Koning David=oorlogsmisdadiger (?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 24 sep 2003 20:29

cire schreef:
johannes1 schreef:mogen wij als mens tegen Gods wil ingaan?

Kunnen we tegen Gods wil ingaan?

Moeilijke vraag toen ik hem eerst zag staan dacht ik: tuurlijk kan dat, je kunt zelf keuzes maken waar je heel goed van weet dat God ze niet goed vind maar aan de andere kant God is almachtig en als iets Zijn wil is dan gebeurt het ook, hebben wij daar nix tegen in te brengen.
He died for me, I life for Him!

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 24 sep 2003 23:00

Innievinnie dear!

Wat een foute link:
Bron

Kijk maar es in hun linkenlijst, niet kosjer hoor.

Betreft de Amelekieten. Laten we eens uitzoeken waarom ze uitgeroeid werden. De Thora geeft nl het antwoord :mrgreen:

Lfs van K´N´
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 25 sep 2003 11:52

Kena schreef:Innievinnie dear!

Kena, schat :D

Kena schreef:Wat een foute link:
Bron

Ja maar...
Het gaat toch om de inhoud? Daarom vraag ik ook om commentaar Afbeelding Staan er onwaarheden in dan?

Kena schreef:Kijk maar es in hun linkenlijst, niet kosjer hoor.

Maar daar heb ik Henoch vandaan geplukt. Hmm..
Heb jij een betere versie?

Kena schreef:Lfs van K´N´

-x- van Invin :wink:
..

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 29 sep 2003 22:14

Invincible schreef:Kena, schat :D

Hajjj kanjer Afbeelding

Innivinnie schreef:Ja maar...
Het gaat toch om de inhoud? Daarom vraag ik ook om commentaar Afbeelding Staan er onwaarheden in dan?

Da´s waar. Jij hebt gelijk. :mrgreen:

Innivinnie met een D en een E schreef:Maar daar heb ik Henoch vandaan geplukt. Hmm..
Heb jij een betere versie?

Oh, die versie is niets mis mee :wink: Ik schrok van een betreffende link van hen. Brrr....

D.E.I schreef:-x- van Invin :wink:

Afbeelding
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 30 sep 2003 11:09

Corne van 't Hof schreef:Wie wind zaait, zal storm oogsten.

Als die heidenen zwaar gezondigd hadden, dan gebruikte God Israel om hen te straffen. Als Israel weer van God afging, dan gebruikte God de heidenen om hen te straffen. Als David overspel pleegde met Bathseba; zijn kind moest sterven.

Misschien zit hier wel wat in. Dus je zou kunnen concluderen dat God, na duizende keren waarschuwen zich (zijn bescherming) uiteindelijk terug trekt als er niet geluisterd wordt, dat dan de vernietiging (de duivel, de haat) )toeslaat?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 12 okt 2003 21:08

Dat is dan ook de enige verklaring, in elk geval voor de massale uitroeiingen die God bevolen had. Ik denk niet dat Hij zoiets nu nog zou kunnen bevelen. God houdt volgens mij sterk rekening met de heersende cultuur.

Nog even een wat late reactie...

Misschien proberen we het doden wel teveel goed te praten met mooie redenaties. Misschien zeggen de opdrachten van God om alles te doden wel alles over de woede van God over de zonde. Voor ons is dat denk ik niet te begrijpen omdat we niet op een zonde meer of minder kijken.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 13 okt 2003 10:25

henkie schreef:
Dat is dan ook de enige verklaring, in elk geval voor de massale uitroeiingen die God bevolen had. Ik denk niet dat Hij zoiets nu nog zou kunnen bevelen. God houdt volgens mij sterk rekening met de heersende cultuur.

Nog even een wat late reactie...

Misschien proberen we het doden wel teveel goed te praten met mooie redenaties. Misschien zeggen de opdrachten van God om alles te doden wel alles over de woede van God over de zonde. Voor ons is dat denk ik niet te begrijpen omdat we niet op een zonde meer of minder kijken.

Ben het met je eens henkie; Hier is een verklaring voor het volk van Amalek, wat ik al eens op een ander forum heb gepost en waarvan ik hoop dat Kena het ermee eens is :wink:

Anonymus schreef:

Jarenlang ben ik erg gelovig geweest, maar de gruwelijkheden in het oude testament hebben de doorslag gegeven naar de andere kant.

Wat noem je gruwelijkheden? Wij kennen de achtergronden niet allemaal. Van 1 'gruwelijkheid' heb ik eens een uitleg gehoord. Ik zal proberen hem hier weer te geven. Het is gemakkelijker nu ik weet dat je gelovig bent geweest.

Het verhaal van Amalek uit 1 Sam 15. Samuel geeft koning Saul de opdracht om het hele volk uit te roeien. En waarom? Omdat Amalek 'zich tegen hem gesteld heeft op de weg toen hij uit Egypte opkwam'.
Dat verhaal kun je lezen in Ex 17:8 ev.

Kun je denken...wat overdreven zeg, alle mannen, vrouwen, kinderen,zuigelingen, runderen ,schapen, kamelen en ezels doden vanwege een ruzietje in de woestijn.

Maar wat staat in Deut 25: 17 en 18?
Gedenk wat Amalek u gedaan heeft op de weg toen u uit Egypte uittoogt; hoe hij u op de weg ontmoette en onder u in de achterhoede al de zwakken achter u sloeg, toen gij moe en mat waart..
En wat loopt er in de achterhoede? Juist, de vrouwen en kinderen.
Het was dus een smerige rotstreek van Amalek om het volk Israel op deze manier aan te vallen.

En als je dan de metahistorie erbij neemt; was het satan die er via dit volk, wat zich er voor leende(!) ,alweer opuit was om te voorkomen dat Yeshua uit een vrouw geboren zou worden.
Want dat is de strijd tussen de machten in het OT. Van het paradijs tot Golgotha toe.
Daar is de kwade macht definitief verslagen, al heeft hij nog steeds zekere rechten totdat hij zijn straf zal ondergaan.

Ik weet niet of je hier wat mee kan.
Zelf denk ik dat achter al die 'gruwelijkheden' een verhaal zit wat we op een dag zullen begrijpen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 okt 2003 17:49

Is het niet ietwat absurd om het geloof op te geven op basis van gruwelijkheden in het OT, waar je zoals Cathy al zei, niet echt de achtergrond en intenties van weet? Daarbij de liefdeboodschap in het nieuwe testament volledig negerend. Een boodschap die vele mensen iedere dag weer aanspoort om lief te hebben en te vergeven, zelfs hen die je haten? En andere prachtige gebeurtenissen uit het OT waar je leest dat God zelf na honderden waarschuwingen nog iemand vergeeft? Of waar je leest van hele normale mensen in bizarre siuaties die op Gods hulp konden rekenen?

dat snap ik niet zo... :|

Maar Cathy, bedankt voor je mooie woorden, daar kan ik wat mee....
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”