Moderator: Moderafo's
Hoe verklaar jij dan dat God licht is en er in Hem in het geheel geen duisternis is? Lees de kanttekeningen van de statenvertaling maar even bij deze tekst. Het kwaad is hier niet "de zonde" maar de straf die God geeft over de zonde. God schiep de aarde en zag dat het goed, ja zeer goed was. Het kwaad kwam in de wereld door de duivel die viel, en door de mens die daar naar luisterde, niet omdat God het zo geschapen had. Pas na de zondeval komen er ook straffen en duisternis in ons leven.
Je kon niet kiezen tussen goed of kwaad, alleen kiezen voor goed of tegen goed. Door tegen goed te kiezen onstond 'kwaad'. Het is er niet altijd geweest.L'etre schreef:Als je kiest voor iets, moet er wel iets te kiezen zijn. Als jij moet kiezen tussen volle melk en halvolle melk, maar de halvolle melk is op, kun je niet kiezen. Er moet iets zijn om te kunnen kiezen. Dus was het kwaad er al. Kan niet anders.
Ik vermoed omdat Hij ziet dat de mens dit zelf gewild heeft en Hij al die sores toch wel eens gebruikt om de mens op zijn plek te wijzen of nog liever Hem naar zichzelf te doen kijken. God had de zondeval niet nodig, God heeft de sores niet nodig, God heeft de zondeval niet gewild maar het is er nu, dat is een feit lijkt mij. En God zal daar vast ook wel door werken, maar ik denk niet dat elke aardbeving, sterfgeval of ziekte nou direct een boodschap van God is ofzo.God kan wellicht toch innerlijke strijd hebben en sterker zijn dan het kwaad. Hoe kan iets volmaakt goed zijn maar deze brok ellende laten bestaan en toekijken?
Raido schreef:Je kon niet kiezen tussen goed of kwaad, alleen kiezen voor goed of tegen goed. Door tegen goed te kiezen onstond 'kwaad'. Het is er niet altijd geweest.L'etre schreef:Als je kiest voor iets, moet er wel iets te kiezen zijn. Als jij moet kiezen tussen volle melk en halvolle melk, maar de halvolle melk is op, kun je niet kiezen. Er moet iets zijn om te kunnen kiezen. Dus was het kwaad er al. Kan niet anders.
Satan koos ook ergens voor, hoe kon hij binnen jou definitie van goed en kwaad voor kwaad kiezen als hij zelf 'het kwaad' was.
Met eerbied gezegd: Ik zou ook wel op een stoel willen zitten en kijken hoe de wereld kapot gaat en er zelf niets aan doen. Is dat niet wat passief voor een God?Ik vermoed omdat Hij ziet dat de mens dit zelf gewild heeft en Hij al die sores toch wel eens gebruikt om de mens op zijn plek te wijzen of nog liever Hem naar zichzelf te doen kijken. God had de zondeval niet nodig, God heeft de sores niet nodig, God heeft de zondeval niet gewild maar het is er nu, dat is een feit lijkt mij. En God zal daar vast ook wel door werken, maar ik denk niet dat elke aardbeving, sterfgeval of ziekte nou direct een boodschap van God is ofzo.God kan wellicht toch innerlijke strijd hebben en sterker zijn dan het kwaad. Hoe kan iets volmaakt goed zijn maar deze brok ellende laten bestaan en toekijken?
In mijn ogen dus niet. Bij 'jou' visie is er een geschapen goed en een geschapen kwaad. In mijn visie is er alleen een goed en kwaad houdt dan in dat je tegen goed kiest, dat noemen wij kwaad. Kwaad is tegen goed kiezen. Maar dat heeft geen 'kwaad' nodig.Dat kan niet. Als tegenover goed staat altijd kwaad. Waarom nu opeens niet meer, en heet het 'tegen goed'? In mijn ogen is dat gewoon kwaad.
Ik weet niet hoe passief God is. Er gaat ook erg veel wel goed, als God totaal passief zou zijn leefde we niet eens.Met eerbied gezegd: Ik zou ook wel op een stoel willen zitten en kijken hoe de wereld kapot gaat en er zelf niets aan doen. Is dat niet wat passief voor een God?
Je kunt wijn niet met deze keuze vergelijken. Als je geen wijn neemt, neem je even later wel water. Bij goed heb je maar 2 keuzes. Óf goed óf kwaad. Niet een gulden middenweg zoeken, die is er namelijk niet.Raido schreef:In mijn ogen dus niet. Bij 'jou' visie is er een geschapen goed en een geschapen kwaad. In mijn visie is er alleen een goed en kwaad houdt dan in dat je tegen goed kiest, dat noemen wij kwaad. Kwaad is tegen goed kiezen. Maar dat heeft geen 'kwaad' nodig.Dat kan niet. Als tegenover goed staat altijd kwaad. Waarom nu opeens niet meer, en heet het 'tegen goed'? In mijn ogen is dat gewoon kwaad.
Als ik jou de keuze geef voor een wijntje en jij zegt 'nee dankje' dan heb je niet voor die wijn gekozen maar niet voor wat anders. Ik kan je ook de keuze geven tussen wijn en bier, dan kun je alleen wijn of bier kiezen. In de eerste maak je ook een keuze terwijl er maar één 'ding' is. Zo zie ik het ook met het onstaan van kwaad. Er was geen kwaad, enkel goed. Satan koos tegen goed/God en sindien noemen wij hem ook wel 'het kwaad', 'verpersoonlijking van het kwaad'.Ik weet niet hoe passief God is. Er gaat ook erg veel wel goed, als God totaal passief zou zijn leefde we niet eens.Met eerbied gezegd: Ik zou ook wel op een stoel willen zitten en kijken hoe de wereld kapot gaat en er zelf niets aan doen. Is dat niet wat passief voor een God?
Collateral schreef:Wat is goed en wat is kwaad?Omega schreef:Voor God als schepper van het kwaad is geen enkel Bijbels te leveren.
Jesaja 45:7: 'Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.'
Beter lezen.
Omega schreef:Lees de kanttekeningen en Marnix voor de uitleg van deze tekst.
Marnix schreef:Hoe verklaar jij dan dat God licht is en er in Hem in het geheel geen duisternis is?
Toch vind ik het zorgwekkend, dat jij blijkbaar God ziet als de schepper van alle zonde en van het kwade, geen goede God maar een God die goed en kwaad is en maakt.....
reform schreef:In het hebreeuws staat er ra' = en dat betekent 'onheil'. God schept idd het onheil over het kwade. De zondvloed is hier een goed voorbeeld van.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten