Zondagsrust

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 06 nov 2006 12:26

Volgens mij zei Jezus ooit zoiets als: de sabbat is er voor de mens en niet de mens voor de sabbat. Misschien helpt ons dat om het onszelf niet al te moeilijk te maken en ons allerlei zelfbedachte regeltjes op te leggen.
En als je zus toch graag naar huis wil in het weekend en dan op zondagavond terug moet, nou, jammer dan! Er is niemand die beweert dat het verboden is om op zondag te reizen, ik zou er niet te moeilijk over doen. Fijn thuiskomen in het weekend en zondagavond weer terug!
Waarschijnlijk kan ze thuis meer zondag vieren zoals ze dat gewend is dan daar...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 nov 2006 12:59

Volgens mij zei Jezus ooit zoiets als: de sabbat is er voor de mens en niet de mens voor de sabbat. Misschien helpt ons dat om het onszelf niet al te moeilijk te maken en ons allerlei zelfbedachte regeltjes op te leggen.

Zeker waar. Die studie van die vriendin van mij is iets wat zij gewoon héél erg graag wilde. Dan kan ze zich wel druk gaan maken van help, ik moet op zondag gaan reizen, maar ik vind dat een beetje vreemd. Meestal gaat ze gewoon twee keer naar de kerk en daarna weer naar haar kamer. Who cares?

Ik wil ook niet beweren dat het altijd verkeerd is, maar ik zou zelf nooit een studie kiezen waarbij je met dat probleem zit, zou dat Gods leiding kunnen zijn?

Ik mag hopen dat je dit niet meent of er anders bij nader inzien een beetje op terug komt. Zou het Gods leiding zijn dat mijn ouders in Zeeland zijn gaan wonen en had ik daarom maar naar de HZ moeten gaan om reizen op zondag zoveel mogelijk te voorkomen? Onzin. Ik zit op m'n plek en ben God daar heel dankbaar voor. En als ik op zondagavond in de trein zit na een lekker dagje met gemeente en familie en zin heb in de week die voor me ligt, dan heb ik echt geen schuldgevoel.
Wat vind je dan van reizen met het OV voor jeugdwerk/jeugdkerk op zondag?

Zo ook met leren. Als ik maandag een toets heb waarvoor ik 9 pagina's Engelse woordjes moet leren dan lees ik die graag zondag voor het slapen nog even een keer door. Dat is bij sommigen ook al uit den boze. Maar ik slaap er dan een stuk lekkerder op.
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je gaat zeggen van 'op zondag mag dit wel en dat niet'. Zie het als een rustdag, een geschenk van God, een dag waarop je veel met Hem bezig kan en mag zijn.
pobody's nerfect

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 06 nov 2006 14:37

daatje schreef:Ja oke, internetten das het enigste wat wel 'mag' verder, klein detail, maar dat was denk al duidelijk door mn posting dacht ik :wink:

Vanwaar die uitzondering? Behoorlijk hypocriet imho

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 06 nov 2006 16:13

Nergens geeft Jezus ons een voorbeeld van de Sabbat als zijnde de zondag. In geen enkele taal die de naam voor de zondag als de Sabbat leert, zoals bijvoorbeeld het spaanse woord voor zaterdag = sabado Terwijl zon dag vertaald wordt als domingo.

De Sabbat als deel van de 10 adviezen (wet) van Gods Koninkrijk is in het 4e gebod het enige gebod dat geheiligd én gezegend is. Dat is geenzins het geval met de zondag omdat deze dag een menselijke gebod en wet is, die nooit en te nimmer dezelfde plaats heeft of kan innemen dan de Sabbat die niet alen vanaf de Schepping ingesteld is voor deze aarde en dus voor alle mensen, maar reeds in Gods Koninkirijk (werelden) leeft.

Jezus hield de wet naar de gewoonte en niet naar de wettische orde van de Schriftgeleerden en Farizeen. Mensen kunnen nog zo hun best doen om een eigen interepetatie te geven aan Gods geboden; daarmee veranderen Gods Hemelse Geboden niet én de plaats, de heiligheid en gezegende essentie van de Sabado (Sabbat) niet, tot in eeuwig heid het is een verbonds- en indentiteitsteken tussen God en de trouwe Geestelijke Christen /Jood.

Gelukkig gaan meer en meer Christenen inzien dat de zon dag niet de rustdag in de Heer is en dat Christus nooit een wezenlijk voorbeeld van de zondag viering is of was. Duizenden Christenen leren nu inzien dat men terug dient te keren naar de oorspronkelijke geboden zoals God die gesteld heeft voor inwoning in Zijn Koninkrijk.

Zij die verkiezen om in het Grote Babylon Gods wetten op menselijke fundameten te moeten onderhouden krijgen alle gelegenheid om zulks te doen, zelfs de Sabbat kan als en zondag-gevierde dag gezien worde als zij van de 7e naar de 1e dag wordt verplaatst. Edoch ook daarin vergissen velen zich, als de Sabbat een Indentiteitsteken is tussen God en Zijn volgelingen en in het voorbeeld in Christus alsmede een herinneringsdag aan de Schepping en voltooing ervan in de Sabbat als 7e dag, dan is het duidlijk dat God de Vader en Christus in dat voorbeeld nooit de Sabbat als 1e dag hebben gezien en dat ook nooit zullen.

(interessante studie site: Sateliet zender 3 ABN: http://www.3abn.org/ via Hotbot 12702 /channel 1704)

Het is immers een eeuwigdurend verbond/teken tussen (altoos) God en de trouwe navolger van Christus.

In Openbaring 14 leert Christus dat zij die de geboden in het Geestelijke aspect van de Heilige Geest -naar de gewoonte- leren onderhouden op weg naar het Hemels Koninkrijk, uit dienen te gaan van het Grote Babylon, waar Gods wetten als menselijke wetten en geboden worden geleerd. Wie één gebod bewust overtreedt overtreedt alle andere geboden. Bovendien is het onderhouden van alle geboden in Geestelijke zin dus (Groei) een voorbeeld van de Liefde voor Christus. (Ezechiël 20:12 en 20) (Lucas 23:55 en 56)
Exodus 20:11 en Openbaring 14:7 als bevestiging van het herstel van de Sabbatswaarheid in de eindtijd, de tijd waarin wij leven, voor alle (Geestelijke-) Joden= ook Christenen.

Niets echter dat zondig is zal het Hemels Koninkrijk binnen komen; ook niet de zondag als een voorstelling van Gods Sabbat.

Zij die het Geestelijke aspect van Christus willen leren navolgen, zo zegt de Bijbel, dienen uit te gaan van het Grote Babylon, uit te gaan van haar opdat men geen deel zal kunnen hebben aan haar plagen.

Zie het als een rustdag, een geschenk van God, een dag waarop je veel met Hem bezig kan en mag zijn.

God vraagt niet om met Hem bezig te zijn, want wi dienen elke dag Bijbelstudie te onderhouden. God heeft, in Geestelijke zin alleen op de Sabbat een relatie met Zijn volk, door de Heilige Geest. Wie op zondag naar het Gemeentehuis gaat, zal voor een gesloten deur komen. Wie echter op maandag gaat zal om 09.00 uur de deur open vinden. IEDEREEN weet dat en zal daartegen niet zondigen.

Wie zich nu Geestelijk gezien in de relatie tot God en Christus meent op zondag Hem daar te vinden terwijl Hij -notabene- heiliging en zegeningen voor ons hart aangeeft 9opo de Sabbat, de 7e dag, houdt niet alleen zichzelf voor de gek, maar het staat gewoon in de Bijbel, de geboden van Gods regels voor dagelijkse groei en Bijbel onderzoek.

Menen we nu echt dat God een plaats heeft voor hen die, tegen beter weten in, steeds maar Gods geboden weerstaan en daardoor zich tegen de Heilige Getest verzetten.

Laten we daarom eens kijken waarin de Heilige Geest leidt:

De waarheid waartoe de Heilige Geest leidt is in harmonie met de Bijbel ( Jesaja 8:20)

Welaan de zondag als rustdag én als zijnde het 4e gebod is niet in harmonie met de Bijbel en staat dus buiten de wet van God.
Want nergens heeft noch Christus, noch de hemelse Vader, noch de Heilige Geest gesproken van de verandering van de 7e dag in de 1e dag van de rust in de Schepping, Indentiteitsteken en een eeuwig altoos durend verbond.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 nov 2006 16:54

God vraagt niet om met Hem bezig te zijn, want wi dienen elke dag Bijbelstudie te onderhouden.

Jaja, natuurlijk moeten we iedere dag met God bezig zijn. Het kan aan mij liggen, maar mij lukt het nooit genoeg en ik denk velen met mij.
De RUSTdag is ook gewoon góed voor mensen. Of je nou gelooft of niet, het is gewoon best gezond om één dag in de week je gemak te houden.
Waarom zou je die dag niet benutten om méér met God bezig te zijn dan normaal? (nou is dat al snel zo met 2 kerkdiensten, maar toch ;))
Ik zie er niets verkeerds in. Ook niets verplichts trouwens.
pobody's nerfect

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 06 nov 2006 16:57

Paulus zegt daar wel ergens iets over hoor, dat het in principe niet uitmaakt, op welke dag je de rustdag houdt, als het maar is tot eer van God.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 06 nov 2006 18:56

Beste Jo`tje en Rien 67

Jo`tje je schreef:

Waarom zou je die dag niet benutten om méér met God bezig te zijn dan normaal?

Waarom zou je -dan- de Sabbat niet benutten om méér met God bezig te zijn, dan normaal. Jezus deed het goede op Sabbat. Jezus is ook het voorbeeld van wat te doen op de gezegende en geheiligde Sabbat. Ik begrijp je opmerking, maar laat er zegeningen en heiligheid aan toevoegen, in het bijzonder aan je hart, door dat te ervaren op de Sabbat. Het Manna werd ontvangen op de vrijdag voor de aanvang van de Sabbat. Christus is het brood des levens. Equivalent voor het Manna. Christus is het brood voor deSabbat. Hij is er voor de mens op de Sabbat. In Zijn voorbeeld kunnen wij hetzelfde doen en betekenen voor de zoekende medemens.

Je moet je niet zo op winden als hier Gods Sabbat voorgesteld wordt. Wat is er mis met het 4e gebod van de decaloog. Vraag je eens af waarom Christus er op wijst dat de Sabbat, deel van het oordeel en deel van Gods gewone, éénvoudige tien regels, aangevallen en afgewezen wordt.

Gehoorzaamheid kan alleen ervaren en geleerd worden door Gods decaloog Geestelijk uit te leven zoals Christus deed en waarvan de Sabbat deel is. Hebreeën 8:7-12 Daardoor ontvangen wij dus ook kracht om een heilig leven te leren onderhouden (Ezechiël 36:25-27 en Romeinen 8:1-4) Door een trouw geloof worden wij veranderd (Romeinen 12:2 / 2 Kor. 5:17-21 en 2 Petrus 1:3,4)

Zelfs de wettsiche Joden wezen God én Christus af, door van de Sabbat een wettische dag te maken.

Welke eer neem jij dan God de Schepper af en maak je van Christus (ongewild en onbedoeld) een karikatuur, door Zijn voorbeeld van Gods wet (Geestelijk naar de gewoonte dus) anders voor te stellen dan dat God aan ons voor houdt om verlost én deelachtig te worden aan Zijn Hemels Koninkrijk.

Het onderhouden van Gods wet is een geestelijke zaak en kan alleen door groei begrepen worden. De zondag is een menselijke rustdag en heeft zowel met de decaloog van God niets te maken.

Paulus zegt nergens dat het niet uit maakt welke dag je onderhoudt, Paulus was zelf een trouwe navolger van Christus en hield de geboden van Christus zoals Hij die van de Vader onderhield.
Christus liet zich leiden door de Heilige Geest, waardoor Hij het 4e gebod
naar de gewoonte kon onderhouden.

De Sabbat is een grenspaal voor Gods volk. Zo is de zondag als grenspaal voor het (aardse-) Grote Babylon.
Immers zij die de waarachtige Bijbelse godsdienst bezitten zullen hun wil onderwerpen aan Gods wil, door de Heilige Geest in Christus. Door te gehoorzamen aan Gods wil en Hem allen te eren uit Liefde voor Hem, bewijzen zij de rechtvaardige wetten van de Hemelse Verlosser.

De mens is niet in staat om een wet samen te stellen welke boven die van de wet van God uitreikt, met dezelfde eeuwigheidswaarde en die boven de dood uitstijgen.

Dronken mensen zijn niet voor rede vatbaar, zo ook, dus de inwoners van het grote Babylon niet, zij zijn immers dronken van haar hoererij. Alleen de mens der zonde meent in staat te zijn om (Gods) wetten en tijden te veranderen. Alleen zij die Gods heiligheid van het 4e gebod niet lezen en dus ook niet zien, menen dat de zondag gelijk staat aan Gods Sabbat de 7e dag der week. Lees de decaloog eens rustig door en overtuig je er van om er één te kunnen missen. Jezus leven was rein en zonder zonden omdat Hij zich liet leiden door de Heilige Geest die de decaloog als basis toepast mensen te bevrijden uit hun aardse gevangenschap. En daartoe staat dan de declaoog als fundament Hem / de mens ter beschikking.

Waarachtige heiligmaking en, groei in de Gerechtigheid van Christus kan alelen aangeleeerd worden door de geboden van de decaloog te ervaren door ze te onderhouden en Geestelijke te groeien.
Wie denkt de grenspalen van een Hemelse God te kunnen vernaderen of te verplaatsen danwel er anderen voor in de plats te stellen zal bedrogen uitkomen. Hij of zij die zulke mogelijkheden beweert te kunnen uitvoeren zonder de onaangename consequenties die daaraan verbonden zijn, zal op zijn neus kijken en spoedig merken dat Gods plannen niet alleen onfeilbaar zijn maar ook onveranderlijk.

Rien 67

Je schreef:

Paulus zegt daar wel ergens iets over hoor, dat het in principe niet uitmaakt, op welke dag je de rustdag houdt, als het maar is tot eer van God.

Leg me dat eens uit en bewijs mij dat Paulus daarmee ook, bedoelde dat de Sabbat overlopen kan worden. God waarschut de mens die de Sabbat overloopt, voor de gevolgen. Paulus was een trouw Sabbatvierder in het voorbeeld van Christus. Niet van menselijke geboden en wetten.

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 06 nov 2006 19:30

Romeinen schreef:5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen.
6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.
7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf.
8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer.

Collosenzen schreef:16 ¶ Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

Ik denk niet dat het erom gaat of wij de sabbat overlopen, maar om het feit dat je de rustdag viert. En of dat nu op sabbat (zaterdag) is of op zondag, dat maakt dan in feite niet zoveel uit. Het gaat erom of God aan Zijn eer komt.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 nov 2006 19:47

Ik denk niet dat het erom gaat of wij de sabbat overlopen, maar om het feit dat je de rustdag viert. En of dat nu op sabbat (zaterdag) is of op zondag, dat maakt dan in feite niet zoveel uit. Het gaat erom of God aan Zijn eer komt.

Juist, dat was ook mijn gedachte toen ik die megapost had gelezen, maar ik twijfelde even of ik het goed had opgevat. Maar dat zal dan wel ;)

Je spreekt jezelf een beetje tegen trouwens Biblebook. Eerst zeg je dat we God sowieso elke dag de eer moeten geven die Hij toe komt en vervolgens ga je zelf zitten mekkeren dat we eigenlijk allemaal op zaterdag ons mee op God moeten gaan richten.
pobody's nerfect

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 nov 2006 00:56

Ik ben deze week op zondag naar België gereisd om iemand op te zoeken die in grote nood verkeert (levensgevaar). Dat kon niet eerder en ook nog langer uitstellen zou vooral tot veel droefenis hebben geleid.

Heb ik er goed aan gedaan? Ik denk van wel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 07 nov 2006 05:39

Jo`tje,

Ik spreek me zelf helemaal niet tegen. Als ik zeg dat God vraagt Hem elke dag te zoeken ( beginnen met een ochtendgebed) dan betekent dat nog niet dat de Sabbat genegeerd moet worden. De Sabbat is dé dag dat God gemeenschap met Zijn Geestelijke Israël heeft, door de Schepping te herdenken en Zij nvolk te louteren, door Geestelijke voeding te geven.

Weet je nog? Het Manna dat aloleen op de 6e én 7e dag goed bleef en Christus het brood des levens dat in die zelfde orde de Sabbat onderhoud en goed doet op de Sabbatdag. De zondag is de economische rustdag. Dat wil zeggen Satans gevangenen rusten uit om vanaf de aardse 1e dag der week (maandag) weer gereed te zijn om arbeid te verrichten. Kom eens een tijdje in België wonen, dat kun je ervaren wat een arbeiders Staat betekent, in de menselijke zin en een werelds religieus systeem.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 07 nov 2006 05:40

Jo`tje,

Ik spreek me zelf helemaal niet tegen. Als ik zeg dat God vraagt Hem elke dag te zoeken ( beginnen met een ochtendgebed) dan betekent dat nog niet dat de Sabbat genegeerd moet worden. De Sabbat is dé dag dat God gemeenschap met Zijn Geestelijke Israël heeft, door de Schepping te herdenken en Zijn volk te louteren, door Geestelijke voeding te geven.

Weet je nog? Het Manna dat aloleen op de 6e én 7e dag goed bleef en Christus het brood des levens dat in die zelfde orde de Sabbat onderhoud en goed doet op de Sabbatdag. De zondag is de economische rustdag. Dat wil zeggen Satans gevangenen rusten uit om vanaf de aardse 1e dag der week (maandag) weer gereed te zijn om arbeid te verrichten. Kom eens een tijdje in België wonen, dat kun je ervaren wat een arbeiders Staat betekent, in de menselijke zin en een werelds religieus systeem.

Nederlanders denken altijd dat zij het volmaakte economische /sociale systeem hebben uitgevonden. Maar de wereld is groter dan de grenzen van Holland. En dan is het leven wél even anders.

Iedereen moet maar uitmaken of hij de wereldse rustdag houdt of Gods eeuwige dag van rust en aanbidding. We zullen spoedig ontdekken wat de consequentie van beiden is voor de gehele mensheid (Openbaring 13)

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 07 nov 2006 08:05

Dat men tegenwoordig de zondag beschouwt als een economische en wereldse rustdag, wil nog niet zeggen dat die ooit ook zo begonnen is. In de bijbel vierden de eerste christenen op die dag dat Jezus was opgestaan uit de dood, dat was op de eerste dag der week. En sindsdien beschouwen de christenen dat als een feestdag. En dat is ook de inhoud die wij er nu nog aan geven, namelijk God eren en rusten. Wat maakt het dan uit op welke dag dat is, het gaat erom dat het gebeurt. De werkelijke sabbat (zaterdag dus) is officieel wel een vrije dag in 'de wereld', maar op die dag wordt nu ook niet bepaald gerust. Laat de wereld en de economie zelf weten wat ze van die zondag maken, dat wil nog niet zeggen dat wij als Christenen daar aan mee moeten doen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 nov 2006 10:04

Optimatus schreef:Ik ben deze week op zondag naar België gereisd om iemand op te zoeken die in grote nood verkeert (levensgevaar). Dat kon niet eerder en ook nog langer uitstellen zou vooral tot veel droefenis hebben geleid.

Heb ik er goed aan gedaan? Ik denk van wel.

Er is 1 groot verschil:
Jij doet hier voorkomen of je reis om leven of dood ging. Dat is niet waar. Of jij nu wel of niet zou gegaan zijn heeft daar geen invloed op. Als jij vandaag was gegaan en morgen dan was het voor hun ook goed geweest. Ze waren allang blij waarschijnlijk dat je de moeite neemt om te proberen te komen en als het dan lukt is het nog toffer natuurlijk.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 nov 2006 10:11

Is niet helemaal waar, maar goed, laat maar.

Ik ben zelf van mening dat het op bezoek gaan bij mensen geen werk ofzo is, het is niet hetzelfde als het openhouden van een parkeergarage - hoewel ik wel in zou vallen op zondag als er echt niemand anders kan of wil.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”