Bij ons bijvoorbeeld is het zo geregeld dat er wat liederen zijn die ze niet geschikt vinden voor IN de dienst, dus die mogen dan alleen maar gezongen worden als intochtslied, vóór het votum&groet. Ik zou niet eens weten welke liederen dat zijn, maar ik vind het iets belachelijks.
Opw. of YFC wordt eigenlijk alleen in speciale diensten gezongen en dan moet het ook echt met het thema enzo te maken hebben. Maar pas hadden we bijvoorbeeld een preek die ging over je hart openstellen voor God. En dan daarna weer gewoon een psalm, terwijl je vanaf het begin van de preek al met 'open the eyes of my heart Lord' in je hoofd zit
Het was zo passend geweest. En op zo'n moment vind ik dat een kerk zich daarin teveel beperkt. (Al denk ik dat het de komende jaren flink zal gaan veranderen.)
ohja, dat herken ik!! zo gaat het bij ons ook...
maar ik vind het nog 'erger' als het orgel dan precies dat lied speelt dat zo precies mooi bij de preek past en wat je ook in je hoofd had.
en dat we het dan niet gewoon (mee)
zingen!!!
zo jammer, want dat maakt het dan helemaal 'af' he...
en inderdaad,
voor de dienst zingen we dan wel van die liederen, maar
in de dienst weer niet. ik snap het verschil niet zo eerlijk gezegd...
maar goed, we boeken langzaamaan vooruitgang... in hele speciale diensten zingen we wel eens een of twee van dat soort liederen
in de dienst. Een feest vind ik dat!!!
En volgende week hebben we 's avonds een evangelisatiedienst, met medewerking van onze 'eigen' praiseband.
Dubbel vind ik dan weer, dat dat alleen in zo'n dienst gebeurt. Stel je voor dat er 'buitenkerkelijken' of zoekenden geraakt worden en die willen vaker komen. Maarja, 'normaal' hebben we die band en die liederen niet in de kerk... Zal het ze dan niet heel erg tegenvallen? Want ergens doen we ons dan toch anders voor dan we zijn... Toch??