Heb jij ongelovige vrienden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 okt 2003 16:45

Storyteller schreef:Als 'ongelovige' ben ik bevriend met behoorlijk wat christenen. Veelal uit verschillende overtuigingen en mate van geloof. Maar een voorwaarde voor zo'n vriendschap vind ik dat je met die persoon open en onvoorwaarlijk over geloof kan praten. Als iemand mijn geloof niet accepteerd en mij probeert over te halen tot het christendom, dan zal ik die persoon geen vriend meer noemen.
Ik snap de motieven daarvoor, maar het maakt de relatie heel oncomfortabel als je telkens op je geloof wordt aangekeken.

Wanneer probeerd iemand je over te halen? Wanneer je met een bv christen in discussie gaat moet je daar wel rekening meehouden. DAt deze jouw probeerd te overtuigen van de Waarheid.

Ik vind het ook wel eens moeilijk, heb ook 'ongelovige vrienden' Ik merk wel duidelijk dat als ze met mij een discussie aangaan, dit maar tot een bepaalde grens doen. Wanneer ik te diep gaat, kappen ze het gelijk af.
Verder wacht is altijd het juiste, onverwachte moment af (of als ze er zelf mee komen maar dat gebeurd niet vaak) en zit ik niet te aazen om over Jezus Christus te praten. Dat werkt alleen maar ergenis.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

caprice

Berichtdoor caprice » 11 okt 2003 16:51

Geen ongelovige vrienden, maar wel een onkerkelijke klasgenoot waar ik veel mee samen werk. Heb er wel over gepraat met hem, maar het stoot een soort af. :|

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 okt 2003 18:55

caprice schreef:Geen ongelovige vrienden, maar wel een onkerkelijke klasgenoot waar ik veel mee samen werk. Heb er wel over gepraat met hem, maar het stoot een soort af. :|

Bij mij juist averechts. Ik ervaar juist een soort band met zo'n vriendin en een enorme verantwoordelijkheid.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 okt 2003 19:26

Genoeg. Maar om mezelf nu gelovig te noemen? Ik probeer het... Maar goed: heb wel de beste gesprekken met NIET gelovigen: zij zijn vaak ook veel respectvoller dan 'medechritenen' (begin hekel te krijgen aan begrip christenen)...

Terug naar “Archief”