God -> wonder -> kind van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 okt 2006 10:10

elbert schreef:Al is het honderd keer een eenzijdig Goddelijk werk (dat geloof ik net zo goed), toch worden we in de prediking opgeroepen om ons te haasten om ons levens wil. En de Heere wil dat we deze oproep ernstig nemen, want Hij werkt door middel van het Woord: zowel de ernst van de straf als de belofte van de heerlijkheid worden ons voorgesteld. Wanneer het Woord ons raakt, dan brengt het ons in beweging en dan blijven we niet zitten waar we zitten (of beter: dan blijven we niet liggen waar we liggen, want de mens is van nature geestelijk dood).

Met de aandrang tot geloven is niets mis, met de uitwerking soms wel. Dan kun je inderdaad een gearriveerd christendom krijgen waar alles er mee door kan: waar de wandel niet in de hemelen is. Maar de mens wordt opgeroepen om te vluchten uit de stad Verderf en te gaan tot het hemelse Jeruzalem (zie Bunyan's Christenreis). Wie zo op weg gaat zal in dit leven niet gearriveerd raken (hij is immers een vreemdeling en bijwoner hier), maar wordt ondertussen wel verzekerd van het eeuwige leven.
Ik weet het ook in de reformatorische kerken wordt de oproep gedaan om ons te haasten en te spoeden om ons levens wil. Hoewel de reformatorische kerken mij lief zijn vraag ik mij wel eens af of de oproep ‘haast u en spoed u om des leven wil’ wel juist is en op de Bijbel gegrond. Er wordt in de Bijbel wel opgeroepen ‘haast u’, maar dat wordt altijd in een gebed gedaan tot God gericht, en dan wordt er gevraagd of God zich haasten wil naar de mens zoals bijvoorbeeld deze Psalmen: 79:8 Gedenk ons de vorige misdaden niet; ‘haast U’, laat Uw barmhartigheden ons voorkomen; want wij zijn zeer dun geworden. Ps 71:12 O God, wees niet verre van mij; mijn God! ‘haast U’ tot mijn hulp.
God werkt inderdaad door middel van het Woord, maar dan in het verlaten van de slechtigheden (wet) en te leven Verlaat de slechtigheden, en leeft; en treedt in den weg des verstands (Spr 9:6). Die ‘slechtigheden’ zijn de overtredeingen van de wet zoals Spr 1:22 Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten? En dat ‘leeft’ is een bevel, inhoudende ene belofte van te zullen leven zoals Spr 3:25 zegt: Vrees niet voor haastigen schrik, noch voor de verwoesting der goddelozen, als zij komt. En dat verstandelijke is: waardoor men tot het rechte verstand en de ware wijsheid geraakt, en dien de verstandigen betreden. 1Kon 8:36 Hoor Gij dan in den hemel, en vergeef de zonde van Uw knechten en van Uw volk Israel, als Gij hun zult geleerd hebben den goeden weg in denwelken zij wandelen zullen; en geef regen op Uw land, dat Gij Uw volk tot een erfenis gegeven hebt.

Dus als het Woord ons raakt is niet om ons te haasten maar om ons te houden aan de wet waarin de rijke belofte wordt belooft te delen in de erfenis. Ik bedoel natuurlijk niet met de wet te houden zoals de Farizeeën het wettisch deden, maar voorafgaande aan het kennen en ondervinden van Christus door genade en geloof.
Naar mijn mening is het niet Bijbels om aan te dringen op geloven maar om te houden en dat laat Bunyan in zijn Christenreis zien, want al zijn arbeid was tenslotte ijdel en ging hij door genade in.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 okt 2006 10:15

Je ervaart geen genade door je te houden aan de wet. Niet per definitie. Dat is geen voorwaarde. En je wordt al helemaal niet behouden door de wet, maar door geloof. Verder verwijs ik maar weer terug naar mijn vorige post.
pobody's nerfect

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 okt 2006 10:30

Jantjes schreef:
elbert schreef:Al is het honderd keer een eenzijdig Goddelijk werk (dat geloof ik net zo goed), toch worden we in de prediking opgeroepen om ons te haasten om ons levens wil. En de Heere wil dat we deze oproep ernstig nemen, want Hij werkt door middel van het Woord: zowel de ernst van de straf als de belofte van de heerlijkheid worden ons voorgesteld. Wanneer het Woord ons raakt, dan brengt het ons in beweging en dan blijven we niet zitten waar we zitten (of beter: dan blijven we niet liggen waar we liggen, want de mens is van nature geestelijk dood).

Met de aandrang tot geloven is niets mis, met de uitwerking soms wel. Dan kun je inderdaad een gearriveerd christendom krijgen waar alles er mee door kan: waar de wandel niet in de hemelen is. Maar de mens wordt opgeroepen om te vluchten uit de stad Verderf en te gaan tot het hemelse Jeruzalem (zie Bunyan's Christenreis). Wie zo op weg gaat zal in dit leven niet gearriveerd raken (hij is immers een vreemdeling en bijwoner hier), maar wordt ondertussen wel verzekerd van het eeuwige leven.
Ik weet het ook in de reformatorische kerken wordt de oproep gedaan om ons te haasten en te spoeden om ons levens wil. Hoewel de reformatorische kerken mij lief zijn vraag ik mij wel eens af of de oproep ‘haast u en spoed u om des leven wil’ wel juist is en op de Bijbel gegrond. Er wordt in de Bijbel wel opgeroepen ‘haast u’, maar dat wordt altijd in een gebed gedaan tot God gericht, en dan wordt er gevraagd of God zich haasten wil naar de mens zoals bijvoorbeeld deze Psalmen: 79:8 Gedenk ons de vorige misdaden niet; ‘haast U’, laat Uw barmhartigheden ons voorkomen; want wij zijn zeer dun geworden. Ps 71:12 O God, wees niet verre van mij; mijn God! ‘haast U’ tot mijn hulp.

Je kunt bijna zeggen dat God tot ons bidt in de prediking. Zo verwoordt de apostel Paulus het in ieder geval in 2 Kor. 5:

11 Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof, en zijn Gode openbaar geworden; doch ik hoop ook in uw gewetens geopenbaard te zijn.
...
14 Want de liefde van Christus dringt ons;
...
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.

Een prediker hoort zowat op z'n knieen te gaan voor z'n hoorders om hen te bewegen tot het geloof in Christus, omdat alleen via het geloof in Hem er behoud mogelijk is.

Jantjes schreef:Dus als het Woord ons raakt is niet om ons te haasten maar om ons te houden aan de wet waarin de rijke belofte wordt belooft te delen in de erfenis. Ik bedoel natuurlijk niet met de wet te houden zoals de Farizeeën het wettisch deden, maar voorafgaande aan het kennen en ondervinden van Christus door genade en geloof.
Naar mijn mening is het niet Bijbels om aan te dringen op geloven maar om te houden en dat laat Bunyan in zijn Christenreis zien, want al zijn arbeid was tenslotte ijdel en ging hij door genade in.

Er is een nauw verband tussen Wet en Evangelie. Ze zijn dan ook niet met elkaar in tegenspraak. Maar het gaat me tever om enkel op de wet te wijzen, zonder ook Christus te noemen. Want dat zou de mens enkel maar op zelfredzaamheid (pelagiaans) of het noodlot wijzen. Het is ook niet de bedoeling om tegen de hoorders te zeggen: "probeer eerst maar eens om de wet te houden. Na verloop van tijd komt u er misschien nog eens achter dat u dat niet kunt en dan zult u misschien om een Zaligmaker gaan vragen.". Nee, in de prediking hoort het gelijk op te gaan: met het aanwijzen van de kwaal (wetsovertreding, onze zondige aard, onze doemwaardige staat, ellende), dient ook de genezing (geloof in Christus, verlossing, heiliging en dankbaarheid) aangewezen te worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 okt 2006 11:15

Poesje schreef:M.i hangt het daar wel van af. Je kan niet behouden worden als God je niet uitverkoren heeft. Als je Zijn kind niet bent, kan je niet behouden worden.
Daarmee wil ik niet zeggen dat we maar af moet wachten met de gedachte "als God me uitverkoren heeft, dan merk ik vanzelf wel dat Hij in me gaat werken..ik kan er iig niets aan veranderen.."

Klopt, tot zo'n houding leidt het vaak wel... Zo te zien toch ook wel een beetje bij jou, hoewel je zelf aangeeft dat het de bedoeling is. Maar echt geloven kan je alleen als je uitverkoren bent en niet uit jezelf... dus je vindt dat je geloof niet echt is en weet volgens mij niet zo goed wat je daaraan moet doen, want volgens deze denkwijze kan je er niet zoveel aan doen. Om het in computertaal te zeggen:

ALS

Uitverkonen

DAN

Waar geloof

IS

Behoud

ALS

Niet-Uitverkoren

DAN

Geen waar geloof

IS

Verloren gaan

En aangezien het dus begint bij de uitverkiezing en je daar geen invloed op hebt kan je in feite toch niks doen en is het maar afwachten of je uitverkoren bent of niet. Wat moet je er anders aan doen? Je kan bidden en smeken wat je wilt, als je niet uitverkoren bent is het resultaat er immers niet anders om.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 okt 2006 11:32

God werkt inderdaad door middel van het Woord, maar dan in het verlaten van de slechtigheden (wet) en te leven Verlaat de slechtigheden, en leeft; en treedt in den weg des verstands (Spr 9:6).

Wat moet je dan doen? Lekker rustig aan doen? Jezus kan vandaag of morgen terugkomen. Dan is het toch zaak dat we mensen oproepen om haast te maken. Als Hij over 2 jaar terugkomt ben je wat laat als je eerst 5 jaar in de ellende wilt liggen voor je je goed genoeg voelt voor de verlossing? Dan ben je te laat. Hij komt terug als een dief in de nacht en dan moeten we waakzaam zijn.... en niet als de 5 dwaze maagden zonder olie zitten.

Dus als het Woord ons raakt is niet om ons te haasten maar om ons te houden aan de wet waarin de rijke belofte wordt belooft te delen in de erfenis. Ik bedoel natuurlijk niet met de wet te houden zoals de Farizeeën het wettisch deden, maar voorafgaande aan het kennen en ondervinden van Christus door genade en geloof.

Het Woord raakt ons wel degelijk met de oproep tot bekering en niet allereerst tot het houden van de wet. Dat komt er zeker bij kijken maar je zet de dingen in een totaal verkeerde volgorde, een volgorde waarbij menselijk handelen centraal staat. Mensen oproepen om zich aan de wet te houden in plaats van bij Christus te beginnen. Je aan de wet houden en daardoor genade ontvangen. Je moet bij Christus beginnen.... en dan krijgt de wet een andere dimensie, dan zijn we geen slaven meer van de wet.... maar vrije mensen die zich aan de wet willen houden. We kennen geen genade door de wet, we kennen ellende door de wet, Dat we het niet kunnen. De genade vinden we als we naar Jezus toegaan, Hij maakt ons vrij van het ons niet kunnen houden aan de wet.... en maakt ons tegelijkertijd niet los van de wet...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 27 okt 2006 13:15

@ Elbert..het kan inderdaad zijn, dat ik er teveel van verwacht. Dat ik een duidelijk 'iets' wil opmerken/ zien. Een speciale ervaring, waaruit ik de zekerheid krijg dat God tot me spreekt. De Bijbel schrijft daar volgens jou anders over. En zegt dit:
hoort des Heeren Woord, geloof in dat Woord, geloof in Gods Zoon.
Het Woord horen is het moeilijkste niet, daar hoef je alleen maar naar te luisteren. Maar het geloven is moeilijk. Hoe kan je nu, als zondig mens en zonder Gods hulp, geloven in dat Woord en in Gods Zoon?
Dat kunnen we vanuit onszelf helemaal niet. Daar gaat het wonder van genade aan vooraf, wat Jantjes al noemde.

Marnix schreef:Klopt, tot zo'n houding leidt het vaak wel... Zo te zien toch ook wel een beetje bij jou, hoewel je zelf aangeeft dat het de bedoeling is. Maar echt geloven kan je alleen als je uitverkoren bent en niet uit jezelf... dus je vindt dat je geloof niet echt is en weet volgens mij niet zo goed wat je daaraan moet doen, want volgens deze denkwijze kan je er niet zoveel aan doen.

Oh, ik was niet erg duidelijk. Ik doelde op passief wachten, wat die houding betreft. Je kan wachten met die gedachte, en verder niets doen. En dat vraagt God niet van ons. We moeten actief wachten. Hem zoeken in gebed en in Zijn Woord. Dat vraagt Hij wel van ons. Maar wanneer we op die manier in God geloven is het geloof nog niet echt. Dat is pas echt wanneer Hij in ons werkt/ gewerkt heeft.

En aangezien het dus begint bij de uitverkiezing en je daar geen invloed op hebt kan je in feite toch niks doen en is het maar afwachten of je uitverkoren bent of niet. Wat moet je er anders aan doen? Je kan bidden en smeken wat je wilt, als je niet uitverkoren bent is het resultaat er immers niet anders om.

Ja, in feite is het afwachten of je wel uitverkoren bent of niet. Maar je kan wél iets doen. Wanneer we oprecht bidden en smeken, neemt Hij ons als Zijn kind aan.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 okt 2006 13:34

Poesje schreef:@ Elbert..het kan inderdaad zijn, dat ik er teveel van verwacht. Dat ik een duidelijk 'iets' wil opmerken/ zien. Een speciale ervaring, waaruit ik de zekerheid krijg dat God tot me spreekt. De Bijbel schrijft daar volgens jou anders over. En zegt dit:
hoort des Heeren Woord, geloof in dat Woord, geloof in Gods Zoon.
Het Woord horen is het moeilijkste niet, daar hoef je alleen maar naar te luisteren. Maar het geloven is moeilijk. Hoe kan je nu, als zondig mens en zonder Gods hulp, geloven in dat Woord en in Gods Zoon?
Dat kunnen we vanuit onszelf helemaal niet. Daar gaat het wonder van genade aan vooraf, wat Jantjes al noemde.

Vanuit onszelf geloven gaat inderdaad niet, maar God komt Zelf mee met Zijn Woord en in die weg verandert Hij ons.
Zou Hij komen met Zijn Woord en je niet veranderen?
Want Zijn Woord keert nooit ledig tot Hem terug (Jes. 55:11, het hele hoofdstuk is het trouwens waard om te lezen).
Geloof je dat het Woord de waarheid is? Laat je dan ook door die waarheid gezeggen.
Aan Hem zal het dan ook niet liggen. Wel aan jou, als je Hem niet gelooft en niet vertrouwt, als je denkt zelf rechtvaardig voor God te kunnen zijn.

Als je iets wil ervaren, kijk dan altijd naar de Heere Jezus, wat Hij deed en doet, waarom Hij naar deze wereld kwam, kijk naar het kruis op Golgotha, hoe Hij daar leed en bedenk je waarom Hij daar leed: voor zondaren om hen met God te verzoenen. En als je dan nog niets ervaart en het niet gelooft dat Hij daar ook voor jou hing, kijk dan nog een keer en blijf ernaar kijken, net zoals de Israelieten in de woestijn naar de slang moesten kijken (Joh. 3:14) om genezen te worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 27 okt 2006 13:47

Ja, in feite is het afwachten of je wel uitverkoren bent of niet. Maar je kan wél iets doen. Wanneer we oprecht bidden en smeken, neemt Hij ons als Zijn kind aan.

Nou, uit al je schrijven hier maak ik op dat je daar wel degelijk mee bezig bent. Dus waar wacht je dan nog op? Tot Hij je laat zien dat hij dat ook werkelijk gedaan heeft? Het lijkt wel of je dat niet wilt zien. Hij heeft het je namelijk al talloze malen verteld in Zijn woord. Waarom geloof je dat niet dan?
We moeten actief wachten. Hem zoeken in gebed en in Zijn Woord. Dat vraagt Hij wel van ons. Maar wanneer we op die manier in God geloven is het geloof nog niet echt. Dat is pas echt wanneer Hij in ons werkt/ gewerkt heeft.

En hoe weet je dan dat Hij dat in je gewerk heeft? Ik vind 'actief wachten' eigenlijk maar iets raars. Het is m.i. een manier om je te verschuilen, om niet zelf in aktie te hoeven komen. Het was eerst Aktie van God, weet je nog, en dan re-aktie van jou! Je kunt niet eeuwig blijven wachten totdat je het zeker weet, dan is het te laat!
Het geloof is de zekerheid van de dingen die wij niet zien, staat ergens in de Bijbel.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 27 okt 2006 14:39

elbert schreef:Zou Hij komen met Zijn Woord en je niet veranderen?

Als Hij komt met Zijn Woord zal Hij me ook veranderen. En ik neem aan dat ik die verandering dan ook opmerk.

Geloof je dat het Woord de waarheid is? Laat je dan ook door die waarheid gezeggen.
Aan Hem zal het dan ook niet liggen. Wel aan jou, als je Hem niet gelooft en niet vertrouwt, als je denkt zelf rechtvaardig voor God te kunnen zijn.

Ja, ik geloof dat Gods Woord de waarheid is.
Hmm, ik zeg ook nergens dat het aan God ligt. Het ligt aan mezelf.
Mijn geloof en vertrouwen in Hem zal moeten veranderen.

Rien67 schreef:Nou, uit al je schrijven hier maak ik op dat je daar wel degelijk mee bezig bent. Dus waar wacht je dan nog op? Tot Hij je laat zien dat hij dat ook werkelijk gedaan heeft? Het lijkt wel of je dat niet wilt zien. Hij heeft het je namelijk al talloze malen verteld in Zijn woord. Waarom geloof je dat niet dan?

Wat ik doe is bidden, en in Zijn Woord lezen en daar naar luisteren. Maar oprecht bidden kan ik niet. Waar ik op wacht? Dat Hij m'n bidden hoort, en in me gaat werken, (me persoonlijk veranderd).

En hoe weet je dan dat Hij dat in je gewerk heeft?

Op deze vraag kan ik geen antwoord geven. Ik heb geen idee wat ik dan opmerk, maar ik hoop dat wel op te (gaan) merken.

Ehm, misschien zie jij 'actief wachten' anders dan ik?!
Passief wachten betekent voor mij: Wachten totdat God in je gaat werken, en verder niets doen.
Actief wachten: God zoeken in Woord en gebed, maar ook wachten totdat Hij in je gaat werken.

Je kunt niet eeuwig blijven wachten totdat je het zeker weet, dan is het te laat!

Als God in me zal werken, zal Hij me ook die zekerheid geven.
En, dus niet wanneer het te laat is..
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 27 okt 2006 14:54

Wat ik doe is bidden, en in Zijn Woord lezen en daar naar luisteren. Maar oprecht bidden kan ik niet. Waar ik op wacht? Dat Hij m'n bidden hoort, en in me gaat werken, (me persoonlijk veranderd).

maar waarom kun je niet oprecht bidden dan??
en verwacht je dan dat Hij je bidden hoort als je niet eens oprecht bidt?

Als je bidt om de Heilige Geest, zal Hij je die zeker geven! Zegt Hij Zelf in Zijn Eigen woord! (en ga nou niet zeggen dat je niet weet wanneer dat zal gebeuren, dat gebeurt direkt!)
En als je de Heilige Geest ontvangt dan mag je er zeker van zijn dat je zult veranderen!

jouw geloof en vertrouwen in Hem zullen voorzeker veranderen als jij oprecht bidt om de hulp van de Heilige Geest daarbij!

Heel veel wijsheid en inzicht gewenst en ik bid of de Heilige Geest ook bij jou wil komen!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 okt 2006 15:14

Poesje schreef:
elbert schreef:Zou Hij komen met Zijn Woord en je niet veranderen?

Als Hij komt met Zijn Woord zal Hij me ook veranderen. En ik neem aan dat ik die verandering dan ook opmerk.

Ja, ik geloof dat Gods Woord de waarheid is.
Hmm, ik zeg ook nergens dat het aan God ligt. Het ligt aan mezelf.

Als het niet aan Hem ligt, dan moet je ook erkennen dat Hij allang met Zijn Woord tot je gekomen is.
Heb je onderstaand antwoord van ds. Pieters uit de vragenrubriek al eens gelezen?

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/ant ... s1663.html

Ik vond het in elk geval verhelderend.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 okt 2006 15:58

Poesje, het "Geloof en u zal behouden worden" uit de Bijbel is toch wel wat anders dan: Wacht actief af en u zult (misschien) behouden worden.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 okt 2006 16:30

Poesje, ik heb de indruk dat je het hele feit genade ontvangen van God te groots vindt om zomaar door geloof te ontvangen. Dan moet er toch wel iets aan vooraf gaan? Dat is ook zeker gebeurd. Toen Jezus ook voor jou stierf aan het kruis en weer is opgestaan :)
Als je dat gelooft mag je het ook 'gewoon' ontvangen. En dat is te groots om ons eigenlijk voor te kunnen stellen.
pobody's nerfect

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 okt 2006 16:40

Elbert schreef:
Heb je onderstaand antwoord van ds. Pieters uit de vragenrubriek al eens gelezen?

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/ant ... s1663.html

Ik vond het in elk geval verhelderend.

Hoe kun je dit verhelderend vinden terwijl Pieters wijst op het middel namelijk ‘de wet en het verbond’.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 27 okt 2006 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 27 okt 2006 17:16

denk dat Poesje de bijbel beter verstaat dan sommigen hier.
het gaat bij de meesten wel heel makkelijk ze geloven uit zichzelf in Jezus en zijn gered denken ze.
terwijl ze zichzelf bedriegen en haast vedoemd gaan worden als God het niet verhinderd.
bekeren is Gods werk niets van de mens komt in aanmerking ook zijn eigengerechtig geloof niet.
poesje gelooft ook in Jezus dus volgens jullie leer is zij al gered en wedergeboren zonder dat ze het weet.
jullie toeeigening des heils klopt geen moer van. :)

Terug naar “Archief”