DE DUIVEL

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 30 okt 2006 12:57

Zoals ik al zei. :)

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 30 okt 2006 13:34

Collateral schreef:Zoals ik al zei. :)

Jammer dat je er niet op ingaat. 'Tijd' is een erg boeiend onderwerp!
Afbeelding

Collateral

Berichtdoor Collateral » 30 okt 2006 17:42

Ja, maar momenteel heb ik er te weinig van. :mrgreen:

Misschien post ik wel een keer in je nieuwe topic erover. ;)

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 30 okt 2006 18:16

Collateral schreef:Ja, maar momenteel heb ik er te weinig van. :mrgreen:

Haha. Ik ook eigenlijk niet :wink:
Afbeelding

Atje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Atje » 31 okt 2006 15:25

God heeft de duivel geschapen en toen de rug toegekeerd en uit de hemel verbannen. Wel grappig dat dat hetzelfde verhaal is als de mens die uit het paradijs werd verbannen. Zou het stiekem hetzelfde verhaal zijn?
Waarom is dat zo?

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 31 okt 2006 16:39

Atje schreef:God heeft de duivel geschapen en toen de rug toegekeerd en uit de hemel verbannen. Wel grappig dat dat hetzelfde verhaal is als de mens die uit het paradijs werd verbannen. Zou het stiekem hetzelfde verhaal zijn?

God heeft engelen geschapen. Er zijn engelen afvallig geweest, en daar is de duivel uit voort gekomen. De kwade engelen (die goed geschapen waren) hebben God dus de rug toegekeerd, en niet andersom. En de mens is door de duivel verleidt in het paradijs (dit kan dus niet hetzelfde verhaal zijn). Daarnaast is er voor de mens nog mogelijkheid op genade, zalig worden, en voor de afvallige engelen niet meer.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 03 nov 2006 20:46

ik vraag me af hoe het kan dat als God alles goed geschapen heeft, het kan dat er engelen God ongehoorzaam werden(worden) dat een mens nou ongehoorzaam is vind ik ook raar maar daar kan ik nog inkomen, maar engelen?

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 03 nov 2006 20:54

Waarom kun je er beter inkomen dat mensen ongehoorzaam zijn dan dat engelen ongehoorzaam zijn? Het principe is toch hetzelfde? Beiden zijn door God geschapen, beiden zijn goed -ja, volmaakt- geschapen en toch konden ze vallen...

Dat is de vraag waar Augustinus ook mee worstelde: God is volmaakt, alles wat hij doet/maakt is dus volmaakt en toch waren Zijn schepselen (mens én engel) "valbaar". Ik heb daar ook lang mee geworsteld, tot ik ging beseffen dat dit mij nergens bracht en dat ik het los moest laten, wilde ik mijn geloof niet verliezen. We moeten God God laten, Hij is zo groot, zo volmaakt dat wij Zijn beweegredenen nooit kunnen doorgronden.
(Van tijd tot tijd blijf ik er nog over piekeren, hoor, want zó gemakkelijk laat mijn verstand zich niet opzij zetten. :wink: )
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 03 nov 2006 21:00

LeChat schreef:Waarom kun je er beter inkomen dat mensen ongehoorzaam zijn dan dat engelen ongehoorzaam zijn? Het principe is toch hetzelfde? Beiden zijn door God geschapen, beiden zijn goed -ja, volmaakt- geschapen en toch konden ze vallen...

Dat is de vraag waar Augustinus ook mee worstelde: God is volmaakt, alles wat hij doet/maakt is dus volmaakt en toch waren Zijn schepselen (mens én engel) "valbaar". Ik heb daar ook lang mee geworsteld, tot ik ging beseffen dat dit mij nergens bracht en dat ik het los moest laten, wilde ik mijn geloof niet verliezen. We moeten God God laten, Hij is zo groot, zo volmaakt dat wij Zijn beweegredenen nooit kunnen doorgronden.
(Van tijd tot tijd blijf ik er nog over piekeren, hoor, want zó gemakkelijk laat mijn verstand zich niet opzij zetten. :wink: )

nou een mens is een sterfelijk wezen maar engelen zijn hogere wezens(geesten) dus die staan een tuk hoger dan mensen vind ik.

en ik worstel er niet mee hoor, ik heb het antwoord voor mezelf al maar ik wil mensen aan het denken zetten.

groeten marcel

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 03 nov 2006 21:05

Een mens is een sterflijk wezen ja, maar geloof jij niet dat hij ook een ziel/geest heeft, dat hij -om het eens lekker reformatorisch te formuleren- geschapen is voor een nimmer eindigende eeuwigheid?
Buiten dat: mensen én engelen zijn beiden schepselen, onderworpen aan Gods wil.

Wat is jouw antwoord dan?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 04 nov 2006 12:06

mijn antwoord zal wel weer niet goed ontvangen worden, maar ik geloof dat God het goede en het kwade schept, zonder het kwade kan het goede nooit aan het licht komen.

Jesaja 45 ver 7: Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

groeten marcel

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 04 nov 2006 17:09

ik heb vandaag de duivel in de gedaante van een kip gezien.. :lol:

Afbeelding

madel
Mineur
Mineur

Duivel

Berichtdoor madel » 04 nov 2006 22:13

De duivel, satan is een uitermate hoog geschapen hemelwezen. hij verkeerde in Gods nabijheid tussen de vlammende bergen. engelen en mensen hebben een vrije wil. ze zijn in staat om te kiezen. anders zouden we robotjes zijn. en dat is geenszins geval. ook is de duivel niet geprogrammeerd door God om te gaan zondigen. maar we zien tevens een bijbels principe ontstaan voor Gods troon. wie zich zelf verhoogt zal vernederd worden. Christus deed juist het tegenovergestelde en zal verhoogt worden.
zelf geloof ik dat de duivel nog steeds in de hemel is en bij de vergaderingen is in de hemel over het wereldgebeuren. hij heeft nog steeds toegang in de hemelse gewesten. alleen niet meer in Gods nabijheid. hiervan zijn diverse teksten voor aan te voeren. God overlegt zelfs met de satan.
ook geloof ik dat de satan de overste is van deze wereld. hij is de overste van de macht der wereld, de god van deze eeuw, aioon.
de duivel is zeer machtig en zal ook in de toekomst er alles aan doen om de wederkomst en het koningschap van Christus te verhinderen.
de duivel zal pas in de verre toekomst gedood worden. bij de wederkomst wordt hij gebonden voor een bepaalde tijd. daarna weer ontbonden en kan hij nog een keer optreden als diabolos. daarna zal hij vernietig worden net zo als zijn gevallen medeengelen en mensen die satan willens en wetens bijval schenken.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 04 nov 2006 22:25

Madel schreef:

zelf geloof ik dat de duivel nog steeds in de hemel is en bij de vergaderingen is in de hemel over het wereldgebeuren. hij heeft nog steeds toegang in de hemelse gewesten. alleen niet meer in Gods nabijheid. hiervan zijn diverse teksten voor aan te voeren. God overlegt zelfs met de satan.

Heb je daar ook aanwijzingen voor vanuit de Bijbel?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

fryskenfry
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

wat is dit moeilijk zeg!

Berichtdoor fryskenfry » 09 nov 2006 00:28

Toen ik vorige week op dit forum binnenkwam, had ik nog maar een klein zetje nodig om me met hart en ziel te storten op mijn nieuwe identiteit. Buiten het forum, in 'the real world' heb ik mijn bekering inmiddels ook beleden bij mensen die reageerden zoals de meeste gereformeerden zouden reageren op 'ik ben homo'.
Ik ben klaar voor Jezus en God, maar wil ik nu ook nog belijden dat de duivel bestaat?
voor degenen die mijn voorstellingspraatje gelezen hebben: in de vedas is de duivel verpersoonlijkt in Maya. al het wereldse wat aantrekkelijk is, maar je ook bindt aan de wereld en vervreemdt van het goddelijke. in mijn bevinding is de duivel niet zo machtig. hij spreekt tot mij door alcohol, tabak, vieze plaatjes, disco-verlichting inclusief house beats en hitsige vrouwen. maar het komt niet in mij op om tot hem te bidden.
alles wat je echt nodig hebt komt vanzelf.
we zijn te klein om te zien wat we zelf nodig hebben, maar kunnen zien wat de ander nodig heeft.

Terug naar “Archief”