Vruchten van de Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Vruchten van de Geest

Berichtdoor Sjaan » 20 okt 2006 18:55

Vruchten van de Geest, wat zijn dat? En tref jij ze aan in je leven?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 okt 2006 19:47

zie Galaten 5 (liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid (=geduld), goedertierenhied, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

En ja, de Geest heeft ze in mijn leven gewerkt.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 okt 2006 20:40

Vaak is het wel dat anderen het meer ziet dan dat je het zelf ziet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 okt 2006 21:43

Gerdien B. schreef:Vaak is het wel dat anderen het meer ziet dan dat je het zelf ziet.

Dat denk ik ook. Ik vind het goed als mensen durven te zeggen dat de vruchten van de Geest in zijn/haar leven te zien zijn. Daar is nogal veel schroom voor. Toch is het een hele mooie getuigenis als je dat kan zeggen. op de kerstconferentie vroeg een leider het een keer heel direct: ken jij de vruchten van de heilige geest in jouw leven, ja of nee? Heel de zaal werd onrustig, kan je er ja op zeggen, en als dat zo is, zeg je dat dan zomaar over jezelf?

Ik geloof ook zeker dat de Geest mij veranderd heeft een paar jaar geleden en er vruchten kwamen die er eerst niet waren. Ik vind het alleen zo moelijk dat na een tijdje de zonden alles weer lijkt te overschaduwen. Ik denk vaak aan dat lied: Herstel mijn eerste liefde, die ik ooit had voor U.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 okt 2006 22:18

idd een erg mooi lied!
Persoonlijk zing ik die ook heel vaak als ik bang ben dat de zonden weer de overhand krijgen.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 23 okt 2006 18:48

Herstel mijn eerste liefde, die ik ooit had voor U.

Dat was ook het thema van een Zuid-Afrikaanse predikant tijdens de Heart Cry-conferentie. Indrukwekkende preek.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2006 06:57

meschianza schreef:
Gerdien B. schreef:Vaak is het wel dat anderen het meer ziet dan dat je het zelf ziet.

Dat denk ik ook. Ik vind het goed als mensen durven te zeggen dat de vruchten van de Geest in zijn/haar leven te zien zijn. Daar is nogal veel schroom voor. Toch is het een hele mooie getuigenis als je dat kan zeggen. op de kerstconferentie vroeg een leider het een keer heel direct: ken jij de vruchten van de heilige geest in jouw leven, ja of nee? Heel de zaal werd onrustig, kan je er ja op zeggen, en als dat zo is, zeg je dat dan zomaar over jezelf?

Ik geloof ook zeker dat de Geest mij veranderd heeft een paar jaar geleden en er vruchten kwamen die er eerst niet waren. Ik vind het alleen zo moelijk dat na een tijdje de zonden alles weer lijkt te overschaduwen. Ik denk vaak aan dat lied: Herstel mijn eerste liefde, die ik ooit had voor U.

Mooi verwoord, zo zie ik dat ook. Ik ervaar dat de Geest in me werkt en me heeft veranderd, me liefdevoller maakt. Aan de andere kant ervaar ik ook de strijd tussen oude en nieuwe mens, strijd tegen de zonde waarbij je iedere keer weer valt... geeft soms een wat schizofreen gevoel, en misschien is dat ook wel zo... oude natuur, nieuwe natuur, ze verschillen totaal van elkaar... en toch val je zo makkelijk weer terug in zonden, in dingen niet doen zoals God dat wil en leert, in een sleur waar je telkens weer uit geschud moet worden. Gelukkig doen Gods Geest dat ook en heb ik op dit punt weinig vertrouwen in eigen kunnen maar veel in vertrouwen in God.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 okt 2006 10:07

Ik vind het vaak wel moeilijk.
Op de één of andere manier verwacht je er soms grote dingen van, terwijl het juist in de kleine dingen zit denk ik.
Maar ja, die kleine dingen ga je weer snel als normaal zien, waardoor het op zo'n moment niet echt opvalt.
Vaak zie ik pas achteraf wat Gods Geest allemaal met mij en mensen om me heen heeft gedaan. Op het moment zelf merk ik er vaak weinig van. Stom eigenlijk, maar ja.
pobody's nerfect

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 okt 2006 21:46

Overigens is niet niet vruchten, maar vrucht van de Geest.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 okt 2006 22:12

vanwaar zou je niet mogen zeggen: vruchten?

Neem niet aan dat je het geloof herkent aan 1 vrucht maar aan verschillende dingen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 okt 2006 22:18

Het gaat erom wat er in de bijbel staat; de bijbel spreekt over de vrucht van de Geest, en niet over vruchten.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 okt 2006 23:02

Poehee, ja. Hier heb je wel de kern van het gesprek mee te pakken.
pobody's nerfect

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 okt 2006 09:29

Dat lijkt mij behoorlijk essentieel ja. Ik heb namelijk wel eens een dominee horen beweren dat het over vruchten ging. Hij noemde alles, uit het eerder aangehaalde vers, als aparte vrucht. Dat is dus niet zo.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2006 09:35

Mijn dominee zei dat laatst ook, het gaat om de vrucht. Op zich wel een belangrijk verschil... het is niet zo dat er allerlei vruchten zijn, de een heeft de een, de ander de ander..... Het is de vrucht van de Geest die aan jou groeit... en daar valt dus alles wat in Galaten 5 genoemd wordt onder.... denk dus niet: Sommige dingen komen wel, anderen niet... als het goed is komt het allemaal want het is 1 vrucht.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 okt 2006 19:50

Dat is ook wel zo. Ik wilde ook helemaal niet zeggen dat het niet zo is. (dat stukje komt me trouwens nogal bekend voor ;))
Maar nee, ik vond het niet relevant binnen het gesprek.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”