Tarot e.d.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 okt 2006 23:40

Dat Crowley dat gebruikt heeft daar kijk ik niet van op, in dit geval kun je er wat uit concluderen; heel voorzichtig; dat wel. Maar verder gaat het 'gevaarlijke mensen, gevaarlijke doctrines' niet op.. Hitler luisterde graag Wagner, is Wagner dan/daardoor fout?

Het is vaak maar net welke waarde je aan dingen geeft. Er zijn mensen die absoluut niet met een amulet om willen lopen, ik heb er een maar voor mij is het geen amulet maar een ijzeren plaatje met de R-rune er op (de Raido).

Afbeelding

Ik heb hem van Hippieblijhoofd gekregen die het gekocht had van een langharige Schotse kelt die vast paganist was en er heilig in geloofde dat dit beschermend werkt; of iets dergelijks.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 25 okt 2006 23:58

..........After defending the then-current anti-Semitic pogroms in Kishinev Russia, on the grounds that the deaths of thousands of Jews was a rational response to what he saw as the danger of Jewish ritual cannibalism, Crowley rhetorically asked how a system of value such as Qabala could come from "an entirely barbarous race, devoid of any spiritual pursuit."[52]

Crowley repeated his claim that Jews in Eastern Europe practice ritual child-murder in at least one later work as well, namely the section on mysticism in Book Four or Magick.
......

Aan de vruchten kent men de boom.......
antisemitisme- (ik durf ook een link te leggen tussen de ideeen van hitler van uit het occulte.)
crowley was een prominent member van de hermetic society of the golden dawn , die ook tarot praktiseren.en sexuele rituelen uitvoer(d)en

tarot komt oorspronkelijk uit de toth - isis cultus - het oude egypte.
In de Torah worden wij tegen deze dingen gewaarschuwd.
Het is occult. ----- Ook de magiers uit egypte hadden macht en kennis. bijv de truukjes die ze tegelijk met Mozes uit voerden om Farao te imponeren. Wat dat betreft was er niets nieuws onder de zon. maar voor de banei Israel waren dit soort praktijken door God YHWH verboden.
dit geldt ook als je je een volgeling van Yeshua wilt noemen , dan mag je daar ook niet mee bezig houden.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 okt 2006 12:21

Goed, we gebruiken Tarot niet.. maar een zelfgemaakt kaartspel met daarop bepaalde afbeeldingen uit het dagelijkse leven. Deze hebben een naam en betekenis die samen paren vormen. Op basis hiervan bepaal je bepaalde keuzes.

Uiteraard ga je eerst in gebed of God hierdoor wil spreken (zoals de Joden dit ook deden met de Ummim en Tummim; of andere manieren om 'het lot te werpen'). Wij zijn hier huiverig van.. maar? 'mag dit'?

André

Berichtdoor André » 26 okt 2006 12:28

Raido schreef:Goed, we gebruiken Tarot niet.. maar een zelfgemaakt kaartspel met daarop bepaalde afbeeldingen uit het dagelijkse leven. Deze hebben een naam en betekenis die samen paren vormen. Op basis hiervan bepaal je bepaalde keuzes.

Uiteraard ga je eerst in gebed of God hierdoor wil spreken (zoals de Joden dit ook deden met de Ummim en Tummim; of andere manieren om 'het lot te werpen'). Wij zijn hier huiverig van.. maar? 'mag dit'?
Als er in de Bijbel OT/NT het lot werd geworpen gebeurde dat toch alleen voor het aangezicht des HEERE?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 okt 2006 13:12

In mijn kerk zeggen ze bij het begin van de dienst altijd 'laat ons het aangezicht des HEEREN zoeken in gemeenschappelijk gebed'. Ik zie 'voor het aangezicht des HEEREN dan ook als 'na het doen van een gebed met daarin de vraag of God het lot wil leiden'..

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 okt 2006 13:28

salty schreef:Aan de vruchten kent men de boom.......
antisemitisme- (ik durf ook een link te leggen tussen de ideeen van hitler van uit het occulte.)

Je kunt net zo goed een link leggen tussen de ideeën van Hitler en het christendom, als je leest wat hij in Mein Kampf schrijft: '... dat ik in overeenstemming handel met de wil van de Almachtige Schepper: door me te verweren tegen de Jood vecht ik voor het werk van de Heer.'

Het is allebei even idioot.

dit geldt ook als je je een volgeling van Yeshua wilt noemen , dan mag je daar ook niet mee bezig houden.

Die conclusie trek je op basis van vooroordelen en niet op basis van gegronde argumenten. Trouwens, wie zich een volgeling van Jezus wil noemen kan beter nog eens goed naar de volgende tekst kijken: 'Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader.' (Joh. 14:12.) Blijkbaar is het ook mogelijk om goede wonderen te doen. En ook goede wonderen vallen onder de noemer 'occult'.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 26 okt 2006 17:34

André schreef:
Raido schreef:Goed, we gebruiken Tarot niet.. maar een zelfgemaakt kaartspel met daarop bepaalde afbeeldingen uit het dagelijkse leven. Deze hebben een naam en betekenis die samen paren vormen. Op basis hiervan bepaal je bepaalde keuzes.

Als er in de Bijbel OT/NT het lot werd geworpen gebeurde dat toch alleen voor het aangezicht des HEERE?
Ik weet niet hoe het ging toen?

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 26 okt 2006 17:48

Collateral schreef:

Je kunt net zo goed een link leggen tussen de ideeën van Hitler en het christendom, als je leest wat hij in Mein Kampf schrijft: '... dat ik in overeenstemming handel met de wil van de Almachtige Schepper: door me te verweren tegen de Jood vecht ik voor het werk van de Heer.'

Ik vind die laatste toch echt idioter....Wie zegt dat de 'almachtige schepper/de Heer' hier de God van het christendom wordt bedoeld. Het ligt erg voor de hand dat hij hier satan mee bedoeld. Anti-semitisme komt voort uit hele slechte mensen. Vaak zijn die mensen occult belast.
Afbeelding

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 okt 2006 17:59

reform schreef:
Collateral schreef:

Ik vind die laatste toch echt idioter....Wie zegt dat de 'almachtige schepper/de Heer' hier de God van het christendom wordt bedoeld. Het ligt erg voor de hand dat hij hier satan mee bedoeld. Anti-semitisme komt voort uit hele slechte mensen. Vaak zijn die mensen occult belast.

ik snap je echt niet meer... er is toch maar 1 Almachtige Schepper? Het ligt voor de hand dat Hitler er werkelijk YHWH mee bedoelde. Dat hij het vrijwel zeker niet bij het juiste eind had is een ander verhaal, maar het is overduidelijk wie hij bedoelde, en dat is wel degelijk de christelijke god, en niet Satan.

Er zijn jodenvervolgingen geweest tijdens de kruistochten. Talloze joden zijn vermoord vanwege het feit dat ze "christusmoordenaars" waren. Waren die mensen occult belast? Vast wel.

Ik vind dat er hier dingen worden gezegd die te overrated zijn, weinig onderbouwd en vanuit het wilde weg geroepen.
what the soul hides, blood tells

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 okt 2006 18:19

Zijn er op Refoweb ècht mensen die geloven dat je met een paar speelkaarten de toekomst kunt voorspellen en dat daar allerhande duivels mee aan het spelen zijn?

Ik hoop van niet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 okt 2006 18:46

al klinkt het misschien kwakzalver-achtig, maar onderschat het niet...

ik geloof wel degelijk in "scherpzinnige geesten" die tot op zekere hoogte iets of iemands toekomst kunnen voorspellen. Maar de toekomst bestaat uit vele paden. Ook zo'n geest kan nooit zeker voorspellen welk pad er werkelijk bewandeld gaat worden door de geest van de tijd.

Of er nu wel of geen mensen zijn op Refoweb die er wel of niet in geloven, "het" bestaat en trekt zich weinig aan van het feit of mensen als Optimatus zich ogenschijnlijk sceptisch opstellen.

Zij weten wel beter.

It's out there, of je het nu kinderachtig en een sprookje vindt of niet.
what the soul hides, blood tells

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 26 okt 2006 18:57

Optimatus schreef:Zijn er op Refoweb ècht mensen die geloven dat je met een paar speelkaarten de toekomst kunt voorspellen en dat daar allerhande duivels mee aan het spelen zijn?

Ik hoop van niet.
En dát is nu juist het grote probleem van veel christenen. Omdat ze er niet in geloven is het een gevaar voor henzelf en hun omgeving! De duivel spreekt zelf over deze zaken, waarom ontken jij de Bijbel, Optimatus?

Ef 6, 10-12
10 Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. 11 Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. 12 Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen.

Luc 8,2
Maria uit Magdala, bij wie zeven demonen waren uitgedreven,

Lev 19,16
Laat je niet in met waarzeggerij en wolkenschouwerij.

Num 23,23
Voortekens lezen is Jakob vreemd, van waarzeggerij houdt Israël zich ver; God zelf spreekt tot Jakob, op zijn eigen tijd, God zelf zegt tegen Israël wat hij bewerken zal.

En een compleet verhaal:

1 Sam 28
3 Samuël was inmiddels gestorven. Heel Israël had over hem gerouwd, en hij was begraven in Rama, zijn woonplaats. Daarna had Saul in het hele land een verbod uitgevaardigd op geestenbezwering en waarzeggerij. 4 Toen nu de Filistijnen hun troepen hadden verzameld en waren opgerukt naar Sunem, waar ze hun kamp opsloegen, bracht ook Saul zijn leger op de been en sloeg zijn kamp op in het Gilboagebergte. 5 Maar toen hij het kamp van de Filistijnen zag, greep de angst hem bij de keel. 6 Hij raadpleegde de HEER, maar de HEER gaf geen antwoord: noch in dromen, noch door middel van orakelstenen, noch bij monde van profeten. 7 Daarom beval hij zijn dienaren om voor hem een dodenbezweerster op te sporen. ‘Daar wil ik naartoe gaan om antwoord te vinden op mijn vragen,’ zei hij. Toen zijn dienaren hem vertelden dat er in Endor nog een dodenbezweerster woonde, 8 vermomde hij zich door andere kleren aan te trekken en ging hij met twee dienaren op pad. Midden in de nacht kwamen ze bij de vrouw aan. ‘Wilt u voor mij de geest van een dode raadplegen?’ verzocht hij haar. ‘Ik zal u zeggen wie u moet oproepen.’ 9 Maar de vrouw antwoordde: ‘U weet toch wat Saul heeft gedaan: hij heeft een streng verbod uitgevaardigd op geestenbezwering en waarzeggerij. Waarom probeert u me in de val te lokken? Wilt u me soms de dood in jagen?’ 10 Maar Saul bezwoer haar bij de HEER dat haar niets zou overkomen. 11 ‘Wie moet ik dan voor u oproepen?’ vroeg ze. ‘Samuël,’ antwoordde Saul. 12 Zodra de vrouw Samuël zag, slaakte ze een ijselijke kreet. ‘Waarom hebt u me bedrogen?’ vroeg ze aan Saul. ‘U bent Saul zelf!’ 13 ‘Wees niet bang,’ stelde de koning haar gerust. ‘Maar zeg me, wat ziet u?’ ‘Ik zie een goddelijke gestalte uit de aarde oprijzen,’ antwoordde ze. 14 ‘Hoe ziet hij eruit?’ vroeg Saul. ‘Het is een oude man, gehuld in een mantel.’ Toen wist Saul dat het Samuël was, en hij knielde neer en boog diep voorover. 15 Samuël vroeg aan Saul: ‘Waarom heb je me opgeroepen en mijn rust verstoord?’ ‘Ik zie geen uitweg meer,’ antwoordde Saul. ‘Ik word aangevallen door de Filistijnen en God heeft me in de steek gelaten. Hij geeft geen antwoord meer op mijn vragen, noch bij monde van profeten, noch in dromen. Daarom heb ik u opgeroepen om u te vragen wat ik moet doen.’ 16 Maar Samuël zei: ‘Waarom kom je bij mij om raad? Je weet toch dat de HEER je verlaten heeft en zich nu tegen je heeft gekeerd. 17 De HEER heeft gedaan wat hij bij monde van mij heeft voorzegd: hij heeft het koningschap van je losgescheurd en aan je tegenspeler gegeven, aan David. 18 De HEER doet je dit nu aan omdat je destijds niet naar hem geluisterd hebt en voor hem geen wraak hebt genomen op de Amalekieten. 19 En om diezelfde reden zal hij Israël samen met jou aan de Filistijnen uitleveren. Morgen zijn jij en je zonen hier bij mij, en het leger van Israël zal hij aan de Filistijnen uitleveren.’ 20 Saul schrok zo van Samuëls woorden dat hij languit op de grond viel: zijn krachten lieten hem in de steek, ook al omdat hij de hele dag en de hele nacht niets gegeten had.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 26 okt 2006 21:36

Optimatus schreef:Zijn er op Refoweb ècht mensen die geloven dat je met een paar speelkaarten de toekomst kunt voorspellen en dat daar allerhande duivels mee aan het spelen zijn?

Ik hoop van niet.

Helaas, moet ik je teleurstellen. Ik geloof er ook echt in. Genoeg over occultisme gelezen in zowel de bijbel als mensen (ex-occultisten) die er vanuit de ervaring over geschreven hebben om te weten dat het een realiteit is. Echter, erin geloven is nog heel iets anders dan je er mee inlaten.
Als God b.v. 5x in de bijbel waarschuwt/veroordeelt "niet op vogelgeschrei acht te geven", waarschuwt Hij niet tegen sprookjes o.i.d., maar tegen de realiteit van je het bezig houden met occultisme.

Je zou immers voor hetzelfde geld kunnen zeggen:
"Zijn er op Refoweb ècht mensen die geloven dat je met vogelgeschrei de toekomst kunt voorspellen en dat daar allerhande duivels mee aan het spelen zijn?"
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 27 okt 2006 10:38

Waarvan acte.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 okt 2006 11:37

Ik las 2 stukjes van Corrie ten Boom waarbij ik gelijk aan deze discussie moest denken.
Wij moeten op onze hoeden zijn voor occulte zonden. Zelfs wanneer u zegt dat u die waarzegger niet gelooft en er alleen maar voor de grap heen gaat, is het gevaarlijk. Het zal tussen u en de Heer komen te staan.

Onder u zal er niemand worden getroffen die zijn zoon of izjn dochter door het vuur doet gaan, die waarzeggerij pleegt, geen wichelaar, uitlegger van voortekenen of tovenaar, geen bezweerder, niemand, die de geest van een dode of een waarzeggende geest ondervraagt of die de doden raadpleeg. Want ieder, die deze dingen doet, is de Heer een gruwel.
-Deutrenomium 18:10-12-

De toekomst voorspellen is waarzeggerij. Zij die de tijden in acht nemen en op de sterren letten, zijn astrologen. Een heks is en tovenares. Een hypnotiseur is een tovenaar. Iemand die de geesten van gestorvenen rqadpleegt, is een medium. Een helderziende is een tovenaar. Een geestenbezweerder is iemand die de doden raadpleegt. Om Gods leiding te ervaren, moet u radicaal breken met alle verkeerder vormen van leiding-zoeken. Wij moeten bidden om en verlangen naar de leiding van God. Hij vraagt uw overgave en Hij wilt u voortdurend leiden

Wanneer Hij de Geest der waarheid, zal komen, zal HIj u de weg wijzen...
en de toekomst zal Hij u verkondigen.
-Johannes 16:13-
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”