L'être extraterrestre schreef:Aragorn schreef:Omega schreef:Meer dan tien beluisterd? Van de ruim 1000? Dan spreken we dus over 1 procent van het totaal. Dan moeten we inderdaad constateren dat je een deskundige bent op dit gebied.
Wil jij nu beweren dat men binnen de refoscene zo enorm veel verschillende dingen verkondigt dat het horen van 10 dominee's niet eens een redelijk beeld geeft van de scene als geheel?
Dat geeft toch te denken over die drie forumulieren van
enigheid..
Dat doet het niet nee. Stel dat Optimatus 9 HHK dominee's en 1 GG dominee heeft gehoord, heeft hij geen duidelijk beeld.
Beluisterd: Gereformeerde Bond, Gereformeerde Gemeenten, Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Hersteld-Hervormde Kerk. Me dunkt dat ik, als niet-refo, toch een vrij aardige verscheidenheid aan reformatorische predikanten aan mij voorbij heb zien trekken.
Voorts heb ik ook op prekenweb.nl wel eens een en ander afgeluisterd alsmede op audioserver.nl. Het verwijt dat ik me niet heb ingelezen/ingeluisterd in de reformatorische gezindte danwel een volslagen leek ben, werp ik met walging verre van mij en wel in de richting van wie dit verwijt komt.
Gisteren nog heb ik anderhalf uur Zeist beluisterd en ik heb daar dingen gehoord waar ik gewoon kwaad over werd. Het is allemaal prima, dat verlossing een persoonlijke zaak is - maar over het je naaste liefhebben werd met geen woord gesproken, het werd zelfs niet eens aangemoedigd. Er werd mijns inziens een akelig, kil, a-sociaal en individualistisch geloof gepredikt, de wereld doet er blijkbaar niet toe en de liefde die in de reformatorische standaardfrases werd gepredikt kwam op mij meer over als een soort S/M op hele noten. De totale desinteresse in de wereld om ons heen - de schepping - droop er met klodders smeersel vanaf, maar het meest trof me nog de complete, ja, totale ontkenning van Gods schepping. "Want Uw goedertierenheid is beter dan het leven;" (ps 63:4a). Totaal uit het verband van de rest van de psalm gerukt.
Er werd niet alleen wereldmijding, maar bijna wereldhaat gepredikt. God alle eer, jawel, dat steun ik, maar je eert God niet door alleen maar "God, u bent er voor mij, stinkende zondaar" te roepen. Nee, nee, nee! Mattheüs 25:31-46 werd compleet verworpen door de Dienaar des Woords. Vers 40 werd vernietigd in deze preek: "En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan."
Maar daar werd met geen woord over gepredikt. Wereldmijding, wereldhaat, dat was het. Ik vind het een schande.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.