Marnix schreef:Jantjes schreef:Marnix,
Een uitdrukking van Calvijn was: ‘een christenhart moet zich hoger verheffen dan alleen maart bezig zijn met het zoeken naar de zaligheid van de eigen ziel’.
Dat doe ik ook niet. Waarom post je dit naar mij toe? Ik ben tegen een individualistisch geloof. Omdat ik ook de zaligheid van anderen zoek en de eer van God vertel ik hier wat ik in de Bijbel lees, en ben soms liefdevol kritisch als wat er gezegd wordt daarmee in strijd is.
Ik had dit naar jou gepost omdat ik bemerk dat jij overvloedig zegt een kind van God te zijn.
Door het zeggen een kind van God te zijn roept bij mij en ik weet bij veel andere vraagtekens op. Niettegenstaande is het goed om te zoeken en zekerheid ontvangen te hebben, maar het is en blijft een persoonlijke zaak wat niet aan een ander is uitteleggen, als dan alleen door de algemene lijnen in de bevinding en praktijk van het geloof.
Door dit laatste ‘bevinding en praktijk van het geloof’ te getuigen bemerkt een ander waar hij of zij staat in het geloofsleven en trekt daar zijn conclusies uit waar de ziel zich bevind.
Omdat Paulus ook de sportwereld gebruikte als voorbeeld, doe ik het ook. Je kan wel zeggen dat je een goed sportman bent, maar als je het bewijst in de praktijk dan ben je het echt en hoef je niet te zeggen in ben een goed sportman. Zo is het ook met een kind van God, de praktijk wijst dat uit. Daarom heeft ook Calvijn gezegd dat wij daar niet zo op moeten focussen maar onze ziel hoger verheffen tot God. Dus Gods eer bedoelen en afzien van je zelf of God alles en de mens niets.