Zitten op Gods stoel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Zitten op Gods stoel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 okt 2003 03:01

Weer eens hier aanwezig (op een mooi tijdstip) lees ik een aantal discussies waarbij we ons bezig gaan houden met het doorgronden van Gods manier van "denken". Denk aan de discussie over eeuwigheid, Gods voorzienigheid en remonstrantisme.

In de Bijbel lezen we dat God zich heel menselijk aan ons openbaart. Hij stelt zichzelf voor als Iemand met handen, als een Vader (en Moeder), enz.

Veel van onze gedachten over God, zijn gedachten die het gevolg zijn van menselijk logisch denken over Hem, op een manier die we niet in de Bijbel terugvinden. We maken het onszelf enorm moeilijk omdat we ons bezighouden met een manier van denken die te groot voor ons is.

De andere kant is dat ik ook uitwassen de andere kant tegenkom. God krijgt dan ineens eigenschappen die ik in de Bijbel helemaal niet tegenkom. Jezus wordt de "Grote Vriend" enz.

Ik zou drie manier van denken over God willen onderscheiden:
1. Menselijk-Goddelijk denken. Hiermee bedoel ik het op Gods stoel gaan zitten, Zijn denkwijze doorgronden enz.
2. Bijbels-menselijk denken. We denken over God op de manier dat Hij zichzelf in de Bijbel aan ons openbaart.
3. Menselijk-menselijk denken. Omdat God Zich met menselijke eigenschappen aan ons openbaart, denken we aan God als zijnde een mens. We dichten Hem eigenschappen toe die hij niet in Zijn Woord aan ons bekendmaakt.

Mee eens?

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 10 okt 2003 08:17

Nou, nee. "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk". En jij wilt een poging doen Gods denken te verklaren? Dan 'beperk' je Hem alleen maar. Wat we moeten weten, vinden we in de Bijbel. Dat is ons gedachtengoed.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 10 okt 2003 10:45

je mag dergelijke dingen niet willen begrijpen, God laat zich soms niet begrijpen,

surfer
Majoor
Majoor

Re: Zitten op Gods stoel

Berichtdoor surfer » 10 okt 2003 15:33

[quote="TheKeimpe"]

De andere kant is dat ik ook uitwassen de andere kant tegenkom. God krijgt dan ineens eigenschappen die ik in de Bijbel helemaal niet tegenkom. Jezus wordt de "Grote Vriend" enz.quote]

Johannes 15:13 Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden.
Johannes 15:14 Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede.
Johannes 15:15 Ik heet u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.

lorit

Berichtdoor lorit » 10 okt 2003 20:51

Volgens mij doet het er niet zoveel toe wat wij over God denken en hoe wij over God denken. Hoe God over ons denkt. Dat is pas belangrijk.
Ik begrijp wel dat TheKeimpe 3 manieren waarop mensen over God denken ziet, maar ik denk dat ons uitgangspunt God moet zijn.
Hij denkt over ons. Tuurlijk is er verschil in hoe de mensen dit denken van God over ons interpreteren, maar het uitgangspunt moet mi Gods denken over ons zijn

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 okt 2003 20:54

Volgens mij doet het er niet zoveel toe wat wij over God denken en hoe wij over God denken.
dat waag ik te betwijfelen.

bijvoorbeeld:

Job 42:7 Het geschiedde nu, nadat de HEERE die woorden tot Job gesproken had, dat de HEERE tot Elifaz, den Themaniet, zeide: Mijn toorn is ontstoken tegen u, en tegen uw twee vrienden, want gijlieden hebt niet recht van Mij gesproken, gelijk Mijn knecht Job.
8 Daarom neemt nu voor ulieden zeven varren en zeven rammen, en gaat henen tot Mijn knecht Job, en offert brandoffer voor ulieden, en laat Mijn knecht Job voor ulieden bidden; want zekerlijk, Ik zal zijn aangezicht aannemen, opdat Ik aan ulieden niet doe naar uw dwaasheid; want gijlieden hebt niet recht van Mij gesproken, gelijk Mijn knecht Job.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 11 okt 2003 01:41

Het doet er niet toe

en zelfs
Het mag niet.

Waarom zou je niet zo'n tocht maken, om je Schepper te ontmoeten en te benaderen als gelijke? Hebben juist wij, als creaties van God, juist het volste recht om alles te weten wat er te weten is?
Maar wat ik veel zie bij christenen, is dat zij bang zijn om dichter bij hun God te komen, om steeds verder naar de waarheid te komen. Ze nemen maar dingen aan en berusten zich daarin.
Wie zou die ultieme zoektocht aandurven? Om alles wat je hebt geleerd te laten vallen en alles voor je zelf uit te zoeken, moet je je kwestbaar opstellen voor alles dat op je af komt. Door alles als mogelijke waarheid te zien en te onderzoeken, denk ik, dat je zo veel meer met je leven kan.

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 11 okt 2003 23:35

ahuibers schreef:je mag dergelijke dingen niet willen begrijpen, God laat zich soms niet begrijpen,

"mag"?! "kan" lijkt me beter in deze...

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 12 okt 2003 00:20

Dit stukje heb ik al meerdere malen gebruikt, maar het blijkt van toepassing in veel onderwerpen :wink: , dus nogmaals: :lol:
Ik citeer Calvijn (Institutie, verkorte weergave door Dr. B. Wielenga, hfdst.6.9, blz. 9) Wij moeten echter wel opmerken, dat de kennis van God niet bestaat in ijdele bespiegeling der hersenen, maar dat zij wortelschieten moet in de harten. De deugden Gods leren wij kennen uit hare kracht, die wij in ons gevoelen en uit de weldaden, die wij ontvangen. Wij mogen niet met vermetele nieuwsgierigheid het wezen Gods naspeuren. Gods wezen moet eerder aangebeden, dan angstvallig onderzocht worden. (....)
Zo leert Augustinus, dat wij, aangezien wij God niet kunnen begrijpen, en als het ware onder Zijn grootheid zouden bezwijken, temeer naar zijn werken behoren te zien, opdat wij door Zijn goedheid vervrolijkt mogen worden.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

joris

Berichtdoor joris » 12 okt 2003 13:36

GOd heeft zich aan ons bekend gemaakt, heeft hele duidleijk verteld wat we van Hem mogen verwachten. En wij weten precies wat Hij van ons wil. Tja, ik weete het niet hoor, volgens mij is God precies afgestemd op zijn doelgroep en kunnen we hem prima begrijpen.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 15 okt 2003 22:52

Storyteller schreef:
Het doet er niet toe

en zelfs
Het mag niet.

Waarom zou je niet zo'n tocht maken, om je Schepper te ontmoeten en te benaderen als gelijke? Hebben juist wij, als creaties van God, juist het volste recht om alles te weten wat er te weten is?

Jesaja 45: 9 - 12
Wee dien, die met zijn Formeerder twist, gelijk een potscherf met aarden potscherven! Zal ook het leem tot zijn formeerder zeggen: Wat maakt gij? of zal uw werk zeggen: Hij heeft geen handen?
Wee dien, die tot den vader zegt: Wat genereert gij? en tot de vrouw: Wat baart gij?
Alzo zegt de HEERE, de Heilige Israels, en deszelfs Formeerder: Zij hebben Mij van toekomende dingen gevraagd; van Mijn kinderen, zoudt gij Mij van het werk Mijner handen bevel geven?
Ik heb de aarde gemaakt, en Ik heb den mens daarop geschapen; Ik ben het! Mijn handen hebben de hemelen uitgebreid, en Ik heb al hun heir bevel gegeven.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 okt 2003 11:08

als ik deze topic lees krijg ik sterke associaties met Bruce Almighty :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 okt 2003 12:34

Elsa schreef:Jesaja 45: 9 - 12
Wee dien, die met zijn Formeerder twist, gelijk een potscherf met aarden potscherven! Zal ook het leem tot zijn formeerder zeggen: Wat maakt gij? of zal uw werk zeggen: Hij heeft geen handen?
Wee dien, die tot den vader zegt: Wat genereert gij? en tot de vrouw: Wat baart gij?
Alzo zegt de HEERE, de Heilige Israels, en deszelfs Formeerder: Zij hebben Mij van toekomende dingen gevraagd; van Mijn kinderen, zoudt gij Mij van het werk Mijner handen bevel geven?
Ik heb de aarde gemaakt, en Ik heb den mens daarop geschapen; Ik ben het! Mijn handen hebben de hemelen uitgebreid, en Ik heb al hun heir bevel gegeven.

Das iets heel anders. Dit gedeelte gaat over het ter verantwoording roepen van God. En dat kan en mag idd niet volgens dit gedeelte. Maar dat wil niet zeggen dat je niet zou mogen proberen God te begrijpen. Dus: ongoed argument
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Zitten op Gods stoel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 okt 2003 12:28

surfer schreef:
TheKeimpe schreef:
De andere kant is dat ik ook uitwassen de andere kant tegenkom. God krijgt dan ineens eigenschappen die ik in de Bijbel helemaal niet tegenkom. Jezus wordt de "Grote Vriend" enz.quote]

Johannes 15:13 Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden.
Johannes 15:14 Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede.
Johannes 15:15 Ik heet u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.

Surfer, ik had deze reactie al verwacht, mijn voorbeeld was niet helemaal duidelijk. Meer dat Jezus op den duur niet meer is dan een grote Vriend. En dan denk ik wel eens, weten mensen nog wel meer over Jezus, dan dat?
Het feit dat Jezus God is, en daarmee ook heilig is, wordt dan wel eens vergeten.

Maar je hebt gelijk, Jezus heeft zijn discipelen Zelf vrienden genoemd.

Waar ik niet zo van houd is van die benadering als in het kinderliedje:

Blij blij mn hartje is zo blij
Blij blij mn hartje is zo blij
Want Jezus is een vriendje van mij
Daarom is mijn hartje altijd blij blij blij

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 okt 2003 14:45

in dat onderscheid ga ik overigens wel met je mee, Keimpe.

Terug naar “Archief”