Tarot e.d.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 okt 2006 19:46

verdieping is altijd goed, maar op een gegeven moment weet je inmiddels zoveel, en kan je zoveel, dat je er niet meer zonder kan. Je weet dingen, en zal dat altijd toepassen en herkennen. Het wordt een deel van je leven.

En het vervelende met magie is dat 99,9999% van de mensen niet sterk genoeg is om de magie te beheersen. Instead, de magie gaat mensen beheersen i.p.v. andersom.

Wicca is goed, bewust zijn van de natuur etc. In die zin is boedhisme ook goed. Maar zodra je dingen uit handen gaat geven met bijvoorbeeld tarotkaarten, glaasje draaien en bijvoorbeeld in de wicca de daadwerkelijke rituelen met cirkels trekken etc. is het houvast ver te zoeken.

Want dat roep je dingen op die buiten jezelf liggen. Je cree-ert dan een omgeving waarin je in aanraking komt met iets dat de mens tot nu toe nog bijna niet kent. De meest belangrijke kennis van die "buitenwereld" is vooralsnog vooral gericht op het contact leggen en het controleren van de situatie.

En iets wat je niet kent, kan je niet volledig doorgronden. Ook de intenties niet. Vaak is het dan ook zo dat je als mens niet volledig doorhebt wat voor vlees je in de kuip hebt. En dan kan je 15 zijn, of 50. Je blijft een mens, zwak en de geestelijke wereld ontgroeid.
what the soul hides, blood tells

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 29 okt 2006 20:25

Als ik dit topic over tarot lees, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat occultisme in al zijn heftige of minder heftige veschijningsvormen zwaar onderschat wordt, en me net iets te snel afgedaan wordt als bijgeloof of iets waar ook nog wel goede kanten heeft. Iets wat me doet huiveren.

De bijbel lijkt me hier erg duidelijk over. God waarschuwt hier in de bijbel niet voor niets zo vaak tegen. En, nogmaals, God waarschuwt niet tegen sprookjes. Als God iets al niet onderschat, moeten wij dat al helemaal niet doen

Enkele bijbelse voorbeelden uit de (bijbelse) realiteit.

De wonderen die de tovenaars (1e hoofdstukken Exodus) in Egypte deden waren geen trucjes of zo, of bijgeloof, dit wat occultisme ten voeten uit.

Het verhaal van Saul bij de spiritiste te Endor. Een sprookje? Nee, occulte realiteit die vandaag weer steeds meer de kop opsteekt. Overigens, dit kan niet afgedaan worden met de opmerking dat Samuel als gelovige die bij God is niet op te roepen zou zijn. Het betreft hier het in de occulte wereld bekende verschijnsel van een demon die verschijnt in de gedaante van Samuel.

Daniel 10:10-13:
10 En ziet, een hand roerde mij aan, en maakte, dat ik mij bewoog op mijn knieen, en de palmen mijner handen.
11 En Hij zeide tot mij: Daniel, gij zeer gewenste man! merk op de woorden, die Ik tot u spreken zal, en sta op uw standplaats, want Ik ben alnu tot u gezonden; en toen Hij dat woord tot mij sprak, stond ik bevende.
12 Toen zeide Hij tot mij: Vrees niet, Daniel! want van den eersten dag aan, dat gij uw hart begaaft, om te verstaan en om uzelven te verootmoedigen, voor het aangezicht uws Gods, zijn uw woorden gehoord, en om uwer woorden wil ben Ik gekomen.
13 Doch de vorst des koninkrijks van Perzie stond tegenover Mij een en twintig dagen; en ziet, Michael, een van de eerste vorsten, kwam om Mij te helpen, en Ik werd aldaar gelaten bij de koningen van Perzie.

Hier wordt een tipje van de sluier van de voor ons onzichtbare werkelijkheid opgelicht.

Handelingen 8, over Simon de tovenaar, lijkt me duidelijkt. Zou nu bij ons waarschijnlijk vallen onder de categorie witte magie. De bijbel keurt dit zonder meer af, en het wordt ook niet afgedaan als een sprookje of als bijgeloof, nee, dit is realiteit.

Dan een laatste voorbeeld (dit is maar een bloemlezing hoor) uit Hand. 16, over het meisje met de waarzeggende geest:

Hand. 16:16-18
16 En het geschiedde, als wij tot het gebed heengingen, dat een zekere dienstmaagd, hebbende een waarzeggenden geest, ons ontmoette, welke haar heren groot gewin toebracht met waarzeggen.
17 Dezelve volgde Paulus en ons achterna, en riep, zeggende: Deze mensen zijn dienstknechten Gods des Allerhoogsten, die ons den weg der zaligheid verkondigen.
18 En dit deed zij vele dagen lang. Maar Paulus, daarover ontevreden zijnde, keerde zich om, en zeide tot den geest: Ik gebied u in den Naam van Jezus Christus, dat gij van haar uitgaat. En hij ging uit ter zelfder ure.

Wat is er nu nog mooier dan een meisje dat zegt "deze mensen dienstknechten Gods de Allerhoogste zijn". Toch weet Paulus hier een boze geest te ontmaskeren. Boze geesten kunnen komen als waarheid sprekende engelen des lichts.
Juist deze geschiedenis heeft me geleerd zeer negatief tegenover dergelijke dingen te staan Ik weet haast wel zeker dat dit meisje vandaag de dag veel positiever beoordeeld zou worden dan in Hand. 16 het geval is. Bijgeloof, sprookje, witte magie? Nee, occulte realiteit.

Tenslotte: In Ef. 6:12 waatschuwt Paulus ons: "Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht." Een mooie tekst, alleen heb ik er nog nooit een predikant concreet over horen preken. Angst? Onkunde? Ongeloof in occultisme?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 okt 2006 20:36

mensen denken nog teveel in het materiele en datgene wat zichtbaar is.

Ikzelf leef veel meer met de gedachte aan een geestelijke wereld, al kan ik daar niet blij van worden (juist andersom vaak).

Om een songtekst te citeren die er wel op aansluit:
Swarming Spirits - Tourniquet schreef:Two spirits call my name
One from glory one from shame
Burning different flames

I must believe I am receiving
True words of light of the Christ

Swarms of Legions
Swarms of demons
Swarms at war today
Swarms to kill men
Swarms to bless them
Swarms that some obey

The Bible speaks of prayer
For those who have faith to dare
Jesus Christ is there

Swarms of Angels
Swarms of Devils
Swarms surrounding me
Swarms to kill men
Swarms to bless them
Swarms that we can't see

de wereld dwarrelt van engelen. Vorsten van koninkrijken en continenten, je kan het terugvinden in de bijbel en het is zojuist aangehaald.
Demonen, engelen. Beschermengelen. Verleidende engelen etc.
Lees "Brieven uit de hel" van C.S. Lewis en je krijgt ook een bepaalde interpretatie te zien.

Alle gedachten die je hebt komen niet zomaar ergens vandaan. Ik geloof dat sommige dingen die je ineens in je hoofd krijgt beinvloed zijn door geestelijke machten (of dat nu engelen van YHWH zijn of de andere engelen aka demonen even daargelaten).

Het is realiteit. Maar de mens ziet het niet, houdt zich er maar met mate mee bezig. Je ziet films over vampieren, demonen, geesten, allerlei demonische beesten in films als Buffy the Vampire Slayer, Charmed etc.
Je leert wat basisbegrippen, maar in grote lijnen verkondigen ze wel degelijk waarheid.

De wereld is er vol mee.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 29 okt 2006 21:07

Serenity schreef:

Je leert wat basisbegrippen, maar in grote lijnen verkondigen ze wel degelijk waarheid.

"Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld. Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God; En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is [de] [geest] van den antichrist, welken [geest] gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld" (1 Joh. 4).

Als we dit basisbegrip vasthouden, dan zijn we op de goede weg.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 okt 2006 21:53

precies, al heb je wel enige kennis nodig van wat er speelt in die spirituele wereld. Een term als "glaasje draaien" is vrij bekend, maar ik ben onder jongeren (lees: jonger dan 17) genoeg tegen gekomen die toch eigenlijk niet precies wisten wat het was en waar ze mee bezig waren. Ze vonden het spannend en interessant, maar wisten verder niet eens hoe en wat, en hoe gevaarlijk het eigenlijk was wat ze deden.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 30 okt 2006 07:22

Optimatus schreef:Zou wel makkelijk zijn met stofzuigen. Ik denk dat ik maar eens een Wiccawerkster ga zoeken...

Gekheid... Als dit soort dingen zou bestaan, dan zou het algemeen bekend en wellicht zelfs aanvaard zijn in deze postmoderne maatschappij. Daar komt overigens nog bij dat de filmindustrie er allang gebruik van zou hebben gemaakt, omdat een zo'n zweefmokkeltje een stuk goedkoper is dan al die special effects.

Ik steek inderdaad de draak met dit BIJGELOOF. Blijkbaar zijn er in Nederland nog steeds mensen die in al die nonsens geloven. In de eerste plaats hebben ze dan geen vertrouwen in God (Immers, als God voor je is, wie is dan tegen je?). Ik vertrouw op God en mijn tafels blijven gewoon keurig netjes op hun plek staan, mijn zwarte kat Miss James is ook geen heksenkat en de bezem is helaas nog geen alternatief voor het vliegtuig.

Ten tweede geven mensen die wel in deze nitwitterige oplichterij geloven doortrapte toverkollen als Jomanda en al die andere ellende dermate veel invloed dat ze hele volksstammen kunnen verleiden en er zelf alleen maar gigarijk van worden en dat over de ruggen van anderen. Anderen, die daar met open ogen intuinen omdat ze niet op God, maar op één of andere Tielse Tuttelbel of dat dat Tsjakkamonster vertrouwen...

Zwarte magie, wicca, enz. bestaat wel zeker als kracht. Het is niet bekend en aanvaard in deze moderne maatschappij omdat het een verborgen kracht is en men er niet over praat. Met CKV op school heb ik ook het een en ander over gehoord. Mensen die aan satanisme deden, er voorzichtig aan begonnen, en er heel moeilijk uitkwamen. Je wordt gevangen in een soort van psychologische kracht waar je niet uitkomt, waarschijnlijk dus gepaard met veel fobiën en dergelijke. Er schijnen vreselijke dingen te gebeuren binnen het satanisme en zwarte magie en dergelijke.

Maar zoals jij zegt, we moeten inderdaad op God vertrouwen en we er zo min mogelijk in moeten verdiepen.

Verder denk ik dat het zweven van tafels en dergelijke ook vooral 'tussen de oren zit'. Je verbeeldt je iets, maar ik vraag me af of het ook echt zo is. Ik geloof wel dat kunstenaars het een en ander kunnen doen (Rostelli is hier in de buurt ook bezig geweest en heeft meerdere weekenden de huisartsenpost overwerkt gemaakt...). Maar nogmaals, we moeten op God vertrouwen en ons vertrouwen niet in satan of of duistere krachten stellen.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 30 okt 2006 10:17

kurtyo schreef:
L'être extraterrestre schreef:Tjah, misschien om heel hard op mezelf in te praten dat ik er ver vandaan moet blijven? Het vervelende is ook nog wel dat vooral zwarte magie mij trekt, maar ik heb me tot nu toe eigenlijk alleen nog maar deels verdiept in witte magie. Voor zover er verschil is, maarik heb meer gelezen over wicca dan over satanisme.

An sich is dit heel herkenbaar. Ik word over het algemeen ook meer getrokken voor de donkere kanten van bijvoorbeeld magie e.d. Maar dat is nog niet echt een antwoord op de vraag waar de ongezond obsessieve fascinatie voor dergelijke zaken vandaan komt. Juist omdat je wel aangeeft christen te zijn (correct me if I'm wrong).
Ik zou het geen ongezonde obesessieve fascinatie willen noemen. Het boeit me. Ja.

De verdieping is altijd gevaarlijk. Ook al ben je 50, misschien als je goed in je vel zit, en je weet waar je mee bezig bent niet.

Onjuist, me dunkt. Je begint ergens, en vanaf dat punt bouw je op. Op dergelijke wijze hoeft verdieping in dergelijke zaken geenszins gevaarlijk te zijn. Als je als - bijvoorbeeld - christen jezelf verdiept in dergelijke zaken doe je dat vaak met de reden dat je wilt weten waarover je praat en wat je afwijst. In zo'n geval is een goed opgebouwde verdieping geen probleem denk ik. En als je je in dergelijke zaken verdiept omdat je een werkelijke interesse in die zaken hebt en omdat je zelf op zoek bent naar magie (wicca) of verlichting (spiritualiteit), dan is er al helemaal geen probleem, lijkt me. Mits je weet hoe je je moet verdiepen en mits je dat met mate doet.
Er zit altijd een risico aan vast. En ik geloof dat dat risico hoger word naarmate je meer problemen in de privésfeer hebt, ongeacht leeftijd, maar dat het risico ook hoger is als je jonger bent, omdat je dan moeilijker kunt bepalen wat je wel en niet kunt doen.

Dat is dus een veronderstelling die niet bij iedereen op hoeft te gaan.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 30 okt 2006 15:16

Duidelijk, dank je. Maar alsnog ben ik benieuwd waar de fascinatie vandaan komt (ik laat het ongezonde en obsessieve weg, dus m.a.w.: waar komt je interesse vandaan)?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 30 okt 2006 15:32

kurtyo schreef:Duidelijk, dank je. Maar alsnog ben ik benieuwd waar de fascinatie vandaan komt (ik laat het ongezonde en obsessieve weg, dus m.a.w.: waar komt je interesse vandaan)?
Geen idee. Waarschijnlijk van dezelfde plek als waar mijn interesse voor fotografie vandaan komt. (dat vind ik ook al jaren leuk zonder dat daar aanleiding voor is. )

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 30 okt 2006 16:03

kurtyo schreef:Duidelijk, dank je. Maar alsnog ben ik benieuwd waar de fascinatie vandaan komt (ik laat het ongezonde en obsessieve weg, dus m.a.w.: waar komt je interesse vandaan)?

Misschien kan ik deze vraag beantwoorden, zelf heb ik twee jaar in de wereld van het occultisme verkeerd en dat vrij diep. Mijn fascinatie kwam voort uit de drang om iets te zijn, beter gezegd om een hogere macht achter me te hebben. Dan kun je natuurlijk aandragen: zoek God! Maar ik was op dat moment doordrenkt van haatgevoelens tegenover God, dus dat was voor mij geen optie. Kortom: eenzaamheid, pijn en haat waren toen mijn motieven.

Gelukkig ben ik er nu dankzij Gods hulp uitgekomen.
Auf Wiedersehen!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 30 okt 2006 17:27

Hm. Voor jou is dat wellicht gelukkig. Toch begrijp ik de angst van zovelen niet helemaal. Een wiccan heeft misschien angst of negatieve gevoelens zodra het om het christendom gaat. In wezen streven beide religies - wicca als onderdeel van het neopaganisme - naar het goede en positieve. Wicca is niet gericht op de kwade, zwarte magie en tevens niet op het misbruiken van die magie e.d. Occultisme is m.i. dan ook een te breed begrip, alles valt daaronder, of het nu wit of zwart is. Dat het misschien makkelijk is om naar de duistere kant te trekken wil niet zeggen dat daarmee alle verdieping verkeerd is.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 30 okt 2006 17:33

zoals aangehaald in het stukje over "Christian Wicca" op wikipedia, is zelfs het christelijke gebed een soort "ritueel" en in feite ook "witchcraft".

Het feit dat het christendom zo enorm allergisch reageert op allerlei occulte elementen zorgt ook voor een weerstand. Samen met allerlei bekrompen gedachten van christenen, domheid, traditie, afkeer, intolerantie en hypocrisie zorgen ook voor een grote afkeer van wiccans van christenen.
Waar de christen spreekt over naastenliefde, daar zien wiccans niet veel van bij de gemiddelde christen.

Een drang om "iets" te zijn. Op zich wel ja, maar ook een drang naar harmonie, naar bezigheid, naar optimaal genieten van iets. Een levensdoel/richting hebben. En het is interessant omdat je zelf zo enorm betrokken bent bij allerlei rituelen en andere dingen. Iets wat je bijvoorbeeld bij het christendom veel minder hebt.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 30 okt 2006 17:54

Misschien trekt Wicca me wel omdat je, in harmonie met de natuur, bepaalde dingen kunt bereiken. Noem het macht.

Ik ben echt een natuurmens, maar zodra ik ook maar de woorden dierenliefde en milieuvriendelijk liet vallen op mijn strengchristelijke school, werd ik vierkant uitgelachen... :roll:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 30 okt 2006 17:56

Ik weet waar je op doelt - heb zelf reformatorisch onderwijs 'genoten'. Draag je overigens milieubewust gemaakte kleding? ;)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 30 okt 2006 18:02

Daar heb ik geen geld voor. Net zo min als voor biologisch eten. *snif*

En verder ben ik gewoon een domme muts die achter de rest aanhobbeld en een rijbewijs wil enzo.

En ik woon binnen een gezin--> niet haalbaar om biologisch te eten.

Terug naar “Archief”