Moderator: Moderafo's
*Annet* schreef:Hoe zit het met de "gehoorzaamheid" aan je schoonouders?
Jo'tje schreef:Jantjes, het zou fijn zijn als je eerst eens goed onze posts zou willen doorlezen voor je alweer met 10 keer dezelfde verwijten en redenen komt.
Je zegt: als die ouders zeggen dat het meisje een rok aan moet, dan hebben ze gelijk.
Wat is dat nou voor pure onzin?! Dat is gewoon een machtsverhouding die van geen meter klopt.
Ga van de bijbel uit, niet van de ouders zelf. En ja, het is heel mooi als die ouders ook proberen van de bijbel uit te gaan. Maar alsjeblieft niet zo onmenselijk.
MissF schreef:*Annet* schreef:Hoe zit het met de "gehoorzaamheid" aan je schoonouders?
Ik vind schoonouders en ouders echt verschillend. Ouders hebben me opgevoed, mijn schoonouders niet, en hebben in principe daar ook niks mee te maken
Optimatus schreef:Jo'tje schreef:Jantjes, het zou fijn zijn als je eerst eens goed onze posts zou willen doorlezen voor je alweer met 10 keer dezelfde verwijten en redenen komt.
Je zegt: als die ouders zeggen dat het meisje een rok aan moet, dan hebben ze gelijk.
Wat is dat nou voor pure onzin?! Dat is gewoon een machtsverhouding die van geen meter klopt.
Ga van de bijbel uit, niet van de ouders zelf. En ja, het is heel mooi als die ouders ook proberen van de bijbel uit te gaan. Maar alsjeblieft niet zo onmenselijk.
Ik zou het erg vervelend vinden als mijn geliefde zich gaat kleden zoals mijn moeder, buurvrouw, dominee, pastoor, CDA-voorzitter of hond dat zou willen.
Gerdien B. schreef:MissF schreef:*Annet* schreef:Hoe zit het met de "gehoorzaamheid" aan je schoonouders?
Ik vind schoonouders en ouders echt verschillend. Ouders hebben me opgevoed, mijn schoonouders niet, en hebben in principe daar ook niks mee te maken
leer jij niet dat je straks samen één bent in je relatie?
Is het dan ook niet zo dat je dan een kind van je schoonouders wordt?
Als wij bij mij thuis zijn houden wij ons aan de regels van hier en als we bij hem zijn idem dito. Al zit er echt een wereld van verschil tussen de ouders. Straks als we zelf een stekje gevonden mogen hebben, dan zullen daar onze regels gelden.
Jantjes schreef:Ongetwijfeld, maar het gaat op de manier van zeggen door de kinderen naar ouders, daar zit een positie verschil in zoals God naar mensen kijkt. God kan ook geen gemeenschap meer hebben met mensen, daar is een Middelaar voor gegeven die toegepast moet worden door genade. Natuurlijk kunnen ouders fouten maken maar dat is meestal niet in hun bewust zijn anders zouden zij die fouten niet maken. Als er twee overtuigingen naast elkaar staan met eerbied en ontzag kan er liefde uitvoor komen, als er twee overtuigingen met wrevel naast elkaar staan kan er alleen maar verwijdering van elkaar komen en daar is satan nu juist op uit, geen gezag, geen waarden en normen meer enz. Wij moeten goed overwegen, zeker als kinderen (en daar moeten zij ook weer op gewezen worden) aan welke zijde we staan aan de goede of aan de kwade kant terwijl wij daar ook licht over ontvangen moeten. Vandaar dat ik steeds op het onvoorwaardelijk gebod eert uw vader en moeder wijs, daarover hoeven wij geen licht te ontvangen dat is een eis om te doen en daar wordt een mens gelukkig van ook al denk hij van niet.Gerdien B. schreef:Maar dan nog Jantjes... als ouders - kind gelijk staat aan God - mens dan is er nog 1 wezenlijk verschil wat jij volgens mij over het hoofd ziet.
God kan geen fouten maken en is volmaakt.
De ouders zijn bedekt met zonden en ook naar hun kinderen toe zzullen zij foute maken. Daar mogen zij op gewezen worden.
Kinderen moeten ook de fouten in hun ogen van vader en moeder respecteren, met liefde zeggen en niet dwingen want het is God die de wasdom geeft en daar moeten kinderen op wachten. En ja, dat valt niet mee maar het is God die dat zo wil, anders was de wetgeving tevergeefs, was onze consciëntie of geweten niet nodig geweest en was Christus onnodig gestorven kortom, alles was nutteloos geweest hier op aarden maar gelukkig een mens die het mag gebeuren dat God naar recht niet schuldig keuren enz. dat geld idem voor de kinderen.
Jantjes schreef:Efe 6:1-3 Gij kinderen, zijt uw ouderen gehoorzaam in den Heere; want dat is recht. Eert uw vader en moeder, hetwelk het eerste gebod is met een belofte !!!! Opdat het u welga, en dat gij lang leeft op de aarde.
Natuurlijk er staat nog meer bij namelijk dit:
Efe 6:4 En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn (hartheid), maar voedt hen op in de lering en vermaning (onderwijzing) des Heeren.
Het lijkt erop dat velen in deze topic meer moeite hebben met het tweede als met het eerste. Ik durf te beweren dat als je het eerste bewonder, gerespecteerd, geëerbiedigd en ontzag voor heb, dat het tweede dan als vanzelfsprekend volgt. Dan kan je met liefde je vader en moeder tegemoet treden als er verschillen opgroeien.
Als je vader en moeder dus zeggen kind je moet een rok aan anders ben je wereld gelijkvormig (want zij zien dat zo) hebben zij gelijk. Er moed een scheiding zijn tussen de wereld en Gods uitverkoren volk.
Joh 14:15-17 Indien gij Mij lief hebt, zo bewaart Mijn geboden. En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijven in der eeuwigheid; Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij u lieden, en zal in u zijn.
Joh 15:19 Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijd, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld.
Joh 17:14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben. enz enz.
Zeg nou niet daar staat toch niets in over het dragen van een broek door vrouwen. Nee dat klopt maar het gaat ook over een onderscheid tussen de wereld en Zijn gemeente (reformatorische, want die zeggen dat), en dat onderscheid is ook uiterlijk waar te nemen, want waar je hart is daar is ook je overvloed des harten.
Marnix schreef:Hm, ik denk dat er ook ruimte moet zijn voor acceptatie door schoonouders dat een potentiele aanstaande schoondochter anders door haar eigen ouders is opgevoed. Dat mis ik nogal... het is alsof ze haar willen zeggen: Jou ouders hebben je helemaal verkeerd opgevoed. Sterker nog, ze durven soms nog te zeggen of subtiel duidelijk te maken: Als je je aan de regels van je eigen ouders houdt kom je niet in de hemel, je moet je aan onze regels houden anders ben je geen echt christen. Lekker is dat. Als iemand anders is opgevoed, bijvoorbeeld wel gewoon broeken mag dragen, kan je als schoonouders nog wel vragen of je bij hen thuis een rok wilt dragen. Prima. Maar de toon, het veroordelen, ook op het punt van wat je draagt als je niet bij hen over de vloer komt etc. zijn gewoon niet goed te praten. De houding van "alleen zoals wij, met onze reformatorische tradities, ons gedragen en de regels die we daarom stellen, zijn de enige juiste regels" getuigt van een onterechte arrogantie die niet op zijn plaats is. Annet onderstreept dat al met een voorbeeld. Mensen die denken dat hun manier goed is, prima... maar denken dat hun manier de enige juiste manier is... brrrrr.
Kan je nou naast praten ook luisteren naar anderen? Ik ben het er mee eens dat kinderern hun ouders moeten gehoorzamen. Dat geef ik ook duidelijk aan. Ik geef alleen aan dat ouders niet de hoogste autoriteit zijn maar dat God dat is, en dat gehoorzaamheid dus niet onvoorwaardelijk is... maar je allereerst gehoorzaam moet zijn aan God en dan ook aan je ouders. Tenzij ze dingen van je vragen die in strijd zijn met de Bijbel. Mee eens?
Als je ouders deze geboden in je opvoeding overtreden mag je je ouders hierover aanspreken en bijvoorbeeld zeggen: ouders u bent van mij de hoogste autoriteit die u gekregen heb van God en…, hierna mag je het gebod noemen waarin je ouders Gods gebod overtreden en zij zullen dit ronduit accepteren want dan spreekt hun geweten veroordelend en zij zullen gaan nadenken over dit punt. Dit zijn de grenzen van God en die zijn niet wazig maar overduidelijk.
Jantjes schreef:Marnix schreef:Kan je nou naast praten ook luisteren naar anderen? Ik ben het er mee eens dat kinderern hun ouders moeten gehoorzamen. Dat geef ik ook duidelijk aan. Ik geef alleen aan dat ouders niet de hoogste autoriteit zijn maar dat God dat is, en dat gehoorzaamheid dus niet onvoorwaardelijk is... maar je allereerst gehoorzaam moet zijn aan God en dan ook aan je ouders. Tenzij ze dingen van je vragen die in strijd zijn met de Bijbel. Mee eens?
Niet mee eens.
Natuurlijk probeer ik te luisteren naar anderen nochtans geld dat wederzijds.
Jantjes,
Luisteren! Marnix steld hier dat hij zijn ouders niet hoeft te volgen als zij iets van hem vragen dat in strijd is met wat de God/de bijbel is. En nog eens wat. Is het niet zo dat Jezus ooit eens zei:"volg mij! Een disicipel vroeg of hij zijn vader mocht begraven. Nee, laat de doden hun doden begraven zei Jezus. Dus hier staat inderdaad God boven de mens.
Jij geeft aan dat God de hoogste autoriteit is en dat gehoorzaamheid aan ouders niet onvoorwaardelijk is omdat God er boven staat. Hiermee geef je een zeer tegenstrijdigheid aan en draai jij de zaak om, waarom? God is inderdaad de hoogste autoriteit, maar die autoriteit is omschreven! en is niet blindelings. God heeft Zijn autoriteit in Zijn geboden gegeven en die zijn onvoorwaardelijk en pertinent, God staat wel boven de ouders maar Hij heeft gezegd hoe. Dat is een opeenvolging van omdat Gods Zijn autoriteit allereerst in Zijn geboden bekent gemaakt heeft en gezegd heeft: eert uw vader en uw moeder. God heeft dus allereerst gezegd en gesproken dat ouders boven kinderen staan en hier mee de hoogste autoriteit gegeven over kinderen door God! dat is bevel en gezag die zij van God krijgen. Dit gebod veranderd God niet en nooit! Je kan daarna nooit zeggen ja maar God staat boven de ouders en laat hij dit gebod vallen want de ouders hebben ongelijk of zeggen iets dat tegen de Bijbel in is*(zie hier onder). De God van het Oude Testament is de zelfde God als van het Nieuwe Testament, het is niet zo dat het in het Nieuwe Testament niet meer hoeft, wat in het Oude Testament geboden is. De wet is een eeuwige inzetting en een onvoorwaardelijk opvolgen.
Het is niet zo dat God later tegen jou of anderen hier zegt: nu laat maar zitten dat eert uw vader en uw moeder want ik zegt tegen jou dat je vader en je moeder ongelijk hebben in dit of dat en dan hoef je ze niet meer te eren want zij zeggen het verkeer en niet wat in de Bijbel staat dus je moet Mijn (God) nu opvolgen en je ouders ongelijk geven. Nee, nee en nog eens nee dat is de zaak omdraaien, dat klop van geen kant!
Als jij en andere denken dat God tegen je spreekt en het is tegen de geboden is het niet van God! God is de hoogste autoriteit in zijn geboden! en die zijn omschreven, onvoorwaardelijk.
*Als je ouders deze geboden in je opvoeding overtreden mag je je ouders hierover aanspreken en bijvoorbeeld zeggen: ouders u bent van mij de hoogste autoriteit die u gekregen heb van God en…, hierna mag je het gebod noemen waarin je ouders Gods gebod overtreden en zij zullen dit ronduit accepteren want dan spreekt hun geweten veroordelend en zij zullen gaan nadenken over dit punt. Dit zijn de grenzen van God en die zijn niet wazig maar overduidelijk.
Lezen jantje! Marnix stelde dat hij zijn ouders niet hoeft te volgen als zij iets verlangen van hem als dit in strijd is met de bijbel. Op het moment dat jij de bijbel kunt lezen en onderzoeken is het jouw taak om te controleren of het juist is wat je ouders van jouw vragen.
Als ik rijlessen neem, dan moet ik eerst luisteren naar de instructeur. Later als ik mijn theorie heb gehaald en de instructeur mij informatie heeft gegeven over de verkeersregels, dan moet ik ze zelf toetsen of dit wel juist is. voorbeeld: Eerst legt de instructeur mij uit dat ik bij een kruising voorrang moet verlenen(die haaientandjes). Vervolgens komen we weer op die kruising en dan zegt de instructeur: rij maar door. Moet je dan onvoorwaardelijk naar hem luisteren? Je had toch geleerd en gelezen dat je bij die haaientanden voorrang moest verlenen? In die zin moet je Marnix's zijn verhaal lezen.
Het gin hier in dit topic o.a. over het dragen van een broek door vrouwen of lang haar. Als ouders daarvan overtuigd zijn, eisen en vinden dat dit hoort op grond van de Bijbel moeten kinderen dit opvolgen.
Ik vraag me af of het er ook werkelijk zo staat.. Ik heb nooit met zoveel worden er uit op gemaakt dat een vrouw een rok MOET dragen. Het is volgens mij meer dat je geen gedragen mannenkleding mag dragen, geen gedragen vrouwenkleding. Dus dat je je kleed met kleding dat van een ander geslacht is geweest. Men denke aan travestieten.
Ja maar, ja maar, zeggen er veel die hier in dit topic reageren dat is niet Bijbels want, want enz. enz. Deze discussies zijn divers en dat komt door een christendom wat God niet kent in zijn geboden. Israël was een volk wat apart gezet is en stond onder de heidense volkeren en dat was in alles te zien en zeer zeker in de uiterlijke rituelen van die dagen en dat geld anno domino 2006 nog steeds en zal altijd blijven gelden tot de laatste dag. Ook mochten zij zich niet vermengen met andere volken en er mee trouwen, dat was een doorn en belediging in Zijn ogen.
Het lijkt mij dat het belangrijkste is dat je naar de 10 geboden leeft. In liefde leeft. Daarover ging dat verhaal. De heidenen kennen niet de gebruiken van de christenen.
Als er geen verschil meer te zien is tussen de wereld en Zijn volk is de laatste dag aangebroken en naar mijn mening zijn wij daar dicht tegenaan gekomen, want voornamelijk in dit onderwerp zie je de liefde verkoelen als de kinderen over zeer kleine dingen zich niet meer aan de ouders onderwerpen en zeggen ajuus ik ga wel op mijn eigen wonen dat heb ik niets meer met jullie te maken.
Kleding is 1 verschil met de wereld. Je hele doen en laten is zoveel belangrijker om te laten zien dat je een Christen probeerd te zijn.
Maar: gelukkig zij die ‘s HEEREN wet blijmoedig dag en nacht, bepeinst en ijverig betracht (onderwerpen).
*Als je ouders deze geboden in je opvoeding overtreden mag je je ouders hierover aanspreken en bijvoorbeeld zeggen: ouders u bent van mij de hoogste autoriteit die u gekregen heb van God en…, hierna mag je het gebod noemen waarin je ouders Gods gebod overtreden en zij zullen dit ronduit accepteren want dan spreekt hun geweten veroordelend en zij zullen gaan nadenken over dit punt. Dit zijn de grenzen van God en die zijn niet wazig maar overduidelijk.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten