Bijbels dagboek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 24 okt 2006 17:06

caprice schreef:
marina87 schreef:
caprice schreef:
Hippieblijhoofd schreef:In dat dagboek (van Bunyan) moet ik ook nog beginnen, het ziet er zo oninteressant uit :oops:
Ik vind de meeste dagboeken niet echt boeiend, ik hoop dat ik nog een x een heel aansprekende vind, dan zal het bijbellezen ook wat makkelijker vol te houden zijn ;)...

Het moet geen last zijn, maar een lust.

Sorry hoor, wat wil je daarmee zeggen? :roll: Wat heeft iemand aan deze uitspraak?

Wel, dat het Bijbellezen of dagboek lezen geen last, maar een lust moet wezen. En als het een last is, dat we onszelf wel eens na mochten kijken als we menen dat het goed ligt op weg en reis naar de eeuwigheid. Want als de Heere een mens stilzet worden alle lusten een last, en de lasten een lust. Dan wordt de brug naar de wereld opgehaald.

oh wees daar maar niet bang voor hoor, dat ik te snel meen dat ik 'goed' zit op de weg en reis naar de eeuwigheid..:?
En toch geloof ik niet dat je altijd zin hebt, ook al ben je bekeerd, om in Gods Woord te lezen. Soms vind je het gewoon moeilijk, en onbegrijpelijk, soms kun je je niet concentreren... je blijft méns namelijk.

Terug naar Bijbelse Dagboeken:
Bij mijn broer vond ik pas het boekje: 'jutten' van Reinier Sonneveld (ik dacht tenminste dat hij zo heette ;)). Weet iemand hoe dat boekje is?

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 24 okt 2006 17:19

Maarhet moet niet een gewoonte zijn, denk ik. Ik luister in dat opzicht gelukkgi wel naar mijn gevoel en zo wordt mijn stille tijd nooit een sleur, wat het wel lange tijd was....

Ik ken slechtere gewoonten ;-)

Hier een mooi stukje over Bijbellezen:

http://www.bijbelstudie.org/herscheppin ... _lezen.htm
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 okt 2006 23:03

Jutten is een erg gaaf boek!
Gaat over de verrassingen van God.
Ik heb het van de gemeente gehad met mijn belijdenis en ben er best blij mee. Hij heeft een frisse manier van schrijven en een creatieve blik :)
pobody's nerfect

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 26 okt 2006 20:10

Jo'tje schreef:Jutten is een erg gaaf boek!
Gaat over de verrassingen van God.
Ik heb het van de gemeente gehad met mijn belijdenis en ben er best blij mee. Hij heeft een frisse manier van schrijven en een creatieve blik :)

ah gaaf, dan ga ik 'm eens stelen :P

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 okt 2006 10:29

Haha, ja dat is ook een creatieve manier om aan je boek te komen ;)
pobody's nerfect

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 27 okt 2006 12:12

Jo'tje schreef:Haha, ja dat is ook een creatieve manier om aan je boek te komen ;)

als klein zusje mag je dat doen bij je broers he ;)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 okt 2006 12:30

Op moment lees ik Iedere dag nieuw van Corrie ten Boom.
Kleine duidelijke stukjes. Prettig te lezen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 okt 2006 14:50

Hippieblijhoofd schreef:
Jo'tje schreef:Haha, ja dat is ook een creatieve manier om aan je boek te komen ;)

als klein zusje mag je dat doen bij je broers he ;)

Oh, maar als het binnen de familiy blijft dan is het geen jatten :)

Ik lees trouwens nog steeds Leidraad en dat bevalt me nog steeds prima. Pas heel Openbaring behandeld.
pobody's nerfect

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 08 nov 2006 14:35

"Elke dag geboeid"

En het is ook echt een boeiend dagboek!

Op de site van Open Doors is-ie te koop. Er staat dit over:

Dit is een uniek dagboek. Vele mensen hebben zich al laten boeien door dit dagboek, geschreven door vervolgde christenen.

Stuk voor stuk hebben deze christenen aan den lijve ondervonden wat het betekent om te lijden voor de naam van Jezus. Hoe konden zij standhouden? In 365 meditaties vindt u het antwoord. Onder de eenvoudige teksten zit een diepgang, die blijkbaar alleen te vinden is in mensen die ernstig op de proef worden gesteld.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 09 nov 2006 20:51

Gerdien B. schreef:Op moment lees ik Iedere dag nieuw van Corrie ten Boom.
Kleine duidelijke stukjes. Prettig te lezen.

Ik ook :D

Leest idd prettig en er zitten goede 'denkertjes' in
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Bijbels dagboek

Berichtdoor Boekenlezer » 11 nov 2006 13:20

MissF schreef:Soms vind ik het best lastig om regelmatig uit de bijbel te lezen. Daarom gebruik ik al jaren met korte tussenpozen dagboekjes, maar ik heb er nog steeds niet een gevonden die me echt kon boeien, en waar ik echt uit bleef lezen, iedere avond.

Heeft iemand misscien een tip, wat een mooi dagboek is?

Alvast bedankt!

Dagboeken gebruik ik zelf ook niet. En iedere dag wat lezen, is ook niet mijn methode. Het is me allemaal wat te vluchtig. Je pikt er niet zo ontzettend veel van op, en de verleiding is vaak zo groot om het maar over te slaan.

Maar misschien is dit wel een suggestie, ook al is het misschien een hele rare: typ gewoon eens een bijbelboek over.
Voordelen:
- je registreert zwart op wit wat je doorneemt,
- de tekst komt intensiever onder je aandacht, dan wanneer je gewoon leest,
- noteer daarbij in een ander bestand de indrukken, vragen en gedachten die je waardevol vindt om te registreren,
- en uiteraard kun je dan bij gedeelten die wat minder duidelijk zijn, die vragen oproepen, er een commentaar bij pakken (ik beschik over de luxe dat ik voor ieder gedeelte wel wat heb),
- verder is het ook nog niets eens zo veel werk; ongeveer een half uurtje per bijbelhoofdstuk (al verschilt de lengte van een bijbelhoofdstuk nogal eens sterk).

Dit is eigenlijk een versimpeling van een methode die nogal eens heb toegepast: de bijbeltekst hertalen naar de taal van deze tijd, en overzichtelijk indelen. Die methode bleek voor bepaalde gedeelten heel geschikt, maar de Bijbel is zo divers, dat er ook gedeelten zijn die er te weerbarstig voor zijn.

Eigenlijk komt mijn suggestie hier op neer: doe actief iets met de tekst. Lees het niet alleen maar passief door, zoals dat het geval is met iedere dag een hoofdstukje lezen of een dagboek.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 nov 2006 22:52

Ik heb nu voor mijn vriend en mij een boek gekocht over het huwelijk en het toeleven daarnaartoe. Dat zochten we al een tijdje, en we waren al eens in een boekje begonnen, maar kwamen daar echt niet doorheen.
Nu heb ik een erg mooie geloof ik, en die geef ik hem maar voor Sinterklaas (oeh, wat een vergelijking ;) ).
Het enige nadeel is, dat we dat dan alleen lezen als we samen zijn. En dat is wel 4 of 5 keer per week, maar niet alle avonden. Maarja, dat is ook geen rampo denk ik :)
Het is wel goed om iets te lezen denk ik, 's avonds, al vind ik een dagboek of gewoon boek beter dan alleen de bijbel
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Eefje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eefje » 09 jan 2007 14:44

Ik lees op het moment twee dagboeken. Een is er van verschillende predikanten "volg mij", gaat over gesproken worden van de Heere Jezus. Niet moeilijk om te volgen.
De andere is van ds. Hovius over de Ned. Geloofsbelijdenis. Vind ik erg interessant, ook omdat ik dit jaar belijdenis hoop te doen.

Terug naar “Archief”