Wat doe je wel en niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 09 nov 2006 14:06

rosalie83 schreef:Heeft dat iets met jaloersheid te maken?
Ja, alles.
Hoe zou jij het willen noemen?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 09 nov 2006 14:15

Dat in de wet staat dat we een ander dan onze eigen partner niet mogen begeren heeft niets te maken met dat we de ander niet jaloers moeten maken volgens mij, maar meer met dat het gewoon niet de bedoeling is dat we met meer dan 1 iemand een (seksuele) relatie hebben.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 09 nov 2006 14:15

Dus je mag volgens jouw niet jaloers zijn, als je partner erg "close" is met een ander?
Auf Wiedersehen!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 09 nov 2006 14:17

Huh? Dat zeg ik toch niet?

André

Berichtdoor André » 09 nov 2006 14:23

rosalie83 schreef:Dat in de wet staat dat we een ander dan onze eigen partner niet mogen begeren heeft niets te maken met dat we de ander niet jaloers moeten maken volgens mij, maar meer met dat het gewoon niet de bedoeling is dat we met meer dan 1 iemand een (seksuele) relatie hebben.
Het gaat nog iets verder zelfs dan dat jij probeert te ontkennen: Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund (auto) of zijn ezel (fiets), of wat hem ook maar toebehoort.’
Maargoed jij jou mening, ik de mijne, toch?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 09 nov 2006 14:25

André schreef:
rosalie83 schreef:Dat in de wet staat dat we een ander dan onze eigen partner niet mogen begeren heeft niets te maken met dat we de ander niet jaloers moeten maken volgens mij, maar meer met dat het gewoon niet de bedoeling is dat we met meer dan 1 iemand een (seksuele) relatie hebben.
Het gaat nog iets verder zelfs dan dat jij probeert te ontkennen: Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund (auto) of zijn ezel (fiets), of wat hem ook maar toebehoort.’
Maargoed jij jou mening, ik de mijne, toch?

Inderdaad, we mogen niet alleen de partner van een ander niet begeren, maar ook niet zijn huis en de hele riedel die jij opnoemt. Dat ontken ik toch niet?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2006 14:27

Maar André, wat bedoel je nu precies te zeggen dan?

Dat je niet jaloers mag zijn op de partner van een ander of dat je niet jaloers mag zijn als je partner wel erg intieme relaties met anderen heeft? Dat laatste heeft inderdaad met vertrouwen te maken, maar zelfs God is er niet helemaal vrij van (een jaloers God op z'n eigen eer, zo werd mij altijd voorgehouden).

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 09 nov 2006 14:28

André schreef:[i]Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund (auto) of zijn ezel (fiets), of wat hem ook maar toebehoort.’

Wow, da's wel een hele moderne vertaling :mrgreen:

Als je een relatie trouwens efficient om zeep wilt helpen, moet je je jaloers gaan gedragen. Dat is namelijk echt een gif.
Laatst gewijzigd door MrSokkie op 09 nov 2006 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 09 nov 2006 14:30

MrSokkie schreef:
André schreef:[i]Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund (auto) of zijn ezel (fiets), of wat hem ook maar toebehoort.’

Wow, da's wel een hele moderne vertaling :mrgreen:
Gewoon een beetje aanpassen aan deze tijd, spreekt meestal wel tot de verbeelding. :mrgreen:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 09 nov 2006 14:32

André schreef:Gewoon een beetje aanpassen aan deze tijd, spreekt meestal wel tot de verbeelding. :mrgreen:

Ja, ik begrijp het wel, maar nog eventjes en Jezus liep rond met een I-pod op zijn hoofd :roll: Als een rund een auto is, en een ezel een fiets, wat zijn dan kippen? :wink:

André

Berichtdoor André » 09 nov 2006 14:33

Aragorn schreef:Maar André, wat bedoel je nu precies te zeggen dan?

Dat je niet jaloers mag zijn op de partner van een ander of dat je niet jaloers mag zijn als je partner wel erg intieme relaties met anderen heeft.
Ik denk dat je in beide gevallen jaloers bent, wat ik probeerde aan te geven is dat je daar iets over kunt lezen in de 10 geboden.
Dat het 2de op vertrouwen moet stoelen snap ik ook wel, maar dan nog kun je jaloers zijn.

André

Berichtdoor André » 09 nov 2006 14:34

MrSokkie schreef:wat zijn dan kippen? :wink:
Voedsel;/

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 09 nov 2006 14:41

André schreef:
MrSokkie schreef:wat zijn dan kippen? :wink:
Voedsel;/

Oh, niet iets van een stepje ofzo, of een paar goede wandelschoenen, om maar in het thema van vervoersmiddelen te blijven. :P

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2006 14:47

André schreef:

Dat je niet jaloers mag zijn op de partner van een ander of dat je niet jaloers mag zijn als je partner wel erg intieme relaties met anderen heeft.
Ik denk dat je in beide gevallen jaloers bent, wat ik probeerde aan te geven is dat je daar iets over kunt lezen in de 10 geboden.
Dat het 2de op vertrouwen moet stoelen snap ik ook wel, maar dan nog kun je jaloers zijn.

Maar is dat dan eigenlijk fout, om in dat geval jaloers te zijn? Dat heeft mi. namelijk weinig met het 10e gebod te maken, alhoewel jaloezie zoals MrSokkie al zei inderdaad niet altijd zo'n geweldige eigenschap is.

André

Berichtdoor André » 09 nov 2006 15:12

Aragorn schreef:
André schreef:

Maar is dat dan eigenlijk fout, om in dat geval jaloers te zijn? Dat heeft mi. namelijk weinig met het 10e gebod te maken, alhoewel jaloezie zoals MrSokkie al zei inderdaad niet altijd zo'n geweldige eigenschap is.
Nahja, als je opinie is waar mogelijk iets van de wet inacht te nemen, zou dit een mogelijkheid kunnen zijn.
En het kan een lastige eigenschap zijn als je met een jaloers ingestelde partner iets moet delen, hetzij huwelijk of werk (promotie) enz.

Terug naar “Archief”