Het weer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 01 nov 2006 15:25

Optimatus schreef:Groningen is leeg genoeg om af en toe deels onder water te zetten als er wateroverschot is.

niet zo doen optimel... Als de weergoden jou ongezind zijn, staat er 2 meter en 20 centimeter vocht in de huiskamer... jha en ook in de keuken. Dat wordt dan de gehele duitse bibliotheek naar boven brengen!
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 nov 2006 12:26

BJ schreef:Ondanks dat het landelijk nieuws het allemaal redelijk relativeert was er toch wel wat schade. In de Eemshaven is een polder ondergelopen, er zit namelijk een groot gat in de dijk. Pas na half 2 is te zeggen hoe groot precies.

In de Handelskade Oost van de haven van Delfzijl zit ook een groot gat. Dat is op de eerste foto links van het grote gebouw (Havenschap zit daar).

Zijn de gaten in de dijken inmiddels weer dicht?

De Eemsmond is nogal gevoelig voor hoge waterstanden i.v.m. de komvorm van het gebied. Maar ik had begrepen dat het in Delfzijl de hoogst gemeten waterstanden waren ooit?
In elk geval is het goed om de dijken nog eens goed te inspecteren voor een eventuele volgende storm. :roll:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2006 14:27

TheShadow schreef:
Optimatus schreef:Groningen is leeg genoeg om af en toe deels onder water te zetten als er wateroverschot is.

niet zo doen optimel... Als de weergoden jou ongezind zijn, staat er 2 meter en 20 centimeter vocht in de huiskamer... jha en ook in de keuken. Dat wordt dan de gehele duitse bibliotheek naar boven brengen!

Weergoden?

Mijn kleine, doch aangename huiskamer staat gelukkig vrij hoog, hoogstens dat de wijnvoorraad nat wordt als de kelder onderloopt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 02 nov 2006 18:08

elbert schreef:
BJ schreef:Ondanks dat het landelijk nieuws het allemaal redelijk relativeert was er toch wel wat schade. In de Eemshaven is een polder ondergelopen, er zit namelijk een groot gat in de dijk. Pas na half 2 is te zeggen hoe groot precies.

In de Handelskade Oost van de haven van Delfzijl zit ook een groot gat. Dat is op de eerste foto links van het grote gebouw (Havenschap zit daar).

De Eemsmond is nogal gevoelig voor hoge waterstanden i.v.m. de komvorm van het gebied. Maar ik had begrepen dat het in Delfzijl de hoogst gemeten waterstanden waren ooit?
In elk geval is het goed om de dijken nog eens goed te inspecteren voor een eventuele volgende storm. :roll:

Ze zijn nog druk bezig met herstellen van de gaten. Het is gelukkig de dijk die om de haven heen ligt. En die is dus niet direct de bescherming van de binnenstad van Delfzijl zeg maar. Dus alleen het havengebied heeft er echt last van.

Klopt, die komvorm was het probleem. De normale westerstormen hebben we hier vaak geen last van. Maar nu werd door de noordenwind al het water van de noordzee deze kant op gestuwd. In 1570 hadden ze daar ook last van op 1 november. De Allerheiligenvloed. Die heeft hier toen 5000 levens gekost. En er woonden toen in dit gebied 25.000 mensen. De kust van Groningen die er nu is, is toen zo ongeveer ontstaan, afgezien natuurlijk van de inpolderingen. Maar eigenlijk is dat niet meer dan terugpakken van land wat toen verloren is gegaan.

Wat betreft inspectie. Ze gaan vanavond de dijksluiters testen. Die dus dicht geweest zijn. En dat doen ze ook nog even extra met hele dikke planken. Want stel dat het automatische systeem niet werkt, dan moet het dus ook op de ouderwetse manier kunnen.

En ja, de waterstand was ongeveer een meter hoger dan het vorige record. Ze gaan dus even een nieuw plaatje metselen in het waterpoortje. Komt goed uit, waren ze toch net aan het restaureren.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2006 18:51

Ik vond die heisa rond die paarden beschamend. Gelukkig dat er al onderzoek naar de eigenaar wordt gepleegd, want je dieren zo aan de golven prijsgeven is natuurlijk niet correct.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 nov 2006 19:29

Optimatus schreef:Ik vond die heisa rond die paarden beschamend. Gelukkig dat er al onderzoek naar de eigenaar wordt gepleegd, want je dieren zo aan de golven prijsgeven is natuurlijk niet correct.

hoezo beschamend??

ik vind het terecht!!!

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 02 nov 2006 19:35

Het is nog maar de vraag wie schuldig is. De eigenaresse had de paarden, volgens eigen zeggen, wel in veiligheid gebracht. Maar door het gebruik van schijnwerpers zijn ze teruggevlucht. Die schijnwerpers zijn vast van de mensen van de dijkbewaking gweest.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2006 19:42

O, dat wist ik dan weer niet.

PPM2, ik bedoel, dat ik het beschamend vind/vond (BJ's info doet mijn mening toch weer wankelen) dat die dieren werden prijsgegeven aan noodweer. Maar goed, als de eigenaresse de waarheid spreekt, dan denk ik dat het beschamende wel minder is.

marc05
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor marc05 » 11 nov 2006 10:43

elbert schreef:

http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... l&id=81318

"... golven hoger dan 11 meter. Die hoogte zou daar volgens de statistiek slechts eens in de duizend jaar moeten voorkomen. "

Het is bijna mis gegaan. Maar ach, paarden zijn veel belangrijker...

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 11 nov 2006 15:59

elbert schreef:In elk geval is het goed om de dijken nog eens goed te inspecteren voor een eventuele volgende storm. :roll:
Zeker weten. Diverse waterschappen hebben het probleem al aangekaart bij de Provincies, van sommige dijken spreekt men zelfs van geluk dat die het gehouden hebben. Men houdt het hart echter vast bij dit seizoen. Maar ja, bij de Provincies beslissen ze helaas nooit zo snel. Daar moeten eerst gekke dingen gebeuren willen ze goed ingrijpen, en zeggen ze achteraf dat ze het wisten dat er iets moest gebeuren. Lekker makkelijk :roll:
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 11 nov 2006 18:29

Ach, Groningen en Friesland zijn gelukkig een ver van mijn bed show :mrgreen:
Maar inderdaad, er moet weer vergaderd geworden, dan moet er een commissie worden ingesteld voor onderzoek, die raadt aan om een extern advies te vragen over hoe of wat (en of de term dijk wel kan, aangezien dat in het engels staat voor een lesbienne), waarop de eerdere commissie weer een andere sub werkgroep aanstelt om te kijken hoe een dijk reageert op water, waarop de conclusie luidt: als het water maar hoog genoeg is, krijgen we natte voeten.

Met dat geldverslindende advies is het waterschap door haar budget heen, en er wordt afgesproken om het advies verder in behandeling te nemen als er weer genoeg budget is, dus volgend jaar.

Slaap lekker daar in het hoge noorden.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 11 nov 2006 19:21

Neem even dan mee ingedachte dat Groningen en in mindere mate Friesland vooral last hebben van stormen uit het noorden en we hier in nederland toch echt het meeste een westerstorm hebben. Dan denk ik dat je toch even met de mensen in het westen en zeeland moet rekenen die het grootste probleem hebben.

Wat geld betreft, de waterschappen zijn over het algemeen rijk genoeg. Dus daar hoeft geen probleem te zijn. En ook de provincies groningen en friesland pakken zelf redelijk goed door meestal.

In de Eemshaven komt over een tijdje een heel groot nieuw datacenter. Die wordt daar gebouwd omdat het 1 meter boven NAP is daar. Ze durven het risico niet aan in het westen van nederland. Ze hebben daarbij rekening gehouden met de storm Katrina van vorig jaar...

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 12 nov 2006 19:22

Katlheen schreef:Ach, Groningen en Friesland zijn gelukkig een ver van mijn bed show :mrgreen:
Jouw gezellig landje komt nog wel 8)
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 nov 2006 12:29

Debor@ schreef:
elbert schreef:In elk geval is het goed om de dijken nog eens goed te inspecteren voor een eventuele volgende storm. :roll:
Zeker weten. Diverse waterschappen hebben het probleem al aangekaart bij de Provincies, van sommige dijken spreekt men zelfs van geluk dat die het gehouden hebben. Men houdt het hart echter vast bij dit seizoen. Maar ja, bij de Provincies beslissen ze helaas nooit zo snel. Daar moeten eerst gekke dingen gebeuren willen ze goed ingrijpen, en zeggen ze achteraf dat ze het wisten dat er iets moest gebeuren. Lekker makkelijk :roll:

Sowieso vind ik dat de politiek de kustverdediging hoger op de agenda moet zetten. Blijkbaar wacht men op een echte ramp, voordat er actie ondernomen wordt. Aangezien Nederland steeds dichtbevolkter wordt, wordt onze verdediging tegen overstromingen ook steeds belangrijker. Voeg daarbij de zeespiegelrijzing enerzijds en bodemdaling anderzijds (zowel in het westen van Nederland (veengrond), als in Groningen (aardgas)) en dan is het toch duidelijk dat we ons hiermee bezig moeten houden. :roll:

Een citaat om over na te denken (afkomstig van een Nederlandse dijkgraaf):
"Statistisch gezien is water voor ons een grotere bedreiging dan terrorisme.’’
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 13 nov 2006 13:00

Katlheen schreef:
Ach, Groningen en Friesland zijn gelukkig een ver van mijn bed show
Jouw gezellig landje komt nog wel

Vertel, ik ben nieuwsgierig.... 8)
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”