Hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 okt 2006 11:15

freek schreef:
Jo'tje schreef:Daar hoef je geen quotes van mensen voor te gebruiken. Dat kun je ook al uit eerder genoemde bijbelteksten opmaken.
Maar meneer Henry heeft wel gelijk ;)

:D

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 24 okt 2006 20:42

Ik ben blij dat deze henry ook niet afwijzend tegenover "Geen hoed" staat. Meestal worden we beschouwd als "lichtzinnig", tenminste die ervaring heb ik, als we zeggen een hoed is niet perse nodig ivm cultuur. Dan word er altijd zeer benauwd gekeken en krijg ik menig preek.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 okt 2006 21:47

nooit acht slaan op zulke opmerkingen pol. Jij bent diegene die het moet verantwoorden, niet de omgevind. Je moet altijd voor je eigen gemoed verzekerd zijn, en niet die van een ander. Laat je dan maar lekker lichtzinnig wezen als zij zo denken
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2006 09:41

Tja, het is toch wel fijn als men je niet veroordeelt in je gemeente, geloven is meer dan alleen individueel. Het is dan wel heel makkelijk om te zeggen: Ach, niet teveel op letten, geen acht op slaan. Maar als er zo met elkaar wordt omgegaan in de gemeente kan dat het gemeente-zijn wel beschadigen. Je weet namelijk wel hoe zo iemand over je denkt... en op basis waarvan.... omdat je een hoed draagt of niet. Lijkt me niet prettig om op zo'n manier samen het lichaam van Christus te zijn. Waarschuwt Paulus daarom ook niet tegen het veroordelen en het elkaar opleggen van wetten, tradities etc... en roept hij daarom ook niet op om elkaar niet te veroordelen... lees het hele stuk voor het "een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd" maar eens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 25 okt 2006 09:43

pol schreef:Ik ben blij dat deze henry ook niet afwijzend tegenover "Geen hoed" staat. Meestal worden we beschouwd als "lichtzinnig", tenminste die ervaring heb ik, als we zeggen een hoed is niet perse nodig ivm cultuur. Dan word er altijd zeer benauwd gekeken en krijg ik menig preek.
Maar waarom dan geen hoed dragen? Een hoed dragen gaat niet in tegen Gods woord en op die manier geef je minder aanstoot.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 okt 2006 09:51

'Aanstoot' is in de Bijbel niet 'irriteren'. Wanneer je iemand 'ergert' (SV) wil dat zeggen dat je diegene tot zonde verleidt en laat struikelen.
Wie zich dus irriteert aan het ongedekte hoofd van een gemeentelid mag de ander niet onder druk zetten omdat zij zogenaamd 'ergert'. Nee, pas als zij anderen ertoe overhaalt het ook te doen zonder dat die in hun gemoed ten volle zijn verzekerd dat ze zo de Heer dienen, is het zonde.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2006 09:54

En vervolgens wordt iemand zonder hoed nog harder veroordeeld? Kan je ze niet beter laten wennen aan het idee dat hoeden dragen geen vereiste is van het christen zijn? Paullus schrijft over het wel of niet eten van offervlees en geen aanstoot geven en richt zich op mensen die net bekeerd zijn. Maar dat is wel wat anders dan wanneer je met het geloof bent ogegroeid en zelf ook gelooft en je ouders en hun ouders... en nog een zwakke broeder/zuster bent... want die termen gebruikt Paulus ook in dat hoofdstuk. Logisch als mensen net tot geloof zijn gekomen maar je mag op dit punt toch ook wel wat groei verwachten in iemands leven? Juist door dan allemaal maar een hoed te dragen om de lieve vrede te bewaren is het moeilijker voor die mensen om uit die gewoonten/tradities te komen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 okt 2006 10:19

Helemaal mee eens. Maar iemand die haar hele leven hoedjes heeft gedragen met het idee dat het moest zal erg moeten wennen aan het zonder hoedjes naar de kerk gaan.
Inderdaad is een juiste Bijbeluitleg een eerste vereiste. Dat is de taak van de dominee en kerkenraad.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 okt 2006 12:40

Het is daarbij weer onze taak om te onderzoeken of ze het op de goede manier doen. We moeten niet kwakkeloos alles overnemen wat ze zeggen.

Ik zou zeggen: Pas je aan, aan de gemeente waar je heen gaat.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 okt 2006 13:27

Het gekke dan altijd vind ik dat mensen die normaal geen hoed dragen zich in wel-hoed-dragende-gemeenten moeten aanpassen. Maar mensen die altijd een hoed dragen en dan naar bijvoorbeeld een trouwdienst in een evangelische gemeente gaan ze ook hun hoed ophouden.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 25 okt 2006 13:40

rosalie83 schreef:Het gekke dan altijd vind ik dat mensen die normaal geen hoed dragen zich in wel-hoed-dragende-gemeenten moeten aanpassen. Maar mensen die altijd een hoed dragen en dan naar bijvoorbeeld een trouwdienst in een evangelische gemeente gaan ze ook hun hoed ophouden.

Ja, in het eerste geval om geen aanstoot te geven. In het 2e geval omdat de mensen vinden dat ze in iedere dienst "met gedekten hoofde" dienen te verschijnen. En dat kan ik helemaal begrijpen, want anders zouden ze tegen hun principes ingaan, en dat kun je niet van ze verlangen. Toch?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 25 okt 2006 15:41

Vroeger moest ik een hoed op naar welke kerk dan ook. Maar dat ding had voor mij totaal geen waarde. Ik prikte er gewoon doorheen en ik had ook het idee als het geloof samenhangt met wat kleren en op zondag een soort modeshow, heeft het voor mij totaal geen zin en stop ik met heel de kerkgang, bidden etc.

Gelukkig heeft God ingegrepen en nu ga ik naar een kerk waar ze geen hoed op hebben en allerlei tradities, maar voel me sterker in het geloof.
Maar als je dat tegen bep. mensen zegt, dan kan dat natuurlijk niet. En dat is zo irritant, in mijn vroegere leven was ik vlgs hun wel goed bezig en nu niet en dat krijg ik maar niet duidelijk gemaakt.
Jij denkt te ruim, het is zo nauw, veel en veel nauwer dan wij denken, zo word er over geloven gedacht, die reaktie kreeg ik geisteren nog

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 okt 2006 19:58

Maar waarom dan geen hoed dragen? Een hoed dragen gaat niet in tegen Gods woord en op die manier geef je minder aanstoot.

Dat vind ik echt een kromme gedachte. Ik zou (bijv. met een trouwerij ofzo) niet speciaal een hoed op gaan doen, omdat ik nou eenmaal een stap in het GerGem gebouw moet zetten. Ze nodigen me hopelijk zoals ik ben, niet zoals mijn hoed is. Het zou toch raar zijn als ik daarom ineens een hoed op zou gaan zetten als ik dat normaal nooit doe? Natuurlijk kan ik ook begrijpen dat bijv. het bruidspaar zelf het fijner vindt en als ze dat dan gewoon aardig vragen... Maar ga er alsjeblieft niet op veroordelen. Brr. Ik krijg weer helemaal dorps-flashbacks van vroeger :?
pobody's nerfect

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 okt 2006 20:30

pol schreef:Vroeger moest ik een hoed op naar welke kerk dan ook. Maar dat ding had voor mij totaal geen waarde. Ik prikte er gewoon doorheen en ik had ook het idee als het geloof samenhangt met wat kleren en op zondag een soort modeshow, heeft het voor mij totaal geen zin en stop ik met heel de kerkgang, bidden etc.

Gelukkig heeft God ingegrepen en nu ga ik naar een kerk waar ze geen hoed op hebben en allerlei tradities, maar voel me sterker in het geloof.
Maar als je dat tegen bep. mensen zegt, dan kan dat natuurlijk niet. En dat is zo irritant, in mijn vroegere leven was ik vlgs hun wel goed bezig en nu niet en dat krijg ik maar niet duidelijk gemaakt.
Jij denkt te ruim, het is zo nauw, veel en veel nauwer dan wij denken, zo word er over geloven gedacht, die reaktie kreeg ik geisteren nog

*herkent het helemaal!*

Jammer dat er zo enorm op het uiterlijk wordt gelet en minder op je inhoudelijke geloof. (beetje vreemd omscherven maar je vat het vast wel ;) )
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2006 22:51

pol schreef:Vroeger moest ik een hoed op naar welke kerk dan ook. Maar dat ding had voor mij totaal geen waarde. Ik prikte er gewoon doorheen en ik had ook het idee als het geloof samenhangt met wat kleren en op zondag een soort modeshow, heeft het voor mij totaal geen zin en stop ik met heel de kerkgang, bidden etc.

Tja... echt triest inderdaad... zelf wel een beetje gehad met jeugdkerken, waardoor God een flinke impuls aan mijn geloofsleven gaf. Maar niet iedereen was er even blij mee, het was niet zoals ze gewend waren enzo... als ik dan soms reacties van mensen op artikelen en zo las dacht ik ook: Men kijkt alleen maar naar hun eigen kerk en mensen zien totaal niet (of willen hetniet zien) dat er mensen in positieve zin veranderen, bemoedigd en versterkt worden, groeien naar God toe. Jammer... als die mensen eens wat meer keken naar of je geloof groeit of niet, of je je meer afhankelijk van God gaat weten, dichter bij Hem gaat leven... want daar gaat het toch om?

Terug naar “Archief”