Een relatie en je ouders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 okt 2006 14:10

Het was Jantes die dat stuk postte ;)
Het quoten ging bij fly niet helemaal goed
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 20 okt 2006 15:51

Gerdien B. schreef:Het was Jantes die dat stuk postte ;)
Het quoten ging bij fly niet helemaal goed

Bedankt Gerdien,

hahaha. ik kan niet overweg met dat quoten.. Heb het als eens geprobeerd maar het wil niet bij mij..

Daarom plaats ik er een aantal spaties tussen waarna ik mijn verhaal doe.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 okt 2006 19:23

LeChat schreef:
Als het echt zo overduidelijk was wat de diverse geboden precies inhouden, was er toch niet zoveel discussie over geweest? Wij zijn nietige/simpele mensen en kúnnen niet weten waar Gods grenzen liggen... Blijft altijd interpretatie/uitleg van de geboden & Bijbel. Ook door jou.

Gods wetten (o.a. de tien geboden) zijn overduidelijk en zijn niet vaag dat zijn juist de grenzen die God zelf geboden heeft en kunnen wij nietige mensen begrijpen met ons verduisterd verstand. Dat is nu juist wat God zegt en spreekt tegen ons mensen. Wij moeten uit het diensthuis der zonden (Egypte) uitgeleid worden en in het land der rusten (Kanaan) worden ingelijfd.
Er zijn tegenwoordig mensen die zeggen, maar God zegt dit en dat tegen mij, maar als dat indruist tegen Zijn geboden is het niet van God.
Dat het christendom van Gods wetten een discussie gemaakt hebben is niet goed te keuren en heb wel enigermate te maken met de vervangingstheologie.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 20 okt 2006 19:52

Als God iemand autoriteit geeft heeft diegene wat te zeggen zolang dat recht is met de wil van God. Zo niet, dan heeft God een hogere autoriteit.
Jantjes, wat jij hier probeert te beweren is eigenlijk dat God zijn autoriteit WEGGEEFT aan de ouders. En daar geloof ik dus echt helemaal niks van.
God is een God voor jong en oud. En hij geeft ouders kinderen en kinderen ouders. Maar ga jij in gezinnen met incest bijvoorbeeld maar eens vertellen: eert uw vader en uw moeder, want zij hebben de hoogste autoriteit. Ik mag hopen dat die kinderen dan mogen weten dat God ook hún God en trouwe Vader is.
Op het moment dat een meisje dus tegen haar schoonouders zegt dat de regel van het rokkendragen onbijbels is, wie zijn de schoonouders dan om het haar toch te verplichten en haar daarop te veroordelen? Dat zij het toch doet uit respect voor haar schoonouders is dan mooi meegenomen...
pobody's nerfect

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 okt 2006 20:15

Fly29 schreef:
Jantjes,
Luisteren! Marnix steld hier dat hij zijn ouders niet hoeft te volgen als zij iets van hem vragen dat in strijd is met wat de God/de bijbel is.
Ik heb in deze topic niet vernomen dat reformatorische ouders iets gezegd hebben wat tegen Zijn geboden indruist.

Fly29 schreef:
En nog eens wat. Is het niet zo dat Jezus ooit eens zei:"volg mij! Een disicipel vroeg of hij zijn vader mocht begraven. Nee, laat de doden hun doden begraven zei Jezus. Dus hier staat inderdaad God boven de mens.
Waarin moeten wij Christus volgen? precies in Gods geboden dat deed Christus namelijk ook.

Fly29 schreef:
Lezen jantje! Marnix stelde dat hij zijn ouders niet hoeft te volgen als zij iets verlangen van hem als dit in strijd is met de bijbel. Op het moment dat jij de bijbel kunt lezen en onderzoeken is het jouw taak om te controleren of het juist is wat je ouders van jouw vragen.
Zoals ik hierboven reeds zij zijn er hier in dit topic geen zaken genoemd die tegen Gods geboden in gaan. Het is niet zo dat o.a. over het dragen van een broek door vrouwen of lang haar of niet outo reden op zondag e.a. tegen God geboden zijn.

Fly29 schreef:
Als ik rijlessen neem, dan moet ik eerst luisteren naar de instructeur. Later als ik mijn theorie heb gehaald en de instructeur mij informatie heeft gegeven over de verkeersregels, dan moet ik ze zelf toetsen of dit wel juist is. voorbeeld: Eerst legt de instructeur mij uit dat ik bij een kruising voorrang moet verlenen(die haaientandjes). Vervolgens komen we weer op die kruising en dan zegt de instructeur: rij maar door. Moet je dan onvoorwaardelijk naar hem luisteren? Je had toch geleerd en gelezen dat je bij die haaientanden voorrang moest verlenen? In die zin moet je Marnix's zijn verhaal lezen.
Dit zegt de instructeur niet! en ook reformatorische ouders verlangen zo iets niet van hun kinderen. Vandaar dat dit een onzinnig voorbeeld is.

Fly29 schreef:
Ik vraag me af of het er ook werkelijk zo staat.. Ik heb nooit met zoveel worden er uit op gemaakt dat een vrouw een rok MOET dragen. Het is volgens mij meer dat je geen gedragen mannenkleding mag dragen, geen gedragen vrouwenkleding. Dus dat je je kleed met kleding dat van een ander geslacht is geweest. Men denke aan travestieten.
De ouders stellen het zo en zijn er van overtuigd.

Fly29 schreef:
Het lijkt mij dat het belangrijkste is dat je naar de 10 geboden leeft. In liefde leeft. Daarover ging dat verhaal. De heidenen kennen niet de gebruiken van de christenen.
De geboden zijn aan het volk Israël gegeven om die te houden en niet aan de heidenen.

Fly29 schreef:
Kleding is 1 verschil met de wereld. Je hele doen en laten is zoveel belangrijker om te laten zien dat je een Christen probeerd te zijn.
Je doen en laten komt overeen met van binnen leeft, uiterlijk laat je zien wat innerlijk leeft.

Fly29 schreef:
Het moet me even van het hart. Ik houd niet van mensen die overal maar met de bijbel zwaaien en zeggen.... dit mag niet want kijk het staat in de bijbel. ... En kijk hier staat dat het mag, zie maar in mijn bijbel! Nadenken over dingen is geen zonde. het is geen twijfel aan Gods macht het geeft echter verdieping in het scheppingsverhaal van wat God ooit begon.
Nadenken over Gods geboden om die te doen uit dankbaarheid is geen zonden, om ze te overtreden wel.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 okt 2006 20:38

Onderschat niet wat reformatorische ouders hun kinderen als regels op kunnen leggen. Zodra je dan zelf de Bijebl gaat onderzoeken merk je dat heleboel regels niet gebaseerd zijn op de Bijbel maar op lucht. Dat zlefs uitspraken tegen de Bijbel ingaan.
vergeet daarbij niet dat de ouders van nu niet beter weten dan dat het zo gaat. Mijn ouders weten ook niet beter da dat je zo moet leven. Ze lezen de Bijbel wel maar het lijkt wel of ze niet door krijgen dat die regels er zo niet staan.

Wil je voorbeelden Jantjes?

- meiden mogen absoluut niet in een broek (het Bijbelgedeelte gaat over travestiet zijn niet over algemeen). Zeer zeker als je weet dat je een kind van God bent trek je geen broek meer aan.
- Zodra je bekeerd ben ga je zoveel mogelijk naar de kerk en niet naar andere avonden die over geloof gaan
- opwekking muziek is fout.
- bekering kan alleen als je een ontzettende diepe ellende kennis hebt. De Bijbel zegt: geloofd en u zal behouden worden
- Op zondag mag je niet reizen--> was het niet Jezus zelf die tegen die regel in ging?
- Je moet gesprekken aan gaan met iemand van de kerkenraad en neit met iemand anders als je met geloofszaken zit

Dit zijn er denk ik wel genoeg.

Allemaal regels die mensen gemaakt hebben en voor mij niet in de Bijbel terug te vinden zijn

Weet wel dat je knetter gek kan worden als je continu tegen regels op loopt die een enorme belangrijke plaats hebben binnen het gezin, kerk en die totaal niet Bijbels zijn terwijl het zo wel gezegt wordt.
Er is een angst bij de ouderen om te durven toegeven dat het niet Bijbels is maar traditie/ gewoonte

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 20 okt 2006 20:57

Jantjes, heb jij altijd naar je ouders geluisterd?

Nooit een grote mond gegeven?

Je zegt wel hoe het volgens jouw hoort maar volg jij in alles je ouders?

(Heb je misschien zelf kinderen, luisteren die altijd naar jouw? Je weet het zo stellig te beweren dat ik ervan uit ga dat jij het wel voor elkaar zal krijgen.)
ja, dat is mijn mening dan he.....

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 okt 2006 21:22

Jo'tje schreef:
Als God iemand autoriteit geeft heeft diegene wat te zeggen zolang dat recht is met de wil van God. Zo niet, dan heeft God een hogere autoriteit.
Jantjes, wat jij hier probeert te beweren is eigenlijk dat God zijn autoriteit WEGGEEFT aan de ouders. En daar geloof ik dus echt helemaal niks van.
Wel nee, God geeft Zijn autoriteit niet weg aan ouders. God heeft Zijn autoriteit juist duidelijk gesteld in regels, een duidelijker expert is er niet.

God is een God voor jong en oud. En hij geeft ouders kinderen en kinderen ouders. Maar ga jij in gezinnen met incest bijvoorbeeld maar eens vertellen: eert uw vader en uw moeder, want zij hebben de hoogste autoriteit. Ik mag hopen dat die kinderen dan mogen weten dat God ook hún God en trouwe Vader is.
We hebben met incest duidelijk te maken met een overtreding van de wet die in Leviticus omschreven staat. Dat is niet te vergelijken met het dragen van een rok door vrouwen.

Op het moment dat een meisje dus tegen haar schoonouders zegt dat de regel van het rokkendragen onbijbels is, wie zijn de schoonouders dan om het haar toch te verplichten en haar daarop te veroordelen? Dat zij het toch doet uit respect voor haar schoonouders is dan mooi meegenomen...

Dat is niet mooi meegenomen, dat is Gods gebod opvolgen en bewaren waar een grote, zoniet de grootste zegen op rust, namelijk De Belofte.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 20 okt 2006 21:27

als een ouder alles verbied wat ''slecht'' is dan ga je het juist uitproberen enz enz dat zie ik wel bij schoolvriendinnen. mijn ouders zijn absoluut niet streng mocht in het weekend gewoon uitgaan als ik dat wilde als ik maar rond uur of twaalf thuis was mij trekt het echt niet ben verschillende keren geweest maar ga liever met vrienden uit eten dan een hele avond in een kroeg hangen waar je niet eens normaal kunt praten
als je iets verbied word het juist spannend om er toch heen te gaan want dan wil je gewoon weten wat er zo slecht aan is.
ik vind zelf dat ik een hele goede opvoeding heb gehad en ga het zo zeker ook aan mijn kinderen(als we ze kunnen krijgen) overbrengen

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 okt 2006 21:40

*Annet* schreef:
Jantjes, heb jij altijd naar je ouders geluisterd?

Nooit een grote mond gegeven?

Je zegt wel hoe het volgens jouw hoort maar volg jij in alles je ouders?
Helaas heb ik hierin ook Gods geboden overtreden, maar het is mij tot schuld geworden.

(Heb je misschien zelf kinderen, luisteren die altijd naar jouw? Je weet het zo stellig te beweren dat ik ervan uit ga dat jij het wel voor elkaar zal krijgen.)
Ik heb voor het begrip van deze tijd een groot zoniet een zeer groot gezin. Als ze altijd zouden luisteren zou ik hun niet kunnen vertellen wat zonden is namelijk een overtreding van de geboden. Hierin onderwijs ik ze telkens weer hoe zondig een mens is en waarvoor de Israël steeds weer een van de offers moesten brengen zoals Christus nu de plaats vervanger van de offers is op aarde, namelijk hét volmaakte offer, maar Hij heeft de geboden niet afgeschaft.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 20 okt 2006 21:53

Even terzijde, volgens mij ging het in dit topic niet echt over het wel of niet dragen van een broek, dit word tussen haakjes aangehaald maar over: een relatie en je ouders. Het wel of niet dragen van die broek word nu elke keer aangehaald maar daar zijn al vele discussies over gevoerd, zullen we die hier nu even niet voeren?

Vaak, eigen te vaak, lees of hoor ik dat als een jongen en meisje verkering krijgen met elkaar. En een van de ouders (van het meisje of jongen) hem of haar niet mag. En een van de kinderen zo onderdruk zetten dat ze gaan twijfelen en de relatie gaat uit.

Zo las ik dus een vraag in de vragenrubriek (om het even helder te maken, plaats ik even de vraag):

Quote:
Mijn vriend komt uit Ger. Gem., ik uit PKN. Nu hebben we al anderhalf jaar verkering. Zijn ouders accepteren mij niet. Ik zei tegen zijn moeder: “Ik geloof dat ik een kind van de Heer ben”. Ze zei: “Jij bent niet Gods kind, want anders ga je niet zo werelds gekleed! (ik droeg een broek). Zij willen mij zien naar hun wens en anders ben ik niet welkom. Zij nemen me niet zoals ik ben, omdat ik wel eens een broek aanheb en andere wettische dingen niet onderschrijf. Omdat ik er niets voor voel om Refo te worden, willen zij het me zo onmogelijk maken en tegen mijn vriend zeggen: kies voor haar of voor ons. Hoe kunnen mensen je zo liefdeloos benaderen en dan nog over Christus' liefde spreken... Ik snap dit niet. Ze hebben ook geen persoonlijke relatie met de Heer. Hoe moet ik met deze starre mensen omgaan?

Hoe zou het komen dat ouders zo kunnen zijn!?

Heb jij ervaring hier mee? en heb jij het weleens mee gemaakt van dichtbij (zelf of bij een van je vrienden/broers/zussen?!)

Eigenlijk zou je als christelijk gezin toch open moeten staan voor iedereen?!

En dan met name de vragen die Evelien daar bij stelde. Daar wordt niet echt antwoord op gegeven vind ik.

Hoe zou het komen dat ouders zo kunnen zijn!?

Ouders hebben altijd hun eigen gezin gehad, hun kinderen opgevoed met hoe hun denken dat het beste is. Als een van hun kinderen een relatie krijgt komt er iemand het gezin binnen, die misschien in de toekomst deel van het gezin gaat uitmaken. Ouders moeten dan wennen aan het feit dat hun kind verkering heeft, zich gaat loslaten van het ouderlijk huis. De nieuwe aanwinst heeft ook zijn/haar gedachten en opvoeding mee van huis gekregen en is andere dingen gewend die misschien wel normaal worden gevonden dan in het gezin van hun relatie. Ouders kunnen het toch als een bedreiging zien, dat binnen hun gezin iemand komt met totaal andere opvattingen en ideeën.

klein voorbeeldje van 2 totaal verschillende opvattingen: bij ons thuis mochten wij niet met ons hoofd op ons hand steunen en dan ons bord leegeten, dit vonden mijn ouders ongeïntresseerd en onverschillig staan. Zo van: ik schuif mijn eten naar binnen en verder wil ik niets met jullie te maken hebben. Toen ik bij mijn vriend kwam eten zei zijn moeder tegen jongere broertje en zusje: hup hand onder je hoofd en gaan eten. Later zei ik daar wat van tegen mijn vriend en hij zei: dat doet mijn moeder juist omdat ze anders met elkaar gaan zitten klieren.

Heb jij ervaring hier mee? en heb jij het weleens mee gemaakt van dichtbij (zelf of bij een van je vrienden/broers/zussen?!)

Bij mijn schoonfamilie is het bij paar kinderen bijv. voorgekomen dat ze meegingen naar de kerk van hun vrouw, daar hadden ze veel moeite mee.

Eigenlijk zou je als christelijk gezin toch open moeten staan voor iedereen?!

Dat vind ik ook, maar je mag als ouders natuurlijk wel laten merken hoe jij het graag ziet. Niet gelijk bij de eerste afspraak als hij/zij komt kennismaken. Toch vind ik niet dat ouders er op moeten blijven hameren hoe ze willen dat hij/zij erbij loopt of doet. Als hun duidelijk hun standpunt hebben gezegd is het over en is het aan het stel hoe ze daar mee om gaan.

Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de leeftijd van het stel.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 okt 2006 21:58

Gerdien B. schreef:Onderschat niet wat reformatorische ouders hun kinderen als regels op kunnen leggen. Zodra je dan zelf de Bijebl gaat onderzoeken merk je dat heleboel regels niet gebaseerd zijn op de Bijbel maar op lucht. Dat zlefs uitspraken tegen de Bijbel ingaan.
vergeet daarbij niet dat de ouders van nu niet beter weten dan dat het zo gaat. Mijn ouders weten ook niet beter da dat je zo moet leven. Ze lezen de Bijbel wel maar het lijkt wel of ze niet door krijgen dat die regels er zo niet staan.

Wil je voorbeelden Jantjes?

- meiden mogen absoluut niet in een broek (het Bijbelgedeelte gaat over travestiet zijn niet over algemeen). Zeer zeker als je weet dat je een kind van God bent trek je geen broek meer aan.
- Zodra je bekeerd ben ga je zoveel mogelijk naar de kerk en niet naar andere avonden die over geloof gaan
- opwekking muziek is fout.
- bekering kan alleen als je een ontzettende diepe ellende kennis hebt. De Bijbel zegt: geloofd en u zal behouden worden
- Op zondag mag je niet reizen--> was het niet Jezus zelf die tegen die regel in ging?
- Je moet gesprekken aan gaan met iemand van de kerkenraad en neit met iemand anders als je met geloofszaken zit

Dit zijn er denk ik wel genoeg.

Allemaal regels die mensen gemaakt hebben en voor mij niet in de Bijbel terug te vinden zijn

Weet wel dat je knetter gek kan worden als je continu tegen regels op loopt die een enorme belangrijke plaats hebben binnen het gezin, kerk en die totaal niet Bijbels zijn terwijl het zo wel gezegt wordt.
Er is een angst bij de ouderen om te durven toegeven dat het niet Bijbels is maar traditie/ gewoonte
Is één van de zaken die jij nu opsomt een overtreding van de wet?
Het kan best zijn dat er wat verkeerde uitleg gegeven wordt maar geen overtreding.
Is het zo moeilijk op aan de 6 punten die jij noemt te voldoen?
Het zijn eigelijk maar summiere dingen, maar als je ze niet doe een overtreding op het ‘eert uw vader en uw moeder’, omdat God dat in zijn hoogste autoriteit gezegd heeft. Als je door genade er achter gekomen bent dat je de boze dient en eigelijk de bedoeling van de mens was om God te dienen en dat nu niet meer te kunnen, wordt je alle tot smart. Wie in deze God verlaat heeft smart op smart te vrezen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 okt 2006 22:06

Liefie schreef:
als een ouder alles verbied wat ''slecht'' is dan ga je het juist uitproberen enz enz dat zie ik wel bij schoolvriendinnen.
Dat klopt want het slechte zit al in een mens dat hoeft alleen maar naar buiten te komen, het is een bevestiging dat een mens één en al zonden is.

mijn ouders zijn absoluut niet streng mocht in het weekend gewoon uitgaan als ik dat wilde als ik maar rond uur of twaalf thuis was mij trekt het echt niet ben verschillende keren geweest maar ga liever met vrienden uit eten dan een hele avond in een kroeg hangen waar je niet eens normaal kunt praten
als je iets verbied word het juist spannend om er toch heen te gaan want dan wil je gewoon weten wat er zo slecht aan is.
ik vind zelf dat ik een hele goede opvoeding heb gehad en ga het zo zeker ook aan mijn kinderen(als we ze kunnen krijgen) overbrengen
Het is een plicht van ouders om de kinderen de geboden te leren anders weten zij ook niet hoe het Verlossings werk van Hem kan komt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 okt 2006 22:16

Jantjes schreef:Is één van de zaken die jij nu opsomt een overtreding van de wet?
Het kan best zijn dat er wat verkeerde uitleg gegeven wordt maar geen overtreding.
Is het zo moeilijk op aan de 6 punten die jij noemt te voldoen?
Het zijn eigelijk maar summiere dingen, maar als je ze niet doe een overtreding op het ‘eert uw vader en uw moeder’, omdat God dat in zijn hoogste autoriteit gezegd heeft. Als je door genade er achter gekomen bent dat je de boze dient en eigelijk de bedoeling van de mens was om God te dienen en dat nu niet meer te kunnen, wordt je alle tot smart. Wie in deze God verlaat heeft smart op smart te vrezen.

Jantjes, als je goed leest dan zie je dat ze het geloof aan die punten ophagen. Ze veroordelen wat gewoon niet kan en niet mag. Alleen God kan het hart aan zien en niet de mensen. Mensen kunnen al helemaal niet oordelen aan de hand van zulke uiterlijke punten.
Ik kan en mag niet mee in deze punten. Omdat God niet al dit uiterlijk vertoon vraagt. Hij vraagt ons om Hem te volgen. Niets meer en niets minder.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 okt 2006 10:08

Ik krijg zo de kriebels van al dat geneuzel over "de wet overtreden"! Wát is de wet overtreden?
Dat je God niet liefhebt boven alles en je naast als je zelf! Dát is Gods gebod: LIEFDE. En pas las je van God gaat houden omdat Hij al van eeuwigheid van jou heeft gehouden, dán pas wil je ook niets liever dan het Hem naar de zin maken! Doen waar Hij van geniet. Dan ga je niet meer in tegen de dingen die Hij je graag voor Hem ziet doen...

Nou vooruit, ik zeg het één keer in de 'Jantjestaal':
Liefde noopt tot wederliefde!

Terug naar “Archief”