Klopt het scheppingsverhaal?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mimi
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Klopt het scheppingsverhaal?

Berichtdoor Mimi » 13 okt 2003 06:53

In genesis 1 staat dat eerst de aarde is geschapen en toen de zon (vierde dag). Maar de aarde draait om de zon, dus eerst hing ie gewoon los ofzo? :?
Je zou bijna gaan denken dat het scheppingsverhaal verzonnen is door de mensen die toen leefden, en die dachten dat de zon gewoon bovenin de lucht hing. Dan zou het allemaal wel kunnen kloppen.
Hopelijk weet iemand hier een antwoord op, want ik begin eigenlijk een beetje te twijfelen...
People say I'm strange, does it make me a stranger
that my best Friend was born in a manger?

joepie

Berichtdoor joepie » 13 okt 2003 08:07

Dus vanaf de vierde dag ging de aarde om de zon draaien.
Makkelijk zat. Voor die tijd kon dat niet want de zon was er nog niet. Zelfs geen licht.
En als God uit niets, iets kan scheppen dan kan dat toch ook.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 okt 2003 11:46

Hoewel ik ervan overtuigd ben dat God machtig genoeg is om de aarde in 7 dagen te scheppen op de manier waarop het in Genesis 1 beschreven wordt, denk ik dat er ook een goede kans bestaat dat wat in Genesis 1 en 2 staat, meer 'verhalen' zijn dan een waar gebeurde geschiedenis.

Genesis 1:1-2:4 is bijvoorbeeld in tegenspraak met de verzen 2:5-2:25. De volgorde van hoe God de aarde heeft geschapen, is in beide verhalen anders. Op zich ook logisch, want toen God de aarde schiep, waren er nog geen mensen bij om te kijken in welke volgorde Hij dat allemaal deed. De beide verhalen willen - volgens mij - niet zozeer verklaren hoe de aarde is ontstaan, maar dat ze iets over God ten opzichte van de mens, en man en vrouw ten opzichte van elkaar willen vertellen.

Genesis 1 toont bijvoorbeeld aan hoe machtig God is. De volken die om de Joden heen woonden, aanbaden de zon, de maan, planten (de Germanen, onze voorouders, aanbaden bomen), of dieren (de hindoes vereren nog steeds koeien). Genesis 1 laat zien dat het onzin is om die dingen te aanbidden; het zijn allemaal maar schepselen van God. God zelf is vele malen machtiger.

Genesis 2 laat zien hoe een belangrijke plaats God aan de mensen gegeven heeft, ten opzichte van alle andere schepselen. God laat Adam de dieren namen geven, geeft de mensen keuzevrijheid etc.

Ik denk dus dat het niet zoveel uitmaakt als het scheppingsverhaal een beetje vreemd overkomt. Maar als iemand een andere mening is toegedaan en me op andere gedachten kan brengen, dan hoor ik dat graag!
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 13 okt 2003 12:39

TheEdge schreef:Genesis 1 toont bijvoorbeeld aan hoe machtig God is. De volken die om de Joden heen woonden, aanbaden de zon, de maan, planten (de Germanen, onze voorouders, aanbaden bomen), of dieren (de hindoes vereren nog steeds koeien). Genesis 1 laat zien dat het onzin is om die dingen te aanbidden; het zijn allemaal maar schepselen van God. God zelf is vele malen machtiger.

Mijn mening:
Eigenlijk is de bijbel en het Christendom helemaal niet zo anders dan het anemisme van de andere geloven. Ten eerste is het geloof van de Germanen en Hindoes helemaal niet zo simpel als hier wordt voorgedaan. Als je de Hindoes afdoet als 'die aanbidden koeien', dan doe je een heleboel fascinerende hindoe-ideëen onrecht aan.
Ten tweede, wat eigenlijk mijn punt is; de Egyptenaren bijvoorbeeld met hun redelijk simpele polytheologie. Waarom aanbidden zij zo veel goden? Een god voor de Zon, een god voor de dood, een godin van de hemel. Ga zo maar door. Waarom? Omdat zij al die dingen niet begrepen. Ze wisten niet hoe het kon dat de zon opkwam en onderging. Ze wisten niet waar mensen heen gingen als ze dood gingen. Daarom ontstonden de goden, een geloof dat op simpele manier het leven uitlegde. Dat is een proces in het menselijk brein, dat op zoek gaat naar waarheid en zingeving.
Zo is, naar mijn mening, ook het scheppingsverhaal ontstaan.
Wie heeft Genesis eigenlijk geschreven? Weet iemand dat eigenlijk?
Wie het ook was, hij was lang niet zo ontwikkeld in de wetenschap als wij en had geen verstand van natuurkunde, astronomie, scheikunde en al die andere wetenschappen die bij het onstaan der dingen een rol spelen. Daarom schreef diegene een verhaal over God (waar hij duidelijk in geloofde) die op een simpele manier de wereld schiep. Als je naar het scheppingsverhaal van de Egyptenaren kijkt, is dat helemaal niet zo verschillend.

Opmerking: Hiermee zeg ik niet dat de Christelijke God de wereld niet geschapen heeft. Dat is een verhaal voor een andere keer.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 13 okt 2003 13:13

[quote="Storyteller"]Wie heeft Genesis eigenlijk geschreven? Weet iemand dat eigenlijk?
Wie het ook was, hij was lang niet zo ontwikkeld in de wetenschap als wij en had geen verstand van natuurkunde, astronomie, scheikunde en al die andere wetenschappen die bij het onstaan der dingen een rol spelen./quote]
Was het niet Mozes van wie wordt aangenomen dat hij het geschreven heeft? Maar helemaal zeker ben ik niet meer.

Wat betreft geen verstand van al die wetenschappen. Dat ben ik niet met je eens. Als ze daar geen verstand van hadden op de manier zoals nu, ok dat is waar. Maar verklaar eens hoe die pyramides werden gebouwd. En zo precies. Daar heb je absoluut wetenschap voor nodig. Dat is toch een stuk natuurkunde en winskunde. En zelfs zo goed dat we het nu nog niet kunnen verklaren. En niet alleen in Egypte, ook aan de overkant van de oceaan gebeurde precies hetzelfde. Ook wat scheikundige processen waren ze heel ver. En kijk bijvoorbeeld eens naar de wonderen die op verschillende plaatsen in het oude testament worden beschreven. De geleerden aan de verschillende hoven konden veel dingen ook, dingen die wij nu niet kunnen.

Dus ik denk dat het scheppingsverhaal wel klopt. Ook al zijn er nu dingen die wij niet kunnen verklaren. In de tijd dat het geschreven is was het waarschijnlijk veel logischer.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 okt 2003 17:43

Njah, was Mozes, dacht ik ook.

Op biologische grond zijn er veel aanwijzigingen van een schepping, dus dat een mens of levend gedierte in 1 keer, volledig in zijn geheel is ontstaan. (dus niet door macro-evolutie)

Je kan ook struikelen over de teksten dat eerst het licht werd geschapen en toen pas de zon. Ik denk dan: God schiep eerst het fenomeen 'licht' en bracht deze later onder op 1 punt, de zon. Zodat het in ZIjn ontwerp paste om een levende aarde te maken.
Als je er diep over nadenkt zit heel de schepping zo machtig mooi en intelligent in elkaar. Dat je wel gek moet zijn om in pure toeval te 'geloven'

Het doet mij er niet zoveel toe of het boek Genesis wel helemaal klopt. Hoewel ik nog altijd geen bewijs heb gevonden dat dit niet zo is. Het doet mij er wel toe dat ik in een schepping geloof en niet in de evolutieleer en helemaal niet in een evolutieleer waar geen hogere Macht bij komt kijken.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 13 okt 2003 18:29

meschianza schreef:Njah, was Mozes, dacht ik ook.
Op biologische grond zijn er veel aanwijzigingen van een schepping, dus dat een mens of levend gedierte in 1 keer, volledig in zijn geheel is ontstaan. (dus niet door macro-evolutie)

Oh ja? Ik moet nog de eerste niet-christelijke bioloog tegenkomen die dat zegt. Als evolutie niet bestaat, waarom is er dan duidelijk bewijs van verandering en vooruitgang in de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van de mens en van de dieren?
En hoe kan mozes op zijn minst duizend jaar na de schepping datzelfde verhaal letterlijk opschrijven zoals het gebeurd is? Nee. In de context van Mozes' verhaal lijkt mijn vermoeden redelijk te kloppen. Bij de uittocht van Egypte had het volk zo'n verhaal juist nodig om zich te identificeren. En het verklaard ook waarom het Christelijke scheppingsverhaal zo op dat van de Egyptenaren lijkt. Mozes had namelijk zijn opvoeding aan het hof van de farao genoten. Het lijkt me enigzins logisch dat hij daar zijn inspiratie vandaan haalde.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 okt 2003 18:36

Storyteller schreef:Oh ja? Ik moet nog de eerste niet-christelijke bioloog tegenkomen die dat zegt. Als evolutie niet bestaat, waarom is er dan duidelijk bewijs van verandering en vooruitgang in de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van de mens en van de dieren?
.

Bewijs? Wat is een bewijs. ER zijn ondanks miljoenen fossielen die gevonden zijn in verschillende aardlachen nog nooit een fossiel gevonden die een tussenvorm weergeeft, dus dat bewijst dat de havik van de krokodil afstamt. Daarentegen wel dat de vos van de wolf, maar dat is micro-ecolutie. Veranderingen en vooruitgang passen prima in het scheppings verhaal. Maar geen verandering naar een hoger soort.

Maar laten we hier niet verder over discussieren, lijkt me beter in de topic 'de religie van Darwin'
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 okt 2003 18:41

Storyteller schreef:[En hoe kan mozes op zijn minst duizend jaar na de schepping datzelfde verhaal letterlijk opschrijven zoals het gebeurd is? Nee. In de context van Mozes' verhaal lijkt mijn vermoeden redelijk te kloppen. Bij de uittocht van Egypte had het volk zo'n verhaal juist nodig om zich te identificeren. En het verklaard ook waarom het Christelijke scheppingsverhaal zo op dat van de Egyptenaren lijkt. Mozes had namelijk zijn opvoeding aan het hof van de farao genoten. Het lijkt me enigzins logisch dat hij daar zijn inspiratie vandaan haalde.

HEt verhaal van de zondvloed is ook (in afwijkende vormen) gevonden in uiterst verschillende culturen volksstammen, van de indianen tot de afrikanen en eskimo's. Met in ieder geval 1 overeenkomst: een grote vloed die heel de aarde bedekte met maar enkele menselijke overlevenden.

Vroeger werden verhalen van kind op kind doorverteld. Zo'n gebeurtenis als een zondvloed heeft zoveel indruk gemaakt dat deze lang is doorverteld. Zo moet het ook met het scheppingsverhaal gebeurd zijn.
Ten tweede vertelt de bijbel ons dat God vroeger recht tot personen sprak. ER was toen nog geen bijbel. Wij kunnen ons daar niets bij voorstellen, hoe dat geweest moest zijn. Mozes heeft ook rechtstreeks de 10 geboden doorgekregen. Waarom zou God hem niet opgedragen hebben het scheppingsverhaal te beschrijven en op papier te bewaren voor de nageslachten? Ik geloof dat dus, dat God toezicht heeft gehouden op de ontwikkeling van de bijbel.

lorit

Berichtdoor lorit » 13 okt 2003 18:44

Ik gellof onvoorwaardelijk dat de Bijbel van kaft tot kaft waar is. Ondanks dat ik ook mijn vragen en onduidelijkheden heb. Soory hoor, maar als er al over de schepping getwijfeld wordt, dan mag je achter het hele evabgelie wel een groot vraagteken zetten.
Ik geloof het gewoon, ondanks het feit dat het niet helemaal in mijn denkpatroon past en er onduidelijkheden zijn in het scheppingsverhaal.

Over de schepping van andere planeten of de plaats die de aarde in het heelal had voor de schepping vd zon weten we niets. Hoeft wat mij betreft ook niet

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 13 okt 2003 19:36

meschianza schreef:Vroeger werden verhalen van kind op kind doorverteld. Zo'n gebeurtenis als een zondvloed heeft zoveel indruk gemaakt dat deze lang is doorverteld. Zo moet het ook met het scheppingsverhaal gebeurd zijn.

Met één groot verschil. Namelijk dat er bij de schepping geen mens aanwezig was om het na te kunnen vertellen. Dus dan moeten we inderdaad naar die huiverinwekkende tweede optie:
Ten tweede vertelt de bijbel ons dat God vroeger recht tot personen sprak. ER was toen nog geen bijbel. Wij kunnen ons daar niets bij voorstellen, hoe dat geweest moest zijn. Mozes heeft ook rechtstreeks de 10 geboden doorgekregen. Waarom zou God hem niet opgedragen hebben het scheppingsverhaal te beschrijven en op papier te bewaren voor de nageslachten? Ik geloof dat dus, dat God toezicht heeft gehouden op de ontwikkeling van de bijbel.

Persoonlijk heb ik erg veel tegen het spreken met goden. Vooral omdat er nogal veel mensen zijn die zeggen met God te spreken en dan rare dingen gaan doen.
De Islam claimt dat de Koran door Allah (God) gedicteerd is via de engel Gabriël. De Koran beslaat voor een groot deel het Nieuwe Testament. Inclusief (denk ik) het scheppingsverhaal. Als God het scheppingsverhaal dan dicteerde, waarom aan twee verschillende personen en op twee verschillende tijdstippen met enorme verschillen?

(Ik heb een online Koran gevonden trouwens. En ik moet zeggen, de vertaling is erg interessant om te lezen, na alle ophef die iedereen erom maakt. Hierover misschien meer later.)

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 13 okt 2003 20:43

Mimi, het is lastig voor jou (ik heb ook ooit die leeftijd gehad) om op een goeie manier met je twijfel om te gaan. Want wij weten nu dat niet de aarde het middelpunt van het heelal is, terwijl dat in Genesis 1 wel wordt gesuggereerd. Wij kunnen meten dat een bepaalde komeet een baan heeft die eens in de zoveel tienduizenden jaren die van de aarde kruist, terwijl de bijbelse geslachtsregisters ons leren dat Adam nog maar een goeie zesduizend jaar geleden de eerste mens was in een geheel nieuw universum. De wetenschap is het er tamelijk unaniem over eens dat 65 miljoen jaar geleden de dino uitstierf en dat is heeeeeel lang voor het bijbelse scheppingsverhaal. Wat moet je ermee?
Het is iets waar je zelf uit moet zien te komen. Hierboven staan wat reacties waaruit je kunt opmaken dat mensen een keus maken. Ze geloven in het één, ze geloven in het ander of ze blijven in de twijfeling. Kies wat bij je past en omarm dat als jouw waarheid.

garry

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 13 okt 2003 22:01

Maar laten we naast het gekibbel over waar of niet waar niet de les van al die verhalen uit het oog verliezen!!! Dat zie ik vaak genoeg, mensen gaan zozwaar tillen aan of het waar is/was of niet dat ze de les vergeten die ze eruit moeten trekken...

Persoonlijk geloof ik niet zo erg in die verhalen (OT), niet omdat het onmogelijk zou zijn maar omdat het niet past binnen m'n gedachtenwereld (nee, ik ga niet in discussie want daar zie ik het nut niet toe). Echter, de lessen die erin zitten zijn ontzettend leerzaam en mooi! Ik mag die verhalen graag lezen zonder me erom te bekommeren of het waar is of niet!

Deden alle mensen dat maar...

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 14 okt 2003 08:15

Storyteller schreef:[Met één groot verschil. Namelijk dat er bij de schepping geen mens aanwezig was om het na te kunnen vertellen. Dus dan moeten we inderdaad naar die huiverinwekkende tweede optie:

En Adam en Eva dan, die hadden heel persoonlijk contact met God, Zal God hen echt niet uitleg gegeven hebben van hun bestaan op aarde als eerste mens?

Storyteller schreef:Persoonlijk heb ik erg veel tegen het spreken met goden. Vooral omdat er nogal veel mensen zijn die zeggen met God te spreken en dan rare dingen gaan doen.
De Islam claimt dat de Koran door Allah (God) gedicteerd is via de engel Gabriël. De Koran beslaat voor een groot deel het Nieuwe Testament. Inclusief (denk ik) het scheppingsverhaal. Als God het scheppingsverhaal dan dicteerde, waarom aan twee verschillende personen en op twee verschillende tijdstippen met enorme verschillen?

Bekend is dat Mohammed pas een paar honderd jaar na Jezus leefde en zijn volgelingen het moslimgeloof tot stand brachten. Mij is verteld dat de Koran een mengeling is van bijbelse en inspiratie uit de thora en de bijbel met arabische cultuur. (voorspeld in de bijbel!)De moslims weer geloven dat God de bijbel herschreef omdat de christenen een dwaalleer de wereld in hadden geholpen door te zeggen dat Jezus Gods Zoon was.

Verder ben ik het met de zoekende niet eens dat je niet mag praten over het ontstaan van ons bestaan, is erg boeiend namelijk. En tevens het meest voiorkomende punt waarop het christendom kritiek krijgt.
WEl ben ik het met hem eens dat dit niet de essentie is.

Daarom Mimi, ik heb het hier ooit eens eerder gedropt:
Richt je niet op twijfels die je geloof in God (en de bijbel)bedreigen, om die te ontkrachten.
Richt je op God, dan zal Hij zelf de twijfels die je geloof bedreigen ontkrachten.

Liefs en sterkte!

dave_fanpost
Verkenner
Verkenner

schepping Dino's, zondvloed en meer

Berichtdoor dave_fanpost » 14 okt 2003 08:40

de eerste boeken van de Bijbel zijn geschreven door mozes. Voor goede gedetailleerde info kijk op www.drdino.com
Het is een kwestie van goed de Bijbel lezen om het scheppingsverhaal te begrijpen. Evolutie leert dat de aarde miljoenen jaren oud is maar in feite is de aarde maar ong 6000 jaar oud. Voor de zondvloed was er een soort kaseffect op aarde. Het regende niet want de aarde werd bevochtigt door dauw. Mensen leefden langer, soms 900 jaar, waren groter dan nu, alles groeide harder. Onder de aardkorst was een laag water. Ook de ozonlaag had een laag water. Bij de zondvloed scheurde de aarde open en kwam er water uit. Op kaarten zie je in de twee grote oceanen grote scheuren zitten. HEt meest voor de hand liggend is dat daar het water uit de aarde kwam. Er leefden ook dinos die gingen ook in de ark. Voor dino's lees de laatste twee hoofdstukken van het boek JOb maar. Dat zijn geen krokodillen of andere grote beesten, maar dino's. Dino's en mensen leefden voor de zondvloed in vrede samen, na de zondvloed kan je lezen dat God de vrees voor mensen in dieren legde. De mensen zijn de dino's gaan jagen en hebben ze uitgeroeid.
anyway, allemaal heel interessant om te weten en over te lezen. Alles staat in de Bijbel. Alle antwoorden.

Schepping is leuk en interessant, evolutie is het stomste wat ik ooit heb gehoord. WAt een flauwekul is dat zeg.

David

Terug naar “Archief”