ik verwacht het ook alleen maar van Jezus.
en ik ben niet bekeerd dus gedraag ik me ook niet zo.
ik snap niet dat dit samen kan gaan eigenlijk...
als je het alleen van Jezus verwacht ben je bekeerd.
Moderator: Moderafo's
Sorry André zo heb ik het niet bedoeld.André schreef:@ Jantjes, wel jammer dat al iemand (zoals ik) zich kwetsbaar opstelt, er niet volwassen mee omgegaan kan worden.
Misschien kun je anderen op jou wijze proberen te onderwijzen?
Met deze woorden verlaat ik dit topic dan ook.
Hier wordt ontzag voor de wet bedoeld en de weg die Hij wijst in vooruitzicht naar de vervulling in Christus, genade, waar mensen deelgenoot van kunnen worden in een gelukkig leven.1 Gelukkig ieder die ontzag heeft voor de HEER en de weg gaat die hij wijst:
Welke weg wordt hier bedoeld?
Ja, hier wordt je beroep of werk mee bedoeld rekeninghoudend met Ge 3:19, want je weet waardoor het komt en eigenschuld is dat wij: ‘in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren’.2 je zult eten wat je werk opbrengt, geluk en voorspoed vallen je toe,
welk werk wordt hier bedoeld, je beroep soms?
Wijnstok is in het Hebreeuws: ‘Zoon des vruchtbaren’, je lijkt er dus op zoals een zoon op vader (kan) lijkt en Christus op God (niet ‘kan’ maar is). Vruchtbare wijnstok is genomen uit Ge 49:22 Jozef is een vruchtbare tak, een vruchtbare tak aan een fontein; elk der takken loopt over den muur. (omdat hij zo vruchtbaar was dat zelfs de takken van de wijnstok over de muur staken).3 je vrouw als een vruchtbare wijnstok in het midden van je huis,
vruchtbare wijnstok? zijn wij nu opeens geen mensen meer?
Nee, maar een olijfboom blijft altijd groen (kring om je tafel), in tegenstelling van een wijnstok die in de winder zeer dor is en met de zomer dus geen kring vormt.je kinderen als jonge olijfbomen in een kring om je tafel.
jonge olijfbomen? Er groeien aan een wijnstok toch geen olijfbomen?
Zie bij 14 Ja, zo wordt gezegend de man die ontzag heeft voor de HEER.
Weer dat ontzag?
In Sion stond de ark des verbonds wat een afspiegeling was van Gods tegenwoordigheid en waar Hij zich openbaarde, waar tevens de gebeden opgezonden werden. Wij kunnen alleen en uitsluitend in Het Verbond de zegen ontvangen.5 Ontvang de zegen van de HEER uit Sion,
Uit Sion ??? wat betekend dat?
Wij hoeven niet meer naar Jeruzalem. Jeruzalem ziet op de ‘Kerk Gods’, vreugde, voorspoed en geluk van Zijn Volk wat toentertijd door de offerande in Jeruzalem heen wees naar de Messias, nu in Christus vervult.verheug je in de voorspoed van Jeruzalem, alle dagen van je leven,
ik ga nu niet graag naar Jeruzalem, jij? Daar is nu bepaald geen voorspoed!
Israël heeft ook de betekenis van de ‘Kerk Gods’, die toentertijd bestond uit de kinderen Israël.6 en verheug je in de kinderen van je kinderen. Vrede over Israël!
Israël? wat heeft dat er mee te maken?
Oke, zolang je 1 ding niet vergeet, en soms krijg ik als ik je postings lees wel eens het idee dat je er op dat punt naast zit... maar dan kan ook aan mijn interpreteren liggen: Genade begint niet bij het houden van de wet. Het houden van de wet begint bij genade. We krijgen het niet omdat wij wat doen, wij gaan wat doen omdat we eerst krijgen (genade, de Geest)
Waarom doe je er dan niks aan? Je kan toch wegblijven op plaatsen waar je niet moet komen? Motorrijden, tja, daar kunnen we enorm over discussieren, als je je niet moedwillig in gevaar mag begeven in die zin kan je beter helemaal niet de weg op gaan. Maar wil je nou bekeerd worden of niet? Waarom keer je dan niet om en ga je andere wegen bewandelen? Dat we uit onszelf niets kunnen is waar, maar je kan wel uit jezelf ergens wegblijven of er toch maar wel heengaan toch?
Jantjes schreef:Marnix schreef:Oke, zolang je 1 ding niet vergeet, en soms krijg ik als ik je postings lees wel eens het idee dat je er op dat punt naast zit... maar dan kan ook aan mijn interpreteren liggen: Genade begint niet bij het houden van de wet. Het houden van de wet begint bij genade. We krijgen het niet omdat wij wat doen, wij gaan wat doen omdat we eerst krijgen (genade, de Geest)Waarom doe je er dan niks aan? Je kan toch wegblijven op plaatsen waar je niet moet komen? Motorrijden, tja, daar kunnen we enorm over discussieren, als je je niet moedwillig in gevaar mag begeven in die zin kan je beter helemaal niet de weg op gaan. Maar wil je nou bekeerd worden of niet? Waarom keer je dan niet om en ga je andere wegen bewandelen? Dat we uit onszelf niets kunnen is waar, maar je kan wel uit jezelf ergens wegblijven of er toch maar wel heengaan toch?
Strijden deze twee postings van jou niet tegen elkaar Marnix.
Jantjes schreef:Marnix schreef:Oke, zolang je 1 ding niet vergeet, en soms krijg ik als ik je postings lees wel eens het idee dat je er op dat punt naast zit... maar dan kan ook aan mijn interpreteren liggen: Genade begint niet bij het houden van de wet. Het houden van de wet begint bij genade. We krijgen het niet omdat wij wat doen, wij gaan wat doen omdat we eerst krijgen (genade, de Geest)Waarom doe je er dan niks aan? Je kan toch wegblijven op plaatsen waar je niet moet komen? Motorrijden, tja, daar kunnen we enorm over discussieren, als je je niet moedwillig in gevaar mag begeven in die zin kan je beter helemaal niet de weg op gaan. Maar wil je nou bekeerd worden of niet? Waarom keer je dan niet om en ga je andere wegen bewandelen? Dat we uit onszelf niets kunnen is waar, maar je kan wel uit jezelf ergens wegblijven of er toch maar wel heengaan toch?
Strijden deze twee postings van jou niet tegen elkaar Marnix.
Marnix schreef:En die manier van wedergeboren zijn zoals jij het beschrijft, daar is een hoop over gezegd... misschien toch maar eens nadenken of al die andere christenen het dan volledig mis hebben of dat jou theorie niet klopt...
Ik roep Goofy op om dingen te veranderen... Ik hoop ook dat hij dat doet.
Mensen mogen worden opgeroepen tot bekering.
Maar dan nog begint het bij Gods liefde en genade. Want alleen al dat iemand je daartoe oproept is genade. Goofy gaat naar de kerk, hoort elke keer weer het evangelie, is ook gedoopt. Het is allemaal genade, Gods werk dat allang begonnen is. Maar ik krijg als ik hem hoor het idee dat dat nog moet gaan beginnen ofzo... en dat is niet juist.
Ansje schreef:
Er wordt hier heel weinig gesproken over ellendekennis, maar dat hoort toch ook bij je bekering? Echt berouw hebben over je zonden en proberen (wat je nooit lukken zal) om nooit meer zonden te doen tegen God... Het is makkelijk om te zeggen, nou ik ben een kind van God en alle zonden die ik doe worden meteen weer vergeven.
David was een waar kind van God, deed zonden met Batseba, en heeft daar vreselijk berouw over gehad. God heeft het kind van David daardoor ook weer afgenomen.
Jakob heeft ook berouw gehad over de zonden die hij gedaan had (met een leugen het eerstgeboorterecht gekregen).
Jeremia zegt hier: Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.
Ik ben er van overtuigd dat je dit moet hebben gehad/meegemaakt/door maken tijdens je bekering.
Vonkie schreef:Ansje schreef:
Er wordt hier heel weinig gesproken over ellendekennis, maar dat hoort toch ook bij je bekering? Echt berouw hebben over je zonden en proberen (wat je nooit lukken zal) om nooit meer zonden te doen tegen God... Het is makkelijk om te zeggen, nou ik ben een kind van God en alle zonden die ik doe worden meteen weer vergeven.
David was een waar kind van God, deed zonden met Batseba, en heeft daar vreselijk berouw over gehad. God heeft het kind van David daardoor ook weer afgenomen.
Jakob heeft ook berouw gehad over de zonden die hij gedaan had (met een leugen het eerstgeboorterecht gekregen).
Jeremia zegt hier: Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.
Ik ben er van overtuigd dat je dit moet hebben gehad/meegemaakt/door maken tijdens je bekering.
Nou sorry, maar hierin ben ik het niet met je eens. Ik zit in een vrij traditionele kerk en ik hoor dus ook iedere zondag over zonde enzo. Maar ik denk dat God bij iedereen een andere weg gaat. Als het inderdaad zo moeten gaan zoals jij het zecht; Veel ellende kennis en een groot zondebesef dan is mijn bekering dus nep. Terwijl ik er wel van overtuigd ben dat ik wel bij God mag horen.
Ik denk dat iedereen wel een soort van zondebesef heeft bij zijn haar bekering. Of iets in die Geest. Maar als jij een verlangen naar Gid hebt (hoeft echt geen zondekennis te zijn) dan mag je Hem ook zoeken en vinden. Daar hoef je echt geen zondekennis voor te hebben. Je kan God ook vinden doordat je bedenkt wat God voor jouw over heeft gehad (zijn lijden en sterven enzo). Dan komt daar inderdaad wel bij dat Hij dat heeft gedaan voor de zonden maar dat hoef je dan niet zo diep "doorleeft" te hebben.
Ik denk wel dat God meestal wel de weg in de lijn van zonde en bekering, maar ga niet zitten wachten op je zondekennis want het kan wel zo zijn dat God jouw op een andere manier wil bekeren.
Sorry, ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.
Ansje schreef:
We hebben dus een taak: God zoeken! Maar dat is moeilijk. We gunnen ons geen tijd om te bidden, zijn met andere dingen bezig als we bidden. Onze gedachten dwalen af tijdens een kerkdienst. We hebben nog zoveel meer te doen dan de bijbel te lezen...allemaal excuses, maar God wil er om gebeden zijn. Een echte bidder laat hij niet staan. Maar echt bidden kunnen wij van nature niet. Dat moet van God gegeven worden. En daar moeten we dan weer om vragen. Of God in ons wil werken, zodat we zien wie en wat we voor God zijn.
Hier wil ik het even bij laten.
Ansje schreef:Nou, ik heb ook een groot gedeelte van dit topic doorgelezen, en bij mij viel ook meteen op (wat Dippie ook al zei) dat veel mensen hier zich bekeerd weten op basis van het geloof.
Ook ik durf hier te zeggen dat ik niet bekeerd ben. Niet bekeerd zoals het naar mijn weten 'moet'.
Ik geloof ik God, en ik geloof ook dat Christus voor Zijn volk gestorven is. Maar ik kan nog niet geloven dat het ook voor mij geweest is, omdat ik tot nu toe (nog) niet bij Zijn volk hoor.
Ansje schreef:Poesje probeerde uit te leggen hoe het volgens haar dan moest, en ik ben het met haar eens. Er is meer dan aannemen van iets.
Ze haalde een voorbeeld van haar opa aan die nachten in de weer was omdat hij in de knoop zat. Zo stel ik me ook een bekering voor. Je krijgt zondebesef, vind je zelf doemwaardig voor God en durft hem niet meer onder ogen te komen. Zo zondig als je jezelf vind. Je kan niet geloven dat God nog naar je om wilt kijken. Je vraagt je dan steeds af, hoe moet het...hoe moet het... Wat kan er nu nog van mij terechtkomen.
Vaker heb ik zulke verhalen gehoord van echte Kinderen van God. (Ik weet dat dat niet bij alle bekeerde mensen zo gebeurd).
Ansje schreef:Er wordt hier heel weinig gesproken over ellendekennis, maar dat hoort toch ook bij je bekering? Echt berouw hebben over je zonden en proberen (wat je nooit lukken zal) om nooit meer zonden te doen tegen God... Het is makkelijk om te zeggen, nou ik ben een kind van God en alle zonden die ik doe worden meteen weer vergeven.
Ansje schreef:David was een waar kind van God, deed zonden met Batseba, en heeft daar vreselijk berouw over gehad. God heeft het kind van David daardoor ook weer afgenomen.
Ansje schreef:En natuurlijk zijn er dan ook de vreugdemomenten, dat je mag zien dat God naar je omziet. Maar bij veel bekeerde mensen zijn dat maar korte momenten helaas....
MissF schreef:Ansje schreef:
We hebben dus een taak: God zoeken! Maar dat is moeilijk. We gunnen ons geen tijd om te bidden, zijn met andere dingen bezig als we bidden. Onze gedachten dwalen af tijdens een kerkdienst. We hebben nog zoveel meer te doen dan de bijbel te lezen...allemaal excuses, maar God wil er om gebeden zijn. Een echte bidder laat hij niet staan. Maar echt bidden kunnen wij van nature niet. Dat moet van God gegeven worden. En daar moeten we dan weer om vragen. Of God in ons wil werken, zodat we zien wie en wat we voor God zijn.
Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar hiermee zeg je geloof ik eigenlijk dat God de eerste stap moet zetten (waar ik het helemaal mee eens ben!) Maar dat je daar eerst op moet wachten, of toch eerst zelf om moet bidden?
Ik denk dat dat omgedraaide wereld is.
Stel dat jij daar eerst om moet vragen is alles toch weer afhankelijk van jou. God begint echt wel in jou te werken zonder dat je daarom vraagt hoor...Hij heeft ons totaal niet nodig hierin...
En als HIj eerst moet beginnen, en je zegt dat je dat idee nog neit hebt (ik weet niet of je het zo bedoeld, het is een hypothese) dan is God dus eigenlijk de 'schuldige' dat jij onbekeerd bent???
Ik snap het niet helemaal meer...
Dippie schreef:MissF schreef:Ansje schreef:
Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar hiermee zeg je geloof ik eigenlijk dat God de eerste stap moet zetten (waar ik het helemaal mee eens ben!) Maar dat je daar eerst op moet wachten, of toch eerst zelf om moet bidden?
Stel dat jij daar eerst om moet vragen is alles toch weer afhankelijk van jou. God begint echt wel in jou te werken zonder dat je daarom vraagt hoor...Hij heeft ons totaal niet nodig hierin...
En als HIj eerst moet beginnen, en je zegt dat je dat idee nog neit hebt (ik weet niet of je het zo bedoeld, het is een hypothese) dan is God dus eigenlijk de 'schuldige' dat jij onbekeerd bent???
Lees eens goed....!!!
MissF schreef:Ansje schreef:
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 61 gasten