God -> wonder -> kind van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 10 nov 2006 10:19

Marnix schreef:
Dippie schreef:
Rien67 schreef:
Ansje schreef:En ik zeg ook niet dat je altijd maar in rouw gedompeld over je zonden over deze aarde moet lopen. Maar zondenbesef...en zien wie je bent voor God...ja, dat moet je m.i. toch wel krijgen.

juist, en wat is dan je reactie daarop?? bekering!

Ansje schreef:En natuurlijk zijn er dan ook de vreugdemomenten, dat je mag zien dat God naar je omziet. Maar bij veel bekeerde mensen zijn dat maar korte momenten helaas....
Daarom vind ik het best moeilijk om jaloers te worden op bekeerde mensen. Je hebt altijd maar het idee dat ze somber zijn, niet kunnen lachten, niet kunnen genieten van dingen.

Zoiets raars heb ik nog nooit gehoord!!!
Een bekeerd mens is toch blij dat zijn zonden vergeven zijn en daarom mag een bekeerd mens juist in vreugde leven! In de vrijheid van Christus!

Mens, ik kan het iedere dag wel van de daken schreeuwen, zo blij ben ik daarmee!! Als ik dat niet zou weten, ja, dan zou ik somber zijn en de gansche dag in het zwart zijn gehuld. Ik zou niet weten waar ik het zoeken moest als ik niet wist dat er vergeving is voor mijn zonden!!

En in het algemeen zou ik het fijn vinden als mensen die in Christus weten dat ze bekeerd zijn, niet verweten wordt dat ze vast niet genoeg zondekennis hebben. En dus vast niet echt bekeerde mensen zijn.
Er is er maar Eén die onze harten doorgrondt, laat het maar aan Hem over om daarover te oordelen.

Idd...en zulke mensen zien dus alleen maar dat hun zonden vergeven zijn. Beseffen ze wel wie ze zijn voor God? Hoeveel pijn ze God stees weer doen met hun zonden? Als je dat écht beseft...dan roep je het niet de ganse dag uit van vreugde, maar wil je je het liefst verstoppen voor de mensen, maar vooral voor God. Want je durft dan niet eens meer aan te zien, dat God jouw heeft opgenomen in Zijn Boek. Dan besef je pas werkelijk wie je bent, en hoe zondig je bent. Dat je niets en dan ook hélemaal niets kan doen tot Gods eer!!!!!

Je denkt hier te mensgericht en dat is een grote fout. Aangezien je aangeeft niet bekeerd te zijn kan ik het je niet kwalijk nemen en dat doe ik ook niet. Ik wil graag wat uitleggen over het bekeerd zijn. Het geeft aan de ene kant een afkeer van je eigen oude ik. Tegelijkertijd geeft het enorm veel bevrijding. Ja, je doet God veel pijn met je zonden... en dat leidt ook tot oprechte schuldbelijdenis. Maar dan mag je je ook weer vergeven worden. Door die vergeving en reiniging besef je weer wie je bent voor God. Geen vuile en smerige slaaf, maar een geheiligd kind van God. En dan wil je je niet voor God verstoppen. Dan wil je juist dicht bij Hem zijn, dicht bij Hem leven , niet langer voor Hem wegvluchten maar naar Hem toegaan met je zonden, gebreken, vuiligheid en je schoon laten maken en Hem prijzen om zijn liefde en genade die je niet verdient maar wel krijgt, elke dag weer. En zullen we wedden dat een christen die zich vergeven en geheiligd weet en in wie de Geest is komen wonen, dingen tot Gods eer kan doen.

Daar hoef/wil ik niet om wedden. Ik weet zeker dat je uit jezelf niets tot Gods eer kan doen, ook een bekeerd mens niet. Van nature zijn we allemaal zondig. Overal, elke seconde doen we zonde tegen God. Tijdens het lezen uit je Bijbel, tijdens het zingen van een psalm, tijdens het bidden, tijdens het danken, tijdens je werk en ga zo maar door. Je wordt afgeleid, denkt ergens anders aan, bent te veel eisend, of noem maar op. De duivel is er óók nog! Er is geen trouwere kerkganger dan de duivel. Hij is er ook altijd is jouw gebed, in jouw kamer, waar je ook bent gaat hij met je mee. De andere Hij gaat ook met je mee, maar aan jouw de vraag of je de duivel steeds weer opzij kan zetten. Nee, niet uit jezelf en zo doe je dus vanuit jezelf niets, maar dan ook niets tot Gods eer. En een écht bekeerd iemand zal zich hierin herkennen.
Afbeelding

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 10 nov 2006 10:40

Wat een enorme onzin is dit en wat een veronachtzaming van wat er bij mijn weten in de bijbel staat. Maar misschien heb ik wel een heel ander geloof, ja een andere God. Gelukkig maar. In Christus ben ik een nieuwe schepping, zeer zeker wel in staat om het goede te doen. De innerlijke mens wordt van dag tot dag vernieuwd.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 nov 2006 11:17

Dippie schreef:
Daar hoef/wil ik niet om wedden. Ik weet zeker dat je uit jezelf niets tot Gods eer kan doen, ook een bekeerd mens niet. Van nature zijn we allemaal zondig. Overal, elke seconde doen we zonde tegen God. Tijdens het lezen uit je Bijbel, tijdens het zingen van een psalm, tijdens het bidden, tijdens het danken, tijdens je werk en ga zo maar door. Je wordt afgeleid, denkt ergens anders aan, bent te veel eisend, of noem maar op. De duivel is er óók nog! Er is geen trouwere kerkganger dan de duivel. Hij is er ook altijd is jouw gebed, in jouw kamer, waar je ook bent gaat hij met je mee. De andere Hij gaat ook met je mee, maar aan jouw de vraag of je de duivel steeds weer opzij kan zetten. Nee, niet uit jezelf en zo doe je dus vanuit jezelf niets, maar dan ook niets tot Gods eer. En een écht bekeerd iemand zal zich hierin herkennen.

Ja, daar ben ik het mee eens Dippie, ik herken mij daarin.
Als je dat niet krijgt in te zien, wat jij nu in het kort onder woorden brengt, heb je ook geen Verlosser nodig.

medina schreef:
Wat een enorme onzin is dit en wat een veronachtzaming van wat er bij mijn weten in de bijbel staat. Maar misschien heb ik wel een heel ander geloof, ja een andere God. Gelukkig maar. In Christus ben ik een nieuwe schepping, zeer zeker wel in staat om het goede te doen. De innerlijke mens wordt van dag tot dag vernieuwd.
Daar ben ik het niet mee eens medina, want dan heb je geen Verlosser nodig en kun je je zelf redden en dus een verkeerd geloof.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 10 nov 2006 11:23

Medina,

Je zou paulus eens moeten lezen...

Romeinen 7:

10 En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden.
11 Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood.
12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.
13 Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate werd zondigende door het gebod.
14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;

23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 10 nov 2006 12:02

Marnix schreef:Niet iedereen krijgt genade. Waarom niet? Omdat ze er niet om vragen, omdat ze niet zoeken.

Nee, dat is niet de reden. Denk eens aan Gods besluit(en). Hij heeft onderscheid gemaakt waar het niet is. Hij heeft besloten mensen zalig te maken door Zijn genade. Maar Hij heeft ook besloten mensen te verwerpen en in de zonde te laten. Het hangt niet van je vragen en kloppen af. Een verworpene zal nooit tot de zaligheid komen. (En een uitverkorene zal de zaligheid niet ontvallen.)

Je vragen over bidden en kloppen..hm, wie zegt dat ik dat niet doe? Het gaat gebrekkig, en vaak samen met zonde..maar ik doe het wel.
Maar God geeft het me niet. En terecht!! Ik ben het ook niet waard, dat God naar me luistert. En dat Hij me zomaar geeft zonder dat ik het verdien. Nee, God doet wat Hij moet doen..en geeft me wat m'n verdienste is.

En, even voor de duidelijkheid: ik ben er niet op uit iemands geloof af te nemen. Of te oordelen over zijn of haar geloof. Die gedachte is er misschien wel, maar wees gerust. :)
Het gaat er mij alleen om, om samen over dit moeilijke en belangrijke onderwerp te praten..en evt. van elkaar te leren.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 10 nov 2006 12:20

Poesje schreef:
Marnix schreef:Niet iedereen krijgt genade. Waarom niet? Omdat ze er niet om vragen, omdat ze niet zoeken.

Nee, dat is niet de reden. Denk eens aan Gods besluit(en). Hij heeft onderscheid gemaakt waar het niet is. Hij heeft besloten mensen zalig te maken door Zijn genade. Maar Hij heeft ook besloten mensen te verwerpen en in de zonde te laten. Het hangt niet van je vragen en kloppen af. Een verworpene zal nooit tot de zaligheid komen. (En een uitverkorene zal de zaligheid niet ontvallen.)

Je vragen over bidden en kloppen..hm, wie zegt dat ik dat niet doe? Het gaat gebrekkig, en vaak samen met zonde..maar ik doe het wel.
Maar God geeft het me niet. En terecht!! Ik ben het ook niet waard, dat God naar me luistert. En dat Hij me zomaar geeft zonder dat ik het verdien. Nee, God doet wat Hij moet doen..en geeft me wat m'n verdienste is.

En, even voor de duidelijkheid: ik ben er niet op uit iemands geloof af te nemen. Of te oordelen over zijn of haar geloof. Die gedachte is er misschien wel, maar wees gerust. :)
Het gaat er mij alleen om, om samen over dit moeilijke en belangrijke onderwerp te praten..en evt. van elkaar te leren.

Even los van of wat je zegt over verkieing en verwerping Bijbels te onderbouwen is (wat ik zelf dus niet geloof maar daar gaat het hier niet om).

Vind je het zelf ook niet een beetje vreemd dat je zegt: ik wil wel, maar God geeft het me niet?
Hoe lees jij je Bijbel eigenlijk? Kun je me bewijstekesten geven dat er mensen zijn die wel zoeken, maar waarvan God besloten heeft dat ze niet kunnen vinden?

Als je omgekeerd een paar bewijstekesten nodig hebt zeg je het maar. En als ik je iets mag adviseren: neem alstjeblieft afstand van de totaal ontwrichte en onbijbelse verkiezings en verwerpings leer die je aanhangt. Die van God.... nou ja laat maar. Ik reageer zelden op RW maar hier moest ik wel op antwoorden....
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 10 nov 2006 13:13

Ahuibers & Jantjes,

Grappig dat jullie zo tegensputteren tegen wat toch echt in de bijbel staat. (zelfs in de SV) Dezelfde Paulus van genoemde klacht uit Romeinen zegt een stuk verder op: "In Christus zijn wij meer dan overwinnaars". Hier niets meer te bespeuren van het 'ik ellendig mens'.
Je moet het ene geloven en het andere niet ontkennen.

Jantjes: als je het niet eens bent met de citaten dan ben je het niet eens met gedeelten uit de Bijbel :lol: Aan jou de keus! De conclusie dat ik dus mijzelf red is niet zo logisch. Mijns inziens staat er gewoon wat er staat; nl. dat ik in Christus een nieuwe schepping ben, en van dag tot dag word vernieuwd. En elders: ik ben geen slaaf meer van de zonde. (dat is: niet meer verslaafd aan de zonde). Daarom ben ik vrij! Vrij om het goede te doen, om God te dienen en Jezus te volgen.

Het is zó simpel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2006 13:48

Dippie schreef:
Marnix schreef:
Dippie schreef:
Rien67 schreef:
Ansje schreef:En ik zeg ook niet dat je altijd maar in rouw gedompeld over je zonden over deze aarde moet lopen. Maar zondenbesef...en zien wie je bent voor God...ja, dat moet je m.i. toch wel krijgen.

juist, en wat is dan je reactie daarop?? bekering!

Ansje schreef:En natuurlijk zijn er dan ook de vreugdemomenten, dat je mag zien dat God naar je omziet. Maar bij veel bekeerde mensen zijn dat maar korte momenten helaas....
Daarom vind ik het best moeilijk om jaloers te worden op bekeerde mensen. Je hebt altijd maar het idee dat ze somber zijn, niet kunnen lachten, niet kunnen genieten van dingen.

Zoiets raars heb ik nog nooit gehoord!!!
Een bekeerd mens is toch blij dat zijn zonden vergeven zijn en daarom mag een bekeerd mens juist in vreugde leven! In de vrijheid van Christus!

Mens, ik kan het iedere dag wel van de daken schreeuwen, zo blij ben ik daarmee!! Als ik dat niet zou weten, ja, dan zou ik somber zijn en de gansche dag in het zwart zijn gehuld. Ik zou niet weten waar ik het zoeken moest als ik niet wist dat er vergeving is voor mijn zonden!!

En in het algemeen zou ik het fijn vinden als mensen die in Christus weten dat ze bekeerd zijn, niet verweten wordt dat ze vast niet genoeg zondekennis hebben. En dus vast niet echt bekeerde mensen zijn.
Er is er maar Eén die onze harten doorgrondt, laat het maar aan Hem over om daarover te oordelen.

Idd...en zulke mensen zien dus alleen maar dat hun zonden vergeven zijn. Beseffen ze wel wie ze zijn voor God? Hoeveel pijn ze God stees weer doen met hun zonden? Als je dat écht beseft...dan roep je het niet de ganse dag uit van vreugde, maar wil je je het liefst verstoppen voor de mensen, maar vooral voor God. Want je durft dan niet eens meer aan te zien, dat God jouw heeft opgenomen in Zijn Boek. Dan besef je pas werkelijk wie je bent, en hoe zondig je bent. Dat je niets en dan ook hélemaal niets kan doen tot Gods eer!!!!!

Je denkt hier te mensgericht en dat is een grote fout. Aangezien je aangeeft niet bekeerd te zijn kan ik het je niet kwalijk nemen en dat doe ik ook niet. Ik wil graag wat uitleggen over het bekeerd zijn. Het geeft aan de ene kant een afkeer van je eigen oude ik. Tegelijkertijd geeft het enorm veel bevrijding. Ja, je doet God veel pijn met je zonden... en dat leidt ook tot oprechte schuldbelijdenis. Maar dan mag je je ook weer vergeven worden. Door die vergeving en reiniging besef je weer wie je bent voor God. Geen vuile en smerige slaaf, maar een geheiligd kind van God. En dan wil je je niet voor God verstoppen. Dan wil je juist dicht bij Hem zijn, dicht bij Hem leven , niet langer voor Hem wegvluchten maar naar Hem toegaan met je zonden, gebreken, vuiligheid en je schoon laten maken en Hem prijzen om zijn liefde en genade die je niet verdient maar wel krijgt, elke dag weer. En zullen we wedden dat een christen die zich vergeven en geheiligd weet en in wie de Geest is komen wonen, dingen tot Gods eer kan doen.

Als je goed had gelezen had je gezien dat ik het niet over het "vanuit jezelf" had. Ik had het over vergeven en gereinigde/geheiligde mensen. Ze vergeven zichzelf niet, ze heiligen zichzelf niet, ze reinigen zichzelf niet. Het is God die dit doet. Daarom ook komen de werken der dankbaarheid waarvan God zeker de eer krijgt niet uit hun eigen hart van hun oude mens, maar uit hun nieuwe hart, het door God vernieuwde hart. Maar daarom doen ze nog wel dingen tot Gods eer. Of dacht je dat al die psalmen waarin staat dat God geeerd wordt, niet goed zijn... omdat God er niet door geeerd zou worden? Ik durf mezelf bekeerd te noemen maar herken me niet in je verhaal. Wat je daar voor waardeoordeel aan ophangt is jou keuze.... Een bekeerd iemand richt zich juist niet op zichzelf , de Geest woont in hem waardoor hij dingen tot Gods eer kan doen. En natuurlijk lopen bekeerde mensen tegen hun beperkingen, tekortkomingen, gebreken, zonden aan..... maar ze zoeken hun vergeving, heil en reiniging bij Christus en niet in zichzelf. En dan krijgt God zeker wel de eer van wat bekeerde mensen doen.... Want Hij geeft mensen wat ze nodig hebben om Hem te eren. Als mensen niet bekeerd zijn en zelf proberen God te eren, dan is het inderdaad een ander verhaal, dat heb je goed gezien.

Poesje schreef:Nee, dat is niet de reden. Denk eens aan Gods besluit(en). Hij heeft onderscheid gemaakt waar het niet is. Hij heeft besloten mensen zalig te maken door Zijn genade. Maar Hij heeft ook besloten mensen te verwerpen en in de zonde te laten. Het hangt niet van je vragen en kloppen af. Een verworpene zal nooit tot de zaligheid komen. (En een uitverkorene zal de zaligheid niet ontvallen.)

Tja, makkelijk. Hoef je dus niets te doen. Ben je uitverkoren, dan kom je er wel, word je vanzelf in beweging gezet. Ben je dat niet, dan hoef je ook niets te doen want het heeft geen zin. Ik snap dat je dit niet bedoelt, maar uiteindelijk komt het er toch op neer. Het probleem is dat je probeert op grond van uitverkiezing/verwerping iedere vorm van verantwoordelijkheid die wij hebben probeert weg te redeneren. Uiteindelijk is je redenatie namelijk: je bidden, zoeken en kloppen heeft geen zin, je bent uitverkoren of niet, in het ene geval doet God open en in het andere geval niet. En dat klopt dus niet met wat Jezus zegt. En vooral niet met wie Hij is.

Tja, en wat mist er hier in je verhaal? Jezus.

Niemand is het waard dat God zomaar naar ons omziet. Terecht, we hebben schuld tegenover God en maken de schuld alleen maar groter.
maar blijkbaar vond God ons wel heel veel waard, ondanks onze zonden. Want Hij stuurt Jezus naar de aarde, en offert zijn Zoon op om ons te redden. We zijn kostbaar in Gods ogen, Hij wil ons veranderen, vrijmaken van de schuld, vrijkopen uit de slavernij. Hij verdiende voor ons wat wij niet verdienen. En dat is genade: Krijgen wat je niet verdiend. Gods genade voor ons moet dus niet nog beginnen maar is al begonnen toen Jezus naar de waarde kwam.

Ik hoop echt dat je dat nog eens mag gaan zien. Dat God hen die in Jezus Christus geloven en zich op Hem beroepen, om Christus wil vrijgesproken worden van die schuld, van dat het niet waard zijn, van oude mens naar nieuwe mens.

jou verhaal is oudtestamentich (en zelfs toen konden mensen gered worden) en mist het aspect van verlossing. Als je de HC erbij pakt zit jij bij het eerste gedeelte: De ellende. Maar daarna komt de verlossing door Jezus Christus en daar ga je al niet meer met de HC mee. Jij zegt: Ik ben ellendig, zondig, verdorven... en ben niets waard.Ga nou eens naar stap 2, het buiten jezelf zoeken, bij Christus. Hij vergeeft je, maakt je rein en waardevol. Hij trekt je uit die ellende. Maar blijkbaar wil je dat niet geloven want dit hoor ik je niet noemen. Tja, zolang je Hem niet als je Verlosser wil zien is er weinig hoop inderdaad

Dus, ik hoop dat je hier idd van leert... en het evangelie gaat leren begrijpen en verstaan. Ik zou zo graag willen dat je die vreugde en bevrijding die Jezus geeft ook mag gaan kennen. En kan het eigenlijk niet iuitstaan dat je zoveel weet... en tegelijk toch zo weinig ziet. :(
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 nov 2006 13:51

medina shreef:
Jantjes: als je het niet eens bent met de citaten dan ben je het niet eens met gedeelten uit de Bijbel Aan jou de keus! De conclusie dat ik dus mijzelf red is niet zo logisch. Mijns inziens staat er gewoon wat er staat; nl. dat ik in Christus een nieuwe schepping ben, en van dag tot dag word vernieuwd. En elders: ik ben geen slaaf meer van de zonde. (dat is: niet meer verslaafd aan de zonde). Daarom ben ik vrij! Vrij om het goede te doen, om God te dienen en Jezus te volgen.

Ja, ik begrijp je. Maar waar ik het niet mee eens ben is zoals je tegen Dippie reageerde:
Wat een enorme onzin is dit en wat een veronachtzaming van wat er bij mijn weten in de bijbel staat.

Wat zij Dippie? dit:
Ik weet zeker dat je uit jezelf niets tot Gods eer kan doen, ook een bekeerd mens niet. Van nature zijn we allemaal zondig. Overal, elke seconde doen we zonde tegen God. Tijdens het lezen uit je Bijbel, tijdens het zingen van een psalm, tijdens het bidden, tijdens het danken, tijdens je werk en ga zo maar door. Je wordt afgeleid, denkt ergens anders aan, bent te veel eisend, of noem maar op. De duivel is er óók nog! Er is geen trouwere kerkganger dan de duivel. Hij is er ook altijd is jouw gebed, in jouw kamer, waar je ook bent gaat hij met je mee. De andere Hij gaat ook met je mee, maar aan jouw de vraag of je de duivel steeds weer opzij kan zetten. Nee, niet uit jezelf en zo doe je dus vanuit jezelf niets, maar dan ook niets tot Gods eer. En een écht bekeerd iemand zal zich hierin herkennen.

Vind jij dat onzin? Jij heb het over ‘vrij zijn, geen slaaf meer’ maar wat houd jou vrij en geen slaaf meer zijn in? God te dienen, zeg je maar in welke zin?

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 10 nov 2006 13:52

Happy One schreef:Vind je het zelf ook niet een beetje vreemd dat je zegt: ik wil wel, maar God geeft het me niet?

Lees m'n posting nog eens, dan zie je dat ik zeg 'ik doe het wel' ipv 'ik wil het wel'. En nee, vreemd vind ik dat niet.

Hoe lees jij je Bijbel eigenlijk?

Tekst voor tekst, en hoofdstuk voor hoofdstuk.

Kun je me bewijsteksten geven dat er mensen zijn die wel zoeken, maar waarvan God besloten heeft dat ze niet kunnen vinden?

Ik heb even gezocht, maar kan geen tekst vinden waar het duidelijk in beschreven staat. Maar, onbekeerde mensen kan ik je wel noemen. Maar wanneer jij niet in de uitverkiezing en verwerping gelooft..wil dat dus zeggen dat, volgens jou, alle mensen in de Bijbel bekeerd waren?

En als ik je iets mag adviseren: neem alstjeblieft afstand van de totaal ontwrichte en onbijbelse verkiezings en verwerpings leer die je aanhangt. Die van God.... nou ja laat maar. Ik reageer zelden op RW maar hier moest ik wel op antwoorden....

Nee, afstand neem ik niet van die leer. Die leer is niet ontwricht en onbijbels. In Gods Woord staat duidelijk Zijn besluit beschreven, hoe kan het dan dat jij er niet in gelooft? Dan geloof je Zijn dús Woord niet.. :roll:

Herman Finkers

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 10 nov 2006 14:11

medina schreef:Grappig dat jullie zo tegensputteren tegen wat toch echt in de bijbel staat. (zelfs in de SV) Dezelfde Paulus van genoemde klacht uit Romeinen zegt een stuk verder op: "In Christus zijn wij meer dan overwinnaars". Hier niets meer te bespeuren van het 'ik ellendig mens'.
Je moet het ene geloven en het andere niet ontkennen.

Kan je de plaats er bijzetten?
Ik vind dat persoonlijk handiger om het na te zoeken.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 10 nov 2006 14:12

romeinen 8 Het zegelied.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 10 nov 2006 14:22

Marnix schreef:Tja, makkelijk. Hoef je dus niets te doen. Ben je uitverkoren, dan kom je er wel, word je vanzelf in beweging gezet. Ben je dat niet, dan hoef je ook niets te doen want het heeft geen zin. Ik snap dat je dit niet bedoelt, maar uiteindelijk komt het er toch op neer. Het probleem is dat je probeert op grond van uitverkiezing/verwerping iedere vorm van verantwoordelijkheid die wij hebben probeert weg te redeneren. Uiteindelijk is je redenatie namelijk: je bidden, zoeken en kloppen heeft geen zin, je bent uitverkoren of niet, in het ene geval doet God open en in het andere geval niet. En dat klopt dus niet met wat Jezus zegt. En vooral niet met wie Hij is.

Nee, dat is (zo je al zegt) mijn bedoeling niet. Dan zou ik inderdaad alles af kunnen gaan wachten, want God werkt dan vanzelf wel in me. Of niet.
Het was een antwoord op de vraag 'waarom krijgt niet iedereen genade?' We moeten niet met de verkiezing beginnen, anders zouden we 'luie gelovigen' kunnen worden. En dat is een fout die wel eens gemaakt word, en dat is ook wat jij wsl dacht te lezen nu. Maar daar begin ik niet mee. Ik weet niets van Gods besluit af, en kan dus niet zomaar afwachten. En dat wil ik ook niet.

Tja, en wat mist er hier in je verhaal? Jezus.

Als ik het over God heb, heb ik het ook over Jezus. En ook over de Heilige Geest..die drie zijn één. Waarom zou ik ze dan allemaal apart moeten gaan noemen?

Niemand is het waard dat God zomaar naar ons omziet. Terecht, we hebben schuld tegenover God en maken de schuld alleen maar groter.
maar blijkbaar vond God ons wel heel veel waard, ondanks onze zonden. Want Hij stuurt Jezus naar de aarde, en offert zijn Zoon op om ons te redden. We zijn kostbaar in Gods ogen, Hij wil ons veranderen, vrijmaken van de schuld, vrijkopen uit de slavernij. Hij verdiende voor ons wat wij niet verdienen. En dat is genade: Krijgen wat je niet verdiend. Gods genade voor ons moet dus niet nog beginnen maar is al begonnen toen Jezus naar de aarde kwam.

Alles wat je hier zegt is waar. En, met alles ben ik het ook eens. Maar wat ik al eerder in dit topic zei: Zijn genade hebben we al. Maar het wonder van genade moet in mijn leven nog gebeuren. (Als ik het mag ontvangen.) Door de genade die we al kregen toen Jezus op aarde kwam, worden we niet zalig. Dat kan alleen door het wonder van genade.

Ik hoop echt dat je dat nog eens mag gaan zien. Dat God hen die in Jezus Christus geloven en zich op Hem beroepen, om Christus wil vrijgesproken worden van die schuld, van dat het niet waard zijn, van oude mens naar nieuwe mens.

Ja, dat hoop ik ook.

Ga nou eens naar stap 2, het buiten jezelf zoeken, bij Christus. Hij vergeeft je, maakt je rein en waardevol. Hij trekt je uit die ellende. Maar blijkbaar wil je dat niet geloven want dit hoor ik je niet noemen. Tja, zolang je Hem niet als je Verlosser wil zien is er weinig hoop inderdaad.

Ik zoek het ook bij Hem. Hij is de enige die me vergeven kan. En Hij kan me uit de ellende trekken, etc. Dat weet ik, en dat geloof ik ook. Maar dat maakt van mij nog geen bekeerd mens.

Dus, ik hoop dat je hier idd van leert... en het evangelie gaat leren begrijpen en verstaan. Ik zou zo graag willen dat je die vreugde en bevrijding die Jezus geeft ook mag gaan kennen. En kan het eigenlijk niet iuitstaan dat je zoveel weet... en tegelijk toch zo weinig ziet. :(

Tja. Ik begrijp het evangelie wel, maar verstaan? Nee, dat kan ik inderdaad niet. Ik hoop dat er een tijd komt, dat ik het wel ga begrijpen.

Herman Finkers

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 10 nov 2006 14:32

Poesje schreef:
Happy One schreef:Vind je het zelf ook niet een beetje vreemd dat je zegt: ik wil wel, maar God geeft het me niet?

Lees m'n posting nog eens, dan zie je dat ik zeg 'ik doe het wel' ipv 'ik wil het wel'. En nee, vreemd vind ik dat niet.

Hoe lees jij je Bijbel eigenlijk?

Tekst voor tekst, en hoofdstuk voor hoofdstuk.

Kun je me bewijsteksten geven dat er mensen zijn die wel zoeken, maar waarvan God besloten heeft dat ze niet kunnen vinden?

Ik heb even gezocht, maar kan geen tekst vinden waar het duidelijk in beschreven staat. Maar, onbekeerde mensen kan ik je wel noemen. Maar wanneer jij niet in de uitverkiezing en verwerping gelooft..wil dat dus zeggen dat, volgens jou, alle mensen in de Bijbel bekeerd waren?

En als ik je iets mag adviseren: neem alstjeblieft afstand van de totaal ontwrichte en onbijbelse verkiezings en verwerpings leer die je aanhangt. Die van God.... nou ja laat maar. Ik reageer zelden op RW maar hier moest ik wel op antwoorden....

Nee, afstand neem ik niet van die leer. Die leer is niet ontwricht en onbijbels. In Gods Woord staat duidelijk Zijn besluit beschreven, hoe kan het dan dat jij er niet in gelooft? Dan geloof je Zijn dús Woord niet.. :roll:

Maakt dat veel uit? In de Bijbel staat volgens mij ook nergens dat God iemand die voor zijn zaligheid werkt het niet zou willen geven.
Jammer dat je geen bewijstekst hebt gevonden van mensen die wel zoeken maar waarvan God besloten heeft het ze niet te geven.
Overigens zeg ik niet dat ik niet in verkiezing en verwerping geloof. In het eerste geloof ik wel degelijk, alleen in het tweede niet. Maar goed, kun je het aantonen vanuit de Bijbel dan?
Afstand neem je niet van die leer want in Gods Woord staat duidelijk Zijn besluit beschreven zeg je. Welk besluit precies? In mijn Bijbel staat anders nergens achterin een namenregister met uitverkorenen. En in mijn Bijbel staat ook nergens een ontwrichte verkiezings en verwerpingsleer zoals jij die verkondigt.
Maar goed, ik geloof Zijn woord dus niet, mag ik je dan vragen om uit dat Woord je theorieen uit te leggen, graag met bewijsteksten?
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 10 nov 2006 14:41

Jantjes,

Gelukkig ga je mee in de teksten die ik noem... :wink: Wat ik bedoel met onzin is de stelligheid waarmee wordt gezegd dat zelfs een bekeerd mens geen goed kan doen. Ieder z'n visie, maar hier ben ik het niet mee eens.
Het komt op mij over als een voortdurende ontkenning van wat er toch echt veranderd is in iemand die bij God hoort. Misschien komt het ook (= verduidelijking) door mij definitie van zonde.

Zonde is het welbewust ingaan tegen Gods gekende wet

Onvolmaaktheid is het onbewust, uit zwakte of onkunde in gaan tegen soms de gekende en soms de ongekende wet van God.

Vanuit deze visie geloof ik dat het mogelijk is om steeds heiliger voor God te worden, namelijk om steeds meer de welbewuste overtreding na te laten, en uiteindelijk zelfs zonder zonde te zijn.

Terug naar “Archief”