Dominees uit de Chr. ger.kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 09 okt 2006 17:36

mw schreef:ik las het ja. Hij mag dan beroepen worden (aangeraden word 4jr)
ik hoop dat hij bedankt (maar dat is eigenbelang :oops: )

*sluit aan
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 30 okt 2006 22:18

Beroepen te:DAmwoude,Ds.L.W.van der Mey te Driebergen
Urk(Maranatakerk),Ds.A.C.Uitslag te Kerkwerve
Bedankt voor:s Gravenzande,Ds.P.D.J.Buys te Harderwijk

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 31 okt 2006 10:55

Urk barst van de dominee's, omdat dat grote gemeenten zijn, en wij hebben in ruim 100 jaar 1 dominee gehad. Die na 4 jaar weg ging.

Ken iemand Ds. H. Klomp? Hebben wij woensdagavond. Schijnt goed te zijn.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 31 okt 2006 10:59

L'être extraterrestre schreef:Urk barst van de dominee's, omdat dat grote gemeenten zijn, en wij hebben in ruim 100 jaar 1 dominee gehad. Die na 4 jaar weg ging.

jaknikken . Ben blij voor jullie dat er dan as woensdag iemand is!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 31 okt 2006 15:35

gaan we dan nu eens kijken hoeveel zielen er dan op Urk zijn en hoeveel in jullie gemeente? Ik gun jullie van harte een dominee, maar ik gun ons ook geen 3 overspannen predikanten.Nu is er genoeg over gezegd. Jullie hebben een predikant nodig, wij ook. Klaar

ds H Klomp is idd goed. Afgelopen zondag nog gehoord. Is goed te volgen
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 31 okt 2006 16:53

L'être extraterrestre schreef:Urk barst van de dominee's, omdat dat grote gemeenten zijn, en wij hebben in ruim 100 jaar 1 dominee gehad. Die na 4 jaar weg ging.

Als jullie gemeente nooit beroept,zullen jullie ook nooit meer een dominee krijgen.Ik weet dat jullie gemeente klein is en ook niet groeit.Jammer.Maar Urk Maranatakerk heeft ruim 3300 leden dus is een vierde predikant echt niet overbodig

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 31 okt 2006 20:12

Hallo zeg, doe eens niet zo aanvallend tegenover l'être.
Ze zegt er zelf al bij: omdat het grote gemeenten zijn.
Dat zegt toch niet dat jullie dominees voor hun neus wegkapen?
Ik kan me indenken dat het vervelend is om in een gemeente te zitten waar vaak langer géén dominee staat dan wel. En dat het dan behoorlijk frustrerend kan zijn om te zien dat er om de haverklap één naar Urk gaat, hoe begrijpelijk dat ook is.

Bij ons zal er binnenkort meer bekend gaan worden over een op te stellen tweetal.
pobody's nerfect

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 31 okt 2006 20:13

blaarkop schreef:Als jullie gemeente nooit beroept,zullen jullie ook nooit meer een dominee krijgen.Ik weet dat jullie gemeente klein is en ook niet groeit.Jammer.Maar Urk Maranatakerk heeft ruim 3300 leden dus is een vierde predikant echt niet overbodig
3300 leden?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 31 okt 2006 22:19

@Jo'tje.... niemand doet aanvallend. Maar ik word er echt kriegel van dat er steeds over gezeurd word.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 31 okt 2006 23:23

Wat betreft het te kort aan predikanten. Dat is er nu dus wel. Een jaar of 15 geleden was dat er niet echt. Kandidaten moesten dan wel eens een jaar wachten op een gemeente.

Onze oud predikant Brienen is in die tijd naar Frankrijk gegaan. Hij was zondag bij ons. Hij vertelde dat toen in Frankrijk een groot te kort aan predikanten was. Nu is het daar eigenlijk zo als het toen bij ons was.

Wellicht dat bij ons ook weer een grotere groep kandidaten zal komen in de toekomst. Al moet het dan natuurlijk ook nog financieel haalbaar zijn voor een gemeente om een predikant te betalen. Misschien zouden grotere gemeenten in dat kader wel mee kunnen helpen met de kleinere buurgemeenten door misschien een deel van het "salaris" (ben het goede woord kwijt) te betalen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 31 okt 2006 23:30

Net zoiets als nu met Antwerpen gebeurd eigenlijk? Die gemeente is ontstaan vanuit Eindhoven geloof ik en Eindhoven hoort (logisch :P) bij classis Utrecht en die hebben zeer nauwe contacten. Ook financieel.
pobody's nerfect

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 31 okt 2006 23:34

Dat van Antwerpen weet ik zo niet. Zou ik elders even na kunnen vragen. Maar het hoort inderdaad wel bij die classis.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 31 okt 2006 23:36

Heb het toevallig pas gehoord omdat we met de jeugd daar in de gemeente waren. Dominee Groeneveld, van Antwerpen, preekt best vaak bij ons. Ik luister heeeel erg graag naar hem :)
pobody's nerfect

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 31 okt 2006 23:41

Ik heb wel eens een TV dienst van hem gezien. Was wel leuk :)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 01 nov 2006 08:42

mw schreef:gaan we dan nu eens kijken hoeveel zielen er dan op Urk zijn en hoeveel in jullie gemeente? Ik gun jullie van harte een dominee, maar ik gun ons ook geen 3 overspannen predikanten.Nu is er genoeg over gezegd. Jullie hebben een predikant nodig, wij ook. Klaar

ds H Klomp is idd goed. Afgelopen zondag nog gehoord. Is goed te volgen
Ik misgun het Urk ook niet (ja, dan moet je maar niet reageren hoor) en het zou ook niet reëel zijn als wij wel een Ds. zouden hebben en jullie niet, maar daarom is het nog wel jammer.

Overigens kunnen wij geen predikant betalen. En het voordeel van geen Ds. hebben is dat je iedere week een ander hebt staan, dus niet 1 visie op je afkrijgt. Wij hebben een hele fijne pastoraal werker (Ds. G. van 't Spijker, hij is met emeritaat wegens ziekte maar helpt onze gemeente) en we hebben een consulent toegewezen die 2,5 uur rijden woont dacht ik.

Maar dan nog steeds is het jammer. Urk pak ik als voorbeeld omdat dat het meest voor de hand liggend is. Als ik Staphorst had genomen had jij ook niets gezegd.

Terug naar “Archief”