Tarot e.d.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 28 okt 2006 10:36

L'être extraterrestre schreef:Ik heb ooit gemaild met de officiele satanskerk in Amerika (tenminste, met iemand die daar de mailtjes beantwoord dan :wink: )

Ik was te jong, en moest eerst maar eens verder kijken voordat ik me er meer in zou gaan verdiepen...

Ik heb iets verglijkend meegemaakt, alleen ik was niet te jong voor ze.
Auf Wiedersehen!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 okt 2006 10:38

ik denk bij het woord "satanisten" eerder aan de atheistische intellectuele stroming, niet zozeer aan duivelaanbidders.
what the soul hides, blood tells

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 28 okt 2006 10:40

Serenity schreef:ik denk bij het woord "satanisten" eerder aan de atheistische intellectuele stroming, niet zozeer aan duivelaanbidders.

ook daarin heb je inderdaad stromingen, en beide zijn vertegenwoordigd.
Auf Wiedersehen!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 okt 2006 10:43

@l'etre: Hollywood bestond nog niet toen de kerk allerlei dingen als hekserij bestempelde. En dat terwijl er ook een afbeelding van Mozes met hoorns is toen deze van de berg af kwam (al was dat een vertaalfout) :D

Je kunt niet van twee walletjes eten. Of je bent christen, of je bent wicca.

of een christen met een voorliefde voor de natuur met dezelfde gevoelens als vele andere wiccans. Ik walg van het asfalt, ik walg van de oppervlakkigheid.
En ik houd van rituelen. Ik heb een sterke interesse in de oude kelten en germanen en alles wat kenmerkend is ze. Kleding, muziek, schrift, verhalen en ook religie.
Gek genoeg ben ik het nergens tegengekomen maar toen ik op wikipedia zocht naar "wicca" voor dit topic, kwam ik dit tegen en ik heb met verbazing en sterke herkenning zitten lezen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_Wicca
ik geloofde er zelf (ook) niet echt in dat er een combinatie mogelijk was, maar de laatste jaren ben ik ergens heen gegroeid (grotendeels geheel op mezelf, zonder invloed van anderen) en je kan mij zo ongeveer helemaal plaatsen in bovenstaande beschrijving (link). Ik vind dat geen toeval...

ik beschouw me trouwens niet eens zozeer als een "wiccan", meer als "christenpaganist".

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2006 11:10

Dankzij e.t. raak ik wel steeds meer overtuigd van het feit dat die hele occulte santekraam voornamelijk tussen de oren ziet. Meneertje Optimatus stond namelijk op één meter afstand van de vervloekende Wicca (een mokkel dat zichzelf behoorlijk serieus nam en het niet kon hebben dat ik haar niet wilde, niet kon geloven).

Ik kreeg een of andere fijne vervloeking naar m'n hoofd geslingerd en, zoals gezegd, korte tijd later won ik een leuke geldprijs in de staatsloterij waarna een leuke vakantie in Zwitserland en Oostenrijk volgde. Laat ik het er op houden dat ik haar graag nog eens zou ontmoeten, ik wil volgend jaar naar verre oorden met vakantie...

Met Serenity vind ik de mystiek altijd erg interessant, maar dan vooral de symboliek. En laten die Ierse druïden van vandaag - ja, die zijn er - alsjeblieft hun gang blijven gaan, betere natuurbeschermers dan zij zijn er niet. De christenen hebben op dat punt iets te vaak gefaald.

Terugkerend naar de "zwevende" tafels. Nee, ik geloof daar niet in. Ik vind dat totale onzin. Ik zou zeggen: zoek de nylondraden even op.

Een waarschuwing: juist door dergelijke onzin te gaan geloven, geef je de verspreiders van die rommel macht en aanzien. En juist DAT is het gevaar.

En dan nog Harry Potter: zelden heb ik zulke leuke kinderboeken gelezen. Iedereen die met een beetje verstand behebt is, weet, dat de hele Harry Potterreeks fictie is. Voorts hebben de meeste anti-Harry-Potterfanatici de boeken zelf niet gelezen maar leuteren ze gewoon hun geestelijk leidsman na. Zelfs in onze kerk, de PKN te Berkenwoude, die midden-orthodox, deels vrijzinnig is, kreeg een keer een gastpredikante die beweerde dat ze de films had gezien en dat die gevaarlijk, ach, wee, o en vreselijk waren. Vervolgens heb ik, gemeen, de titelsong van Harry Potter na de preek gespeeld (ik ben daar organist) - vond ze mooi. Pas toen ik vertelde dat het de titelsong van Harry Potter was, was ze minder blij met de organist die ze zo mooi had horen spelen. De kerkenraad moest overigens gniffelen om de streek en, eveneens na klachten vanuit de gemeente, die dominee hoeft hier dus ook niet meer te komen.

Als uit het veen getrokken polderjonker en echt wel behebt met een grote mate van kosmopolitisme en nieuwsgierigheid ben ik veel te nuchter om in spoken te geloven. In het H. Evangelie staat: "Mijn genade is u genoeg." En dan hoef ik niet bang te zijn voor streken van de aanklager. Mijn Herder is de Heer, mijn Hulp is de Heer. Wie zal mij schaden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 okt 2006 11:14

machten buiten jou proberen het wel, maar dat het niet altijd lukt wil niet zeggen dat het niet bestaat.

Ik geloof niet sterk in zwevende tafels, maar ik weet dat het theoretisch zelfs mogelijk is, niet eens met geesten. De menselijke geest is daarvoor al sterk genoeg (al heb je over het algemeen 3 levens nodig om te mediteren voordat je het voor elkaar krijgt).
Er is ontzettend veel fake, maar toch ook zijn er mensen die zonder nylondraden een paar centimeter boven de grond kunnen zweven, en natuurlijk heb je nog telekinese wat op dezelfde "technologie" is gebaseerd, en dat zijn geen nylondraden.

Maar natuurlijk kan niemand je dat opdringen om het wel of niet te geloven.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 28 okt 2006 11:18

Optimatus schreef:Met Serenity vind ik de mystiek altijd erg interessant, maar dan vooral de symboliek. En laten die Ierse druïden van vandaag - ja, die zijn er - alsjeblieft hun gang blijven gaan, betere natuurbeschermers dan zij zijn er niet. De christenen hebben op dat punt iets te vaak gefaald.

Daar heb je inderdaad gelijk in.

Een waarschuwing: juist door dergelijke onzin te gaan geloven, geef je de verspreiders van die rommel macht en aanzien. En juist DAT is het gevaar.

Als die mensen veel aanzien krijgen is dat naar mijn mening niet zo groot gevaar. Het gaat erom dat die mensen de jeugd in aanraking brengt met een andere wereld, die m.i. beter verborgen kan blijven.

Vervolgens heb ik, gemeen, de titelsong van Harry Potter na de preek gespeeld (ik ben daar organist) - vond ze mooi. Pas toen ik vertelde dat het de titelsong van Harry Potter was, was ze minder blij met de organist die ze zo mooi had horen spelen.

Mag ik dit kinderachtig vinden? :wink:
Auf Wiedersehen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2006 11:19

Dat mag je kinderachtig vinden, maar ik had na vijf minuten meer dan genoeg van de predikante en, aan het geschuivel te horen, de gemeente ook. Ik ben dan ook blij dat ze nooit meer naar Perkouw hoeft te komen.

Maar het tekent zo'n dame wel: het melodietje niet herkennen terwijl het in alle HP-films doorklinkt. Dan heb je of enorm zitten slapen of gewoon de films niet gezien en heeft ze staan liegen vanaf de kansel. En dat is nou net wat men in Berkenwoude dacht en daar zijn wij in ons dorp niet van gediend: liegende dominees (m/v).

Het honorarium voor organisten is overigens kort daarop verhoogd...

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 okt 2006 11:21

Het gaat erom dat die mensen de jeugd in aanraking brengt met een andere wereld, die m.i. beter verborgen kan blijven.

in feite moet de hedendaagse mens zich er ook niet mee bezig houden. Het is een verloren kennis en beschaving waar de huidige mens sowieso al niet meer geschikt voor is.

Kinderen moeten vooral niet blootgesteld worden aan de meer serieuze dingen inderdaad. Maar volwassenen zijn ook niet immuun.
De menselijke geest is sowieso te zwak om iets te kunnen weerstaan. Daarom is de menselijke interesse in het spirituele ook zo'n gevaar.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 28 okt 2006 11:26

Optimatus schreef:Dat mag je kinderachtig vinden, maar ik had na vijf minuten meer dan genoeg van de predikante en, aan het geschuivel te horen, de gemeente ook. Ik ben dan ook blij dat ze nooit meer naar Perkouw hoeft te komen.

Maar het tekent zo'n dame wel: het melodietje niet herkennen terwijl het in alle HP-films doorklinkt. Dan heb je of enorm zitten slapen of gewoon de films niet gezien en heeft ze staan liegen vanaf de kansel. En dat is nou net wat men in Berkenwoude dacht en daar zijn wij in ons dorp niet van gediend: liegende dominees (m/v).

ah oke, als ze dat van tevoren gezegd had kan ik er wel de humor van inzien. :D
Auf Wiedersehen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2006 11:26

Overigens ben ik, als christen, gek op de natuur. De prachtige schepping Gods is niet na te maken. De afgelopen jaren ben ik met twee vrienden van Maastricht naar Rome gefietst en wat voor moois je dan tegenkomt. Je hoort, ziet, voelt en ruikt de natuur. Of het nu in het Ourdal in Luxemburg is, de Sundgau ten zuiden van Colmar, de heerlijke geuren op de Splügenpaß (2100 meter hoog) op de grens van Zwitserland en Italië of in de heuvelen van het heerlijke Toscane, het is een ervaring die ik nooit meer hoop te vergeten.

Ik heb op een gegeven moment zelfs zachtjes "Aan u behoort, o Heer der heren" gezongen (gez. 479:1 Liedboek). "'t Is alles een gelijkenis van meer dan aards geheimenis."

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 28 okt 2006 21:05

Serenity schreef:
Zou wel makkelijk zijn met stofzuigen.

:D geweldig mijn zaterdag is direct al geslaagd :D

maarre... @ l'etre dinges: in feite werkt wicca niet met vervloekingen. Dat "schaadt" anderen en is niet overeenkomstig de code (onderdeel van de Wicca Rede: an it harm none, do what ye will).
Vervloekingen zijn eerder onderdeel van de zwarte kunst. En die is tamelijk agressief. En daar is geen sprake van "tafels laten zweven", maar daar worden mensen mee kapot gemaakt. Vervloekingen kunnen uitlopen tot ziekten, ruzies, onderlukken etc. En met name de christenen krijgen tamelijk veel over zich heen wat betreft de haat van de "zwarte kunst".

De "echte" wicca beheerst zich en richt zich op zuiverheid en genezing. Magie mag daarin alleen gebruikt worden voor het goede. Trouwens: "alles wat je doet komt bij je terug driemaal drie" (wat je uitstuurt krijg je terug, dus ben je met zwarte kunst bezig dan komt dat uiteindelijk bij je terug).
Ik gooide ook wat dingen door elkaar. De zwevende tafels kan de heer Optimatus zelf aanschouwen als hij het wil, en wel door 1 persoon. In India. In de buitenlucht. (het kan natuurlijk wel zo zijn dat jij je zo hard verbeeld binnen te zijn en nylontouwtjes te zien dat je ze ook daadwerkelijk ziet. )

Wicca is niet echt positief te noemen. Soms wel, maar niet iedereen.

Satanisme vervloekt. Maar je hebt tegenwoordig modern satanisme, wat al genoemd werd en klassiek. Ik wist het verschil, dat is terug te vinden op wikipedia.

En ik ben asfalthater, autohater, scooterhater, motorhater, vrijeijtdsmensendievoordelolhetmilieuvervuilenalsreacreatiehater, etc. Hoef je geen wicca voor te zijn.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 okt 2006 21:27

L'être extraterrestre, wat ik niet heel goed begrijp is het volgende: waarom toon je - als overtuigd christen en schijnbaar fel tegenstander van Wicca - zo'n ongezonde obessesieve fascinatie voor het bovennatuurlijke, magische e.d.? Althans, zo komt het op mij over (en ik kan me natuurlijk vergissen, ik ben immers geen helderziende). ;)

Het magische, spirituele e.d. trekken mij ook wel aan. Maar ik weet wel dat de verdieping in met name de donkere kant van de magie en de spiritualiteit bijzonder gevaarlijk zijn als je er niet klaar voor bent. En ik vraag me werkelijk af of je op zo'n jonge leeftijd al wel kunt spreken van 'klaar zijn voor dergelijke zaken'. De magiehype onder jonge kinderen (want dat zijn het nog) vind ik daarom bijzonder apart en deze kan ook gevaarlijk worden (!) als de hype zich richt op zaken die eigenlijk slechts bestemd zijn voor vergevorderden.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 28 okt 2006 22:07

kurtyo schreef:L'être extraterrestre, wat ik niet heel goed begrijp is het volgende: waarom toon je - als overtuigd christen en schijnbaar fel tegenstander van Wicca - zo'n ongezonde obessesieve fascinatie voor het bovennatuurlijke, magische e.d.? Althans, zo komt het op mij over (en ik kan me natuurlijk vergissen, ik ben immers geen helderziende). ;)
Tjah, misschien om heel hard op mezelf in te praten dat ik er ver vandaan moet blijven? Het vervelende is ook nog wel dat vooral zwarte magie mij trekt, maar ik heb me tot nu toe eigenlijk alleen nog maar deels verdiept in witte magie. Voor zover er verschil is, maarik heb meer gelezen over wicca dan over satanisme.

Het magische, spirituele e.d. trekken mij ook wel aan. Maar ik weet wel dat de verdieping in met name de donkere kant van de magie en de spiritualiteit bijzonder gevaarlijk zijn als je er niet klaar voor bent. En ik vraag me werkelijk af of je op zo'n jonge leeftijd al wel kunt spreken van 'klaar zijn voor dergelijke zaken'. De magiehype onder jonge kinderen (want dat zijn het nog) vind ik daarom bijzonder apart en deze kan ook gevaarlijk worden (!) als de hype zich richt op zaken die eigenlijk slechts bestemd zijn voor vergevorderden.
De verdieping is altijd gevaarlijk. Ook al ben je 50, misschien als je goed in je vel zit, en je weet waar je mee bezig bent niet.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 okt 2006 17:40

L'être extraterrestre schreef:Tjah, misschien om heel hard op mezelf in te praten dat ik er ver vandaan moet blijven? Het vervelende is ook nog wel dat vooral zwarte magie mij trekt, maar ik heb me tot nu toe eigenlijk alleen nog maar deels verdiept in witte magie. Voor zover er verschil is, maarik heb meer gelezen over wicca dan over satanisme.

An sich is dit heel herkenbaar. Ik word over het algemeen ook meer getrokken voor de donkere kanten van bijvoorbeeld magie e.d. Maar dat is nog niet echt een antwoord op de vraag waar de ongezond obsessieve fascinatie voor dergelijke zaken vandaan komt. Juist omdat je wel aangeeft christen te zijn (correct me if I'm wrong).

De verdieping is altijd gevaarlijk. Ook al ben je 50, misschien als je goed in je vel zit, en je weet waar je mee bezig bent niet.

Onjuist, me dunkt. Je begint ergens, en vanaf dat punt bouw je op. Op dergelijke wijze hoeft verdieping in dergelijke zaken geenszins gevaarlijk te zijn. Als je als - bijvoorbeeld - christen jezelf verdiept in dergelijke zaken doe je dat vaak met de reden dat je wilt weten waarover je praat en wat je afwijst. In zo'n geval is een goed opgebouwde verdieping geen probleem denk ik. En als je je in dergelijke zaken verdiept omdat je een werkelijke interesse in die zaken hebt en omdat je zelf op zoek bent naar magie (wicca) of verlichting (spiritualiteit), dan is er al helemaal geen probleem, lijkt me. Mits je weet hoe je je moet verdiepen en mits je dat met mate doet.

Terug naar “Archief”