Een relatie en je ouders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 22 okt 2006 13:07

Fly29 schreef:Beste Jantjes,

Ik heb voor het begrip van deze tijd een groot zoniet een zeer groot gezin. Als ze altijd zouden luisteren zou ik hun niet kunnen vertellen wat zonden is namelijk een overtreding van de geboden. Hierin onderwijs ik ze telkens weer hoe zondig een mens is en waarvoor de Israël steeds weer een van de offers moesten brengen zoals Christus nu de plaats vervanger van de offers is op aarde, namelijk hét volmaakte offer, maar Hij heeft de geboden niet afgeschaft.

Weet je waar ik me kwaad over maak in deze zin? Ik krijg (...ingekort...) toch altijd ben blijven eren.

Groet,

Fly29

Mooie reactie Fly29! :)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 okt 2006 13:46

Jantjes....

bedenk wel dat er in de Bijbel staat dat jij als vader je kinderen niet tot toorn mag verwekken. Als jij ze alleen maar laat zien hoe slecht en zondig ze zijn heb je kans dat ze zich er tegen af gaan zetten omdat ze toch niets goed doen!

Door de manier dat jij opschrijft dat jij je kinderen aanpakt krijg ik echt kippenvel.
Als jij ze continu voorhoudt dat ze slecht zijn e.d. dan krijgen ze een mega negatief zelfbeeld. Dat kan nooit het doel van God met ons zijn.
Ik ken de wereld die jij hier omschrijft. Ik zit er nog midden in. Weet je waarom het mij zo heel erg huiverig maakt... ik probeer zelf uit een negatief denkwereld te komen. Dat is zo onwijs mega moeilijk!!! Daarbij is het pijnlijk dat ik met mijn negatief denken neit alleen mezelf te kort doe maar anderen kwets. Ben blij dat God mij een vriend heeft gegeven die mij durft te laten zien hoe het werkelijk is.

Jantjes echt... dat is echt oprecht bedoelt en niet belerend.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2006 07:04

Jantjes schreef:Marnix schreef:
Wetticisme is net zo goed zonde.... 1Jo 2:4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet; 2Jo 1:6 En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. Dit is het gebod, gelijk gijlieden van den beginne gehoord hebt, dat gij in hetzelve zoudt wandelen. Kijk hoe fel Jezus tegen de Farizeeen ingaat... omdat ze allemaal extra wetjes hadden gemaakt en zo een zwaar juk aan mensen oplegden... en zichzelf er niet eens aan hielden. Maar je op de sabbat mocht je geenzieken genezen, geen matras dragen en geen aren plukken. Deed je dat wel, dan was je een schijngelovige. Jezus veroordeelt dit wetticisme, deze menselijke regeletjes. Ik zie verrassend veel overeenkomsten met het wetticisme dat er in veel zware kerken is. Zelf regels bedenken, mensen een zwaar juk opleggen en als ze zich er niet houden hen fijn veroordelen, als nepchristenen zien.
Ik heb het ook niet over het wetticisme van de Farizeeën maar hier over:

1Jo 3:22 En zo wat wij bidden, ontvangen wij van Hem, dewijl wij Zijn geboden bewaren, en doen, hetgeen behagelijk is voor Hem. 1Jo 3:22 En zo wat wij bidden, ontvangen wij van Hem, dewijl wij Zijn geboden bewaren, en doen, hetgeen behagelijk is voor Hem.

Het gaat hiet niet om het bewaren van Gods geboden. Het gebod Eert uw vader en uw moeder is een gebod van God, maar tegelijkertijd gebiedt Hij om Hem meer gehoorzaam te zijn dan mensen. Dus voor de 100e keer, ik heb het over de situatie dat ouders tegen Gods geboden in handelen.... dan mogen we daar niet in meegaan en moeten we ze wijzen op hun fouten. Als je ouders zeggen: Je vriendin draagt broeken dus ze gaat naar de hel moet je niet eerbiedig knikken en zeggen: Tja jullie zijn mijn ouders, ik moet jullie gehoorzamen, jullie hebben gelijk. Over die situaties heb ik het maar jij doet net alsof het onmogelijk is dat ouders tegen Gods wil ingaan...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2006 07:08

Jantjes schreef:Gerdien B. schreef:
Jantjes, als je goed leest dan zie je dat ze het geloof aan die punten ophagen. Ze veroordelen wat gewoon niet kan en niet mag. Alleen God kan het hart aan zien en niet de mensen. Mensen kunnen al helemaal niet oordelen aan de hand van zulke uiterlijke punten.
Ik kan en mag niet mee in deze punten. Omdat God niet al dit uiterlijk vertoon vraagt. Hij vraagt ons om Hem te volgen. Niets meer en niets minder.
Jij kan je ouders natuurlijk beter als ik, maar nu jij verschillende dingen over je ouders meedeel denk ik dat het niet direct is dat zij hun geloof aan genoemde punten opgangen maar meer een testen is. Zij hebben het beeld van een wedergeboren mens zo in hun gedachten zitten dat een wedergeboren iemand de genoemde punten door jou niet / wel zouden doen.
Het is niet verkeerd om een mens die zegt wedergeboren te zijn zijn handelingen gade te slaan want immers een wedergeboren mens heeft geen behoefte meer om voornamelijk niet meer met de wereld mee te doen, dat wordt hem een dwaasheid. Tevens is het zo dat een niet wedergeboren mens een wedergeboren mens niet begrijpt, want het staat tegenover elkaar. Die wedergeboren mens heeft voornamelijk afscheid genomen van zijn vroeger leven toen hij nog volop in de wereld leefde en het hem een vermaak was. Daarvan kan ik in de genoemde punten wel iets terug vinden.

De echtheid van en wedergeboren mens schrijft Paulus mooi in: Ro 7:21-24 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt. Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens; Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?

Paulus heeft het over twee wetten of een twee-mens. Als je dat door genade krijg te zien die andere wet welke strijd voert en gevangen neemt onder de zonden, noem je je zelf een ellendige.
Nu daar spraken je vader en moeder dus over, een diepe ellende kennis, ik kan daar wel inkomen. Als je dat weet test je een ander daar ook op als die persoon zegt wedergeboren te zijn, dan slaat daar zo iets van een vonk over in de eenheid hierin. Als die vonk niet over slaat voelt de ander zich veelal veroordeeld terwijl dat ten onrechte is.
Ik zie Denkertje21 dat hier boven toepasselijk doen.

Oh dus ik ben het niet met die ouders manier van doen en wat ze zeggen eens en dus ben ik niet wedergeboren... anders was ik het er wel mee eens geweest en had ik het gesnapt. Right. Ik ga er verder maar niet op in. Maar het is wel weer een interessant nieuw argument. Wie wedergeboren is is het met me eens, ben je het niet met me eens, dan ben je niet wedergeboren. :) Wat kan ik daar nou nog tegen inbrengen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 okt 2006 09:50

Marnix schreef:Het gaat hiet niet om het bewaren van Gods geboden. Het gebod Eert uw vader en uw moeder is een gebod van God, maar tegelijkertijd gebiedt Hij om Hem meer gehoorzaam te zijn dan mensen. Dus voor de 100e keer, ik heb het over de situatie dat ouders tegen Gods geboden in handelen.... dan mogen we daar niet in meegaan en moeten we ze wijzen op hun fouten. Als je ouders zeggen: Je vriendin draagt broeken dus ze gaat naar de hel moet je niet eerbiedig knikken en zeggen: Tja jullie zijn mijn ouders, ik moet jullie gehoorzamen, jullie hebben gelijk. Over die situaties heb ik het maar jij doet net alsof het onmogelijk is dat ouders tegen Gods wil ingaan...

Ef. 6:1 Gij kinderen, zijt uw ouderen gehoorzaam in den Heere; want dat is recht.
2 Eert uw vader en moeder (hetwelk het eerste gebod is met een belofte),
3 Opdat het u welga, en dat gij lang leeft op de aarde.
4 En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de lering en vermaning des Heeren.

Het vetgedrukte geeft volgens mij wel een antwoord op wat je aan de orde stelt. Een kind moet de ouders gehoorzamen in de Heere, dus niet zonder die voorwaarde.
Er zijn trouwens meerdere mogelijke valkuilen bij dit gebod: eigenzinnigheid en eigenwilligheid van de kinderen aan de ene kant en heerszucht, een autoritaire opvoeding of ook een laat-maar-waaien houding van de ouders aan de andere kant. Van belang is dat de liefde in het gezin de boventoon voert, waarbij de ouders het gezag in handen hebben, wat wel een gezag is dat ze van God met een bepaald doel hebben gekregen. Daarmee kunnen ze dus niet alles maken en breken, maar hebben ze zich altijd te bedenken wat Gods wil is bij de opvoeding: nl. dat de kinderen Hem leren kennen. En dat de kinderen daarvan iets kunnen zien d.m.v. het voorleven door de ouders.
De kinderen van de andere kant, worden opgeroepen om de ouders (die ook hun zonden en gebreken hebben) te eren en te gehoorzamen, omdat ze door God aangesteld zijn om hen op te voeden tot Zijn eer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2006 11:48

Precies. Dus als ouders van je vragen een rok te dragen, prima, dan moet je die traditie maar respecteren. Zeggen ze echter: Jij gaat naar de hel want je draagt broeken, dan hoef je daar niet naar te luisteren, je moet dat niet respecteren en accepteren. Dan is immers ook iedere vorm van liefde weg... hoewel ze het ongetwijfeld niet verkeerd bedoelen en gewoon zeggen omdat ze het ook maar zo hebben geleerd en er aan gewend zijn.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 23 okt 2006 15:25

Hmm, volgens mij zijn we eruit.
Onee, dat waren we eigenlijk al.
Jantjes, kun je dan ook pas op een goede manier naar je ouders luisteren als je wedergeboren bent? In dat geval heeft namelijk het hele ouderlijk gezag geen nut volgens mij.
pobody's nerfect

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 23 okt 2006 18:42

Omdat in deze topic nogal verschillend gedacht wordt over het naleven van de geboden, het volgende

Gods verbond en geboden zijn bedoeld voor aanbidding, gemeenschap en verborgen omgang met God, ons geluk en welzijn, ter genezing en herstel. Veel gelovigen denken dat Gods geboden ballast zijn, waarvan we bevrijd zijn of moeten worden.
In de prediking en pastoraat van ultra-gereformeerd, (post-)reformatorisch en evangelisch-charismatisch geloofsdenken wordt het prediken en doen van Gods geboden werkheilig en wettisch genoemd. De Bijbel leert ons echter heel duidelijk dat Gods geboden onze genezing zijn. De Heilige Geest wil de geboden dan ook niet voor niets in ons hart schrijven en het is daarom ook zaak ons daartegen niet te verzetten.
Als wij Gods geboden bewaren, is er tegen ons geen beschuldiging. Hoe meer wij Gods geboden overtreden in woorden, gedachten, daden, fantasieën en hoe dan ook, hoe verder wij verwijderd raken van Gods heiligende aanwezigheid in ons leven. Dat betekent niet dat we krampachtig wettisch moeten leven, maar het is voor ons eigen welzijn, vrede en geluk zaak om voortdurend gericht te zijn op wat God wil en net als de Messias als doel te stellen de Vader te behagen.
De levens van veel gelovigen zijn een aaneenrijging van zondebelijdenis op zondebelijdenis, net zolang tot er een diepe depressie op volgt. Geen enkele zondebelijdenis zal ons echter gelukkig maken, als het niet gevolgd wordt door het nalaten van de zonde. God kijkt hoe serieus onze woorden van belijdenis van zonde gevolgd worden door daden van vrucht.
Als onze woorden alleen maar woorden zijn en geen daden, liegen we tegen onze Schepper en Verlosser en dat kost ons een prijs: we blijven in zonde en blijven ongelukkig en ongezegend.

Deze tekst is over genomen van www.gelovenisgelukkigleven.nl, waar ik het dan ook van harte mee eens ben.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 23 okt 2006 19:09

Een hard en koud wetticisme is de grootste garantie dat je je kinderen voor altijd kwijtraakt. Dat is nog niet eens het ergste... maar dat ze vervolgens ook niets meer van God en Zijn gebod willen weten. Natuurlijk heb ik mijn kinderen van harte lief. Maar uit ervaring weet ik dat je met regels alleen (hoe goed bedoeld ook) bij je kinderen geen respect afdwingt. Allereerst dien je zelf een goed voorbeeld te geven en te leven vanuit Gods liefde en Zijn Woord. Vergeet niet dat wij zelf van genade afhankelijk zijn en aan het eind van iedere dag moeten belijden dat we tekort zijn geschoten. En toch staat daar weer die Hemelse Vader vol van liefde steeds met open armen op ons te wachten. Dat maakt bescheiden, ook naar onze kinderen toe. Regels? Zeker! Maar alleen als ze je uit liefde voor de Heere en voor je kinderen oplegt, in het besef dat het "Doel" belangrijker is dan het middel.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 okt 2006 21:54

En zo is het maar net!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 23 okt 2006 23:57

Omega schreef:Een hard en koud wetticisme is de grootste garantie dat je je kinderen voor altijd kwijtraakt. Dat is nog niet eens het ergste... maar dat ze vervolgens ook niets meer van God en Zijn gebod willen weten. Natuurlijk heb ik mijn kinderen van harte lief. Maar uit ervaring weet ik dat je met regels alleen (hoe goed bedoeld ook) bij je kinderen geen respect afdwingt. Allereerst dien je zelf een goed voorbeeld te geven en te leven vanuit Gods liefde en Zijn Woord. Vergeet niet dat wij zelf van genade afhankelijk zijn en aan het eind van iedere dag moeten belijden dat we tekort zijn geschoten. En toch staat daar weer die Hemelse Vader vol van liefde steeds met open armen op ons te wachten. Dat maakt bescheiden, ook naar onze kinderen toe. Regels? Zeker! Maar alleen als ze je uit liefde voor de Heere en voor je kinderen oplegt, in het besef dat het "Doel" belangrijker is dan het middel.

:) Mooi gezegd.
Jantjes, jouw stuk zegt eigenlijk hetzelfde. Je mag dan toch tegen je ouders in gaan op het moment dat zij tegen Gods woord in gaan? Zolang het maar door 'liefdevol communiceren' gebeurd zie ik er het probleem niet zo van in.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2006 06:51

Inderdaad.... maar jij gaat het weer hebben over het naleven van Gods geboden.... terwijl ik juist aangeef dat het daar ook om gaat, niet op een wettische manier, maar wel op een Bijbelse manier, waarbij het respecteren en gehoorzamen van je ouders wel ondergeschikt is aan het gehoorzamen van God. Zoals je weet houden de geboden in dat je mensen liefhebt en respecteert, maar ook dat je God gehoorzaam bent en dan kan het zo zijn dat mensen die boven je staan dingen van je vragen of dingen doen die niet naar Gods wil zijn... en aan wie ben je dan gehoorzaam? Aan mensen of aan God? Over die situatie gaat het, dat je normaal je ouder gehoorzaamd lijkt me logisch, het is niet voor niets een gebod in de wet. Maar het gaat om die situaties waarin er misbruik wordt gemaakt van gezag door ermee tegen Gods leefregels in te gaan... en dan mag je als mens niet eens gehoorzaam zijn. Ga eens op die situaties in, dat je ouders moet gehoorzamen als ze niet tegen Gods wil ingaan lijkt me geen discussiepunt, daar zal iedereen het mee eens zijn.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 okt 2006 09:18

Omega schreef:Een hard en koud wetticisme is de grootste garantie dat je je kinderen voor altijd kwijtraakt. Dat is nog niet eens het ergste... maar dat ze vervolgens ook niets meer van God en Zijn gebod willen weten. Natuurlijk heb ik mijn kinderen van harte lief. Maar uit ervaring weet ik dat je met regels alleen (hoe goed bedoeld ook) bij je kinderen geen respect afdwingt. Allereerst dien je zelf een goed voorbeeld te geven en te leven vanuit Gods liefde en Zijn Woord. Vergeet niet dat wij zelf van genade afhankelijk zijn en aan het eind van iedere dag moeten belijden dat we tekort zijn geschoten. En toch staat daar weer die Hemelse Vader vol van liefde steeds met open armen op ons te wachten. Dat maakt bescheiden, ook naar onze kinderen toe. Regels? Zeker! Maar alleen als ze je uit liefde voor de Heere en voor je kinderen oplegt, in het besef dat het "Doel" belangrijker is dan het middel.

Ik sluit me bij jou verhaal aan Omega ;)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 okt 2006 10:11

Marnix schreef:
Maar het gaat om die situaties waarin er misbruik wordt gemaakt van gezag door ermee tegen Gods leefregels in te gaan... en dan mag je als mens niet eens gehoorzaam zijn. Ga eens op die situaties in, dat je ouders moet gehoorzamen als ze niet tegen Gods wil ingaan lijkt me geen discussiepunt, daar zal iedereen het mee eens zijn.
Gerdien B. noemde een aantal punten 6 stuks:
1- meiden mogen absoluut niet in een broek (het Bijbelgedeelte gaat over travestiet zijn niet over algemeen). Zeer zeker als je weet dat je een kind van God bent trek je geen broek meer aan.
2- Zodra je bekeerd ben ga je zoveel mogelijk naar de kerk en niet naar andere avonden die over geloof gaan
3- opwekking muziek is fout.
4- bekering kan alleen als je een ontzettende diepe ellende kennis hebt. De Bijbel zegt: geloofd en u zal behouden worden
5- Op zondag mag je niet reizen--> was het niet Jezus zelf die tegen die regel in ging?
6- Je moet gesprekken aan gaan met iemand van de kerkenraad en niet met iemand anders als je met geloofszaken zit

Genoemde punten kan je natuurlijk discussiëren, maar het zijn geen punten die tegen de geboden ingaan en daardoor mag je niet zeggen mijn ouders maken misbruik van hun gezag en vervolgens er mee te zeggen tegen je ouders dit zijn zaken waarin ik God hoger moet acht dan jullie. Ik vind dat jij er wel erg makelijk over spreekt Marnix.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 okt 2006 10:16

Je moet wel alles posten:

Aan die punten meten zij of iemand een waar geloof heeft of niet.
Dat is toch wel degelijk heel verkeerd!
God vraagt niet al deze regels van ons. Hij geeft ons de 10 geboden als leidraad voor dit leven. Maar daar staat neit in dat we door bovengenoemde regels zalig worden. Nee we worden zalig door enkel en alleen genade. En er staat nergens in de Bijbel dat we na die ontvangen genade naar al die regels gaan leven.

troost je.. ik houdt mij echt wel aan hun regels maar het is pijnlijk om te merken dat zij denken dat je alleen bekeerd kan zijn als je die regels handhaafd.

God is er duidelijk over in Zijn Woord wanneer iemand behouden is: Geloofd en u zal behouden worden!!

niets meer en niets minder

Terug naar “Archief”