Zondagsrust

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 nov 2006 15:51

De oom van mijn moeder was een bekende dominee uit de Gergem. Zijn kids woonden allemaal op kamers, ver weg in het land. Zijn vrouw zei altijd: tja, we kunnen kiezen: onze kinderen wel de weekenden thuis en met het openbaar vervoer op zondagavond terug, of hen niet de weekenden thuis... Voor ons is die keus nogal makkelijk: wij wilen onze kids thuis in het weekend.

Ben het wel met dr eens ;)

Het schoonzusje van mijn zus mag niet meer de weekenden thuiskomen nu ze ver weg gaat studeren. Dat vind ik echt krom. Je eigen kind mag dus niet thuiskomen het weekend, omdat ze anders op zondag terug moet. Met als gevolg dat je je eigen kind zelden meer zal zien...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 nov 2006 15:55

Dat is echt idioot inderdaad.
Het verschilt wel een beetje per situatie denk ik.
Als ik volgend weekend mee wil helpen bij de jeugdkerk zal ik toch met de trein & bus moeten. Ik zou eerlijk gezegd niet durven om het daarom te laten. Kwestie van prioriteiten denk ik.
pobody's nerfect

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 04 nov 2006 16:18

als het voor God is ( Zijn dienst enz) zou ik wel met ov reizen, anders niet.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 nov 2006 16:28

dus je gaat iets anders studeren als je daarvoor op zondagavond moet reizen?
pobody's nerfect

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 04 nov 2006 16:33

haha nee. Ligt denk ikook een beetje aan waar je woont. Ik denk dan als ik op maandagochtend zo vroeg mogelijk vertrek wel in Ede zou kunnen zijn (als ik daar ga studeren). Daarnaast speelt bij mij ook mee dat er geen bussen op zondag rijden hier :wink:
Maar al met al, zou ik in zo'n situatie terecht komen dan is voor mij prioriteit het doel van de zondag: God de eer geven, naar de kerk gaan en het gehoord daar bespreken. Als ik op zondagavond 9 uur zou vertrekken heb ik daar tijd genoeg voor me lijkt me
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 05 nov 2006 13:51

Jo'tje schreef:Voor een deel van de samenleving is het openbaar vervoer echt onmisbaar. Ik ken zat situaties waarin mensen altijd met de bus naar de kerk moeten, bijvoorbeeld in de grote steden. Maar ook juist in kleine dorpjes waar kerken fuseren met andere dorpen is het OV een uitkomst.
Zelf heb ik er nu met school nog weinig last van, omdat de CHE netjes om half 12 pas begint, maar een vriendin van me moet om half 9 's ochtends klaar staan in Maastricht. Zij móet wel op zondag met de trein terug, anders kan ze nooit een weekend meer naar huis.
Straks met mijn stage zal ik dat zelf ook hebben.
Om nog maar niet te spreken over mensen die familie en vrienden opzoeken op zondag met het OV. Zondag is een dag voor God, die veel mensen toch ook graag beleven met vrienden en/of familie.
Als je het kunt ontwijken is het best. Maar bedenk dat niet iedereen beschikt over een auto of de mogelijkheid heeft overal even op de fiets naar toe te kunnen.

In de meeste gevallen moet helemaal niks. Als je om half 9 in Maastricht wilt zijn op de maandagochtend, kan dat toch gewoon? Moet je alleen om 4 uur je bed uit ofzo.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 nov 2006 14:07

Hmhm, totdat er geen treinen rijden om half 5 's ochtends.
pobody's nerfect

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 05 nov 2006 14:22

Jo'tje schreef:Hmhm, totdat er geen treinen rijden om half 5 's ochtends.

Ja, dan maar andere studie zou ik denken.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 05 nov 2006 15:19

Jort schreef:

:shock: eeeh, ik wil niet lastig zijn. . . anyway. Creativere oplossing? In het weekend gewoon lekker vaak in M'stricht blijven en actief aansluiten bij een gemeente?

daatje
Mineur
Mineur

Berichtdoor daatje » 05 nov 2006 23:04

Technico schreef:
pol schreef:En wat betreft die orgaantransplantatie die is ook levensreddend! En als er alleen gevlogen word met organen, dan heeft driekwart schiphol ook vrij op zondag: geen vakantievluchten, geen zakenreizen enz enz..... alleen 1 vliegtuig met een orgaan 8)

Goed idee 8)

Ist hier ook es rustig :mrgreen:

Wat ik van de zondagsrust denk? ik weet et niet, van huis uit ben ik volledige rust gewend, ofterwijl naar de kerk gaan zondag en thats it.
Waar de grens ligt? weet ik niet, ben er naar op zoek, laat wel weten als ik em gevonden heb :wink:
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 05 nov 2006 23:05

maar je zit nu wel op zondag te internetten, hoe zit dat dan...?

daatje
Mineur
Mineur

Berichtdoor daatje » 06 nov 2006 10:25

Ja oke, internetten das het enigste wat wel 'mag' verder, klein detail, maar dat was denk al duidelijk door mn posting dacht ik :wink:

ow en we gaan ook wel es op visite hoor, dus de auto zal ook niet stil staan
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 06 nov 2006 11:12

maar waarom 'mag' internetten dan wel?
je kunt ook zeggen: ik zet de zondag apart voor de Heer, dus ik doe dan andere dingen dan de dingen die ik de hele week al doe.
wat bepaalt eigenlijk de grens?
Ik vind dat persoonlijk best moeilijk hoor. Ik heb niets tegen tv verder ofzo, maar onze jongste zit zo'n beetje de hele week voor de tv (sterk overdreven hoor, maar even om de tegenstelling aan te geven) en dan wil ik niet dat op zondag de tv weer de hele dag aanstaat. Het stoort mij als ik eens lekker een boek wil lezen en bovendien vind ik dat hij een hele week kan kijken en dat hij dan best op zondag eens met andere dingen bezig kan zijn. Evenzo voor de rest van de familie. En dat geldt evenzo voor de computer. Ik ga er best achter op zondag, maar besteed er toch beduidend minder tijd aan dan op een gewone doordeweekse dag.

sorry hoor, maar ik heb niet het hele topic gevolgd, val nu gewoon ff binnen en zie dit :wink:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 06 nov 2006 11:16

Jort schreef:

is wel heel makkelijk gezegd. Als je ervaard dat God jou die opleiding heeft aangewezen, en je kiest bewust voor een christelijke school (bijv EH) dan ga je echt niet omdat je op zondag terug moet reizen een andere studie kiezen.

En dan het volgende: mijn zus zit is psychisch ziek en is nu opgenomen. Ze heeft weekendverlog, maar moet op zondagavond terug zijn. Dan moet er op zondag wel gereisd worden. Zeg je dan ook: je komt maar een jaar lang het weekend niet in huis?

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 06 nov 2006 12:16

mw schreef:
Jort schreef:

is wel heel makkelijk gezegd. Als je ervaard dat God jou die opleiding heeft aangewezen, en je kiest bewust voor een christelijke school (bijv EH) dan ga je echt niet omdat je op zondag terug moet reizen een andere studie kiezen.

En dan het volgende: mijn zus zit is psychisch ziek en is nu opgenomen. Ze heeft weekendverlog, maar moet op zondagavond terug zijn. Dan moet er op zondag wel gereisd worden. Zeg je dan ook: je komt maar een jaar lang het weekend niet in huis?

Zoals in dat geval van je zus ligt het anders (sterkte ermee trouwens), al kan er natuurlijk meestal wel iets anders geregeld worden. :wink:

Ik wil ook niet beweren dat het altijd verkeerd is, maar ik zou zelf nooit een studie kiezen waarbij je met dat probleem zit, zou dat Gods leiding kunnen zijn?

Terug naar “Archief”