God -> wonder -> kind van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 27 okt 2006 17:44

poesje gelooft ook in Jezus dus volgens jullie leer is zij al gered en wedergeboren zonder dat ze het weet.
jullie toeeigening des heils klopt geen moer van.

Als Poesje gelooft in het werk van de Here Jezus is zij volgens de Bijbel gered en een kind van God.

het gaat bij de meesten wel heel makkelijk ze geloven uit zichzelf in Jezus en zijn gered denken ze.
terwijl ze zichzelf bedriegen en haast vedoemd gaan worden als God het niet verhinderd.

zou het soms andersom zijn? dat mensen die dat allemaal niet geloven haast verdoemd zijn en zichzelf bedriegen met de gedachte dat het ze allemaal gegeven moet worden en dat je dat dan maar af moet wachten en verder niet???
Durf je zeker niet eens aan te denken, want dan heb je een probleem he...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 okt 2006 17:51

jullie toeeigening des heils klopt geen moer van. :)

Zo, jij durft. Hopla, veroordelen maar die handel, ze zitten er toch flink naast. Ik mis alleen een flink stuk onderbouwing...

Ik weet niet hoe je dat bijbels wil gaan verantwoorden, maar dat je door te geloven in de God van de bijbel en te belijden dat je Jezus' verlossing nodig hebt NIET Gods kind bent, daar klopt volgens mij geen moer van...

opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft

Om de verschillende onderwerpen die nu in dit topic naar voren komen maar bij elkaar te pakken in een stuk tekst nog maar een stuk Romeinen 3 erbij:

Alle mensen zondaars
9 Wat dan? Worden anderen boven ons gesteld? In geen enkel opzicht; wij hebben immers tevoren Joden zowel als Grieken beschuldigd, dat zij allen onder de zonde zijn, 10 gelijk geschreven staat:
Niemand is rechtvaardig, ook niet één, 11 er is niemand, die verstandig is, niemand, die God ernstig zoekt; 12 allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden;
er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet één.
13 Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen; 14 hun mond is van vloek en bitterheid vol;
15 Snel zijn hun voeten om bloed te vergieten, 16 verwoesting en ellende zijn op hun wegen,
17 en de weg des vredes kennen zij niet. 18 De vreze Gods staat hun niet voor ogen.
19 Nu weten wij, dat de wet, bij al wat zij zegt, tot hén spreekt, die onder de wet zijn, opdat alle mond gestopt en de gehele wereld strafwaardig worde voor God, 20 daarom, dat uit werken der wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd zal worden, want wet doet zonde kennen.
De gerechtigheid Gods en de dood van Jezus
21 Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 22 en wel gerechtigheid Gods door het geloof in [Jezus] Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid. 23 Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, 24 en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. 25 Hem heeft God voorgesteld als zoenmiddel door het geloof, in zijn bloed, om zijn rechtvaardigheid te tonen, daar Hij de zonden, die tevoren onder de verdraagzaamheid Gods gepleegd waren, had laten geworden – 26 om zijn rechtvaardigheid te tonen, in de tegenwoordige tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is, ook als Hij hem rechtvaardigt, die uit het geloof in Jezus is.
27 Waar blijft het roemen dan? Het is uitgesloten. Door welke wet? Der werken? Neen, maar door de wet van geloof. 28 Want wij zijn van oordeel, dat de mens door geloof gerechtvaardigd wordt, zonder werken der wet.
pobody's nerfect

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 27 okt 2006 18:42

Rien67 schreef:maar waarom kun je niet oprecht bidden dan??
en verwacht je dan dat Hij je bidden hoort als je niet eens oprecht bidt?

Mijn gebed kan ik geen oprecht gebed noemen. Het komt niet uit m'n hart, het is geen zuiver gebed. M'n gedachten dwalen vaak af wanneer ik bid, etc. Je 2e vraag komt op me over alsof je't vreemd vind dat ik verwacht dat God wel naar me luistert. Maar God hoort mijn gebed zeker wel, daar ben ik van overtuigd. God hoort alle gebeden, dus ook het mijne..(al is die niet oprecht). Maar..Hij verhoord niet alle gebeden.

elbert schreef:Als het niet aan Hem ligt, dan moet je ook erkennen dat Hij allang met Zijn Woord tot je gekomen is.

Je leest ook nergens dat ik beweer dat God nog niet met Zijn Woord tot me gekomen is. Maar, er is meer nodig..
Het stukje van Ds. Pieters had ik nog niet gezien. Het is een helder en duidelijk antwoord (wat ik nodig had). Fijn dat je me er op wees.

@ Marnix. Jammer dat je mijn woorden anders interpreteert dan ze er staan.

Jo'tje schreef:Poesje, ik heb de indruk dat je het hele feit genade ontvangen van God te groots vindt om zomaar door geloof te ontvangen. Dan moet er toch wel iets aan vooraf gaan? Dat is ook zeker gebeurd. Toen Jezus ook voor jou stierf aan het kruis en weer is opgestaan
Als je dat gelooft mag je het ook 'gewoon' ontvangen. En dat is te groots om ons eigenlijk voor te kunnen stellen.

Dat is ook iets groots ja. Alleen door je geloof ontvang je dat niet.
Het begrip 'zondekennis' word door jou/jullie nu niet genoemd. En juist dat is nodig. En zondekennis is een persoonlijke beleving, die alleen God kan schenken. Hoe kunnen we dan ooit vanuit onszelf God aannemen?
Ds. Pieters zegt daarvan: zonder een waar berouw kunnen we God niet aannemen, en mét ook niet, want het lukt ons vanuit onszelf nooit. 'Jezus aannemen' is een gave, een geschenk.

Rien67 schreef:Als Poesje gelooft in het werk van de Here Jezus is zij volgens de Bijbel gered en een kind van God.

Yup, volgens de Bijbel. En dat vind jij genoeg om vast te stellen of je een kind van God bent?
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 27 okt 2006 19:32

Rien67 schreef:
poesje gelooft ook in Jezus dus volgens jullie leer is zij al gered en wedergeboren zonder dat ze het weet.
jullie toeeigening des heils klopt geen moer van.

Als Poesje gelooft in het werk van de Here Jezus is zij volgens de Bijbel gered en een kind van God.

het gaat bij de meesten wel heel makkelijk ze geloven uit zichzelf in Jezus en zijn gered denken ze.
terwijl ze zichzelf bedriegen en haast vedoemd gaan worden als God het niet verhinderd.

zou het soms andersom zijn? dat mensen die dat allemaal niet geloven haast verdoemd zijn en zichzelf bedriegen met de gedachte dat het ze allemaal gegeven moet worden en dat je dat dan maar af moet wachten en verder niet???
Durf je zeker niet eens aan te denken, want dan heb je een probleem
he...

waarom heb ik dan een probleem?
ik geloof ook in Jezus dus ben ook gered volgens jullie leer.
alleen ik geloof niet dat dat het ware geloof is dat moet God in je werken.
al zal niemand een echte bekering willen meemaken dat is echt geen pretje.
je zal je doemvonnis moeten eigenen en niet anders meer verwachten verloren te gaan.
dan pas zal God je ziel redden niet eerder.
een echte door God bekeerde dominee zal het zo vertellen en als een dominee dat niet zo verteld, heeft hij het zelf niet meegemaakt en is ook onbekeerd al denkt hij van niet.

Mat 7,15
Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 27 okt 2006 21:19

Poesje schreef:Het begrip 'zondekennis' word door jou/jullie nu niet genoemd. En juist dat is nodig. En zondekennis is een persoonlijke beleving, die alleen God kan schenken. Hoe kunnen we dan ooit vanuit onszelf God aannemen?
Ds. Pieters zegt daarvan: zonder een waar berouw kunnen we God niet aannemen, en mét ook niet, want het lukt ons vanuit onszelf nooit. 'Jezus aannemen' is een gave, een geschenk.

Beste Poesje, jij leest ook alleen maar wat je lezen wilt he...
Ik neem aan dat je met dat ware berouw en met zondekennis het 'droefheid over je zonde krijgen' bedoelt. Lees dan eens wat Ds. Pieters daar over schrijft:

De vraagsteller vervolgt met "Allereerst weet ik dat ik een droefheid moet krijgen over mijn zonde." Mijn eerste reactie is: fout! De Heere zegt in Joël 2:12-13: "Nu dan ook, spreekt de HEERE, bekeert u tot Mij met uw ganse hart, en dat met vasten en met geween, en met rouwklage. En scheurt uw hart en niet uw klederen, en bekeert u tot de HEERE, uw God; want Hij is genadig en barmhartig, lankmoedig en groot van goedertierenheid, en berouw hebbende over het kwade." Dus God zegt: scheur uw hart! Hoe doe je dat? Middellijkerwijs door de studie van Gods Wet.

De vraagsteller vervolgt: "Ik wil die droefheid ook heel graag krijgen omdat ik weet dat ik dan genade mag krijgen." In deze zin zitten twee vergissingen. In de eerste plaats is het niet waar dat u graag droefheid krijgt. U haat droefheid, u ontloopt de droefheid over uw zonde. U doet er geen enkele moeite voor om de droefheid naar God te zoeken en te ervaren. En in de tweede plaats is ook wat dan volgt, fout "... omdat ik weet dat ik dan genade mag krijgen." Dit is echt niet waar. U mag om genade vragen, u mag genade zoeken, zonder dat u zondekennis hebt, zonder dat u bedroefd bent.
Het ellendige is, dat wij geen genade begeren tenzij wij onze zonde leren betreuren. En daarom wijzen wij Gods genade af. Dat ligt dus niet aan "geen genade mogen krijgen", maar aan "geen genade willen hebben."

Jo'tje schreef:
Poesje, ik heb de indruk dat je het hele feit genade ontvangen van God te groots vindt om zomaar door geloof te ontvangen. Dan moet er toch wel iets aan vooraf gaan? Dat is ook zeker gebeurd. Toen Jezus ook voor jou stierf aan het kruis en weer is opgestaan
Als je dat gelooft mag je het ook 'gewoon' ontvangen. En dat is te groots om ons eigenlijk voor te kunnen stellen.

Dat is ook iets groots ja. Alleen door je geloof ontvang je dat niet.

Je blijft het gewoon ontkennen he.... dat er alleen maar geloof voor nodig is, meer niet!

Rien67 schreef:

Yup, volgens de Bijbel. En dat vind jij genoeg om vast te stellen of je een kind van God bent?

Ja, waarom niet? De bijbel is het woord van God en ik geloof God op Zijn woord.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 28 okt 2006 18:47

Rien67 schreef:Beste Poesje, jij leest ook alleen maar wat je lezen wilt he...

Ik lees alleen maar wat ik lezen wil? Nee! Ik lees meer dan alleen zijn antwoord in de vragenrubriek. Op "Om Sions wil", schreef Ds. Pieters, wat ik in voorgaand bericht postte. En ook hier zegt hij er iets over.

Je blijft het gewoon ontkennen he.... dat er alleen maar geloof voor nodig is, meer niet!

Idd, ik blijf dat zeggen. Het geloof is een werking van de bekereing. Het echte geloof krijg je pas na je bekering.

Dat is jou keus. Maar, wat denk je..zou een antwoord van God doormiddel van Zijn Woord niet bevestigender zijn? Dat God je het doormiddel van een bepaalde tekst/ preek kenbaar maakt? M.i wel.. In de Bijbel staat zoveel..daar kunnen we niet zomaar uit opmaken of iemand bekeerd is.

Herman Finkers

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 okt 2006 12:48

Vanochtend heb ik een preek gehoord over de heidense vrouw met de bezeten dochter. (mat. 15 vanaf vers 21)
De dominee stond er op een bijzondere manier bij stil. Jezus negeert een vrouw in nood. Hij zegt niet eens iets. Maar de vrouw houdt vol.
Jezus vergelijkt haar met een hond. In die tijd was dat ook een scheldnaam voor de heidenen. De vrouw wordt niet boos. Ze voelt zich niet aangevallen omdat Hij haar een hond noemt. Ze geeft toe en vraagt slechts om de kruimels. Jezus staat stil en zegt dat ze een groot geloof heeft. Hij helpt haar. Ook wij mogen vragen om kruimels en daar zouden we genoeg aan hebben, maar God zou ons handen vol brood geven, zoals de dochter van de vrouw genezen werd. Jezus gaat niet aan mensen voorbij die hem zoeken, nodig hebben en smeken. Niet bij de heidense vrouw en niet bij jou :)
pobody's nerfect

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 29 okt 2006 15:00

Idd, ik blijf dat zeggen. Het geloof is een werking van de bekering. Het echte geloof krijg je pas na je bekering.

dan ben ik toch benieuwd wat jij dan onder het echte geloof verstaat...

Dat is jou keus. Maar, wat denk je..zou een antwoord van God doormiddel van Zijn Woord niet bevestigender zijn?

ja, dat lijkt me logisch. dat gebeurt toch altijd doormiddel van Zijn woord? Wat doe je nou toch allemaal moeilijk! Zijn woord, de bijbel IS toch het antwoord??? Of wil je eerst nog een stem uit de hemel horen die het bevestigt voor je? Jij wilt eerst zekerheid, en dan pas geloof volgens mij. Als je het niet zeker weet, als het je niet zeker weten door God in Hoogsteigen Persoon geopenbaard is, en dan nog het liefst door middel van een stem uit de hemel, dan geloof je het pas, dan heb je pas het ware geloof. Ik denk dat je hiermee jezelf ontzettend tekort doet. Het is zoals Marnix al zei: je hebt het kado ongeopend in je kast liggen en je wacht tot God het ook nog eens voor je openmaakt.
Jammer, je mist hierdoor zoveel vrijheid en blijheid in je leven! Je mag er nu al van genieten, je hoeft daar echt niet op te wachten tot het moment dat je in de hemel bent!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 29 okt 2006 19:18

goofy1978 schreef:ik ben wel onbekeerd idd .

ga je bekeren joh! :x :wink:

goofy, wat Marnix al zei, hoe kan je als onbekeerde andere mensen vertellen hoe het wél moet?

ga zelf de Bijbel nog eens lezen en denk eens niet aan die dominee die volgens jouw wel echt bekeerd is maar lees, onderzoek het Woord, neem er desnoods een goede Bijbelverklaring erbij, en bid om opening van het Woord!
(dan ga er een nieuwe wereld voor je open)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 okt 2006 11:14

Medeforummers, de toon van jullie postwisseling vind ik niet bepaald van een bewogen houding getuigen. Gelieve de toon te veranderen en zakelijk (d.w.z. vanuit de Bijbel) argumenteren, anders voel ik me genoodzaakt om hier berichten te verwijderen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 okt 2006 11:18

Jantjes schreef:Elbert schreef:
Heb je onderstaand antwoord van ds. Pieters uit de vragenrubriek al eens gelezen?

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/ant ... s1663.html

Ik vond het in elk geval verhelderend.

Hoe kun je dit verhelderend vinden terwijl Pieters wijst op het middel namelijk ‘de wet en het verbond’.

Ik heb dit stukje aangehaald, omdat ds. Pieters hier iets aan de orde stelt wat volgens mij regelmatig voorkomt: nl. dat de blokkade tussen God en ons wordt veroorzaakt door onze gedachten over hoe Hij moet handelen.
We weten vaak veel te goed hoe God ons moet bekeren en dat is vaak het eerste waarvan we bekeerd moeten worden. Hij is daarin volstrekt soeverein en dat moeten we allereerst erkennen.
Want zeggen te weten wat de weg is, zonder die weg zelf bewandeld te hebben, kan eenvoudigweg niet. Dan past ons een beschaamd stilzwijgen en een luisteren naar het Woord van God.

Poesje schreef:
Rien67 schreef:maar waarom kun je niet oprecht bidden dan??
en verwacht je dan dat Hij je bidden hoort als je niet eens oprecht bidt?

Mijn gebed kan ik geen oprecht gebed noemen. Het komt niet uit m'n hart, het is geen zuiver gebed. M'n gedachten dwalen vaak af wanneer ik bid, etc. Je 2e vraag komt op me over alsof je't vreemd vind dat ik verwacht dat God wel naar me luistert. Maar God hoort mijn gebed zeker wel, daar ben ik van overtuigd. God hoort alle gebeden, dus ook het mijne..(al is die niet oprecht). Maar..Hij verhoord niet alle gebeden.

Als het van de ernst van jouw bidden afhangt, geef ik je inderdaad weinig hoop. Het enige wat ik hier kan doen is je de woorden van de Heere Jezus voorhouden:

Lukas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
10 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.
11 En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis een slang geven?
12 Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven?
13 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?

Hij is dus niet onwillig. De nadruk in dit bijbelgedeelte ligt niet op de ernst of de kwaliteit van ons bidden (dat is gebrekkig), maar op de volstrekte betrouwbaarheid van de Heere: wat Hij gezegd heeft, zal Hij ook doen. Hij zal jou dus ook de Heilige Geest geven, als je Hem daarom bidt.

Poesje schreef:
elbert schreef:Als het niet aan Hem ligt, dan moet je ook erkennen dat Hij allang met Zijn Woord tot je gekomen is.

Je leest ook nergens dat ik beweer dat God nog niet met Zijn Woord tot me gekomen is. Maar, er is meer nodig..
Het stukje van Ds. Pieters had ik nog niet gezien. Het is een helder en duidelijk antwoord (wat ik nodig had). Fijn dat je me er op wees.

God is met Zijn Woord tot je gekomen, inderdaad.
Geloof je het en geloof je het helemaal: dat je een zondaar bent, dat je reddeloos verloren bent in jezelf, dat de enige Weg tot behoud de Heere Jezus is?
Zo ja, dan neem je de toevlucht tot Hem. Zo nee, dan blijf je wie je bent en laat je Hem links liggen. Zo scherp ligt het.

Poesje schreef:Dat is ook iets groots ja. Alleen door je geloof ontvang je dat niet.
Het begrip 'zondekennis' word door jou/jullie nu niet genoemd. En juist dat is nodig. En zondekennis is een persoonlijke beleving, die alleen God kan schenken. Hoe kunnen we dan ooit vanuit onszelf God aannemen?

Wie heeft een waar berouw, waar blijkt dat uit?
Ik wil je het antwoord ook wel geven: wie niet anders kan, dan er mee tot God te gaan, zoals de verloren zoon tot zijn vader.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 okt 2006 14:25

Goofy, op het moment dat je door geloof in Jezus niet zeker weet gered te zijn kun je wat mij betreft net zo goed in Allah geloven.
Dan weet je het namelijk ook nooit zeker.
pobody's nerfect

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 30 okt 2006 14:33

Marnix schreef:En volgens mij ligt dat geschenk ongeopend bij je in de kast. Je staat er bij, kijkt er naar en zegt: Nou, pakt U het ook nog uit voor me? Anders doe ik er niks mee. (niet negatief bedoeld, wel opbouwend kritisch... en ik wil graag dat jij de rijke inhoud van dat kado ook gaat ontdekken)

Zo doet God het bij ons allemaal. Geen mens kan/wil en doet vanuit zichzelf.

Rien67 schreef:dan ben ik toch benieuwd wat jij dan onder het echte geloof verstaat...

Het echte geloof is het geloof wat je van God ontvangt. We kunnen niet zelf in eigen kracht geloof maken of pakken, maar Hij kan ons wel geloof schenken.

ja, dat lijkt me logisch. dat gebeurt toch altijd doormiddel van Zijn woord? Wat doe je nou toch allemaal moeilijk! Zijn woord, de bijbel IS toch het antwoord??? Of wil je eerst nog een stem uit de hemel horen die het bevestigt voor je? Jij wilt eerst zekerheid, en dan pas geloof volgens mij. Als je het niet zeker weet, als het je niet zeker weten door God in Hoogsteigen Persoon geopenbaard is, en dan nog het liefst door middel van een stem uit de hemel, dan geloof je het pas, dan heb je pas het ware geloof. Ik denk dat je hiermee jezelf ontzettend tekort doet. Het is zoals Marnix al zei: je hebt het kado ongeopend in je kast liggen en je wacht tot God het ook nog eens voor je openmaakt.

Ik doe niet moeilijk. Misschien zou jij eens wat minder makkelijk moeten doen. Wanneer God je aanneemt als Zijn Kind krijg je een bevestiging. Dat kan zijn door een tekst waar God je op wijst, maar dat kan ook op veel andere (verschillende) manieren. God werkt niet in iedereen hetzelfde. Ik las gister het boek ‘Ik zal wederbrengen’ van Ds. Budding..in dat boekje staan duidelijke voorbeelden. Misschien dat je me (beter) begrijpt als je het gelezen hebt..

elbert schreef:Als het van de ernst van jouw bidden afhangt, geef ik je inderdaad weinig hoop. Het enige wat ik hier kan doen is je de woorden van de Heere Jezus voorhouden:
[...]
Hij is dus niet onwillig. De nadruk in dit bijbelgedeelte ligt niet op de ernst of de kwaliteit van ons bidden (dat is gebrekkig), maar op de volstrekte betrouwbaarheid van de Heere: wat Hij gezegd heeft, zal Hij ook doen. Hij zal jou dus ook de Heilige Geest geven, als je Hem daarom bidt.

Waarom zeg je dit? Waar lees je dat het om de kwaliteit gaat? Het ging om het gebed op zichzelf. Niet of God alleen goede gebeden met mooie woorden hoort. Wat je zegt is waar..maar, daar ging het nu niet om!

Geloof je het en geloof je het helemaal: dat je een zondaar bent, dat je reddeloos verloren bent in jezelf, dat de enige Weg tot behoud de Heere Jezus is?
Zo ja, dan neem je de toevlucht tot Hem. Zo nee, dan blijf je wie je bent en laat je Hem links liggen. Zo scherp ligt het.

Nee, je neemt pas toevlucht tot Hem wanneer je het geschenk van God ontvangen hebt. Al hangt dat wel nauw samen met het weten dat je een zondaar bent, reddeloos verloren bent in jezelf, etc. Want wanneer je je zo voelt, ga je God pas zoeken.

Ook hier pak je er zomaar iets waar je op wilt reageren. Ik zei zonder een waar berouw kunnen we God niet aannemen, en mét ook niet, want het lukt ons vanuit onszelf nooit. 'Jezus aannemen' is een gave, een geschenk. Ik zeg dus niet dat je een waar berouw moet hebben. Misschien verstandig om meer te lezen dan alleen het woordje ‘berouw’ ..je kan het beter in z’n geheel lezen.

Herman Finkers

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 30 okt 2006 15:01

Poesje schreef:Ik doe niet moeilijk. Misschien zou jij eens wat minder makkelijk moeten doen. Wanneer God je aanneemt als Zijn Kind krijg je een bevestiging.

Waar staat dat in de bijbel???? Dat zou ik nou graag eens van je willen horen, want je beweert van alles, maar het klinkt zo onbijbels als wat!
In de bijbel staat dat: Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven - Joh 1:12
Nog meer bevestigingen vind je in:
1Jo 3:1
Ziet welk een liefde de Vader ons heeft gegeven,
opdat wij werden uitgeroepen tot kinderen Gods,–
wat we ook zijn!

Mt 5:9
Zalig de vredestichters, want zij zullen kinderen Gods genoemd worden.

Ro 8:16
Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.

Ro 8:14
Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

en tot slot:
Ga 3:26
Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.

Het echte geloof is het geloof wat je van God ontvangt. We kunnen niet zelf in eigen kracht geloof maken of pakken, maar Hij kan ons wel geloof schenken.

Precies, helemaal mee eens. En als ik nou zeg dat God mij dat geschonken heeft en dat ik dat van Hem aangenomen heb, wie ben jij dan om te beweren dat ik er makkelijk over doe? Denk je dat ik me niet elke dag realiseer wat een pijn dat Jezus heeft gekost? Ik dank God iedere dag voor dat grote geschenk, wat ik helemaal niet verdiend heb, maar toch gekregen. Wat een genade!!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 okt 2006 15:12

Poesje schreef:
elbert schreef:Als het van de ernst van jouw bidden afhangt, geef ik je inderdaad weinig hoop. Het enige wat ik hier kan doen is je de woorden van de Heere Jezus voorhouden:
[...]

Waarom zeg je dit? Waar lees je dat het om de kwaliteit gaat? Het ging om het gebed op zichzelf. Niet of God alleen goede gebeden met mooie woorden hoort. Wat je zegt is waar..maar, daar ging het nu niet om!

In je vorige post proefde ik iets van onzekerheid richting God: "ja, maar Hij verhoort niet alle gebeden". Met als ondertoon: "omdat mijn gebeden lang niet altijd even echt zijn, zal Hij mijn gebed misschien niet verhoren."
Vergis ik me nu?

Poesje schreef:

Nee, je neemt pas toevlucht tot Hem wanneer je het geschenk van God ontvangen hebt. Al hangt dat wel nauw samen met het weten dat je een zondaar bent, reddeloos verloren bent in jezelf, etc. Want wanneer je je zo voelt, ga je God pas zoeken.

Als je met het geschenk de Heilige Geest bedoelt, Die het geloof in ons werkt (en dat is ook een geschenk), dan snap ik wat je bedoelt. Maar de Heilige Geest doet niets anders dan je overtuigen dat je zonder Christus niet kunt, daarom beweegt Hij je tot Hem en houdt Hij je bij Hem.
Maar je kunt niet bij jezelf naspeuren of je dit geschenk ontvangen hebt, voordat je Christus als Zaligmaker kent, want alleen in Hem heb je zekerheid. Maar ik heb een beetje het idee (maar ook hierin kan ik me vergissen ;)) dat je eerst de zekerheid in je gevoel wilt opmerken, voordat je het bij de Heere Jezus zoekt.

Poesje schreef:

Ook hier pak je er zomaar iets waar je op wilt reageren. Ik zei zonder een waar berouw kunnen we God niet aannemen, en mét ook niet, want het lukt ons vanuit onszelf nooit. 'Jezus aannemen' is een gave, een geschenk. Ik zeg dus niet dat je een waar berouw moet hebben. Misschien verstandig om meer te lezen dan alleen het woordje ‘berouw’ ..je kan het beter in z’n geheel lezen.

Oke, dat zal ik nu proberen. :)

Poesje schreef:
Jo'tje schreef:Poesje, ik heb de indruk dat je het hele feit genade ontvangen van God te groots vindt om zomaar door geloof te ontvangen. Dan moet er toch wel iets aan vooraf gaan? Dat is ook zeker gebeurd. Toen Jezus ook voor jou stierf aan het kruis en weer is opgestaan

Dat is ook iets groots ja. Alleen door je geloof ontvang je dat niet.Het begrip 'zondekennis' word door jou/jullie nu niet genoemd. En juist dat is nodig. En zondekennis is een persoonlijke beleving, die alleen God kan schenken. Hoe kunnen we dan ooit vanuit onszelf God aannemen?

Middels het waar zaligmakende geloof (dat wordt door God gewerkt inderdaad) ontvang je het juist wel. Dat is ook voluit reformatorisch en naar de Schrift:

Heidelberger Catechismus schreef:Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.

Vr.60. Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem.

Door het geloof ontvang je alles wat je nodig hebt: kennis van zonde en schuld, kennis van Christus en Zijn verlossend werk en dankbaarheid voor die verkregen verlossing. Dat is inderdaad niet alleen een verstandelijk kennen, maar ook een vertrouwen met je hart, dat Gods Woord de Waarheid is: in het aanklagen van mij als zondaar, maar ook in het mij vrijspreken van die straf enkel en alleen door het offer van Christus, alsook het beginsel van een nieuw leven.

Het verschil tussen wat jij zegt en wat ik zeg zit hem in het volgende:
- jij zegt: pas als ik de ware beleving/bevinding ontvang, kan ik Christus aannemen.
- ik zeg: wie in Christus gelooft en al Zijn weldaden aanneemt, zoals verwoord in de catechismus, kan zeggen de ware beleving ontvangen te hebben.

Terug naar “Archief”