Jo'tje schreef:Ik vraag me af of het goed is om een gemeente zó groot te laten worden. In hoeverre is er dan nog echt onderlinge verbondenheid?
Deel je gemeente op per wijken ofzo en maak er aparte, elkaar ondersteunende, gemeentes van. Voor mijn idee is er dan binnen zo'n kleinere gemeente veel meer verbondenheid met elkaar.
Onze kerk telt dan 620 leden ofzo, maar zelfs daarin vind ik het al tegenvallen.
We zijn trouwens ook vacant (CGK Goes) en het beroepingsgebeuren is gestart, dus ik ben wel benieuwd wat er komen gaat.
Idd, dat bedoelde ik ja
Lijkt me echt niet leuk, om op een zondag te moeten kiezen naar welke van de 6 diensten je gaat, en dat je dan de meerderheid van de mensen neit kent.
Ik heb lange tijd in een grote gemeente (1500 leden) gezeten, en dat was altijd prima hoor, begrijp me niet verkeerd, maar nu ik in een kleine gemeente van 100 - 150 kerkgaande leden zit, merk ik dat de betrokkenheid veel en veel groter is. Iedereen kent iedereen. Iedereen leeft mee als er iemand ziek is ofzo, of als er zelfs maar een familielid van iemand uit de gemeente overleden is.
En bij ons geeft de dominee idd niet alleen cathegisatie, daar hebben we gewoon een jeugdwerker voor, dus dat scheelt weer een hele hoop tijd voor een dominee.
Maar das allemaal offtopic, excuses moi
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...