Immortal schreef:er zijn wel meer dingen die niet meer bij deze cultuur passen (sex na huwelijk, tegen-abortus zijn, niet werken op zondag etc) maar dat sla je toch ook neit af.. ?
Sex
na het huwelijk?...
mirjamvandorp schreef:Ja maar wat ik me dan afvraag waarom hebben bijvoorbeeld in pinksterkringen heel veel mensen de gave van vallen in de geest en spreken in tongen terwijl je dit in reformatorische kerken helemaal niet tegen komt.
Persoonlijk denk ik dat hier twee redenen voor zijn:
1. De geest krijgt de ruimte niet in reformatorische erediensten. Paulus schrijft heel duidelijk dat mensen op moeten kunnen staan in de eredienst en dat een ieder die iets te zeggen heeft dat moet kunnen doen, zolang het ordelijk verloopt. In de reformatorische erediensten wordt geen gehoor gegeven aan deze boodschap en ik denk dat we daardoor de Geest niet voldoende ruimte geven.
2. Mensen uit de refo-hoek staan niet open voor deze gaven. Er wordt niet om gebeden, er wordt weinig tot geen studie naar gedaan, af en toe lijkt het alsof men gewoon bang is dat er niets gebeurd. Ik mis op dit gebied echt een stukje vertrouwen in God. Dat klinkt misschien hard en ik weet ook wel dat het meer met cultuur te maken heeft en velen in reformatorische kerken een groot vertrouwen in God kennen, maar het is zeker iets wat beter kan.
Marnix schreef:Hehe... om het vallen in de Geest een gave te noemen vind ik wat te ver gaan. Gaven zijn dingen waarmee je een ander kan dienen
Vallen in de Geest is inderdaad geen gaven, eigenlijk is het alleen maar een lichamelijk reactie die een mens krijgt op het moment dat hij heel dicht bij God/de Geest komt. De energiestoot die dat tot gevolg heeft zorgt voor een lichamelijke reactie.
Petertje schreef:Voor zover ik weet staat vallen in de Geest niet in de bijbel. Dit is een term en een verschijnsel van de afgelopen 10 jaar.
Referenties in de bijbel:
Ezechiël 1:28 "dit was de gedaante van de gelijkenis der heerlijkheid des HEEREN; en als ik het zag, viel ik op mijn aangezicht"
Ezechiël 3:23-24 "En ik maakte mij op, en ging uit in de vallei, en ziet, de heerlijkheid des HEEREN stond aldaar, gelijk de heerlijkheid, die ik gezien had bij de rivier Chebar; en ik viel op mijn aangezicht.Toen kwam de Geest in mij, en stelde mij op mijn voeten"
Daniël 8:18 "Als hij nu met mij sprak, viel ik in een diepen slaap op mijn aangezicht ter aarde;" (hij= de engel Gabriel)
Daniël 10:9 "En ik hoorde de stem Zijner woorden; en toen ik de stem Zijner woorden hoorde, zo viel ik in een diepen slaap op mijn aangezicht, met mijn aangezicht ter aarde."
I Koningen 8:10-11 "En het geschiedde, als de priesters uit het heilige uitgingen, dat een wolk het huis des HEEREN vervulde. En de priesters konden niet staan om te dienen, vanwege de wolk; want de heerlijkheid des HEEREN had het huis des HEEREN vervuld."
II Kronieken 5:13-14 "Het geschiedde dan, als zij eenpariglijk trompetten en zongen, om een eenparige stem te laten horen, prijzende en lovende den HEERE; en als zij de stem verhieven met trompetten, en met cimbalen, en andere muzikale instrumenten, en als zij den HEERE prezen, dat Hij goed is, dat Zijn weldadigheid is tot in eeuwigheid; dat het huis met een wolk vervuld werd, namelijk het huis des HEEREN. En de priesters konden, vanwege die wolk, niet staan, om te dienen; want de heerlijkheid des HEEREN had het huis Gods vervuld."