Hervormingsdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Hervormingsdag

Berichtdoor diak2b » 31 okt 2006 01:18

Moge de herinnering aan Luthers bedoelingen een levend baken zijn en blijven in jullie geloof, broeders en zusters, en ik bid dat we eens weer als één lichaam kunnen bidden tot ons aller Heer.

een gezegende hervormingsdag gewenst.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 okt 2006 12:09

We zullen in het Hemelse Koninkrijk als één lichaam bidden tot onze Lieve Heer :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 31 okt 2006 12:55

Dank je.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 31 okt 2006 14:17

Wanneer is het Hervormingsdag? :oops:

(wij doen daar niet aan ofzo denk ik ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 31 okt 2006 14:22

MissF schreef:Wanneer is het Hervormingsdag? :oops:

Oeps! Dat moet je toch weten eigenlijk? Dat is vandaag!! Op 31 oktober 1517 verzette Luther zich tegen de RK-kerk! Je weet ook niet dat Luther stellingen plakte of timmerde (dat weet ik dan weer niet ;)) tegen de kerk in Wittenberg?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 okt 2006 16:01

rosalie83 schreef:
MissF schreef:Wanneer is het Hervormingsdag? :oops:

Oeps! Dat moet je toch weten eigenlijk? Dat is vandaag!! Op 31 oktober 1517 verzette Luther zich tegen de RK-kerk! Je weet ook niet dat Luther stellingen plakte of timmerde (dat weet ik dan weer niet ;)) tegen de kerk in Wittenberg?

Dat laatste is waarschijnlijk een broodje aap, maar inderdaad werden op 31 oktober 1517 de stellingen bekend.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 okt 2006 16:22

Bij ons is het afgelopen zaterdag al herdacht in een dienst. Dit is gedaan omdat het morgen dankdag is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 31 okt 2006 16:54

En wat vinden jullie moe er nog eens een vervolg Hervorming komen?

Wie timmert vandaag de 95 stellingen ?Het geheim van de tienduizenden ijveraars voor de Wet ...Is het gek, ketters of profetisch om in de kerk van vandaag (van ultra-gereformeerd tot evangelisch en van reformatorisch tot rooms-katholiek(RK) ofvrijzinnig) te durven spreken over de noodzaak van Thora-getrouw ?Over opwekking en de les uit het Bijbelboek Handelingen gesproken : de eerst tienduizenden gelovigen waren vurige ijveraars voor de Wet!
• Hoewel de Bijbel inderdaad leert dat niemand behouden wordt en in de hemel komt door het doen van Gods geboden maar door genade, mag het spreken van de Bijbel over Gods verbond en geboden in christelijke kring wel eens met de grootste spoed op de persoonlijke agenda of gemeente-agenda geplaatst worden voor op zijn minst een herevaluatie van prediking, evangelisatie en pastoraat.

Tweeduizend jaar na de gebeurtenissen in het boek Handelingen blijken weinig gelovigen te beseffen dat de eerste tienduizenden discipelen van de Messias vurig Thoragetrouw waren. In menige evangelische en charismatische theologie wordt net gesproken alsof het boek Handelingen alleen uit hoofdstuk 2 bestaat waarin gesproken wordt over het vervuld zijn met de Heilige Geest en het spreken in tongen,terwijl reformatorische theologie de indruk wekt alsof de mens in Handelingen bij zijn eeuwige redding en behoud passief is en blijft.Het hele boek Handelingen laat echter zien hoe belangrijk de apostelen de laatste opdracht van hun meester de Messias serieus genomen hebben en lieten zien hoe belangrijk het was om vurig Thoragetrouw te zijn en blijven.
Bij het woord opwekking denkt ieder gelovige of iedere kerk weer aan iets anders. Zo is ook het geval bij het Bijbelboek Handelingen : menige evangelicaal denkt bij dit boek vrijwel uitsluitend aan de Geestesgaven van profetie en spreken in tongen. Vrijwel uitsluitend in messiaans-joodse kring hoort men het geluid dat gelovigen eens meer na moeten denken over de belangrijke signalen uit dit boek over deThora-getrouwheid van de eerste tienduizenden gelovigen.

Hierbij dan een hernieuwde aanslag van 95 stellingen tegen onvoldoende Bijbelgetrouwheid in de tijd van de Reformatie.

De Reformatie heeft er goed aan gedaan om de genade van God weer centraal te stellen, maar had nooit de geboden de deur uit moeten gooien. Dat heeft de Messias nooit gedaan. Dat past niet bij de eenheid van het Oude en Nieuwe Verbond. Dat past eenvoudigweg niet bij Gods Verbond met Israël, waarbij de volken zich mogen aansluiten. Het boek Hebreeën maakt ons duidelijk dat God door Zijn Geest nog altijd Zijn geboden in ons hart wil schrijven, ondanks het vergevende offer van Zijn Zoon, de Messias der wereld.

Trek de goede conclusies uit 2000 jaar kerkgeschiedenis ! Thoragetrouw is niet wettisch, maar gewoon gehoorzaamheid aan het verbond (beriet, ברית). In plaats van Thora-getrouw zou je ook 'verbond'-getrouw (of chasied, חסיד )kunnen zeggen omdat verbond en geboden naadloos met elkaar verbonden zijn. Het unieke van het Gods verbond is dat Hij hetzelf introduceert met Zijn verlossing en bevrijding (uit Egypte).
• Het is dus niet zo dat God van Zijn volk verwacht dat zij de geboden doen om daarmee verlossing of genade te verkrijgen, ze zijn verlost, maar niet van het bewaren van Gods geboden!
• Eigenlijk hoort men vandaag de dag alleen bij de herstelbeweging van de messiaans-joodse beweging dat de mens Gods geboden moet bewaren.
• Binnen een beperkte christelijke kring vindt men het best nog wel aardig dat de messiaans-joodse gelovigen naar de wortels van hun geloof terugkeren, maar een grote meerderheid binnen christelijke kring acht het niet nodig om binnen prediking en pastoraat op te roepen om Gods verbond en geboden te bewaren. Intengendeel, het bewaren van Gods geboden wordt zelfs wettisch en ketters genoemd.
• De overtuiging dat God zegen belooft op het bewaren van Zijn geboden en waarschuwt voor vloek bij het overtreden van Zijn geboden, is in veel geloofsdenken ver op de achtergrond gezet, in de vergetelheid geraakt of ronduit afgewezen. Dat is dan ook de reden van toenemende wetteloosheid en hopeloos, ongelukkige relaties en situaties waar God en Zijn Woord naar de rand of over de rand van het bestaan is geschoven.
• Het is welhaast onbegrijpelijk dat men in zoveel kerken zo furieus anti-Thora is. Uiteraard is het heel goed en Bijbels dat men in de kerken hun gelovigen wil waarschuwen dat de mens alleen uit genade door het geloof behouden wordt. Maar het wordt al stiller als men hardop zegt dat de Messias geen enkel klein gebod heeft afgeschaft en zelfs bij Zijn laatste opdracht geleerd heeft dat we de volkeren moeten leren te onderhouden wat Hij bevolen heeft. Dan komt al gauw het scheldwoord ketters uit de kast om er niet weer in terug gelegd te worden. Jammer dat men in menige kerk niet het huiswerk over wil doen van 2000 jaar kerkgeschiedenis. In de eerste eeuwen van die geschiedenis zijn immers de Sjabbat, Bijbelse feesten, geboden afgeschaft en zijn de zondag, de alternatieve (onbijbelse) feesten van kerst, pasen en pinksteren ingevoerd en heeft men de kinderdoop bedacht en sindsdien worden deze nieuwe verworvenheden als Bijbels met hand en tand verdedigd. Alle verweer vanuit de Bijbel wordt dan afgedaan met het antwoord dat we nu leven onder het Nieuwe Verbond. De uitdagende vraag aan ons allemaal is echter om vanuit de Bijbel aan te tonen of het Oude Verbond is afgeschaft en wanneer en wat er nu eigenlijk nieuw is aan het Nieuwe verbond. Veel sukses met uw onderzoek en bewijsvoering !
Terug naar de wortels van het geloof voor een gezegender leven. Ernstige consequenties voor gelovige zonder het stuur van Gods verbond en geboden. Voor gelovigen zijn de keiharde consequenties niet te overzien als Gods geboden niet gebruikt worden in de strijd tegen zonde, verleiding en duisternis en de wandel in het licht.
Lees hier verder http://home.planet.nl/~velde755/geloven/tekst4t.htm

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 31 okt 2006 20:20

Het spijt me hoor Jantjes, maar het begint me een beetje tegen te staan dat je te pas en te onpas over 'de wet' begint.

Verder stonden we er op de basisschool altijd wel bij stil. In de kerk zal het morgenavond ook wel even genoemd worden, maar doen we er verder niets bijzonders mee.
Jammer eigenlijk. Die Luther is toch een interessant persoon met interessante acties geweest ;)
pobody's nerfect

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 31 okt 2006 21:32

Jo'tje schreef:Het spijt me hoor Jantjes, maar het begint me een beetje tegen te staan dat je te pas en te onpas over 'de wet' begint.

Ja ik begrijp je Jo'tje
Het is bij mij net andersom
Ik zoek U met mijn gehele hart, laat mij van Uw geboden niet afdwalen.
Ik heb Uw rede in mijn hart verborgen, opdat ik tegen U niet zondigen zou.

Als je van ‘Zijn Verbond’ niet weet staat de wet je tegen en val je buiten de erfenis.
Wij worden door genade zalig, maar niet buiten de Verbond geheimenissen, daar staat zelf van: ‘Gij scheldt de vervloekte hovaardigen, die van Uw geboden afdwalen’, dat is toch geen geringe taal meen ik. Het antoniemen is dit: En ik zal wandelen in de ‘ruimte’, omdat ik Uw bevelen gezocht heb.

Ik hoop dat je ooit ook in de ‘ruimte’ van dat Testament mag erven.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 31 okt 2006 22:06

Voor de zoveelste keer: ik heb niks tegen de wet. Ik vind het alleen ongepast om het altijd en overal voorop te stellen, in wat voor discussie dan ook. Er is meer in het evangelie dan alleen maar wet. Hoe belangrijk die wet ook is. Daar wil ik absoluut niet aan afdoen. Maar dat wil je geloof ik niet echt inzien.
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 31 okt 2006 23:51

Tja, op de basisschool werd het wel gedaan hoor, geloof ik. En op de zondagssschool waar ik leiding was ook. Maar tegenwoordig zou ik niet weten waar ik er nog iets aan moet doen ;)
Misschien dat ze morgen of zondag een lied zingen, na de dienst, dat dacht ik wel. Maar sorry, ik ben er idd niet geweldig van op de hoogte ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2006 08:24

We hadden er gisteren een mooie bezinnig over tijdens het wij-ding hier op het werk. Met het wat opmerkelijke thema: Paulus en de beamer. Over hervormingsdag en de beeldcultuur. Zal misschien een beetje vaag klinken maar het zat goed in elkaar. Het ging over het goede van de reformatie maar ook over dieptepunten, zoals de beeldenstorm... en dat werd een beetje doorvertaald naar de beeldcultuur van nu, de Bijbelse viisie op het gebruienk van beelden in diensten etc. Wel boeiend.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 01 nov 2006 09:53

ik vind het altijd zo erg als we in de kerk (de zondag na 31-10 ofzo) moeten zingen van: delf vrouw en kinderen het graf....... Ik zing niet mee en ik denk dat anderen het niet menen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 01 nov 2006 10:48

tweetietwee schreef:ik vind het altijd zo erg als we in de kerk (de zondag na 31-10 ofzo) moeten zingen van: delf vrouw en kinderen het graf....... Ik zing niet mee en ik denk dat anderen het niet menen.

Wat is dat voor lied???

Terug naar “Archief”