Omega schreef:Omega, waarom behoren de GKV en NGK niet tot de refo's. Vooral van de Nederlands Gereformeerde Kerken hoor ik bijzonder weinig. Ze zijn samen met de GKV ook niet vertegenwoordigd in het pannel van de dominees hier op refoweb.
De officiële reden is volgens mij (maar wie het beter weet mag het zeggen) omdat ze de gereformeerde belijdenisgeschriften niet volledig onderschrijven. Ze behoren overigens wel tot de gereformeerde gezindte.
Sorry Omega, maar als belijdend lid van de
http://www.gkv.nl ofwel Gereformeerde Kerken in Nederland (Vrijgemaakt) wil ik toch even reageren

..
Ik quote even van onze website:
Met andere gereformeerde kerken stemmen we in met drie uitvoeriger belijdenissen uit de zestiende-zeventiende eeuw.
Het gaat achtereenvolgens om:
* de Twaalf Artikelen of Apostolische Geloofsbelijdenis
* de Geloofsbelijdenis van Nicea
* de Geloofsbelijdenis van Athanasius
* de Nederlandse Geloofsbelijdenis
* de Heidelbergse Catechismus
* de Dordtse Leerregels
Ook dat artikel van het bestrijden van andere godsdiensten wordt aanvaard en beleden met één maar, en dat is een wijziging die de Generale Synode van Utrecht 1905 heeft doorgevoerd, nl. het verwijderen van de woorden "om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valschen godsdienst, om het rijk van den antichrist te grone te werpen" - dit wordt dus niet in eerste instantie als taak van de overheid gezien.
OA hierom gaat de ChristenUnie inderdaad niet op dezelfde manier hiermee om als de SGP. De SGP vindt dat het nu een taak van de overheid is om andere religies uit te roeien en alleen het chr. geloof over te laten (dus: de overheid moet met het zwaard de dwaalleren bestrijden) terwijl de CU meer een scheiding tussen kerk en staat voorstaat en godsdienstvrijheid waardeert, al neemt dat niet weg dat het chr. geloof natuurlijk voor iedereen het beste is

.
De GKV zijn wel reformatorisch (want: voortgekomen uit de Reformatie), maar leden ervan worden eerder 'grefo' genoemd dan 'refo'. Aan de term 'refo' klemmen ook allerlei dingen als hoedjes, rokjes, Statenvertaling, oude berijming vd psalmen, geen of nauwelijks gezangen, zingen op hele noten, zeer bevindelijk ingesteld, veel nadruk op zondebesef en het bekeerd-moeten-zijn, nauwelijks aan het Avondmaal gaan, prediking gaat meer over zonde en hoe raak ik bekeerd want dat is de gemeente niet ipv hoe leef ik als christen (want ja, als je niet bekeerd bent ben je (nog?) geen christen), enz. Doordat dit binnen de Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt) allemaal wat anders aangepakt/opgevat wordt behoren we niet tot de groep 'ons-soort-mensen' en zijn dus geen refo's.
Kort samengevat: refo is de insiders-term voor wat in de volksmond 'zwarte-kousen-kerken' zijn.
En nu mogen jullie weer
Groetjes
Marloes