Is tijd geschapen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reform
Moderator

Is tijd geschapen?

Berichtdoor reform » 30 okt 2006 17:23

Is tijd volgens jullie geschapen..? Zijn hier bijbelse argumenten voor te vinden?

Ik denk dat de tijd niet is geschapen. Mijn inziens is tijd een abstracta....namelijk de opeenvolging van handelen. Als God handelt is er tijd. Als God niet zou handelen, zou er geen tijd zijn.
Als God de tijd heeft geschapen (een abstracta), moet hij ook andere abstracta geschapen hebben (zoals kwaad). Dan zou God de auteur van de zonde zijn.
Afbeelding

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 30 okt 2006 17:29

verschil tussen dag/nacht zorgt voor "tijd".

Snelheid, ruimte en herhaling zorgen voor tijd.

Instelling zon en maan zorgen voor een ritme, en daarbinnen kunnen zich dingen afspelen. De interval tussen de terugkerende elementen zorgt voor een tijdsprincipe.

Ik geloof mede daarom dat tijd inderdaad geschapen is.

Als je gaat kijken van "God laat de zon opkomen" etc dan zijn het inderdaad handelingen van God.
what the soul hides, blood tells

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 okt 2006 17:52

Hm, even een losse gedachte: bij een groeiproces is er sprake van tijd, maar bij een cirkelgang/volmaakt ritme hoeft dat niet zo te zijn.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 30 okt 2006 17:59

dan stopt de tijd met bestaan als de cirkel rond is en begint de tijd weer opnieuw.
what the soul hides, blood tells

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 okt 2006 18:04

Nou, als je tijd voorsteld als een lijn en eeuwigheid als een volmaakte cirkel hoeft dat niet zo te zijn. De cirkel is nooit rond om dan weer opnieuw te beginnen, dat is een perpetuum mobile dat nooit begonnen is en nooit eindigt en geen afzonderlijke punten kent.
Laatst gewijzigd door Aragorn op 30 okt 2006 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 30 okt 2006 18:04

Goed is toch ook niet geschapen....(dat is inherent aan God)
Tijd is inherent aan Gods handelen
Kwaad is opstand tegen het goede.

Ik geloof wel dat tijd er is (Er zijn periodes/intervallen: dag, maand, jaar), maar niet dat het geschapen is.
Laatst gewijzigd door reform op 30 okt 2006 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 okt 2006 18:06

Maar dat zou dus betekenen dat God vóór het bestaan van de tijd niets deed dan een beetje existeren, als een soort onbewogen beweger maar dan één die ook niets beweegt.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 30 okt 2006 18:11

Aragorn schreef:Maar dat zou dus betekenen dat God vóór het bestaan van de tijd niets deed dan een beetje existeren, als een soort onbewogen beweger maar dan één die ook niets beweegt.

God heeft altijd bestaan...de tijd komt er na. Het klopt eigenlijk wel wat je zegt. Alleen denk ik dat God en tijd samenvallen, want God handelt wel (neem ik aan).......ik weet het eigenlijk niet (dat is verborgen)
Laatst gewijzigd door reform op 30 okt 2006 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 okt 2006 18:14

Ja, het is natuurlijk ook een beetje króm om van 'vóór de tijd' te spreken, want dat is een typische tijdgebonden uitspraak. Wellicht zou 'buiten de tijd' beter zijn.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 30 okt 2006 18:17

Aragorn schreef:Ja, het is natuurlijk ook een beetje króm om van 'vóór de tijd' te spreken, want dat is een typische tijdgebonden uitspraak. Wellicht zou 'buiten de tijd' beter zijn.

Hehe idd 8) .
Afbeelding

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 30 okt 2006 23:59

wij hebben het begrip tijd benoemd, omdat wij sterfelijk zijn geeft ons dit houvast.Het begrip dag en nacht licht en donker is door YHWH geschapen voor ons welzijn. Zodoende kunnen wij de tijd bepalen en zo een beetje aanmodderen in de tijd die ons gegeven is.
Bij YHWH is er geen begrip van tijd , want Hij is zonder begin en zonder eind . Hij staat er boven, net zoals Hij boven de materie staat.

zonde - wat is zonde? dat is wat tegen bepaalde regels in gaat.......
precies hetzelfde is het met het begrip kwaad....... dat het kwaad geschiedt in de wereld kwam, kwam omdat wij tegen de God ingestelde regels ingingen. Want wij willen niet volgzaam zijn. Omdat we een eigen wil hebben gekregen willen we die volgen, en ons eigen begrip van goed en kwaad of rechtvaardigheid is vaak anders dan dat van de Eeuwige.
Wij hebben het begrip zelf de wereld ingeholpen..... omdat wij als mensheid het aardig verknald hebben ... :mrgreen:
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 okt 2006 12:00

Aragorn schreef:Ja, het is natuurlijk ook een beetje króm om van 'vóór de tijd' te spreken, want dat is een typische tijdgebonden uitspraak. Wellicht zou 'buiten de tijd' beter zijn.
Volgens mij staat er vaak 'van voor de grondlegging der wereld' ..

God heeft niet actief de tijd geschapen, Hij schiep het zo dat er dag en nacht is waar wij ons tijdsbegrip aan verankerd hebben.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 01 nov 2006 11:07

God benoemde dag en nacht. God schiep niet dag en nacht. Er staat geen 'bara' = scheppen, maar 'qara' = benoemen.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2006 13:55

Raido schreef:

Maar de tijd kan er ook best eerder geweest zijn dan deze wereld.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 01 nov 2006 14:16

Aragorn schreef:
Raido schreef:

Maar de tijd kan er ook best eerder geweest zijn dan deze wereld.

Maar er moet toch een tijd geweest zijn dat er geen tijd was 8)

Terug naar “Archief”