Tarot e.d.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 30 okt 2006 18:36

kurtyo schreef:Hm. Voor jou is dat wellicht gelukkig. Toch begrijp ik de angst van zovelen niet helemaal. Een wiccan heeft misschien angst of negatieve gevoelens zodra het om het christendom gaat. In wezen streven beide religies - wicca als onderdeel van het neopaganisme - naar het goede en positieve. Wicca is niet gericht op de kwade, zwarte magie en tevens niet op het misbruiken van die magie e.d. Occultisme is m.i. dan ook een te breed begrip, alles valt daaronder, of het nu wit of zwart is. Dat het misschien makkelijk is om naar de duistere kant te trekken wil niet zeggen dat daarmee alle verdieping verkeerd is.

Zowel witte en zwarte magie valt inderdaad onder occultisme. Over witte magie weet ik niet zo heel veel. Zelf ben ik alleen in aanraking geweest met zwarte magie. Witte magie wordt in die kringen ook niet al te serieus genomen. Verdieping hoeft niet verkeerd te zijn, maar de kans dat je gegrepen wordt door het kwade is groot. Het begon bij mij ook als interesse.
Auf Wiedersehen!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 30 okt 2006 19:36

Witte en zwarte magie is net water en vuur... Ze moeten niets van elkaar hebben.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 30 okt 2006 19:45

L'être extraterrestre schreef:Witte en zwarte magie is net water en vuur... Ze moeten niets van elkaar hebben.

hmm, weet ik niet. Het gebeurt nogal eens dat wit overstapt naar zwart. andersom komt nauwelijks voor.
Auf Wiedersehen!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 30 okt 2006 20:06

Witte magie keurt zwarte magie af. In alle opzichten. Zwarte vind witte magie feministisch gezemel.

Als ik het goed begrepen heb.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 30 okt 2006 20:16

L'être extraterrestre schreef:Witte magie keurt zwarte magie af. In alle opzichten. Zwarte vind witte magie feministisch gezemel.

Als ik het goed begrepen heb.

zo zie ik het ook :)
what the soul hides, blood tells

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 31 okt 2006 10:45

Misschien trekt Wicca me wel omdat je, in harmonie met de natuur, bepaalde dingen kunt bereiken. Noem het macht.

Is Gods liefde zo onbereikbaar voor je dat je het zoekt bij Zijn tegenstander? Wicca is niets anders dan een wolf in schaapskleren. Onder dat prachtige witte uiterlijk ligt een diepe haat t.o.v. de zoon van God, Jezus Christus. Waarom? Omdat Jezus de enige weg is waardoor wij zalig kunnen worden en eeuwig leven. Dat is nu precies wat satan niet wil. Geloof in Jezus Christus en LEEF. Niet alleen in harmonie met de natuur, maar ook in harmonie met je naaste, vanuit de liefde van Christus. Macht? Het brengt alleen diepe ellende, afgunst en somberheid.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 31 okt 2006 10:51

Omega schreef:
Misschien trekt Wicca me wel omdat je, in harmonie met de natuur, bepaalde dingen kunt bereiken. Noem het macht.

Is Gods liefde zo onbereikbaar voor je dat je het zoekt bij Zijn tegenstander? Wicca is niets anders dan een wolf in schaapskleren. Onder dat prachtige witte uiterlijk ligt een diepe haat t.o.v. de zoon van God, Jezus Christus. Waarom? Omdat Jezus de enige weg is waardoor wij zalig kunnen worden en eeuwig leven. Dat is nu precies wat satan niet wil. Geloof in Jezus Christus en LEEF. Niet alleen in harmonie met de natuur, maar ook in harmonie met je naaste, vanuit de liefde van Christus. Macht? Het brengt alleen diepe ellende, afgunst en somberheid.
Geloven niet he? Geloven brengt geen twijfel, geloven brengt geen haat, gelovige mensen hebben diep respect voor elkaar, gelovige mensen gaan met iedereen om alsof zij het zelf zijn, gelovige mensen zijn niet hypocriet, God, GOEDHEID, laat toe dat de wereld zichzelf verdoemd.

Geloven/God = liefde? Ik ben bezig met het verwerkingsproces...

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 31 okt 2006 10:56

Geloven = liefde? Ik ben bezig met het verwerkingsproces...

Je moet geloven niet verwarren met gelovigen. Helaas zit daar soms een enorme discrepantie tussen. Gelovigen kunnen je kwetsen. Gelovigen die leven vanuit het ware geloof in Jezus Christus kun je altijd herkennen. Dat zijn beelddragers van God, ondanks hun zonden.

Staar je overigens niet blind op mensen, maar richt je blik op Christus die Zijn leven ook voor jou heeft gegeven. Weet je wat geluk is? Hem te kennen, te aanbidden en te dienen. Daar zul je nooit spijt van krijgen. Er gaat een nieuwe wereld voor je open. Je zult verbaasd zijn. Nee, verbijsterd...
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 31 okt 2006 10:59

Omega schreef:
Geloven = liefde? Ik ben bezig met het verwerkingsproces...

Je moet geloven niet verwarren met gelovigen. Helaas zit daar soms een enorme discrepantie tussen. Gelovigen kunnen je kwetsen. Gelovigen die leven vanuit het ware geloof in Jezus Christus kun je altijd herkennen. Dat zijn beelddragers van God, ondanks hun zonden.

Staar je overigens niet blind op mensen, maar richt je blik op Christus die Zijn leven ook voor jou heeft gegeven. Weet je wat geluk is? Hem te kennen, te aanbidden en te dienen. Daar zul je nooit spijt van krijgen. Er gaat een nieuwe wereld voor je open. Je zult verbaasd zijn. Nee, verbijsterd...
In wezen zou iedere christen dat moeten doen. En wat is het resultaat? Datgene wat ik zojuist opnoemde! Hoe kan het christelijk geloof het juiste zijn, terwijl er zoveel ellende is veroorzaakt door ons?

Ik doe overigens vorlijk mee hoor, dus ik baal ook van mezelf. Ik doe mijn best, maar jah...

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 31 okt 2006 11:06

Omega schreef:Wicca is niets anders dan een wolf in schaapskleren. Onder dat prachtige witte uiterlijk ligt een diepe haat t.o.v. de zoon van God, Jezus Christus. Waarom? Omdat Jezus de enige weg is waardoor wij zalig kunnen worden en eeuwig leven. Dat is nu precies wat satan niet wil. Geloof in Jezus Christus en LEEF. Niet alleen in harmonie met de natuur, maar ook in harmonie met je naaste, vanuit de liefde van Christus. Macht? Het brengt alleen diepe ellende, afgunst en somberheid.

Hier ben ik het helemaal mee eens. maar bedenk wel dat dát erg moeilijk is. Helemaal als je ermee in aanraking bent geweest. Ik ben het met Omega eens, alleen kan ik het niet met heel mijn hart onderschrijven. Daar zit helaas nog een verschil in, ook nog het verwerkingsproces.
Auf Wiedersehen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 okt 2006 12:02

Is Gods liefde zo onbereikbaar voor je dat je het zoekt bij Zijn tegenstander?
Het was voor mij de reden ja, maar nog veel meer 'als die God van die christenen net zo is als zijn gelovigen, dan kan Hij geen God van Liefde zijn'.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 31 okt 2006 13:58

Raido schreef:
Is Gods liefde zo onbereikbaar voor je dat je het zoekt bij Zijn tegenstander?
Het was voor mij de reden ja, maar nog veel meer 'als die God van die christenen net zo is als zijn gelovigen, dan kan Hij geen God van Liefde zijn'.

God is wel goed, maar Zijn grondpersoneel deugt niet.....
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 31 okt 2006 15:51

Omega schreef:

Blablabla, maar helaas geen enkel zinnig argument. Als het goed is (!) is er bij witte magie géén sprake van haat. En je moet aanhangers dan ook niet verwarren met de religie zelf (ja, dat zijn je eigen woorden).

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 31 okt 2006 19:28

sluit me aan bij kurtyo, ook al ben ik het wat betreft gevaar etc ook wel eens met Omega.

Je kan het christelijk geloof wel aanprijzen en wicca compleet afkraken, maar andersom wordt dat met dezelfde redenen gedaan. Elkaar zwart maken terwijl je allebei vindt dat je wit bent.
what the soul hides, blood tells

sela

Berichtdoor sela » 31 okt 2006 20:13

scheelt natuurlijk weer dat dit refoweb is. dacht ik zo..

Terug naar “Archief”