Hervormingsdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 01 nov 2006 10:49

Wat is dat voor lied???

my question...
pobody's nerfect

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 01 nov 2006 10:59

6. Een Vaste Burcht
_Verse 1 / Een vaste Burcht is onze God / Een toevlucht voor de zijnen / Al drukt het leed al dreigt het lot / Hij doet zijn hulp verschijnen / De vijand rukt vast aan / Met opgestoken vaan / Hij draagt zijn rusting nog / Van gruwel en bedrog / Maar zal als kaf verdwijnen / _Verse 2 / Geen aardse macht begeren wij / Die gaat welras verloren / Ons staat de sterke Held terzij / Die God ons heeft verkoren / Vraag gij zijn naam zo weet / Dat Hij de Christus heet / Gods eengeboren Zoon / Verwinnaar op den troon / De zege is ons beschoren / _Verse 3 / Gods woord houdt stand in eeuwigheid / En zal geen duimbreed wijken / Beef satan Hij die ons geleidt / Zal u de vaan doen strijken / Delf vrouw en kinderen het graf / Neem goed en bloed ons af / Het brengt u geen gewin / Wij gaan den hemel in / En erven koninkrijken

BRON

Mooi he, Afbeelding

:mrgreen:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 01 nov 2006 11:01

Ik ken alleen vers 1. Menn zeg ;)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 01 nov 2006 11:08

delf vrouw en kinderen het graf....... Ik zing niet mee en ik denk dat anderen het niet menen.

Het gaat hier om het werk van satan.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 01 nov 2006 11:10

Omega schreef:
delf vrouw en kinderen het graf....... Ik zing niet mee en ik denk dat anderen het niet menen.

Hoe bedoel je?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 01 nov 2006 11:11

Haha, ik ken ook alleen vers 1 geloof ik.

Waarom?
pobody's nerfect

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 01 nov 2006 11:20

Hoe bedoel je?

Satan bindt ons aan de aardse beslommeringen en genoegens, resp. vrouw, kinderen, goed, bloed, goud en zilver. Vandaar de opmerking van Luther: Wij gaan ten hemel in en erven koninkrijken. Er is ons een veel beter lot beschoren.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 01 nov 2006 11:24

Omega schreef:
Hoe bedoel je?

Satan bindt ons aan de aardse beslommeringen en genoegens, resp. vrouw, kinderen, goed, bloed, goud en zilver. Vandaar de opmerking van Luther: Wij gaan ten hemel in en erven koninkrijken. Er is ons een veel beter lot beschoren.

Ja, maar ik blijf het 'delf vrouw en kinderen het graf' niet begrijpen?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 01 nov 2006 11:40

rosalie83 schreef:
Omega schreef:
Hoe bedoel je?

Ja, maar ik blijf het 'delf vrouw en kinderen het graf' niet begrijpen?
Volgens mijn totaal onkundige idee, staat er zoiets als "He, satan, je gaat je gang maar, do your best, maar ons krijg je niet klein"

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 01 nov 2006 11:42

Dat gaat om dingen die de Satan doet:

'delf vrouw en kinderen het graf, neem goed en bloed ons af. maar: het brengt u geen gewin. (de acties van satan dus) want wij gaan de hemel in, en erven koninkrijken.'

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 01 nov 2006 11:50

Ik snap hem :)
pobody's nerfect

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 01 nov 2006 16:29

dan nog meen ik dat niet als ik dat zing....

ik zie de vrouwen en kinderen van de gemeente al in het graf verdwijnen...

verder vind ik het een mooi lied hoor en ken ik gelukkig alle versjes nog uit mn hoofd.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 nov 2006 18:45

Mee eens, het is net als veel andere psalmen vrij bot om dit gedachtenloos mee te zingen. Aan de andere kant Luther kon wat zeggen. Hij heeft verschillende van zijn kinderen inderdaad naar het graf moeten dragen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2006 01:13

Uiteraard hebben we in de GKV een andere berijming. 2 versies zelfs

De een: Rooft men eer en goed, ja vrouw, kind eb bloed. Het baat satan niet. God die ons offer ziet, doet ons zijn rijk beerven.

De ander:

Al staat de vijand klaar, hoe groot ook het gevaar, voor leven, eer, gezin, hij werft toch geen gewin: wij erven 't rijk des Heren.

Ik vind het juist heel mooi, wat is de moeite met dit lied? Wat er ook gebeurt, zelfs al overkomen ons de ergste dingen, in dat alles zijn wij toch meer dan overwinnaars door Hem die ons heeft liefgehad. Ziekte noch dood noch engelen noch machten kunnen ons scheiden van de liefde van Hem. Dat is wat Luther hier aangeeft... en in het tijd waarin kindersterfte en mensen die in de bloei van hun leven overlijden veel normaler is dan nu, en gelovigen ook stierven om hun geloof, is het al helemaal begrijpelijk dat hij dit schrijft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 nov 2006 09:49

Ja dat klopt ook allemaal wel.
Maar ik denk wel dat het zo is dat de meeste mensen dit tegenwoordig een beetje gedachteloos zingen. Zoals wel meer liederen overigens.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”