Moderator: Moderafo's
hettys schreef:reform schreef:Deze tekst lijkt mij duidelijk genoeg: Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
Die tekst is opgeschreven toen het nieuwe testament nog niet bestond, en heeft betrekking op het oude testament.
groetjes.
reform schreef:Jij pakt vaak een citaat uit de bijbel en dat beschouw je dan als losstaand gedeelte.
Er wordt in romeinen idd gezegd dat Farao's hart wordt verhard. Dat klopt.....maar als je exodus leest, zie je dat God dat doet omdat Farao zondigt (hij laat het volk niet gaan, kindermoord en nog vele andere zonden). Doordat Farao continu niet luistert naar God, verhardt God hem (als straf op de zonde). Het is niet zo dat God eerst verhardt en dat Farao daardoor zondigt...........(In de bijbel kan ik in ieder geval nergens vinden dat God eerst verhardt en dat je daardoor zondigt..... de verharding van God is ALTIJD het gevolg van zware ongehoorzaamheid van de mens)
Dan mag jij mij allereerst even uitleggen als God los van tijd zou staan.....dat dat automatisch betekent dat 'weten' en 'besluiten' hetzelfde zijn.
Die tekst die je gebuikt gaat niet over dat God los staat van tijd. Hiermee wordt bedoeld dat duizend jaar, hetzelfde is als de dag die God bedoeld is in Genesis 2:17. Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven
Als je dage letterlijk opvat, zou Adam en Eva diezelfde dag nog sterven. Dat is niet gebeurt. Adam is volgens mij iets van 900 jaar geworden. Met dage wordt hier dus 1000 jaar bedoeld. En dat klopt......wat niemand is ouder geworden dan 1000 jaar (methuzalem 969 jaar). 1000 jaar en een dag zijn dus hetzelfde.
Er wordt nota bene gezegd: 'Gij zijt onze pottenbakker.' Daar had ik het over, en niet over Jeremia die pottenbakkers bezoekt. Dat is toch duidelijk?
Zoals ik al zei....de pottenbakker in Jeremia is gewoon een pottenbakker (die maakt slechte potten en mooie potten). God wordt met bepaalde eigenschappen van deze pottenbakker vergeleken (dus niet met alle eigenschappen).
Er waren misschien grote delen klaar van wat achteraf het Nieuwe Testament is geworden, dat kan. Maar het is hoe dan ook mensenwerk, het samenstellen van de canon, en er is geen enkel bijbels bewijs te leveren dat dat werk geïnspireerd is.
Deze tekst lijkt mij duidelijk genoeg: Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
hettys schreef:reform schreef:Deze tekst lijkt mij duidelijk genoeg: Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
Die tekst is opgeschreven toen het nieuwe testament nog niet bestond, en heeft betrekking op het oude testament.
groetjes.
Ook voor jou deze teksten: Er waren al grote delen van het nieuwe testament klaar.
Zie 1 tim 5:18, waar Lukas 10:7 wordt geciteerd als schrift. Daarbij heb ik eerder al gesteld dat de bijbel een groeiproces is...alle delen na Timotheus zijn dan ook geinspireerd. Ook openbaringen 22 is daar duidelijk over (het slotstuk van de bijbel)
18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
Collateral schreef:Het is geen citaat, maar een hele lap tekst. Verder beschouw ik het niet als losstaand gedeelte, maar als een overduidelijk bewijs voor het bijbelse feit dat God verkiest en verwerpt. (Wat mij betreft ook niet voor eeuwig, maar dat doet er even niet toe.)
Kennelijk kan jij niet leven met wat Paulus zegt, omdat het tegen je godsbeeld in gaat. Maar hoe kan je pretenderen je godsbeeld te baseren op de Bijbel als je bijbelpassages die je niet bevallen gewoon maar negeert?
Dan ga je weer voor God denken.....God is de maker...als het schepsel niet bevalt...mag hij doen wat hij wilt. Door Farao te verhardeb kan Hij z'n grootheid er mee laten zien (dat was ook de reden waarom hij Farao verhardde)Zou het trouwens niet een beetje achterlijk van God zijn als Hij mensen zou verharden als gevolg van hun ongehoorzaamheid? Dat is namelijk net zoiets als olie op het vuur gooien omdat je niet van de vlammen houdt...
Aha. En tegenwoordig is een dag bij God dus nog maar gelijk aan 120 jaar zeker.
Ik ga je niet ervan proberen te overtuigen dat God ook de tijd heeft geschapen. Veel christenen geloven het, ik geloof het, maar er is voor zover ik weet geen hard bijbels bewijs. En bovendien zijn we al offtopic genoeg.
Aha. En tegenwoordig is een dag bij God dus nog maar gelijk aan 120 jaar zeker.
Ik ga je niet ervan proberen te overtuigen dat God ook de tijd heeft geschapen.
Dat lijkt me juist heel erg zinvol. God wordt vergeleken met die pottenbakker.....maar God wordt met het aspect (pottenbakker maakt lelijke en mooie potten) NIET vergeleken. Dat maak jij er van.Waar het me om ging is dat met 'de pottenbakker' God wordt bedoeld. In hoeverre men God met pottenbakkers vergelijkt maakt me weinig uit. Het ging erom dat 'de pottenbakker' op God slaat, en dat mensen zijn als klei in Zijn handen. Zodat duidelijk is dat God de mens vormt, goed dan wel kwaad.
Dus als ik vind dat de Bijbel nog niet compleet is en er nog een boek (laten we zeggen: het evangelie van Thomas) aan toevoeg, dan hoort dat ook bij 'de Schrift'? Nee, dat hoort er dan niet bij. De enige boeken die bij 'de Schift' horen in deze context zijn de boeken die onder 'de Schift' vielen toen Paulus de brief schreef.
Door Farao te verhardeb kan Hij z'n grootheid er mee laten zien (dat was ook de reden waarom hij Farao verhardde)
Ja...wat wil je ermee zeggen? Ik beweer alleen dat een mens nooit ouder zal worden dan 1000 jaar. Omdat een dag bij God hetzelfde is als 1000 jaar. Ten dage betekent 1000 jaar....want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven. Genesis 2 gaat er over als je van die boom eet dat je die zelfde dag nog zal sterven. Als je dag letterlijk zou nemen, zou Adam en Eva diezelfde dag nog sterven. Dat is niet gebeurt....want Adam werd 930 jaar. Dag kan dus niet letterlijk zijn. Lees je genesis 3:19 dat wordt de straf uitgesproken. In psalm 90:3 wordt dat weer herhaald. Vers 4 van psalm 90 gaat er dus over dat 1000 jaar hetzelfde zijn als de dag die in genesis 2:17 wordt genoemd. Dit heb ik niet van mezelf....deze uitleg komt van de rabbijnen.
Serenity schreef:maar God hield toch van alle mensen? Nu gebruikt God toch maar wel even het zieltje van die Farao om zijn eigen grootheid te laten zien. Dat is misbruik van je eigen schepping.
Farao en Egypte hadden gewoon de pech van God Israel als volkje had uitgekozen. Vervolgens komt Mozes na lange tijd weg te zijn geweest uit Egypte terug in het land waar hij een ambtenaar had doodgeslagen en begint vanuit de hoogte te roepen dat de farao Israel moet laten gaan omdat anders de god van het volk Egypte zou gaan straffen.
En nog een keer: Egypte had pech, en trok aan het kortste eind.
God moest zijn macht laten zien door talloze mensen de vernieling in te jagen. God beschikt.
Maar waar blijf je met de uitspraak dat God alle mensen wil redden? Naar believen mensen gebruiken voor je eigen doeleinden. God beschikt, en God kiest wie wel en wie niet.
Ja, dan heb je ook geen keus meer, dan ga je verloren omdat God dat wil, en als het nog even tegenzit gebruikt God je ook nog even om zijn macht te laten zien aan een stel andere mensen.
maar God hield toch van alle mensen? Nu gebruikt God toch maar wel even het zieltje van die Farao om zijn eigen grootheid te laten zien. Dat is misbruik van je eigen schepping.
Serenity schreef:Ja...wat wil je ermee zeggen? Ik beweer alleen dat een mens nooit ouder zal worden dan 1000 jaar. Omdat een dag bij God hetzelfde is als 1000 jaar. Ten dage betekent 1000 jaar....want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven. Genesis 2 gaat er over als je van die boom eet dat je die zelfde dag nog zal sterven. Als je dag letterlijk zou nemen, zou Adam en Eva diezelfde dag nog sterven. Dat is niet gebeurt....want Adam werd 930 jaar. Dag kan dus niet letterlijk zijn. Lees je genesis 3:19 dat wordt de straf uitgesproken. In psalm 90:3 wordt dat weer herhaald. Vers 4 van psalm 90 gaat er dus over dat 1000 jaar hetzelfde zijn als de dag die in genesis 2:17 wordt genoemd. Dit heb ik niet van mezelf....deze uitleg komt van de rabbijnen.
dat zijn dus scheppingsdagen van 1000 jaar elk?
Als je dag letterlijk zou nemen, zou Adam en Eva diezelfde dag nog sterven. Dat is niet gebeurt....want Adam werd 930 jaar. Dag kan dus niet letterlijk zijn.
Dag kan dus niet letterlijk zijn.
Serenity schreef:ok dus je gebruikt toch "conclusies".
Dan zou ik natuurlijk ook hetzelfde kunnen doen bij de eerste scheppingsdagen waar er nog geen zon en maan was om verschil tussen dag en nacht te veroorzaken. Maar toch wordt er gesproken over "dag" en "morgen" en "avond".
En dus ook hier:
Dag kan dus niet letterlijk zijn.
reform schreef:Citaat of lap tekst.....ik negeer het zeker niet.
Ik ga je niet ervan proberen te overtuigen dat God ook de tijd heeft geschapen.
Ik ben benieuwd met welke argumenten je aan zou kunnen komen... Want dat veel christenen het geloven....betekent natuurlijk niet dat de waarheid is.
Dus als ik vind dat de Bijbel nog niet compleet is en er nog een boek (laten we zeggen: het evangelie van Thomas) aan toevoeg, dan hoort dat ook bij 'de Schrift'? Nee, dat hoort er dan niet bij. De enige boeken die bij 'de Schift' horen in deze context zijn de boeken die onder 'de Schift' vielen toen Paulus de brief schreef.
Openbaringen 22
18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
Deze tekst lijkt mij ook volledig duidelijk. Maar goed als je er niet in gelooft...dan kan ik je moeilijk overtuigen.
Collateral schreef:Klopt. Een argument zou kunnen zijn dat God zichzelf 'de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde' noemt. Jij relateert dat aan 'Gods plan met Israël', wat ik een beetje gekunsteld vind, maar ik denk dat het slaat op Gods verhevenheid boven de tijd. Ook een uitspraak als 'Uit Hem, door hem en tot Hem zijn alle dingen' wijst voor mij in die richting. Verder vind ik een God die boven alles staat (tijd, ruimte) grootser dan een God die slechts erin staat, maar dat is mijn persoonlijke visie. Jij hebt jouw persoonlijke visie en zal je dus ook niet door een paar losse bijbelteksten laten overtuigen. So be it.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten