Hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 okt 2006 23:06

Nu doen mensen hier net alsof de mensen in een kerk zonder hoed geloviger zijn as met een hoed.

Als ik geloof dat ik God eer bewijs door een hoed te dragen, en ik vind het leuk, eerbiedig om er mooi gekleed uit te zien, dus ik draag een mooie hoed, moet ik dat weten, en dan ben ik niet meer of minder gelovig.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2006 23:13

Dat zeg ik toch niet. Als jij een hoed draagt tot eer van God en jer veroordeelt anderen die geen hoed dragen niet, dan heb ik totaal geen aanmerkingen op jou en al helemaal niet op je geloof.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 26 okt 2006 10:43

Maar de vraag die ik aan L'être extraterrestre zou willen stellen is: waarom is dat voor jou een eerbewijs? Waar baseer je dat op?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2006 10:49

Goede vraag. In ieder geval kan je uit haar antwoord opmaken dat ze het ziet als eerbiedig en dat ze het mooi vindt en ook mooi gekleed naar de kerk te gaan. Lijkt me op zich een goede onderbouwing. Als ik een bruiloft heb trek ik ook mooie kleren aan. Als een hoed dan onder nette en mooie kleding valt en je draagt een hoed om mooi en netjes bij Gods eredienst te zijn, dan lijkt me dat prima.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 okt 2006 11:08

Maar, worden anderen dan als oneerbiedig gezien vanwege het niet dragen van een hoed?
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2006 12:29

That's the question :)

Ik zie de hoed niet echt als teken van eerbied.... dat was vroeger zo (dan waren het overigens sluiers en geen hoeden) en tegenwoordig is het juist niet meer zo, eerder andersom. Wie dragen er een hoed? De vrouwen met hoge posities... de koningin, veel vrouwelijke ministers en kamerleden op prinsjesdag bijvoorbeeld. En Ali B :P Dus nee, zoals Henry al zei in het geciteerde stuk, wat dat betreft is er een hoop veranderd.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 okt 2006 13:54

Het blijft ook iets van bepaalde kerkgenootschappen die hoeden. Inclusief het op en top erbij lopen wat betreft kleding. Het spijt me, maar dan zie ik liever iedereen gewoon komen zoals hij/zij is!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 okt 2006 13:59

Hmm, daar kan ik ook zo van genieten in de kerk. Allemaal die verschillende mensen die samen zingen voor en leren van één God. Super. En dan nog dingen als Flevo, jeugdkerken, EO-jongerendag etc. Dan ben je ook vanuit verschillende kerken één. Dat beseffen we soms veel te weinig. Gauw het belerende vingertje; 'zo hoort dat niet'.
Eigenlijk jammer dat dat zo leeft. Ook vanuit de meer evangelische hoek is dat zo.
pobody's nerfect

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 okt 2006 14:01

Ja, dat geeft zo'n verbondenheid, echt gaaf!

Wat is vanuit de meer evangelische hoek ook zo?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 okt 2006 10:03

Vanuit reformatorische hoek wordt vaak veroordelend gesproken over evangelischen, die nemen het allemaal veel te makkelijk op en dat gaat veel te veel over het gevoel.
Maar vanuit de evangelische hoek kunnen ze ook veroordelend zijn naar de reformatorische kerken toe. Die zijn er soms van overtuigd dat je op zo'n stijve en ingetogen manier nooit een levende relatie met God kunt hebben.
Het geoordeel gaat uiteraard twee kanten op ;) Dat bedoelde ik.
pobody's nerfect

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 okt 2006 10:21

Okay, duidelijk! Toch ervaar ik dat totaal anders! Ik ben nu in veel verschillende evangelische gemeenten geweest, maar nergens krijg ik dat gevoel. Ze zijn over het algemeen juist heel mild!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 okt 2006 10:28

Klopt. Wij kerken zelf om de hoek bij een evangelische gemeente. (hartstikke leuk trouwens hoor :)) En ze vinden het inderdaad hartstikke leuk als je met hen meekomt, niets mis mee.
Toen wij een keer een jeugddienst hadden georganiseerd waren er ook veel van hen uitgenodigd. Dat was ook via de jeugdkerk enzo. Later is er een groep ook eens voor de gewone dienst uitgenodigd.
Achteraf met een heel stel nog nagepraat. Ze vonden het echt heel moeilijk om in te denken dat je ook op die manier echt een levend geloof kan hebben. (en nou zijn wij nog niet eens heel zwaar hoor :P)
Later hoorde ik dat sommigen achteraf erg veroordelend over onze kerk gesproken hebben en zich er zo min mogelijk mee wilden bemoeien.
Gelukkig is dat maar een enkeling, maar ik denk zeker dat het wel vaker gebeurt. Er zijn zat kerken waar je precies datum en tijd van je bekering moet weten voor je wordt gedoopt. Vrij bijzonder en ook nogal onbijbels, maar ok.
pobody's nerfect

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 okt 2006 10:49

Tsja, mensen blijven mensen. Ik denk dat er overal mensen zijn die veroordelen etc.!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 okt 2006 11:11

Klopt, ik bekeek het alleen ff van twee kanten ;)
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 okt 2006 11:37

rosalie83 schreef:Okay, duidelijk! Toch ervaar ik dat totaal anders! Ik ben nu in veel verschillende evangelische gemeenten geweest, maar nergens krijg ik dat gevoel. Ze zijn over het algemeen juist heel mild!

haha, ik was een keer bij een doopdienst en die predikant liet wel ff heel sterk merken dat de kinderdoop toch wel totaal verkeerd was, als je als kind gedoopt was moest je maar tot inzicht komen want de volwassendoop was het enige juiste. Toen dacht ik ook wel even: nou nou, sta nou maar niet zo snel met je oordeel klaar... je bent niet gereformeerd ofzo :P

Terug naar “Archief”