Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:L'être extraterrestre schreef:Maar als iemand zegt dat Genesis beeldspraak is, ga je wel steigeren?Optimatus schreef:Dat zou toch kunnen?
Je doelt op het scheppingsverhaal?
@ Dalet:
Even een wedervraag: geloof jij (op katholieke wijze) in heiligen?
japio schreef:Maar waarom zou je de bijbel willen reduceren tot beeldspraak?
Waarom kunnen de wonderen van Jezus niet echt zijn, maar (omdat wij het ons niet voor kunnen stellen) moet dit beeldspraak zijn.
Als we het als waar zien dan is daar ook veel beter lering uit te trekken.
Dan wordt er niet zomaar een voorbeeld gegeven ter beeldspraak, maar is het ook daadwerkelijk gebeurd (denk bv. aan Jona). Dan gaat er toch veel meer kracht van uit....
Collateral schreef:Denk je dat Jezus echt drie dagen en drie nachten in de kern van de aarde heeft geresideerd?
Tja12 Indien nu Christus gepredikt wordt, dat Hij uit de doden opgewekt is, hoe zeggen sommigen onder u, dat er geen opstanding der doden is?
13 En indien er geen opstanding der doden is, zo is Christus ook niet opgewekt.
14 En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel, en ijdel is ook uw geloof.
15 En zo worden wij ook bevonden valse getuigen Gods; want wij hebben van God getuigd, dat Hij Christus opgewekt heeft, Dien Hij niet heeft opgewekt, zo namelijk de doden niet opgewekt worden.
16 Want indien de doden niet opgewekt worden, zo is ook Christus niet opgewekt.
17 En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uw zonden.
18 Zo zijn dan ook verloren, die in Christus ontslapen zijn.
19 Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.
Collateral schreef:'Want gelijk Jonas drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde.' (Mattheüs 12:40.)
Denk je dat Jezus echt drie dagen en drie nachten in de kern van de aarde heeft geresideerd?
dalethvav schreef:Collateral schreef:Denk je dat Jezus echt drie dagen en drie nachten in de kern van de aarde heeft geresideerd?
1 Kor. 15:12-19.....Tja[...]
japio schreef:De Bijbel is in menselijke taal tot ons gekomen. Dit is een voorbeeld van de Hebreeuwse spreekwijze, dergelijke uitspraken waren heel normaal in die tijd. Wij zeggen ook wel eens dat we ons buikje rond eten o.i.d. Deze spreekwijze is m.i. niet te vergelijken met beeldspraak.
Het gaat mij erom dat bijv. Scheppingsgeschiedenis, Jona in de vis, de zon die stilstaat (jozua), de ezelin van Bileam die spreekt, water in wijn veranderen enz....je dit helemaal niet moet zien als beeldspraak, maar wel degelijk als feitelijke correctheid.
Ff on-topic vind ik dat magie e.d. absoluut mogelijk zijn, maar dat het speeltuigen van de satan zijn. De satan wil best zijn duistere kunsten vertonen aan een iegelijk die daarom vraagt.
Collateral schreef:'Want gelijk Jonas drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde.' (Mattheüs 12:40.)
Denk je dat Jezus echt drie dagen en drie nachten in de kern van de aarde heeft geresideerd?
Collateral schreef:Het gaat mij erom dat bijv. Scheppingsgeschiedenis, Jona in de vis, de zon die stilstaat (jozua), de ezelin van Bileam die spreekt, water in wijn veranderen enz....je dit helemaal niet moet zien als beeldspraak, maar wel degelijk als feitelijke correctheid.
Ik snap niet waarom. Alles wijst erop dat die zaken waarschijnlijk niet feitelijk correct zijn; waarom zou je het dan toch koste wat kost willen geloven?
reform schreef:of gebruik je dit als voorbeeld om aan te tonen dat de bijbel beeldspraak gebruikt?...dan ben ik het met je eens
japio schreef:Alles wijst erop dat die zaken niet feitelijk correct zijn ???
Hoezo, zou de Heere het niet kunnen ???
Lijkt me wel dat je de wondere werken des Heeren te kort doet wanneer je het afdoet als "niet gebeurd" en je alleen maar kijkt naar de boodschap die er voor jouw persoonlijk in zit (welke overigens heel rijk is!)
Omega schreef:Als er in de Bijbel had gestaan dat Jona een walvis had doorgeslikt, dan zou ik het nog geloven.
Geloof je ook dat je zelf - letterlijk - bergen zou kunnen verplaatsen als je slechts een geloof zou hebben ter grootte van een mosterdzaadje? Sterker nog: dat niets jou onmogelijk zou zijn?
Omega schreef:Geloof je ook dat je zelf - letterlijk - bergen zou kunnen verplaatsen als je slechts een geloof zou hebben ter grootte van een mosterdzaadje? Sterker nog: dat niets jou onmogelijk zou zijn?
Nee, mijn geloof zal dat zeker niet kunnen. Mijn geloof is dan ook niet almachtig.
Ik ben er echter van overtuigd dat God het wel kan. We hebben het volgens mij ook over Zijn almacht.
Mag ik trouwens uit jouw bijdrage opmaken dat jij ook niet gelooft dat er in de Bijbel doden weer tot leven zijn gewekt?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten