Een relatie en je ouders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 okt 2006 10:39

liefie schreef:als een ouder alles verbied wat ''slecht'' is dan ga je het juist uitproberen enz enz dat zie ik wel bij schoolvriendinnen. mijn ouders zijn absoluut niet streng mocht in het weekend gewoon uitgaan als ik dat wilde als ik maar rond uur of twaalf thuis was mij trekt het echt niet ben verschillende keren geweest maar ga liever met vrienden uit eten dan een hele avond in een kroeg hangen waar je niet eens normaal kunt praten
als je iets verbied word het juist spannend om er toch heen te gaan want dan wil je gewoon weten wat er zo slecht aan is.
ik vind zelf dat ik een hele goede opvoeding heb gehad en ga het zo zeker ook aan mijn kinderen(als we ze kunnen krijgen) overbrengen

Hmm...ben ik het niet echt mee eens.
Ik kan niet herinneren dat mijn ouders me ooit iets verboden hebben, wat 'slecht' is in hun ogen, maar ik heb er ook nooit behoefte aan gehad.
Ik kom echt wel eens 4 uur 's nachts thuis hoor, maar dan bemn ik bij vrienden geweest, of in een kroegje gezeten met allemaal bekenden ofzo. Dat scheelt mijn ouders niks, zij en ik kunnen hier het slechte niet van zien. Maar als ik nou in een discotheek rond had gehangen, was het denk ik anders geweest. Mijn ouders hebben gewoon het geluk dat mijn zus en ik dat nooit wilden doen.
Maar de ouders van mijn vriend hadden ook nooit verboden op dat gebied, en zij gingen wel tot diep in de nacht naar disco's e.d. Achteraf gezien vind mijn vriend dit heel stom enzo, en zou hij het het liefst terug draaien, die tijd in zijn leven. Maarja, zijn ouders waarschuwden er nooit tegen! Als ze dat nou eens welo hadden gedaan, was het, mijns inziens, een stuk beter gegaan.
Dus ouders moeten heus wel waarschuwen, maar wel met goede argumenten aankomen!
Mijn ouders hebben nooit de twaalf uur regel ingestel, omdat ze het onzin vonden, dat tijdstip. Net of het dan opeens zondag is en er opeens niks meer mag....nee, het ging er bij mij thuis om dat ik in de kerk zat,
's ochtends, en na kon vertellen waar het om ging, die preek. Dat was de clou.

En nu maar hopen dat ik toevallig ook kids krijg die zulk soort dingen sowieso al niet graag doen ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Technico

Berichtdoor Technico » 21 okt 2006 10:58

Je hoeft iets niet persee te verbieden, maar je moet als ouders wél duidelijk aangeven waar je grenzen liggen. En ze waarschuwen als je weet dat ze daar overheen gaan. (En dan heb ik het over de leeftijd 16+ ongeveer, daarvoor vind ik dat je sowieso wel recht hebt om dingen te verbieden. Dat moet een geleidelijk proces zijn.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2006 14:32

Jantjes schreef:
Gerdien B. schreef:Onderschat niet wat reformatorische ouders hun kinderen als regels op kunnen leggen. Zodra je dan zelf de Bijebl gaat onderzoeken merk je dat heleboel regels niet gebaseerd zijn op de Bijbel maar op lucht. Dat zlefs uitspraken tegen de Bijbel ingaan.
vergeet daarbij niet dat de ouders van nu niet beter weten dan dat het zo gaat. Mijn ouders weten ook niet beter da dat je zo moet leven. Ze lezen de Bijbel wel maar het lijkt wel of ze niet door krijgen dat die regels er zo niet staan.

Wil je voorbeelden Jantjes?

- meiden mogen absoluut niet in een broek (het Bijbelgedeelte gaat over travestiet zijn niet over algemeen). Zeer zeker als je weet dat je een kind van God bent trek je geen broek meer aan.
- Zodra je bekeerd ben ga je zoveel mogelijk naar de kerk en niet naar andere avonden die over geloof gaan
- opwekking muziek is fout.
- bekering kan alleen als je een ontzettende diepe ellende kennis hebt. De Bijbel zegt: geloofd en u zal behouden worden
- Op zondag mag je niet reizen--> was het niet Jezus zelf die tegen die regel in ging?
- Je moet gesprekken aan gaan met iemand van de kerkenraad en neit met iemand anders als je met geloofszaken zit

Dit zijn er denk ik wel genoeg.

Allemaal regels die mensen gemaakt hebben en voor mij niet in de Bijbel terug te vinden zijn

Weet wel dat je knetter gek kan worden als je continu tegen regels op loopt die een enorme belangrijke plaats hebben binnen het gezin, kerk en die totaal niet Bijbels zijn terwijl het zo wel gezegt wordt.
Er is een angst bij de ouderen om te durven toegeven dat het niet Bijbels is maar traditie/ gewoonte
Is één van de zaken die jij nu opsomt een overtreding van de wet?
Het kan best zijn dat er wat verkeerde uitleg gegeven wordt maar geen overtreding.
Is het zo moeilijk op aan de 6 punten die jij noemt te voldoen?
Het zijn eigelijk maar summiere dingen, maar als je ze niet doe een overtreding op het ‘eert uw vader en uw moeder’, omdat God dat in zijn hoogste autoriteit gezegd heeft. Als je door genade er achter gekomen bent dat je de boze dient en eigelijk de bedoeling van de mens was om God te dienen en dat nu niet meer te kunnen, wordt je alle tot smart. Wie in deze God verlaat heeft smart op smart te vrezen.

Wetticisme is net zo goed zonde.... Kijk hoe fel Jezus tegen de Farizeeen ingaat... omdat ze allemaal extra wetjes hadden gemaakt en zo een zwaar juk aan mensen oplegden... en zichzelf er niet eens aan hielden. Maar je op de sabbat mocht je geenzieken genezen, geen matras dragen en geen aren plukken. Deed je dat wel, dan was je een schijngelovige. Jezus veroordeelt dit wetticisme, deze menselijke regeletjes. Ik zie verrassend veel overeenkomsten met het wetticisme dat er in veel zware kerken is. Zelf regels bedenken, mensen een zwaar juk opleggen en als ze zich er niet houden hen fijn veroordelen, als nepchristenen zien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 21 okt 2006 14:40

Marnix schreef:Ik zie verrassend veel overeenkomsten met het wetticisme dat er in veel zware kerken is.
Even terzijde: Dit zie je evengoed bij evangelische kerken, al is het dan in een andere vorm.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2006 16:23

Vertel. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 okt 2006 19:05

Denkertje21 schreef:Ik krijg zo de kriebels van al dat geneuzel over "de wet overtreden"! Wát is de wet overtreden?
Dat je God niet liefhebt boven alles en je naast als je zelf! Dát is Gods gebod: LIEFDE. En pas las je van God gaat houden omdat Hij al van eeuwigheid van jou heeft gehouden, dán pas wil je ook niets liever dan het Hem naar de zin maken! Doen waar Hij van geniet. Dan ga je niet meer in tegen de dingen die Hij je graag voor Hem ziet doen...

Nou vooruit, ik zeg het één keer in de 'Jantjestaal':
Liefde noopt tot wederliefde!

*kreun* Man, let nog toch eens op :mrgreen:

De liefde, die het allermeest gelden zal, is nopende tot een liefde, die wederlijk is, o geliefde gemeente, want een liefde zonder wederliefde is gelijk een droppelken van het zuur des azijns dewelke is gelijk de samengetrokken onderkaak eens ouderlings.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 21 okt 2006 19:38

Denkertje21 schreef:
Ik krijg zo de kriebels van al dat geneuzel over "de wet overtreden"! Wát is de wet overtreden?
Dat je God niet liefhebt boven alles en je naast als je zelf! Dát is Gods gebod: LIEFDE. En pas las je van God gaat houden omdat Hij al van eeuwigheid van jou heeft gehouden, dán pas wil je ook niets liever dan het Hem naar de zin maken! Doen waar Hij van geniet. Dan ga je niet meer in tegen de dingen die Hij je graag voor Hem ziet doen...
1Jo 2:3-4 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren. Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet.

ik denk dat deze teksten genoeg zeggen over jou verkeerde uitleg over liefde.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 21 okt 2006 19:40

Marnix schreef:
Wetticisme is net zo goed zonde.... 1Jo 2:4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet; 2Jo 1:6 En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. Dit is het gebod, gelijk gijlieden van den beginne gehoord hebt, dat gij in hetzelve zoudt wandelen. Kijk hoe fel Jezus tegen de Farizeeen ingaat... omdat ze allemaal extra wetjes hadden gemaakt en zo een zwaar juk aan mensen oplegden... en zichzelf er niet eens aan hielden. Maar je op de sabbat mocht je geenzieken genezen, geen matras dragen en geen aren plukken. Deed je dat wel, dan was je een schijngelovige. Jezus veroordeelt dit wetticisme, deze menselijke regeletjes. Ik zie verrassend veel overeenkomsten met het wetticisme dat er in veel zware kerken is. Zelf regels bedenken, mensen een zwaar juk opleggen en als ze zich er niet houden hen fijn veroordelen, als nepchristenen zien.
Ik heb het ook niet over het wetticisme van de Farizeeën maar hier over:

1Jo 3:22 En zo wat wij bidden, ontvangen wij van Hem, dewijl wij Zijn geboden bewaren, en doen, hetgeen behagelijk is voor Hem. 1Jo 3:22 En zo wat wij bidden, ontvangen wij van Hem, dewijl wij Zijn geboden bewaren, en doen, hetgeen behagelijk is voor Hem.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 21 okt 2006 20:47

GerdienB.
1. meiden mogen absoluut niet in een broek (het Bijbelgedeelte gaat over travestiet zijn niet over algemeen). Zeer zeker als je weet dat je een kind van God bent trek je geen broek meer aan.
2. Zodra je bekeerd ben ga je zoveel mogelijk naar de kerk en niet naar andere avonden die over geloof gaan
3. opwekking muziek is fout.
4. bekering kan alleen als je een ontzettende diepe ellende kennis hebt. De Bijbel zegt: geloofd en u zal behouden worden
5. Op zondag mag je niet reizen--> was het niet Jezus zelf die tegen die regel in ging?
6. Je moet gesprekken aan gaan met iemand van de kerkenraad en neit met iemand anders als je met geloofszaken zit

Jantjes:
Is het zo moeilijk op aan de 6 punten die jij noemt te voldoen?
Het zijn eigelijk maar summiere dingen.

Vind je? Uitgezonderd nummer 1 (en 5 een beetje) vind ik de rest niet bepaald klein. Je ouders bepalen hierdoor namelijk je geloofsleven als ze deze regels erg doordrukken.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 okt 2006 21:57

Jantjes schreef:Denkertje21 schreef:
Ik krijg zo de kriebels van al dat geneuzel over "de wet overtreden"! Wát is de wet overtreden?
1Jo 2:3-4 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren. Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet.

ik denk dat deze teksten genoeg zeggen over jou verkeerde uitleg over liefde.

Wat ben je toch een ongelofelijke dooie en BLINDE muts. Je leest niet eens en je oordeelt alleen maar. Je trekt conclusies zonder dat je op de inhoud let en dat is waarschijnlijk dezelfde maniee waarop je de bijbel leest...

Ik kán zijn geboden alleen maar liefhjebben omdat ik van Hem houe en alles wil doen wat Hem behaagt... (om in jouw taal te blijven...

Ik word hier gruwelijk verdrietig van omdat jij laat gebruiken om op deze kille wijze mensen bij God en het onvoorwaardelijke evangelie van vrije genade vandaan te houden.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 21 okt 2006 21:58

Gerdien B. schreef:
Jantjes, als je goed leest dan zie je dat ze het geloof aan die punten ophagen. Ze veroordelen wat gewoon niet kan en niet mag. Alleen God kan het hart aan zien en niet de mensen. Mensen kunnen al helemaal niet oordelen aan de hand van zulke uiterlijke punten.
Ik kan en mag niet mee in deze punten. Omdat God niet al dit uiterlijk vertoon vraagt. Hij vraagt ons om Hem te volgen. Niets meer en niets minder.
Jij kan je ouders natuurlijk beter als ik, maar nu jij verschillende dingen over je ouders meedeel denk ik dat het niet direct is dat zij hun geloof aan genoemde punten opgangen maar meer een testen is. Zij hebben het beeld van een wedergeboren mens zo in hun gedachten zitten dat een wedergeboren iemand de genoemde punten door jou niet / wel zouden doen.
Het is niet verkeerd om een mens die zegt wedergeboren te zijn zijn handelingen gade te slaan want immers een wedergeboren mens heeft geen behoefte meer om voornamelijk niet meer met de wereld mee te doen, dat wordt hem een dwaasheid. Tevens is het zo dat een niet wedergeboren mens een wedergeboren mens niet begrijpt, want het staat tegenover elkaar. Die wedergeboren mens heeft voornamelijk afscheid genomen van zijn vroeger leven toen hij nog volop in de wereld leefde en het hem een vermaak was. Daarvan kan ik in de genoemde punten wel iets terug vinden.

De echtheid van en wedergeboren mens schrijft Paulus mooi in: Ro 7:21-24 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt. Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens; Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?

Paulus heeft het over twee wetten of een twee-mens. Als je dat door genade krijg te zien die andere wet welke strijd voert en gevangen neemt onder de zonden, noem je je zelf een ellendige.
Nu daar spraken je vader en moeder dus over, een diepe ellende kennis, ik kan daar wel inkomen. Als je dat weet test je een ander daar ook op als die persoon zegt wedergeboren te zijn, dan slaat daar zo iets van een vonk over in de eenheid hierin. Als die vonk niet over slaat voelt de ander zich veelal veroordeeld terwijl dat ten onrechte is.
Ik zie Denkertje21 dat hier boven toepasselijk doen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 okt 2006 23:01

Jantjes dit is een greep uit de grote doos vol regels die eignelijk nergens op gebasseerd zijn. Zze bepalen mijn leven. En dat nog neit alleen, tegenwoordig hebben ze ook invloed op de relatie van mij en mijn vriend. Wij moeten schikken naar hun regels en dat is soms echt fiks balen. Ik was vanavond toch nog liever langer bij hem gebleven om nog even bij te praten, maar enkel en alleen om de tijd kan dat dan weer niet. Misschien had ik juist vanavond wel enorm veel behoefte er aan.
Hun regels leggen ook onze relatie aan banden.
DAt vind ik soms echt moeilijk te accepteren en vraag me af of ik dat ooit volledig zal doen.

je kent mijn ouders idd niet, want die meten wel met uiterlijke maatstaven. Ik ga heir verder daar neits meer over uit de doeken doen. ik heb er genoeg over gezegt. Ik hooop dat je iets genuanceerder tegen dit punt aan durft te kijken dat het voor jongeren het gewoon weg niet mogelijk is hun ouders te volgen omdat ze anders God niet kunnen volgen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 22 okt 2006 10:58

Jantjes, misschien ben jij wel die ouderling bij ons uit de kerk die bij ons ook zo vreselijk heeft zitten ziften op huisbezoek waardoor mijn man bijna niet meer naar de kerk wil. Hij gaat nog wel, maar echt omdat het hoort. Uit voorbeeld voor de kinderen. Daar ben ik allang blij om.

Hij zou wel oordelen over het hoe en wat, toen mijn man vertelde over zijn bidden tot God om hulp (bij moeilijke dingen op zijn werk). Omdat die ouderling ons ergens had gezien waar hij vond dat wij niet hoorden te zijn heeft hij (in alle liefde, met trahahahanen in zijn bibberstem) ons vermaand en vermaand, niet luisterende naar ons.

Hij lag terneder op zijn ziekbed, met ernstige pijnen, hij vroeg: Och Heere waarom toch? Toen kreeg hij mij voor ogen, dat hij mij moest waarschuwen omdat mijn rok te kort was.

We hebben geen behoefte eraan om dit uit te praten, er is al veel over gepraat, want dit valt niet uit te praten. Een ouderling mag ons niet veroordelen over hoe wij geloven, of denken hulp van God te ervaren.

Als het leesdienst is en deze ouderling beklimt den kansel, dan probeer ik voor de kerkdienst te bidden of mijn wrevel mag worden weggenomen.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 22 okt 2006 12:13

Beste Jantjes,

Ik heb voor het begrip van deze tijd een groot zoniet een zeer groot gezin. Als ze altijd zouden luisteren zou ik hun niet kunnen vertellen wat zonden is namelijk een overtreding van de geboden. Hierin onderwijs ik ze telkens weer hoe zondig een mens is en waarvoor de Israël steeds weer een van de offers moesten brengen zoals Christus nu de plaats vervanger van de offers is op aarde, namelijk hét volmaakte offer, maar Hij heeft de geboden niet afgeschaft.

Weet je waar ik me kwaad over maak in deze zin? Ik krijg het gevoel dat je steeds weer zit te wachten op je kinderen tot ze fouten maken. Je kan dan weer de grote vader uithangen en ze goed inpeperen hoe zondig ze wel niet zijn. Hoe boos God wel niet op ze is en hoeveel boete ze er voor moeten gaan doen....

Voor mijn gevoel is dat onjuist. God heeft ons LIEF en Hij verlangt van ons dat we elkaar zullen liefhebben. Oordeelde Jezus ons steeds weer en liet Jezus ons ZIEN hoe zondig wij waren? Ik ervaar juist uit Zijn gelijkenissen en Zijn leven hoeveel belangrijker het is dat we elkaar leren liefhebben. Hoe wij voor elkaar moeten gaan leren leven. Dat stelen fout is dat is een feit. Dat mag niet. Waarom moeten we dan toch zoveel nadruk leveren dat God een grote boze Vader is die GEEN zonde kan zien? Hoe denk je dat kinderen dit zullen ervaren? Kinderen die een bevattingsvermogen hebben die vele malen minder is dat van volwassenen? Zelf hebben wij nog geen kinderen. Ik zal je wel vertellen dat wij ze eerder gaan leren elkaar lief te hebben, niet te slaan maar te praten, niet te stelen maar te vragen en leren elkaar dingen te vergeven dan dat wij ze gaan leren hoe zondig wij wel niet zijn. Want werkelijk ik heb in een kerk gezeten waar dat ook zo sterk naar voren kwam. Een grote boze man met een zweep die ons afranseld om al die zonde die we begaan zijn. Is het niet zoveel te beter te pogen het goede te doen? Dat je goede werken niet volmaakt zijn, geeft dat wat? Zou God het niet veel eerder in ons waarderen als wij het proberen en het voor een klein stukje mag lukken? Liefde geven is niet met een zweep achter de deur staan. Liefde kent geen drang naar slechte dingen. Je moet het de kleintjes wel eerst leren wat Liefde inhoud. Echter wel op een kindvriendelijke manier. We kunnen onze kinderen zeker vertellen dat God verdrietig kan zijn als we tegen zijn geboden ingaan. Maar iedere keer dat je God er vergeving voor vraagt en je best gaat doen het te verbeteren zal de Vader meer goed doen dan dat Hij ons om die ene fout moet straffen. Ik geloof dat God een rechtvaardige Vader en Rechter is. Echter Hij is ook barmhartig voor degene die smeken om vergeving werkelijk hun best doen om die ene fout weer te herstellen. Dat is veel belangrijker om te vertellen dan dat ze een fout hebben gemaakt en daarin blijven hangen. Ik moet denken aan het verhaal dat Jezus ons liet zien. De overspellige vrouw. Wie er overbleef om de vrouw te oordelen was alleen Jezus. Doch Hij liet haar gaan met een waarschuwing:"Zondig niet meer." Dus hier kreeg de vrouw een kans om het te verbeteren.

En als ik u zou mogen waarschuwen, pas op met te strak en te wettisch op te voeden. De kinderen kunnen hierdoor beschadigd raken en onzekere, zichzelf minderwaardig voelende volwassenen worden. Of als ze de wereld ingaan, hebben zijn een sterke kans zelfs vast te lopen omdat er dingen zijn die niet blijken te kloppen. Zij kunnen dan wel eens u, als hun ouders, wel eens helemaal niet gaan eren. Dat omdat ze zijn gaan merken dat niet alles klopte in hun opvoeding. Ik spreek helaas uit ervaring hoewel ik mijn ouders toch altijd ben blijven eren.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 22 okt 2006 12:38

Gerdien B. schreef:Jantjes dit is een greep uit de grote doos vol regels die eignelijk nergens op gebasseerd zijn. Zze bepalen mijn leven. En dat nog neit alleen, tegenwoordig hebben ze ook invloed op de relatie van mij en mijn vriend. Wij moeten schikken naar hun regels en dat is soms echt fiks balen. Ik was vanavond toch nog liever langer bij hem gebleven om nog even bij te praten, maar enkel en alleen om de tijd kan dat dan weer niet. Misschien had ik juist vanavond wel enorm veel behoefte er aan.
Hun regels leggen ook onze relatie aan banden.
DAt vind ik soms echt moeilijk te accepteren en vraag me af of ik dat ooit volledig zal doen.

je kent mijn ouders idd niet, want die meten wel met uiterlijke maatstaven. Ik ga heir verder daar neits meer over uit de doeken doen. ik heb er genoeg over gezegt. Ik hooop dat je iets genuanceerder tegen dit punt aan durft te kijken dat het voor jongeren het gewoon weg niet mogelijk is hun ouders te volgen omdat ze anders God niet kunnen volgen.

Beste Gerdien,

Zorg dat je blijft vechten. Ik kan niet alles vertellen hier in het openbaar. Daarover wil ik evt wel prive wat over loslaten, zodat ik je met mijn ervaringen kan helpen.

Een tip kan ik je wel geven. Zorg dat je zelf blijft nadenken. Handel uit respect naar je ouders en schoonouders. Later als je zelf een huishoudentje hebt, dan moet Jij/Jullie de regels gaan bepalen. Soms is het beter om dan een blokje om te gaan of te zorgen dat je een poosje alleen bent met je vriend. Ik had het geluk om op kamers te wonen. Daardoor hadden wij een plekje om alleen met elkaar te zijn. Het is heel moeilijk om voor je meningen uit te komen en standpunten in te nemen. Het is dan ook belangrijk dat je van twee kanten steun hebt zeker van je vriend. Later zul je jezelf nooit verwijten dat je iets niet hebt willen of kunnen doen omwille van...

Met vriendelijke groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Terug naar “Archief”