Wat doe jij op zondag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gert-jan

Berichtdoor gert-jan » 08 okt 2003 18:39

Ik ga 2 keer naar de kerk verder de rest van de dag gezellige familiedag en beetje computeren en lezen.

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 08 okt 2003 19:22

Maar hoeveel regels er ook bijgemaakt zijn, de volgende geldt nog steeds:

Exodus 20:
8 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

"Want ik ben door de Wet der Wet gestorven, opdat ik Gode leven zou - Christus leeft in mij." Gal. 2:19-20

"Waartoe is dan de Wet?" Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was." Gal. 3:19

"Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de Wet, maar onder de Genade." Rom. 6:14

De wet geldt dus NIET MEER! Want Christus is het einde en der vervulling van de wet.

"O, gij uitzinnige Galaten! wie heeft u betoverd - hebt gij de Geest ontvangen uit de werken der Wet, of uit de prediking des geloofs? Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met de Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees (d.w.z. met de Wet)? Gal. 3:1-3

caprice

Berichtdoor caprice » 09 okt 2003 05:19

We mogen dus:

1. Andere goden dienen
2. Gesneden beelden maken of enige gelijkenis van hetgeen boven in de hemel is, van hetgeen wat onder op de aarde is en van het geen wat in de wateren onder de aarde is.
3. De naam des Heeren ijdelijk gebruiken
4. Vergeten den sabbatdag, want de wet is toch vervuld. Als Christenen hoeven we niet meer te rusten, Gods Woord te onderzoeken of samen te komen.
5. Onze ouders ongehoorzaam zijn.
6. Onze naasten doodslaan
7. Echtbreken
8. Stelen
9. Valse getuigenis spreken tegen onze naasten
10. Alles begeren wat van onze naaste is.

Ik dacht het toch niet. De ceremoniele weten zijn toch in Christus vervuld? Niet de burgerlijke wetten, en de wet der zeden.

Lees vraag 92 t/m 115 eens door van uit het leer- en troostboek van Gods Kerk.

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 09 okt 2003 08:28

We mogen dus:

1. Andere goden dienen
2. Gesneden beelden maken of enige gelijkenis van hetgeen boven in de hemel is, van hetgeen wat onder op de aarde is en van het geen wat in de wateren onder de aarde is.
4. Vergeten den sabbatdag, want de wet is toch vervuld. Als Christenen hoeven we niet meer te rusten, Gods Woord te onderzoeken of samen te komen.
7. Echtbreken
8. Stelen

Yes!!! Je hebt het goed begrepen!

1 Cor. 6:12
Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal onder de macht van geen mij laten brengen.

1 Cor. 10:23
Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.

Kortom:

Galaten 5:1
Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.

Galaten 4:1-7

1 Doch ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles;
2 Maar hij is onder voogden en verzorgers, tot den tijd van den vader te voren gesteld.
3 Alzo wij ook, toen wij kinderen waren, zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen der wereld.
4 Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet;
5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
6 En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader!
7 Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus.

Ik dacht het toch niet. De ceremoniele weten zijn toch in Christus vervuld? Niet de burgerlijke wetten, en de wet der zeden.

De WET, dit is dus de gehele wet. En weet jij wel wat het woord 'vervuld' betekent? Als jij een opdracht hebt vervuld, geldt die opdracht dan nog?

Lees vraag 92 t/m 115 eens door van uit het leer- en troostboek van Gods Kerk.

Ik zou wel willen, maar ik heb dat hele boek niet. Ik heb alleen de Bijbel en geen kerkelijke boeken. Sorry. Maar je mag het best quoten, dan zal ik er oprecht op reageren.

P.S. Toets alles met de Schrift en leer niet alles uit een kerkboekje, want dat kan er ook wel eens naast zitten ;) .

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 okt 2003 13:40

Ruben, Caprice bedoelt met het leer- en troostboek gewoon de Heidelbergse Catechismus, die heb je vast wel :D maar op zich is wat in de HC gezegd wordt geen argument om de wet te houden.

Ruben Hadders schreef:
caprice schreef:We mogen dus:
1. Andere goden dienen
7. Echtbreken
8. Stelen

Yes!!! Je hebt het goed begrepen!

Nee, dat kun je volgens mij niet concluderen uit de door jou aangehaalde teksten. De reden dat we bepaalde geboden niet zouden moeten houden is, mijns inziens, dat ze niet expliciet door Jezus of een van de apostelen herhaald worden. Jezus is duidelijk genoeg over echtbreken, doodslag etc.
PS ik snap wel dat je dat ook niet zo bedoelt, maar zo zullen sommigen het wel opvatten en dan blijf je langs elkaar heen praten
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 okt 2003 14:14

Ik denk dat het als volgt is:

Toen het werkverbond er was, voor de zondeval, kon Adam deze houden. Dat lag in zijn vermogen omdat hij geen zonden had.
Na de zondeval kon niemand meer de wet oprecht houden. Daarom is het genadeverbond opgericht door God. Christus zou geboren worden uit Israel en zou een Verlosser zijn voor Zijn volk.

Niemand kan dus de wet meer houden, en daar moeten wij voor gestraft worden. Maar nu is Christus op aarde gekomen. Hij leefde zonder zonden, maar droeg toch de straf voor Zijn volk. Hij heeft dus in feite de wet vervuld, want Hij had geen zonde gedaan, net als Adam voor de zondeval. Zo heeft Hij de wet vervuld.

Omdat Christus de straf op de zonden droeg, worden Zijn kinderen niet meer gestraft. Maar denk je dat een echte Christen er behagen in heeft om te zondigen? Nee. Elke zonde geeft weer verdriet, want ook voor die zonde moest Christus lijden.

(Als dit niet waar is heb ik meteen reactie :) )

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 okt 2003 14:26

Als het wel waar is ook :D ik ben het er geheel mee eens. Is vervolgens de vraag: wat is zoal zonde? dat ligt makkelijk voor overspel, vloeken etc, moeilijker voor de sabbath. Ik heb het vast al eerder gezegd, maar zeg het nog een keer: hierover zijn al een paar topics, lees die door als je argumenten wilt weten om de rustdag niet te houden.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 29 okt 2003 17:44

cwvegmond schreef:9:30 uur kerk

17:00 uur kerk

Volgens mij zit ik wel eens in dezelfde kerk :D
Dus, dat.

Terug naar “Archief”