De oude gereformeerde vroomheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 31 okt 2006 22:04

Dus je doelde slechts op de taal.
Nou vind ik het prima te begrijpen, hoor. Ik heb er totaal geen moeite mee. Je komt er een heel eind mee in 2006, zou ik denken. Met het echte Oudnederlands - en dan heb ik het dus over het Nederlands van vóór 1150 - is dat wel even anders.


Nou, ik zal een dominee in onze gemeente niet zo gauw in deze woorden een gebed horen uitspreken. Gelukkig, want het zijn niet de woorden waar ik in het dagelijks leven in denk ofzo. Ik begrijp het nog wel hoor, heb heus geen moeite te snappen wat er staat ;) Maar, dat lijkt me verder weinig relevant voor het onderwerp eigenlijk, haha.

Maar waar mijn haren wèl van overeind gaan staan, is als 'gereformeerden' zoiets uitstralen/naar buiten brengen van: 'het gras bij de evangelischen is veel groener dan bij ons.' Als zij blijkbaar nog nooit de enorme rijkdom van het gereformeerde belijden en beleven gekend hebben. Daarmee roepen dergelijke mensen geen respect bij mij op!

Er zijn inderdaad wel extremen in. Je moet een gereformeerde kerk ook niet ineens om willen turnen in een evangelisch spektakel met een gereformeerde leer ofzo. Andersom vind ik wel dat we de positieve en mooie dingen van de evangelischen goed mogen onderzoeken en er ook van mogen leren. Wat zij ook van ons zouden kunnen doen.
Kijk, over volwassen of kinderdoop zul je het met zulke verschillende kerken niet gauw eens worden. Maar qua geloofsbeleving en bijbellezing kunnen we allebei de kanten op van elkaar leren.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24387
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De oude gereformeerde vroomheid

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2006 23:37

GKN'er schreef:
Boekenlezer schreef:In gereformeerd-vrijgemaakte kring maakte men zich vanouds sterker voor dat collectieve element. Alleen jammer dat daar dat bevindelijke element, wat hierin ook zo duidelijk te vinden is, wat meer ondersneeuwde.

Vreemd, de GKv stond er juist om bekend dat zij zichzelf als enige Ware Kerk beschouwde en stond bekend als een fel anti-oecumenisch-gereformeerd genootschap.


Das lang geleden :) En tja, wees blij dat we dat een beetje hebben losgelaten. Anders zou jij volgens mij visie nu niet in de ware kerk zitten :) Ik zie de veranderingen in de GKV als positief omdat ze niet tegen de Bijbel ingaan, omdat er niet aan de gereformeerde leer wordt getornd, integendeel. Wie de Bijbel serieus neemt gaat niet als kerkverband individualistisch geloven en zichzelf boven anderen verheffen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 01 nov 2006 10:32

Boekenlezer schreef:Maar waar mijn haren wèl van overeind gaan staan, is als 'gereformeerden' zoiets uitstralen/naar buiten brengen van: 'het gras bij de evangelischen is veel groener dan bij ons.' Als zij blijkbaar nog nooit de enorme rijkdom van het gereformeerde belijden en beleven gekend hebben. Daarmee roepen dergelijke mensen geen respect bij mij op!


Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat we beschikken over een rijke "gereformeerde" erfenis / traditie . . . Maar in deze tijd moeten we wel trachten een link met het hier en nu te leggen. Bruggen bouwen, vertalen, narrativiteit, tijdgeest, global issues, etc. Dit mis ik wel in de aangehaalde woorden van de openingspost.
Het komt op mij over alsof het enkel over het innerlijke leven gaat: hyperindividueel. Daar bouw je toch geen kerk mee?

Al is het wel dat je door het posten van deze woorden verbinding met anderen zoekt.

Scape

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De oude gereformeerde vroomheid

Berichtdoor Boekenlezer » 02 nov 2006 09:40

Marnix schreef:
GKN'er schreef:
Boekenlezer schreef:In gereformeerd-vrijgemaakte kring maakte men zich vanouds sterker voor dat collectieve element. Alleen jammer dat daar dat bevindelijke element, wat hierin ook zo duidelijk te vinden is, wat meer ondersneeuwde.

Vreemd, de GKv stond er juist om bekend dat zij zichzelf als enige Ware Kerk beschouwde en stond bekend als een fel anti-oecumenisch-gereformeerd genootschap.


Das lang geleden :) En tja, wees blij dat we dat een beetje hebben losgelaten. Anders zou jij volgens mij visie nu niet in de ware kerk zitten :) Ik zie de veranderingen in de GKV als positief omdat ze niet tegen de Bijbel ingaan, omdat er niet aan de gereformeerde leer wordt getornd, integendeel. Wie de Bijbel serieus neemt gaat niet als kerkverband individualistisch geloven en zichzelf boven anderen verheffen.

Nu stem jij GKN'er in feite toe met beeld wat hij schetst.
Nou is het natuurlijk wel zo, dat er voor dergelijke kritiek aanleiding kan zijn. Ook jij plaatst kritische kanttekeningen bij je kerk, die ook wel zo hun aanleiding hebben vanuit de praktijk. Gevaar van doorschieten is altijd aanwezig, en het is ook ongetwijfeld gebeurd. Maar de gereformeerd-vrijgemaakte kerkopvatting komt voort uit dit gegeven: de kerk is niet vaag, onzichtbaar en slechts geestelijk. Nee, die is zichtbaar, en heeft een adres. Het belijden van de eenheid van de kerk - waar ik het in mijn openingspost al over had! - brengt met zich mee dat er in één plaats niet twee kerken van Christus kunnen zijn. (Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan Efeziërs 4:1-6, daaruit m.n. vers 4, 1 Korinthiërs 1:10-16)
Nu, en dat is natuurlijk iets interessants om serieus over na te denken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 02 nov 2006 09:41

scape schreef:
Boekenlezer schreef:Maar waar mijn haren wèl van overeind gaan staan, is als 'gereformeerden' zoiets uitstralen/naar buiten brengen van: 'het gras bij de evangelischen is veel groener dan bij ons.' Als zij blijkbaar nog nooit de enorme rijkdom van het gereformeerde belijden en beleven gekend hebben. Daarmee roepen dergelijke mensen geen respect bij mij op!


Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat we beschikken over een rijke "gereformeerde" erfenis / traditie . . . Maar in deze tijd moeten we wel trachten een link met het hier en nu te leggen. Bruggen bouwen, vertalen, narrativiteit, tijdgeest, global issues, etc. Dit mis ik wel in de aangehaalde woorden van de openingspost.
Het komt op mij over alsof het enkel over het innerlijke leven gaat: hyperindividueel. Daar bouw je toch geen kerk mee?

Al is het wel dat je door het posten van deze woorden verbinding met anderen zoekt.

Scape

Wat bedoel je zoal met 'een link naar het hier en nu'? Met 'tijdgeest'?
Ik kwam kort geleden nog iets tegen m.b.t. tijdgeest. In een kranteartikel las ik dat het evangelicalisme haarfijn aansluit bij het ,,individualisme, subjectivisme, ritualisme en anti-rationalisme’’ die de hedendaagse maatschappij typeren. Ze praktizeren het zelf ook, ook al staat het haaks op de Bijbel. Dat is duidelijk een link met het hier en nu, met de tijdgeest, waar we níet op zitten te wachten!

Dat het in het aangehaalde gebed alleen maar over het innerlijke leven gaat? Dat vind ik wel een heel vreemde conclusie van jou. Hier wordt juist gebeden met het oog op de kerk, in de nood waarin die op dat moment verkeerde. (Er is dus ook wel degelijk een link naar het 'hier en nu' van toen. Een nood die overigens volgens mij nog steeds volop actueel is! Misschien in nog wel veel sterkere mate dan toen.) En van dat hyperindividuele herken ik al helemaal niets. Of pas jij de methode toe die Raido genoemd heeft: de teksten lezen binnen het kader van wat hedentendage binnen een bepaald kerkgenootschap gebruikelijk is, inclusief alle oogkleppen die daarbij horen?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 02 nov 2006 09:54

Jo'tje schreef:
Maar waar mijn haren wèl van overeind gaan staan, is als 'gereformeerden' zoiets uitstralen/naar buiten brengen van: 'het gras bij de evangelischen is veel groener dan bij ons.' Als zij blijkbaar nog nooit de enorme rijkdom van het gereformeerde belijden en beleven gekend hebben. Daarmee roepen dergelijke mensen geen respect bij mij op!

Er zijn inderdaad wel extremen in. Je moet een gereformeerde kerk ook niet ineens om willen turnen in een evangelisch spektakel met een gereformeerde leer ofzo. Andersom vind ik wel dat we de positieve en mooie dingen van de evangelischen goed mogen onderzoeken en er ook van mogen leren. Wat zij ook van ons zouden kunnen doen.
Kijk, over volwassen of kinderdoop zul je het met zulke verschillende kerken niet gauw eens worden. Maar qua geloofsbeleving en bijbellezing kunnen we allebei de kanten op van elkaar leren.

Bij zoiets zul je dan alleen wel haarscherp moeten kunnen onderscheiden wat in overeenstemming is met de Bijbel, en wat niet. En dat vraagt erg veel vorming! Dat is dus nog wat anders dan: 'o, dat komt op mij als goed over, dus daar kan ik van leren.' (Alleen zeg je dat dan anders voor jezelf. Dan zeg je: 'Dat is iets goeds, daar kan ik van leren.')
In een bepaalde geloofsbeleving komt namelijk heel wat leer mee! Dat valt moeilijk te onderschatten.
Daarom voel ik er meer voor, om eerst maar te beginnen met een radicale heroriëntering op wat de Bijbel nou precies zegt. Een proces waar je overigens nooit mee klaar bent, lijkt mij. Dan kun je van dááruit nog wel eens gaan kijken wat een bepaalde groep christenen zoal te bieden heeft, en of je daar wat mee kunt in het licht van de Bijbel.
Daarmee heb ik overigens al iets heel anders voorgesteld, dan wat meestal praktijk is. (Zie ook dit artikel.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24387
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De oude gereformeerde vroomheid

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2006 18:05

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:
GKN'er schreef:
Boekenlezer schreef:In gereformeerd-vrijgemaakte kring maakte men zich vanouds sterker voor dat collectieve element. Alleen jammer dat daar dat bevindelijke element, wat hierin ook zo duidelijk te vinden is, wat meer ondersneeuwde.

Vreemd, de GKv stond er juist om bekend dat zij zichzelf als enige Ware Kerk beschouwde en stond bekend als een fel anti-oecumenisch-gereformeerd genootschap.


Das lang geleden :) En tja, wees blij dat we dat een beetje hebben losgelaten. Anders zou jij volgens mij visie nu niet in de ware kerk zitten :) Ik zie de veranderingen in de GKV als positief omdat ze niet tegen de Bijbel ingaan, omdat er niet aan de gereformeerde leer wordt getornd, integendeel. Wie de Bijbel serieus neemt gaat niet als kerkverband individualistisch geloven en zichzelf boven anderen verheffen.

Nu stem jij GKN'er in feite toe met beeld wat hij schetst.
Nou is het natuurlijk wel zo, dat er voor dergelijke kritiek aanleiding kan zijn. Ook jij plaatst kritische kanttekeningen bij je kerk, die ook wel zo hun aanleiding hebben vanuit de praktijk. Gevaar van doorschieten is altijd aanwezig, en het is ook ongetwijfeld gebeurd. Maar de gereformeerd-vrijgemaakte kerkopvatting komt voort uit dit gegeven: de kerk is niet vaag, onzichtbaar en slechts geestelijk. Nee, die is zichtbaar, en heeft een adres. Het belijden van de eenheid van de kerk - waar ik het in mijn openingspost al over had! - brengt met zich mee dat er in één plaats niet twee kerken van Christus kunnen zijn. (Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan Efeziërs 4:1-6, daaruit m.n. vers 4, 1 Korinthiërs 1:10-16)
Nu, en dat is natuurlijk iets interessants om serieus over na te denken.


Klopt, de kerk is zichtbaar en heeft een adres... maar dat is wat anders dan één kerkgenootschap als ware kerk aanduiden, omdat de diversiteit in kerverbanden daarvoor te groot is. Er zijn bijvoorbeeld evangelische kerken waar ik niet zou willen komen en er zijn er ook waar ik best wel naar toe wil. Daar wil ik heen. En tja, mijn kerk is een van de progressiefste GKV's in Nederland maar ik zie niet iets van afglijden, integendeel, de gemeente wordt warmer, levender en meer zichtbaar.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2006 19:34

Wellicht dat een aantal dames even op moet letten in dit stukje, maar ik wil een stelling deponeren: de oude, gereformeerde vroomheid is een levende vroomheid als zij gevoerd wordt. Dat wil zeggen: er moet te allen tijde worden nagedacht over: "Is dit wat Christus van ons verlangt?".

Zolang deze vroomheid levend wordt gehouden, is de gereformeerde vroomheid een oprechte vroomheid. Zodra de vroomheid ontaart in opdringerige regeltjes, holle frasen (ach en wee) en dat soort gedoe, dan is de gereformeerde vroomheid een farce, een theaterstuk van 2 keer anderhalf uur. In veel gevallen is dit sedert lang al zo geworden, en niet alleen binnen de gereformeerde gezindte.

Ik moest laatst denken aan een uitspraak van Riska: "Als de kerk alleen mensenwerk was, alleen een instituut, dan was ik er allang op afgeknapt."

Laat het niet zover komen. Op dat punt kan ik diep respect opbrengen voor mensen die binnen de reformatorische gezindte kritisch durven zijn. Die mensen zijn voor mij althans een voorbeeld om niet allang de PKN uitgerend te zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Re: De oude gereformeerde vroomheid

Berichtdoor Jantjes » 02 nov 2006 20:41

Boekenlezer schreef:
Wij zijn Uw knechten, tot dit Uw werk door U geroepen, in Uw Naam bijeengekomen. Van U alleen zijn wij in dit werk geheel afhankelijk. Zult Gij zoveel harten, die op U vertrouwen, tot U opzien en Uw hulp in Uw eigen zaak afsmeken, teleurstellen en verlaten? Nee, Heere, dat zult Gij niet doen. Het tegendeel leert ons Uw Woord en eveneens de Geest der aanneming tot kinderen en des geloofs, die Gij ons geschonken hebt.
En al zoudt Gij niet op óns vooral acht geven (wat verre zij), zult Gij niet het oog slaan op de kudde uwer weide, om wier wil wij hier bijeen zijn? Uw wijnstok is het, die Gij geplant hebt met Uw hand.
Maar waarlijk, in onszelf zijn wij in al deze dingen één en al duisternis, en de onbekwaamheid zelve om iets goeds van heilzame aard te bedenken, te willen of te volbrengen.
Wijst Gij ons de weg. Open de ogen van ons verstand, ontsteek de fakkel van de zaligmakende kennis in ons en leid ons in Uw waarheid opdat wij aanschouwen de wonderen uwer Wet. Maak onze wil vrij van alle aanklevende boosheid, weerspannigheid en halsstarrigheid. Buig en neig al onze begeerten ten Uwen gunste, opdat wij niets bedenken, overleggen, willen, verlangen, uitspreken en besluiten dan wat met Uw Woord overeenstemt, U aangenaam en Uw kerk bovenal nuttig is. Ontsteek ons in ijver voor Uw eer, in ijver voor Uw geboden, in ijver voor Uw kostbare waarheid, in ijver voor Uw huis, in ijver voor de vrede en eensgezindheid, welke Gij wilt.
Laat niet toe, o Vader, dat wij ooit, zelfs een haarbreed, hetzij naar links, hetzij naar rechts, van dat doel zouden worden afgevoerd door enige vleselijke begeerte of door wereldlijke overwegingen. Geef dat wij altijd mogen bedenken dat wij bezig zijn voor het aangezicht van U en Uw heilige engelen.


(Uit: drs. J. van Belzen & dr. S.D. Post, Vroom, vurig en vreedzaam, Het leven van Franciscus Gomarus, blz. 82-84)


Dit is het gebed wat Johannes Bogerman uitsprak bij de opening van de Dordtse synode 1618-1619. Ik las het gisteren, en ik vond het bijzonder mooi. Wat een geestelijke diepgang wordt hierin gevonden! Hier is een man aan het woord die zijn plaats als nietig en zondig mens voor God kent. Dat merk je aan alles.
Er is echter nog meer. Dit is ook een heel bijzondere subzin: "...opdat wij aanschouwen de wonderen uwer Wet." Dat is de taal van Psalm 119. Een zeer bijbelse gedachte, waarvan ik me een beetje (terecht of onterecht) afvraag: leeft dat vandaag nog in gereformeerde (of reformatorische, of hoe je het ook precies noemt) kring?
Verder zit er het collectieve element in, van het samen kerk zijn. Iets wat in bevindelijk-gereformeerde kring nogal eens ondergesneeuwd is geraakt, en wat in nogal wat hedendaagse preken gemist wordt, denk ik. Ik las een tijd geleden ook eens een preek van G. Udemans, waarin ik dat element zo tegenkwam. Ik geloof echt dat dat element er helemaal bij hoort. Je komt het immers ook zo duidelijk tegen in de brieven van Paulus, om eens een voorbeeld te noemen.
In gereformeerd-vrijgemaakte kring maakte men zich vanouds sterker voor dat collectieve element. Alleen jammer dat daar dat bevindelijke element, wat hierin ook zo duidelijk te vinden is, wat meer ondersneeuwde.
Ofwel: de gereformeerde gezindte is te veel versplinterd geraakt, en iedere afdeling is zich te veel gaan specialiseren in bepaalde aspecten van het gereformeerde leren en beleven. (Eenzijdigheid dus.) Zou het in dezen niet eens tijd worden, om de belijdenis van de eenheid van de kerk weer meer serieus te gaan nemen? Ik bedoel dan dat, wat in de Geloofsbelijdenis van Nicea als volgt verwoord is: "Wij geloven...één heilige, algemene en apostolische kerk."
Om het nog eens te zeggen: ik vind dit een bijzonder mooi gebed!

Is jou beschouwing in deze wel juist? Nee dus.
Elia klaagden ook dat hij nog maar alleen was overgebleven en nochtans waren er nog 7000 die de knie voor Baal niet gebogen hadden. Ik zie jou in het zelfde betoog over Johannes Bogerman. Ik denk dat jou beschouwing over het gebed van Johannes Bogerman niet juist is want de Geest van Bogerman is er in de reformatorische gezindten of kerken nog weldegelijk.
Dat er versplintering zou zijn in de gereformeerde gezindten vind ik ook niet het juiste woord. Er is wel verschil van opvatting of bevatting zoals het reeds bij de eerste christengemeenten was 1Co 3:1-4 waar Paulus spreekt over de standen in het genade leven en daar komt verschil van opvatting/bevatting door, dat is niet van de laatste tijd dus. Genoemde kerken en gezindten geloven nog, anno domino 2006 in één heilige, algemene en apostolische kerk, alleen niet in de geest van Boekenlezer maar in de Tempel des Heilige Geestes en een eeuwig leven. Ik vind het ook een bijzonder mooi gebed van Johannes Bogerman maar niet volgens de uitleg van Boekenlezer om het nogmaals te benadrukken.

Overigens, waar zou Bogerman zich thans hebben aangesloten als hij in onze tijd geleefd zou hebben?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9098
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 nov 2006 22:31

Optimatus schreef:Wellicht dat een aantal dames even op moet letten in dit stukje, maar ik wil een stelling deponeren: de oude, gereformeerde vroomheid is een levende vroomheid als zij gevoerd wordt. Dat wil zeggen: er moet te allen tijde worden nagedacht over: "Is dit wat Christus van ons verlangt?".

Zolang deze vroomheid levend wordt gehouden, is de gereformeerde vroomheid een oprechte vroomheid. Zodra de vroomheid ontaart in opdringerige regeltjes, holle frasen (ach en wee) en dat soort gedoe, dan is de gereformeerde vroomheid een farce, een theaterstuk van 2 keer anderhalf uur. In veel gevallen is dit sedert lang al zo geworden, en niet alleen binnen de gereformeerde gezindte.

Ik moest laatst denken aan een uitspraak van Riska: "Als de kerk alleen mensenwerk was, alleen een instituut, dan was ik er allang op afgeknapt."

Laat het niet zover komen. Op dat punt kan ik diep respect opbrengen voor mensen die binnen de reformatorische gezindte kritisch durven zijn. Die mensen zijn voor mij althans een voorbeeld om niet allang de PKN uitgerend te zijn.

Dit stuk raakt ;)

Ik kan me hier zekker ook in vinden. Denk dat het goed is om altijd wel in je gemeente te blijven beseffen dat God daar ook aanwezig is. Ook al maken de mensen er een puinhoop van en ben je het totaal niet met ze eens, dan nog is ook daar God te vinden.
De kerk uit rennen als je het er niet mee eens ben helpt niet. Daarmee veranderd er nooit wat binnnen je gemeente. Zoek God en probeer met Hem een weg te vinden binnen je gemeente.
Dat heeft mij iig erg geholpen om alle (soms vernietegende en soms ontwijkende, door hoofd om te draaien) blikken te doorstaan. Hij helpt me daar nu nog mee!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Denkertje21

Re: De oude gereformeerde vroomheid

Berichtdoor Denkertje21 » 02 nov 2006 22:36

Jantjes schreef: Is jou beschouwing in deze wel juist? Nee dus.


Zit ik net al een paar dagen met veel interesse deze discussuie te lezen, komt Jantjes weer aan banjeren met z'n stand en staat. Maar goed, hij doet het in de taal van Bogerman, maar helaas niet in de geest van Bogerman...

Jantjes schreef: Overigens, waar zou Bogerman zich thans hebben aangesloten als hij in onze tijd geleefd zou hebben?


Thans (wij zouden zeggen "nu") zou hij vast niet naast jantjes in de kerk hebben gezeten. Maar ik vermoed dat hij zou hebben geweend over zoveel verdeeldheid onder de zonen van hetzelfde huis

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 nov 2006 22:42

Gerdien B. schreef:Dit stuk raakt ;)

Ik kan me hier zeker ook in vinden. Denk dat het goed is om altijd wel in je gemeente te blijven beseffen dat God daar ook aanwezig is. Ook al maken de mensen er een puinhoop van en ben je het totaal niet met ze eens, dan nog is ook daar God te vinden.
De kerk uit rennen als je het er niet mee eens ben helpt niet. Daarmee veranderd er nooit wat binnnen je gemeente. Zoek God en probeer met Hem een weg te vinden binnen je gemeente.
Dat heeft mij iig erg geholpen om alle (soms vernietegende en soms ontwijkende, door hoofd om te draaien) blikken te doorstaan. Hij helpt me daar nu nog mee!


Amen!!! We zijn een deel van de gemeente en God heeft ons daar niet voor niets geplaatst. We moeten ook onze verantwoordelijkheid nemen en zeker niet wegrennen. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik in een gemeente zit waar de domniee de kunst verstaat om volop 'gunnend' te preken met de aloude boodschap in aansprekelijke taal..

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 03 nov 2006 10:43

Denkertje21 schreef:
Zit ik net al een paar dagen met veel interesse deze discussuie te lezen, komt Jantjes weer aan banjeren met z'n stand en staat. Maar goed, hij doet het in de taal van Bogerman, maar helaas niet in de geest van Bogerman...

Ja, ik ben nu eenmaal zo’n ouderwetse refo die op SGP stem.
Thans (wij zouden zeggen "nu") zou hij vast niet naast jantjes in de kerk hebben gezeten. Maar ik vermoed dat hij zou hebben geweend over zoveel verdeeldheid onder de zonen van hetzelfde huis
Ja, dat wenen deed Stefanus ook al tweeduizend jaar geleden:
En Stefanus, vol van geloof en kracht, deed wonderen en grote tekenen onder het volk. En er stonden op sommigen, die waren van de synagoge, genaamd der Libertijnen, en der Cyreneers, en der Alexandrijnen, en dergenen, die van Cilicie en Azie waren, en twistten met Stefanus. En zij konden niet wederstaan de wijsheid en den Geest, door Welken hij sprak (Hnd 6:8-9).

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 nov 2006 10:50

Jantjes schreef: Ja, dat wenen deed Stefanus ook al tweeduizend jaar geleden:
En Stefanus, vol van geloof en kracht, deed wonderen en grote tekenen onder het volk. En er stonden op sommigen, die waren van de synagoge, genaamd der Libertijnen, en der Cyreneers, en der Alexandrijnen, en dergenen, die van Cilicie en Azie waren, en twistten met Stefanus. En zij konden niet wederstaan de wijsheid en den Geest, door Welken hij sprak (Hnd 6:8-9).


Heb je nu zelf ook nog wat te melden, want ik heb heden ten dage niet echt heel veel met de Libertijnen, de Cyreneers en de Alexandrijnen...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 03 nov 2006 11:27

Denkertje21 schreef:
Jantjes schreef: Ja, dat wenen deed Stefanus ook al tweeduizend jaar geleden:
En Stefanus, vol van geloof en kracht, deed wonderen en grote tekenen onder het volk. En er stonden op sommigen, die waren van de synagoge, genaamd der Libertijnen, en der Cyreneers, en der Alexandrijnen, en dergenen, die van Cilicie en Azie waren, en twistten met Stefanus. En zij konden niet wederstaan de wijsheid en den Geest, door Welken hij sprak (Hnd 6:8-9).


Heb je nu zelf ook nog wat te melden, want ik heb heden ten dage niet echt heel veel met de Libertijnen, de Cyreneers en de Alexandrijnen...
Jazeker, heb ik ook nog wat te melden, ik bemerk namelijk dat die Libertijnen, de Cyreneers en de Alexandrijnen anno 2006 nog steeds leven. Die Italiaanse, Afrikaanse en Egyptise Joden verkondigen nog steeds hun onware leer op refoweb en daarom disputeerden ik hier overeenkomstig Stefanus de juiste leer.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten