opwekking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 okt 2006 12:01

Best wel he ;)

Ik kan zelf best wel genieten van opwekking (en andere liedjes, ook van gewoon band-artiesten etc.)
Het ontzettend irritante aan opwekking in de originele vorm, is dat alles zoooo vaak herhaald wordt af en toe dat je er helemaal gek van wordt.
Maar gelukkig kun je dat in je eigen gemeente ofzo zo kort maken als je het zelf wilt.
pobody's nerfect

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2006 12:14

Misschien is dat het wel: dat herhalen, die halve mantra's, bijna indoctrinatie. Ik ga me opnieuw verdiepen in opwekking, wellicht dat ik tot een beter gefundeerde mening kan komen.

Bedankt voor de aanzet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 okt 2006 12:27

Jo'tje schreef:Zomaar even een lied wat in mij opkwam toen ik dit topic zat te lezen. Het geeft in ieder geval aan dat het ook bij opwekking niet altijd hiep hiep hoera halleluja is.
Ik wil heus niet zeggen dat Opwekking op en top oke is. Maar er zitten óók gewoon ontzettend mooie liederen bij.
Net zoals bij de psalmen, de liederen uit het liedboek, Hillsong etc. etc.
Zie het niet zo beperkt. De psalmen zijn bijzonder, want ze zijn gebaseerd op de bijbel. Maar ook andere geestelijke liederen kunnen hartstikke opbouwend zijn, mooi, schuldbelijdend etc.
Persoonlijk vind ik het heel beperkt om als gemeente speciaal één boekje te kiezen waar je uit gaat zingen. Het is net zo eenzijdig als je het zelf maakt.

Dit is inderdaad een heel mooi lied. Het hangt er wel vanaf wanneer en waar iets gezongen wordt. In bepaalde groeperingen zijn het vrijwel alleen maar 'halluja'-liederen. Ik denk dat die over het algemeen ook in (jeugd-)kampen alleen maar gezongen worden.
Er zijn een serie prachtliederen, waarvan ik me overigens afvraag of ze als 'opwekkingslied' gezien worden, of anderszins. Ik denk aan liederen van Huub Oosterhuis en Ds. Sytze de Vries. (Zolang wij ademhalen, bv.)

Hetzelfde liedboek gebruiken hoeft niet altijd beperkt te zijn. Het Liedboek van de Kerken heeft een schat aan liederen, naast de Psalmen, waardoor er dus veel keuze is voor een voorganger, al heeft elke predikant eigen 'voorkeuren'... Maar het is heel goed mogelijk dat een lied maar eens in de zoveel tijd terugkomt in de dienst...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 okt 2006 12:52

Opwekking kan enorm mooi wezen.
Het ene lied doet je meer dan de ander, maar denk dat je dat ook met psalmen hebt. Het eindeloos herhalen vind ik ook vervelend. Als ik die cd in de auto aan heb spoel ik hem dan gewoon tegen die tijd door naar het volgende nummer :mrgreen:

Dat je het eenzijdig vind kan ik me voorstellen.
In de handen klap nivo... ach, ik vind het wel meevallen. Het is maar net hoe jezelf het lied zingt.

@Jo'tje.. dat nummer is toch wel 1 van mijn favorieten uit de opwekking bundel. 614 heb ik hoog staan: Zie hoe Jezus daar loopt in Jeruzalem
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 okt 2006 14:03

Ik ga me opnieuw verdiepen in opwekking, wellicht dat ik tot een beter gefundeerde mening kan komen.

Je kunt je er heel erg in gaan verdiepen. Of je daar heel veel verder mee komt is een tweede. Wat ik weet van opwekking is een iniminibeetje geschiedenis, maar verder bestaat dat toch echt simpelweg uit ervaring. De liederen zingen met anderen. Grote groepen, kleine groepen. Gewoon uit bezigheid of naar aanleiding van een pittig gesprek. Maar succes in ieder geval, ik hoop dat je er ook van kunt gaan genieten :)

Hetzelfde liedboek gebruiken hoeft niet altijd beperkt te zijn. Het Liedboek van de Kerken heeft een schat aan liederen, naast de Psalmen, waardoor er dus veel keuze is voor een voorganger, al heeft elke predikant eigen 'voorkeuren'... Maar het is heel goed mogelijk dat een lied maar eens in de zoveel tijd terugkomt in de dienst...

Klopt. In onze gemeente gebruiken we psalmen oude berijming en het hele liedboek voor de kerken. Maar het ging me daar niet per se om. Meer om hoe beperkt kerken het soms voor zichzelf maken.
Bij ons bijvoorbeeld is het zo geregeld dat er wat liederen zijn die ze niet geschikt vinden voor IN de dienst, dus die mogen dan alleen maar gezongen worden als intochtslied, vóór het votum&groet. Ik zou niet eens weten welke liederen dat zijn, maar ik vind het iets belachelijks.
Opw. of YFC wordt eigenlijk alleen in speciale diensten gezongen en dan moet het ook echt met het thema enzo te maken hebben. Maar pas hadden we bijvoorbeeld een preek die ging over je hart openstellen voor God. En dan daarna weer gewoon een psalm, terwijl je vanaf het begin van de preek al met 'open the eyes of my heart Lord' in je hoofd zit :P
Het was zo passend geweest. En op zo'n moment vind ik dat een kerk zich daarin teveel beperkt. (Al denk ik dat het de komende jaren flink zal gaan veranderen.)

@Jo'tje.. dat nummer is toch wel 1 van mijn favorieten uit de opwekking bundel. 614 heb ik hoog staan: Zie hoe Jezus daar loopt in Jeruzalem

Ook heel mooi. En 585: Er is een dag. En... En...en... ;)
pobody's nerfect

Technico

Berichtdoor Technico » 28 okt 2006 14:39

Jo'tje schreef:En 585: Er is een dag.

8)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 okt 2006 16:03

Er stond laatst een artikel over opwekkingsliederen in de Daniel (JBGG).

Niet alle opwekkingsliederen werden "an mass" afgeschreven, maar er werden wel kanttekeningen geplaatst bij de eenzijdigheid van sommige liederen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 okt 2006 16:41

Zoals al eerder gezegd: het verschilt gewoon per lied.
En per smaak. Ik vind de ene psalm ook veel mooier dan de andere.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2006 00:10

Hehe en tja, moet je eens kijken naar Psalm 118:1 of naar Psalm 136. In de eerste wordt "zijn liefde duurt in eeuwigheid" telkens herhaald, in de tweede het "want zijn goedetierenheid zal bestaan in eeuwigheid" of gunst allom verspreid dacht ik in de oude berijming. En dat 21 verzen achter elkaar. Daar lossen we het op door maar een paar verzen te zingen :D

En tja, bij Open the eyes of my heart Lord zingen we heel wat keren "holy holy holy" maar ik vind dat ook wel weer mooi, als ik bedenk dat voor Gods troon wezens zijn die Hem onafgebroken "Heilig, Heilig" toezingen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 okt 2006 09:08

Het lastige is dat je in de kerk ook niet telkens weer andere liederen moet zingen. Stel je voor dat je nieuw bent in die kerk, dan is het toch prettig als je de tweede keer komt en er wordt een lied gezongen wat je de vorige keer 'geleerd' hebt. Ik denk dat dat de reden is dat het gaat zoals het gaat bij de kerk waar wij meestal heen gaan: Er worden regelmatig nieuwe liederen gezongen, maar die worden dan de week erna weer gezongen of zelfs in dezelfde dienst nog een keer. Er wordt ook wel veel herhaald, dat heeft dan twee voordelen:
1. als je het lied nog niet kent kan je het toch nog een keer meezingen
2. je kunt de tekst goed tot je laten doordringen

ken je de liederen uit Taize? die moeten wel 10 keer herhaald worden (nouja eigenlijk liever nog 20 keer) en dat vind ik echt heerlijk...

Riska

Berichtdoor Riska » 29 okt 2006 10:34

Lalage schreef:ken je de liederen uit Taize? die moeten wel 10 keer herhaald worden (nouja eigenlijk liever nog 20 keer) en dat vind ik echt heerlijk...

En rustgevend - het gaat in je zingen, het wordt helemaal een deel van jezelf.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 okt 2006 14:29

Jawel, maar dat zijn ook totaal ander soort liederen. Taizé herhalen is heel wat anders dan drie keer het refrein van een opwekkingslied herhalen, als je het mij vraagt.
pobody's nerfect

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 29 okt 2006 14:40

sorry... dubbele posting... :roll:
Laatst gewijzigd door Rien67 op 29 okt 2006 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 29 okt 2006 14:41

Bij ons bijvoorbeeld is het zo geregeld dat er wat liederen zijn die ze niet geschikt vinden voor IN de dienst, dus die mogen dan alleen maar gezongen worden als intochtslied, vóór het votum&groet. Ik zou niet eens weten welke liederen dat zijn, maar ik vind het iets belachelijks.
Opw. of YFC wordt eigenlijk alleen in speciale diensten gezongen en dan moet het ook echt met het thema enzo te maken hebben. Maar pas hadden we bijvoorbeeld een preek die ging over je hart openstellen voor God. En dan daarna weer gewoon een psalm, terwijl je vanaf het begin van de preek al met 'open the eyes of my heart Lord' in je hoofd zit
Het was zo passend geweest. En op zo'n moment vind ik dat een kerk zich daarin teveel beperkt. (Al denk ik dat het de komende jaren flink zal gaan veranderen.)

ohja, dat herken ik!! zo gaat het bij ons ook...
maar ik vind het nog 'erger' als het orgel dan precies dat lied speelt dat zo precies mooi bij de preek past en wat je ook in je hoofd had.
en dat we het dan niet gewoon (mee)zingen!!!
zo jammer, want dat maakt het dan helemaal 'af' he...
en inderdaad, voor de dienst zingen we dan wel van die liederen, maar in de dienst weer niet. ik snap het verschil niet zo eerlijk gezegd...
maar goed, we boeken langzaamaan vooruitgang... in hele speciale diensten zingen we wel eens een of twee van dat soort liederen in de dienst. Een feest vind ik dat!!!
En volgende week hebben we 's avonds een evangelisatiedienst, met medewerking van onze 'eigen' praiseband.
Dubbel vind ik dan weer, dat dat alleen in zo'n dienst gebeurt. Stel je voor dat er 'buitenkerkelijken' of zoekenden geraakt worden en die willen vaker komen. Maarja, 'normaal' hebben we die band en die liederen niet in de kerk... Zal het ze dan niet heel erg tegenvallen? Want ergens doen we ons dan toch anders voor dan we zijn... Toch??

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 okt 2006 11:14

ja met jeugddiensten enzo is dat altijd moeilijk.
Bij samenkomsten buiten de kerkdiensten om zingen we eigenlijk altijd van alles en nog wat dus op zich is het niet zo heel vreemd verder.
Er mogen bij ons trouwens wel liederen in de dienst gezonegn worden, alleen niet allemaal...
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”