 2006 15:23

Hallo Elbert,

Hoe vul je de werking van de geboden in. Dat is en goede vraag.,Elbert, van onszelf kunnen wij de geboden niet onderhouden. We weten dat zelfs ons geloof een gave Gods is. Om het begrip van de geboden gestalte te geven, dienen we een Geestelijke relatie aan te gaan in Christus door de Heilige Geest. Precies zoals Christus Zelf ook altijd deed. Omdat Hij de geboden van het Hemels Rijk Geestelijk tot de gewoonte had gemaakt, kon Satan Hem nergens op aanspreken. Het waren immers de wetten van en ander Rijk dan dat Satan voorstaat en heerser over is; de aarde.

De kracht van Christus lag niet in het wettisch navolgen van de geboden, zoals de Farizeeërs en Schriftgeleerden de mensen voorhielden. Door de eigengerechtigheid, door er zelf vorm aan te geven, zonder de heilige Geest en Christus als onze Leidsman, heeft het geen zin de geboden gestalte te geven. Satan probeerde Gods geboden, door de Farizeeën en de Schriftgeleerden als ook het volk, wettisch te maken en ondraaglijk. Dit terwijl er maar slechts 10 regels door God opogesteld waren. Regels tussen God en de mens, regels voor de mensen onderling.

Er zijn mensen en ook denominaties die aangeven dat door "goed te doen" en "eigen werken" naar de wet uit te voeren, mensen gered zijn voor het Koninkrijk. Denominaties die mensen belangrijker vinden dan de navolging van Christus, brengen die boodschap.
Ze hebben de sleutels van het Rijk al op zak.

Dat is ook de reden dat de Sabbat vervangen is door de Zon dag. Over vervangingstheorie gesproken. Want in de Zondagsviering is de RKK op een theorie gebaseerd. Iederen kan dat lezen in de Deis Domini van -wijlen- Paus Johannes Paulus II. En waarom is dat nu juist een vervanginstheorie? Wel, omdat men aanneemt dat de Opstandingsdag de Dag des Heren is, terwijl Christus dat nergens beweert of vast heeft gelegd in relatie met het 4e gebod van de decaloog. Geestelijk gezien is dus ook de zondag op geen enkel Hemels aspect gebaseerd en kan dat ook niet.

De zondag is de mensen a.h.w. in de mond gelkegd in een tijd dat de mens veel eerder angst dan eerbied voor de kerkelijke leiders had.

De RKK is nu juist die kerk bij uistek die Gods geboden vervangen heeft door hun eigen theorie.
De RKK is diegene die aangeeeft het 4e gebod veranderd te hebben in het 3e gebod volgens hun declaoog, inclusief de tijden werden aangepast aan hun eisen die zij van de gelovigen verwachtte. Men noemde het gewoon de christenheid, terwijl het met Christus niets te maken heeft, omdat Christus de geboden nooit heeft veranderd. Het is dus een vervangingstheorie uitermate. Zij die nu dus Christus en Zijn volgelinegn in het onderhouden van de geboden -Sabbat- beschuldigen van het onderhouden van een vervangingstheorie vergeten dus derhalve dat de zondagviering en het veranderen van Gods geboden de wetten, een vervanging op zichzelf zijn.

Vele die dus de zon dag onderhouden bestrijden dus hun eigen valse evangelie in de essentie van de geboden door diezelfde veranderde geboden als vervangstheorie te beschouwen. Nogmaals Gods geboden veranderen niet en de Sabbat wordt dus nooit de zondag maar bijft de Sabado= de Zaterdag. Voor de Sabbat bestaat er eenvoudigweg geen vervanginstheorie. Voor de zondag wel, omdat de zondag een onwettige relatie aanduidt met Christus. Het is de vervanginstheorie van de mens.
Wie dat niet begrijpt moet eens en strudie kane van de RKK in de macht van haar religieuze en politieke verbindingsstructuur.

Zoals aangegeven zijn wij niet in staat om de geboden, op grond van onze zondige staat, invulling te geven die zal lijden tot de beerving van het Hemels Koninkrijk.
Het gaat er dus uiteindelijk om dat je, door de Gerechtigheid van Christus en -dus- Geestelijke groei op grond van de Grondwet van het Koninkrijk der hemelen tot de verheerlijking groeit. Je denken, doen en dus handelen gaan meer en meer naar de gewoonte, die ook Christus ervoer.
Het afleren van zonde een ander mens worden is dus een strijd.

Net als kinderen leren we dingen af die ons van God afhouden, omdat wij ervaring opdoen in Christus door de Heilige Geest.

Even zoals Christus zonder Zijn God en Vader niets kon doen, kunnen ook wij zonder Christus en de Hemelse Vader niets doen. Zowel Christus als de gelovige navolger van Christus hebben beiden de Heilige Geest nodig om te begrijpen en na te leven wat de Vader aan ons vraagt.

Waarom kon nu Christus staande blijven en had Satan geen vat op Hem:

Jezus onderwierp zich aan de wetten der erfelijkheidslijn aardse voorouders in relatie tot het bewijs van de verlossing en dood, door het tonen van Gods bedoelingen voor de mens.

Doordat het menselijke geslacht 4000 jaren door de zonde in geestelijke, lichamelijke en morele kracht achteruit was gegaan; was Jezus bereid om al die zwakheden van de gedegenereerde mensheid op zich te nemen. Alleen op die manier kon Hij de mens redden uit de ontaarding tot het zichzelf had gebracht.

Let op wat er staat Elbert: Lichamelijk - Geestelijke én morele kracht en daardoor dus lichamelijke kracht. Deze drie aspecten van het menslijk leven moeten dus veranderd worden, of beter gezegd, weer op het juiste niveau gebracht worden, wil de mens het eeuwige leven beërven in het Koninkrijk van God. Op gelijk niveau komen met de eisen van Gods Koninkrijk (Openbaring 14:1-15)

Net zoals elk ander mens werd Christus verzocht door de inwonende zwakheid. Immers Hij is voortgekomen uit de menselijke erfenis. Wie het geslachtsregister van Jezus vindt en doorneemt zal zien dat Hij in de essentie van het voorbeeld, een mens geboren Persoonlijkheid was.
Zijn goddelijke oorsprong verbond Hij met die van de gavallen mens, zonder zich op Zijn afkomstige goddelijkheid te beroepen.

Altijd wees Hij op het feit dat het Zijn Vader was wiens voorbeeld Hij navolgde en zonder Hem niets was en bovendien daarin altijd verwees naar de Geboden van Zijn Vader. Als dus aan het -daardoor- Levende Schriftwoord die kracht krijgt die wij nodig hebben, dan is het dus de Heilige Geest die het Schrifywoord Levend maakt en wij dus Geestelijk herstellen, groeien en wedergeboren -kunnen- worden.

Zonder Christus, Diens voorbeeld van gehoorzaamheid aan Zijn Hemelse Vader en dus de wet, geleid door de Heilige Geest, kunnen wij niet veranderen. Wij kunnen onszelf immers niet veranderen.

Het is dus de Heilige Geest die die Jezus een rein en zondeloos leven en karakter gaf. Daardoor ontbrak het Christus aan het wettsiche aspect van de geboden, die de Farizeeërs de Schriftgeleerden en het Joodse volk wel hanteerden. Daarom of daardoor probeerden zij Jezus te laten vallen en ontbrak het hen allen aan de werking van de Heilige Geest in hun leven.
Het was ook de uiteindelijke oorzaak er van dat Christus de Joden hun bevoorrechte positie moest ontnemen, omdat zij Gods geboden op een verkeerde manier interepeteerde en op een verkeerde wijze aan de mensheid voorhield. Niet door het Geestelijke aspect van de wet, persoonlijk en als volk in het geheel, maar naar de eigen werken.
God laat niet met Zich spotten, maar ook niet met Zijn wetten en geboden. Wie zijn wetten en geboden voor eigen doeleinden gebruikt zal zichzelf bedriegen en God er bij. De wet, de geboden zijn het uitgangspunt van Gods oordeel. Wie dus andere wetten gebruikt die niet van Gods Regering zijn, kan dus nooit op een rechtvaardig oordeel rekenen in de zin van het juridische aspect van Gods wetgeving (Gerechtigheid). Ik mag veronderstellen dat zo iets ook in de wereld gebeurd.

Dat Jezus nu juist een zo'n nauwe relatie met de Heilige Geest onderhield mag blijken uit datgene wat we in Lucas 22:44 vinden:

"En Hij werd dodelijk beangst en bad des te vuriger"
In plaats van opstandig te worden en Zijn God en Vader te beschuldigen dat Hij Hem tot de wanhoop leek te verleidden, bad Hij om meer kracht en inzicht. Zoiets kan allen maar als wij "vrij zijn" door de Heilige Geest. Immers daarin ligt ook het verlossingsplan en de redding besloten.

Met andere woorden: De -menselijke en persoonlijke- geest werd gevormd door de Heilige Geest in plaats een wereldse ongeestelijk voorbeeld van menselijk denken menselijk morele waarden menselijke interepetatie van wat Goddelijk en /of menselijk is.

Jezus toonde ons dat Zijn Rijk in alle aspecten niet van deze wereld is of kan zijn, omdat deze wereld door (3) ongeestelijke geesten wordt geleid.
Zoals dus de 3 Personen van Gods Gezag (God de Vader - Jezus de Zoon en de Heilige Geest) het Geestelijk fundament van het Hemels Rijk aan ons voorhouden, door Jezus Christus.

Welnu wat is dan nu Overwinnen, zoals Hij overwonnen heeft!

1 De overgave van de wil.

God werd in het voorbeeld van Christus geopenbaard (profetie) zo wil Christus ook dat Zijn discipelen, uiteindelijk, en beeld van God zullen zijn en niet van ee sprekend Beeld, dat op aarde zal worden gevormd en -gedwongen- aanbeden. (1 Kor. 12:9-11 en Johannes 16:13 en Openbaring 13)

2. Het gebed

Als mens smeekte Christus voor de troon van de Hemelse Vader tot Zijn menselijkheid vervuld werd met een hemelse stroom die de menselijkheid moest verbinden met de goddelijkheid. Door de voortdurende gemeenschap in het gebed met de Hemelse Vader, ontving Hij leven van God, opdat Hij leven mocht meedelen aan de wereld Zijn ervaring moet dan ook -zo- de onze zijn (Matt. 28 Zendingsbevel)

3. Door het Woord

Zijn overwinning kan ook de onze zijn. Door in groei van de gewoonte, te leren leven als Hij, inwoning van de Heilige Geest. Ons lichaam om te kleden tot een Temple van de Heilige Geest en dus een Geestelijk besneden hart.

2 Petrus 1:4

1 Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan degenen, die even dierbaar geloof met ons verkregen hebben, door de rechtvaardigheid van onzen God en Zaligmaker, Jezus Christus;
2 Genade en vrede zij u vermenigvuldigd door de kennis van God, en van Jezus, onzen Heere;
3 Gelijk ons Zijn Goddelijke kracht alles, wat tot het leven en de godzaligheid [behoort], geschonken heeft, door de kennis Desgenen, Die ons geroepen heeft tot heerlijkheid en deugd;4 Door welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij door dezelve der goddelijke natuur deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden zijt het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid.

4.Door het Geloof

Door het geloof rustte Christus in Hem Wien het altijd Zijn vreugde was geweest om te gehoorzamen.

De mens kan in Christus overwinnen als wij aanvaarden dat de Heilige Geest alleen ons deelhebber aan de Goddelijke natuur kan maken.

"Ik ben de wijnstok en gij zijt de ranken" zei Christus tegen de discipelen.
Hoewel Christus zijst dat Hij spoedig van hen weggenomen zou worden, zou de Geestelijke relatie met Hem onveranderd blijven. De verbinding vqn de rank met de wijnstok is een voorstelling van een relatie die gij met Mij moet onderhouden. (leert Christus)

De loot wordt geënt in de levende wijnstokdaarna groeit de wijnstok. Zo ontvangt de ziel die dood is in overtredingen leven door een verbinding met Christus.

De zwakheid van de zondaar wordt zo verbonden met de kracht van Christus die dan alleen maar door de geboden, als gtrondslag voor dat Levemnde Geloof, tot volle bloei kunnen komen van de wijnstok en de rank.

5.De heilige Geest snijdt de zonde weg, dat kunnen we niet zelf.

We moeten ons realiseren dat het ons voorrecht is om dor het geloof in Hem deelhebber te worden van de Goddelijke natuur.

Dan worden we gereinigd van alle zonden, alle tekortkomingen onze erfelijk en aangekweekte neigingen tot het verkeerde zal door de Heilige Geest worden weggesneden.

06. Overwinning van de zonde, alleen door de Heilige Geest

De Heilige Geest is de hoogste gave die Christus kon vragen aan Zijn God en Vader. Hij heeft de Heilige Geest door Zijn Vader naar de aarde laten sturen, als de Trooster. De Geest is gegeven als middel tot de wedergeboorte, want als dat niet zo zoiu zijn, dan zou het offer va Christus waardeloos zijn gebleken. Zo ook met de Geboden, de wet van het Hemels Rijk. Als de wet, de geboden allen 1 t/m 10 niet begeleidt dor de kracht van de Heilige Geest an onsgepenbaard zouden -kunnen- worden, dan zou én het offer én het voorbeeld van Christus nutteloos zijn geweest. We kunnen ons dan stellig afvragen wat het dan betekent als wij menselijke geboden en wetten in de plaats stellen van die welke Christus aan ons voorhoudt.
Wij loochenen -vaak zonder het te beseffen- de Heiland en onze eigen eeuwig leven en dreigen zo te zondigen tegen de Heilige Geest. De hoogste zonde die niet te vergeven valt.

Door de heilige Geest alleen kan de gelovige een deelhebber aan de natuur van Christus en dus de Vader ontwikkelen. Christus heeft Zij Geest gegeven als een goddelijke kracht om alle sterfelijke en aangekweekte neigingen tot het kwade te overwinnen en om Zijn karakter op Zijn discipelen en gemeente te drukken.

Wie twijfelt aan de werking van de Heilige Geest moet weten dat de Derde Persoon, van de Godheid in volle kracht is gekomen en in het volle vermogen van het Goddelijke elan voor de trouwe navologer van Christus.

De Sabbat als Zegel en Indentiteitsteken van Gods Geestelijke Israël in Christus (alleen) is niet veranderd. Als dat zo zou zijn geweest dan had Hij, op voorhand ook het Sabbatsgebod op de stenen tafelen, met Zijn hand veranderd. Niet later of eerder, maar vanaf het moment dat Hij de geboden in steen graveerde. God weet alles van te voren en kent de harten van de mens. Als Hij het waardevol gevonden had dat ZIjn Zoon in het licht van de 1e dag of de ZON dag geëerd zou worden, dan had God ook de Schepping geëindingd op de 1e dag der week - de rust inegaan- en niet de 7e dag der week. Gods wetten zijn immers eeuwig en onveranderlijk.
Hij zou de Sabbat dan ook in Zijn Rijk moeten hebben veranderd naar de 1e dag, maar Christus heeft dat nooit aan ons voorgehouden.

Wie in het heiligen der Heiligen in de Ark een bliki zal mogen werpen, straks als de verlosten daar zijn, dan zullen we allemaal zien dat het Sabbatsgebod nooit is veranderd.
Zij die aan een verandering deken en die verandering menen in Gods gebodne te kunnen vinden, zullen het Hemelrijk nooit binnengaan, zonder eerst de Sabbat te hebben erkend. (Openbaring 14:1-15)

In het geheel van de gebodenreeks, is de sabbat het eigenlijke fundament van de Godsaanbidding en niet de eerste dag der week.

telkens weer leren wij uit Gods levende Schriftwoord dat de Sabbat van het 4e gebod steeds de ware reden angeeft waarom wij God moeten aanbidden; omdat wij Zijn schepselen zijn en Hij de Schepper.

Wij kunnen gewoonweg de gebodentafel van God niet eigenmachtig veranderen. Daar waar we menen een verandering te zien, zien we alleen het menselijke verlangen om boven Gods wetten uit te stijgen en de geboden tot menselijke maatstaven te degenereren.

Gods zegen en groet

Over de zondag (-viering)

Zij die de waarachtige Bijbelse godsdienst bezitten zullen hun wil, volledig, aan een Hemelee Vader onderwerpen. als de hoogste van allen en eren door gehoorzaamheid, zoals ook Christus aan ons voorhoudt. Zij die de geboden en dus ook de Sabbat onderhouden ter ere van Hem die Zijn Zoon gaf, zullen Zijn rechtvaardige geboden trouw onderhouden, juist in de momenten waarop hun trouw wordt gevraagd en dus bewezen.
Is de mens in staat om ene grondwet te veranderen die tot de Regering behoort van een Hemels Koninkrijk en een Geestelijk Rijk bovendien is.

Schiet nu een liefdevolle Rijkswet die God heeft bepaald -dan te kort? Kunnen geestelijk begrensde mensen Goddelijke wetten veranderen? Neen dat kunnen zij niet. Gods wetten blijven onveranderd ook al menen sommige mensen dat Hij ze heeft veranderd. Alleen de mens der zonde meent Gods wetten te kunnen veranderen omdat hij dat van God heeft gehoord of vernomen.
Wel ook dat gaat niet want de enige Deur tot de Vader is Christus, dor de Heilige Geest. En we weten dat de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, in dat opzicht één Zijn.
Dus de zondag als rustdag kan nooit van de 3 Personen afkomstig zijn.

De oorzaak van de zondagviering moeten we dus vinden en zoeken op aarde.

Het menselijke geslacht is dronken gemaakt met de wijn van Babylon, dat wil zeggen het ongeestelijke bloed van deze aarde. Van een ander (ongeestelijk) bloed. De wijn van het hemels Rijk, het bloed van Christus kan dus niet anders dan een ander, onderscheidend Evangelie voorhouden en dus ook een ander leven.
Jezus noemt de bewoners van de aarde die Hem niet aan zullen nemen, dode levenden. Equivalent van de, gevolgen, van het drinken van de wijn van Babylon. Men leeft hier op aarde, maar hun lot staat al vast. In principe zijn ze -nog- dood (voor het Woord van God voor de aanraking van de Heilige Geest)

Waarachtige Heiligmaking (groei in Christus) wordt slechts gevonden in de onderwerping aan Gods wil. in het onderhouden en maken van Zijn standaard tot de gewoonte in het dagelijkse leven. Het dragen van Zijn Zegel = de Sabbat als teken van Indentiteit en trouw aan Zijn Rijkswet.

Jezus leert ons dat we het leven in moeten gaan door het onderhouden van Zijn geboden. Wachten totdat het eeuwige leven aanbreekt is niet Zijn uitgangspunt van ervaring en groei. Wie overlijdt is niet meer in staat om ervaringen met Christus op te doen.

Wij als schepselen hebben niet het recht nog de vrijheid om de wetten van de Schepper te veranderen. Wij kunnen Gods regels niet tot die van de wereld maken, zo als we ook niet wereldse geboden en wetten tot Hemelse kunnen maken. Ook al plaatst de mens valse wegwijzers op de plaats van de ware wegwijzers, die God heeft geplaatst, het zal niet baten.
Het valse zal onherroepelijk met de vernietiging van het Grote Babylon ten ondergaan. Niets wat "zondig" is, wat afwijkt van Gods Hemelrijk zal het Rijk binnenkomen, ook geen volgelingen die vasthouden aan aardse wetten, door de Hemelse tot redding te -blijvend- te weerstaan.
Wereldse regels zijn voor dit Rijk, hemelse wetten en geboden zin bestemd voor een Rijk dat niet van deze wereld is, exact zoals Christus zelf aan ons voorhoudt.
Laatst gewijzigd door biblebook op 14 nov 2006 05:24, 7 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 nov 2006 15:40

columbus schreef:wat is specifiek met Zijn dingen bezig zijn?

Om dat concreet voor mezelf in te vullen: ik ga (zo mogelijk liefst tweemaal) naar de kerk, om daar met de gemeente samen te komen rondom het Woord van God, om ons voor God te verootmoedigen, maar ook om daar God de lof toe te zingen, Hem te danken en Hem om Zijn zegen te vragen. We mogen in het bijzonder de rust die er in Christus is ervaren. Dat is de essentie van de rustdag.
Daarnaast probeer ik ook verder rustig aan te doen, is er tijd voor ons gezin, is er de mogelijkheid om Gods Woord verder te onderzoeken en ontmoeten we regelmatig familie en/of vrienden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”