Omega schreef:Beste Carl,
Ik heb je postings tot nog toe niet zo gevolgd, maar wat jij schrijft daar schrik ik van.
Hmmm...nu al?
Wacht maar af, Omega. Het gaat nog veel verder....

Gods Woord is doordrenkt van Christus. Het OT verwijst naar Zijn komst.
Hoe kom je daar nou bij? Het OT profeteert dat het huis van David -de messias- hersteld zal waorden. Waar het OT vervuld van is, is de opdracht om het goede te doen en het kwade te haten; als volk bovenal, maar ook als persoon.
Het NT is daarmee vervuld. Alles wijst maar op één ding: Geen zaligheid zonder Christus.
Jij haalt psalm 15 aan. Wie kan oprecht zeggen dat hij deze psalm heeft onderhouden? Niemand!
Ik wel hoor.
Waarom niet? Omdat deze persoon dan volmaakt zou zijn. Dat zijn jij en ik niet.
Inderdaad zijn jij en ik dat niet.
Ofschoon...ergens natuurlijk ook weer wel, als je kijkt naar hoe bijzonder wij op deze wereld zijn gezet: allebei zijn wij volmaakte kunststukjes.
We kunnen bijvoorbeeld nee zeggen en ja doen, of ja zeggen en nee doen.
Of we kunnen nee zeggen en nee doen, en ja zeggen en ook woord houden. Zijn we niet volmaakt??
Het gaat er in deze psalm 15 echter ff niet om of je volmaakt
bent; wel of je de volmaakte weg
gaat, da's wat anders. 'Zijn' is een vorm van rust. Er al 'zijn'.
Gaan daarentegen duidt een beweging aan; het tegengestelde van rust.
De volmaakte weg gaan, is rechtschapen van oprechtheid moedig naar oprechtheid
gaan.
We kennen ze toch wel? Mensen die geen blad voor de mond nemen. Die lef hebben. En die er niet tegen kunnen dat anderen onder het tapijt geschoffeld worden. Die mensen,
die wonen bij de Heer. Het zijn echter niet altijd christenen.
je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.