Hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 20 okt 2006 12:49

dus als ik jouw reaktie begrijp, waren de vrouwen vroeger ook voorgangers in de kerk? Lieve help dan rammelen de reformatorische tradities wel heel erg op dit forum vandaag. Broek, hoed, vrouwelijke predikanten....pfffff

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 okt 2006 12:53

Nee ze waren geen voorgangers, maar de leden van de gemeenten baden en profeteerden ook. (te vergelijken met de synagogen).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 okt 2006 14:08

Precies. Het ging er niet zo strak aan toe als nu. Je zou het kunnen vergelijken met een maaltijd, waarbij bezinnende momenten plaatsvinden.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 20 okt 2006 17:06

pol schreef:dus als ik jouw reaktie begrijp, waren de vrouwen vroeger ook voorgangers in de kerk? Lieve help dan rammelen de reformatorische tradities wel heel erg op dit forum vandaag. Broek, hoed, vrouwelijke predikanten....pfffff
Het rammelt bij bepaalde refo's ook behoorlijk, als ze denken dat broeken en hoeden nou echt zo belangrijk zijn binnen de reformatorische traditie...

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 okt 2006 17:50

Ik houd van hoeden en alle vormen van hoofddeksels. Prachtig vind ik hoe vrouwen in Milaan, Parijs. Londen met hoeden en mooie mutsen rondparaderen. Mannen ook overigens. Daar zijn Nederlanders toch te nuchter voor geloof ik.

Hoe dan ook, ik draag in de kerk waar ik lid ben ook een hoed omdat dat van mij verwacht word en ik heb er ook geen problemen mee. Maar ik hecht er ook geen waarde aan. Als ik naar een kerk ga waar4 ene hoed dragen niet normaal is, zet ik er niet perse toch 1 op.

Overigens was ik in India waar de vrouwen een sluieren omgeslagen hebben, zodra er gebeden werd, deden ze die om hun hoofd, of het nou in de kerk was of tijdens het eten of waar dan ook. Maar onder het bijbellezen of een preek deden ze hem gewoon weer af.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 okt 2006 17:58

Nee ik denk het niet, ik zie hier in Utecht echt veel mensen rond lopen met baretten, hiphop-Newyork Yankeecaps, Soilwork-mutsen, Ska(zwartwitgeblokte) mutsjes en laatst iemand met een I'mnotjewish-keppeltje..

Nederlander zijn houdt alleen vaak in het 'de pest' hebben aan alles wat moet, van je religie, van je cultuur of wat dan ook. Ik vind het allemaal wel best, ik heb zitten kijken voor zo'n blues/ouderlingenhoedje voor mij. Maar ik heb een te dik hoofd dus ik ga opzoek naar een hippe ijsmuts of russische bontmuts ;)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 20 okt 2006 18:02

Raido schreef:Nederlander zijn houdt alleen vaak in het 'de pest' hebben aan alles wat moet, van je religie, van je cultuur of wat dan ook. Ik vind het allemaal wel best, ik heb zitten kijken voor zo'n blues/ouderlingenhoedje voor mij. Maar ik heb een te dik hoofd dus ik ga opzoek naar een hippe ijsmuts of russische bontmuts ;)
Dat probleem ken ik. :mrgreen:

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 20 okt 2006 18:48

Helemaal precies weet ik het ook niet hoor... De gedachte hier over die wetten is dat Jezus op het kruis de wetten volbracht heeft die voor het volk van Israel golden. Niet de wet van de 10 geboden, maar de ceremoniele en burgerlijke wetten.
Dus het Oude Testament hoeft helemaal niet afgeschaft te worden, het gaat niet om de inhoud van het OT, maar om de wetten die toen golden

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 okt 2006 18:53

Saskia schreef:Helemaal precies weet ik het ook niet hoor... De gedachte hier over die wetten is dat Jezus op het kruis de wetten volbracht heeft die voor het volk van Israel golden. Niet de wet van de 10 geboden, maar de ceremoniele en burgerlijke wetten.
Dus het Oude Testament hoeft helemaal niet afgeschaft te worden, het gaat niet om de inhoud van het OT, maar om de wetten die toen golden

Dat is dan het zelfde als hier :wink:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 okt 2006 21:16

Terwijl Jezus zélf zegt dat hij de wetten niet afschaft maar heeft volbracht :)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 20 okt 2006 21:23

mij maakt het echt niet uit om een hoed te dragen vind juist wel gaaf! heb voor de zomer een super mooie witte hoed beetje doorschijnend volgens mijn vriend kan ik hem ook op doen als we gaan trouwen

en voor de winter een hele mooie zwarte hoed maar die heb ik nu al 3 jaar dus ga volgende week opzoek naar een nieuwe winterhoed

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 okt 2006 21:31

Raido schreef:Nee ik denk het niet, ik zie hier in Utecht echt veel mensen rond lopen met baretten, hiphop-Newyork Yankeecaps, Soilwork-mutsen, Ska(zwartwitgeblokte) mutsjes en laatst iemand met een I'mnotjewish-keppeltje..

Nederlander zijn houdt alleen vaak in het 'de pest' hebben aan alles wat moet, van je religie, van je cultuur of wat dan ook. Ik vind het allemaal wel best, ik heb zitten kijken voor zo'n blues/ouderlingenhoedje voor mij. Maar ik heb een te dik hoofd dus ik ga opzoek naar een hippe ijsmuts of russische bontmuts ;)

jahh maar het blijft toch bij de hippe mutsen en baretjes. Daar loop ik ook iedere winter mee. Maar echt hoeden, dat zie je niet. Ik weet neit hoe Amsterdam er momenteel voorstaat.

Goed...offtopic

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 okt 2006 23:01

1 Kor 11 : 15:
"Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar tot een deksel haar is gegeven?"
Dus alle refomeisjes (de meeste in elk geval) hoeven geen hoed op, want die hebben lang haar. Lang haar is voor de vrouw een bedekking... Ergo: Eruit met die hoed!!!!! Wil je Bijbels leven dan kan dat ding afgelaten worden in het vervolg... Ben benieuwd wat al die ouderlingen en dominees hierop te zeggen hebben..... :mrgreen: :mrgreen:

Vers 16: "Doch indien iemand twistgierig schijnt te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de gemeenten Gods."
De NBG van 1951 zegt het als volgt: "Maar, indien het er iemand om te doen is gelijk te hebben, wij hebben zulk een gewoonte niet, en evenmin de gemeenten Gods."
Hierom dus geen ruzie maken, zo hoort het niet te gaan in de gemeente. Laat elkaar vrij!
Ik zat eens in een kerk waar een vrouw binnen wilde om eens kennis te nemen van deze gemeente. Ze had een broek aan en geen hoed op. Ze wist namelijk niet dat dat de gewoonte was. Maar ze kwam er niet in! Ze werd eruit gelazerd. Men laat zich graag voorstaan op het behoudende in het kader van "Wat zijn we godvruchtig, wat zijn we vroom, wat zijn we behoudend.." In dit geval (in mijn ogen dan....) kun je beter spreken van: "Wat zijn we een stelletje ........farizeeërs!"

Ik heb hier zoveel discussies over gehad, je komt er niet uit. Maar hoed, eh... goed dat God naar je hart vraagt, en maar goed dat je zaligheid niet van een hoed afhangt......
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 23 okt 2006 09:04

daar ben ik het niet mee eens
Met deksel (als haar) word hier niet hoofdbedekking genoemd, er word hier een ander woord gebruikt : 'omhulling', 'omkransing' (katalumna/ periobolaion). Paulus zegt hier dus niet dat een vrouw geen hoofdbedekking meer hoeft te dragen, wanneer ze lang haar draagt, maar wel dat het haar voor een vrouw als een 'krans' om haar hoofd mag zijn.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 okt 2006 09:12

mw schreef:daar ben ik het niet mee eens
Met deksel (als haar) word hier niet hoofdbedekking genoemd, er word hier een ander woord gebruikt : 'omhulling', 'omkransing' (katalumna/ periobolaion). Paulus zegt hier dus niet dat een vrouw geen hoofdbedekking meer hoeft te dragen, wanneer ze lang haar draagt, maar wel dat het haar voor een vrouw als een 'krans' om haar hoofd mag zijn.

OK, maar welk woord wordt er gebruikt voor het "deksel" wat vrouwen volgens hem op moeten hebben? Volgens mij is dat hetzelfde namelijk. Dan is de vertaling krom geweest. :?:
"Wanneer het lelijk is voor een vrouw om geschoren te zijn, dat zij zich dekke." Zoiets staat er geschreven. De vrouw moet zich dekken als het lelijk is om kort haar te hebben. Zo niet; dan geen hoed.... 8)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”